Douanerechten over eigen product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Kick! :)

Ik woon buiten de EU en onlangs waren mijn ouders bij mij op bezoek. Ze vergaten hun e-reader, dus die heb ik op hun verzoek heb nagestuurd in een pakketje. Verzendkosten rond de 15 euro, niets aan de hand dus.

Totdat ik vernam dat ze 42 (!) euro hebben moeten betalen (postkantoor) voor het ophalen van een pakketje met een geschatte waarden van enkele tientjes. Ik snap dat je moet betalen voor het invoeren van nieuwe producten, maar producten die al van jezelf zijn en zijn aangeschaft in Nederland... dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Heeft iemand ervaring met het terugvorderen van deze kosten? Zijn er bepaalde strategien aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:04
Terugvorderen lijkt me moeilijk, maar het lijkt me wel mogelijk. Er is nu aangifte gedaan ten invoer voor goederen die reeds in het vrije verkeer van de EU zijn geweest en eigenlijk gewoon terugkomen.Deze aangifte heeft de pakketdienst gedaan.

Je had op voorhand aan moeten geven dat het terugkerende goederen waren, zodat de pakketdienst dit kon aangeven bij de Douane. Je zou eens contact met de pakketdienst kunnen opnemen met de vraag hoe dit recht te zetten.
Overleg dan wel genoeg gegevens dat de goederen inderdaad in NL al in eigendom waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 21:29
Vraag 1 inderdaad: hebben je ouders de bon van de e-reader nog?

Vergelijkbare cases zal je misschien niet veel op het net vinden, maar kijk eens naar situaties waarbij mensen iets ter reparatie terugkrijgen en dan te maken krijgen met een aanslag voor invoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

http://www.belastingdiens...e_betalen_belastingbedrag

bezwaarschrift indienen. vrij gemakkelijk, kan wel lang duren voordat je reactie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, helaas moet je de rompslomp in waarvan je je kan afvragen of het de moeite waard is.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 20:23
Zou je dan ook de inklaringskosten terug krijgen die postnl rekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:04
Nee die kosten zullen ze ook moeten maken om aan te geven dat het communautaire goederen betreft. Dus goederen die reeds in het vrije keer van de EU waren.
Alle goederen van buiten de EU worden namelijk geacht niet-communautair te zijn, tenzij....
Het tenzij houdt in dat er toch een aangifte is document ingediend moet worden waaruit blijkt dat het vrije goederen betreft.
Pagina: 1