Processor word (te) warm, nieuwe koeling

Pagina: 1
Acties:

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik ben aan het twijfelen tussen een koeler of 2 ventilators, aangezien de ventialtors blijven en de processorkoeling later vervangen word.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek 2 fans met rode led of een koelblok voor de processor.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik denk dat het voor 40-50 euro wel moet lukken, ik ga later betere koeling aanschaffen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Geen Cooler Master, ik vind dat niet passen in een Corsair kast :+

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
De kast is een pricewatch: Corsair Vengeance C70 (Gunmetal Black) en de processor is een i5 4690k. Ik heb op dit moment de boxed koeler...

Wat heb ik zelf al gevonden??
Koelblok:
pricewatch: Scythe Mugen 4
pricewatch: Scythe Mugen MAX
Ventilators:
pricewatch: Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Rode led (Twin pack), 120mm

Op dit moment heb ik 3 outtake fans, achter 1 en boven 2.
De processor zit goed vast, tijdens bf4 word ie zo'n 82 graden.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Tja, wil je overklokken?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• pwillemske
  • Niet online
Nog niet, later wel, maar als het kan toch wel eentje waar het mogelijk is als ik tevreden ben met de koeling

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik was zelf altijd erg gecharmeerd van de Mugen 4 PCGH: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Zeer stil, goede kwaliteit, koelt bovengemiddeld en biedt wat ruimte voor een lichte overclock.
Mocht je later willen overstappen naar deftigere koeling (Waterkoeling, high-end luchtkoeler) dan valt een Mugen 4 ook zeer goed te verkopen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Hoe oud is de koelpasta die er op zit? Deze kan "oud/hard " worden waardoor hij minder koelt. Tubetje koelpasta zal dit probleem verhelpen. En heb je al eens naar de true spirit 1400 gekeken?

• pwillemske
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:49:
Hoe oud is de koelpasta die er op zit? Deze kan "oud/hard " worden waardoor hij minder koelt. Tubetje koelpasta zal dit probleem verhelpen. En heb je al eens naar de true spirit 1400 gekeken?
De pc is 2 tot 3 maanden oud. Ik heb inderdaad naar de TS gekeken, maar die past niet in mijn behuizing
Zullen 2 fans het probleem verhelpen?? Ik heb een amd heethoofd gpu in zitten en die word ook erg warm...

[ Voor 11% gewijzigd door pwillemske op 11-03-2015 12:53 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
Als je ook nog wilt overclocken dan is de mugen 4 een uitstekende keus. Goede prijs prestatie verhouding en goede koelprestaties, zeker voor je budget. Nog duurdere luchtkoelers bieden niet gek veel meer keolprestaties tov de mugen om die echt te kunnen aanraden. Als je de fans wilt vervangen zijn die van corsair ook prima.

Gezien je wens voor een koelblok met 2 fans en rode LED zou je de pricewatch: Cooler Master V8 GTS ook nog kunnen overwegen. Ook mooie looks. Wat duurder maar je hoeft geen losse LED fans meer te kopen en die koelt ook uitstekend. Alleen dat is wel een cooler master :p

[ Voor 34% gewijzigd door Royal-Roy op 11-03-2015 13:34 ]

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Gezien de hoeveelheid mesh en outtake fans heeeft het plaatsen van extra outtake fans geen zin. Je moet dus een goede processorkoeler aanschaffen. De meeste aftermarket coolers voldoen of zijn beter dan de stock. De vraag is of je een stille oplossing wil of dat dat niet uit maakt.

De maximale hoogte waar je rekening mee moet houden is 170 mm (zie specs).

Ik heb dezelfde processor met een overclock naar 4.4GHz@1.19V met de Cooler Master Hyper 212 EVO in mijn PC zitten. De fan heb ik zelf vervangen door een Noctua push-pull combinatie. Deze opstelling is erg stil en koelt voldoende goed.

Cooler Master niet je merk?, dan kun je de Scythe Mugen 4, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of be quiet! Dark Rock 3 nemen om maar een paar dwarsstraten te noemen.

Edit: Wat voor geheugen heb je? Low profile? Als je geheugen van die onzinnig grote koelers heeft kan dat nogal eens problemen geven met sommige koelers!

[ Voor 5% gewijzigd door 0scar op 11-03-2015 14:36 . Reden: Vraag naar type geheugen ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Inenting
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik heb zelf de scythe mugen 4 met de Corsair SP120 Twin Pack, 120mm met mijn 4690k overclocked tot 4,7ghz en bij 1600rpm is het gemiddeld 60 graden bij full load dus is het best goed. De fans gekozen door jou gaan maar tot 1650rpm maar dat zou goed moeten zijn.

• pwillemske
  • Niet online
Allemaal bedankt voor de antwoorden, ik bedoelde eigenlijk niet om de fans op het koelblok te plaatsen, maar aan de voorkant van de case... :X Zal dat veel uitmaken of niet?? Oja, mijn geheugen is gewoon crucial ballistix huppelepup, laag geheugen in ieder geval :)

[ Voor 20% gewijzigd door pwillemske op 11-03-2015 16:20 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
pwillemske schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:18:
Allemaal bedankt voor de antwoorden, ik bedoelde eigenlijk niet om de fans op het koelblok te plaatsen, maar aan de voorkant van de case... :X Zal dat veel uitmaken of niet?? Oja, mijn geheugen is gewoon crucial ballistix huppelepup, laag geheugen in ieder geval :)
Dat kan zeer zeker veel uitmaken. Ik zou je zoiezo eens een tripje naar het koeling forum adviseren. Als je heethoofd gpu zijn warme lucht langzaam naar boven loost. Zal je cpu aanzienlijk minder koelen. Vergeet niet de lucht naar de achterkant te blazen ipv richting je dvd speler hdd etc :)

• pwillemske
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 18:46:
[...]

Dat kan zeer zeker veel uitmaken. Ik zou je zoiezo eens een tripje naar het koeling forum adviseren. Als je heethoofd gpu zijn warme lucht langzaam naar boven loost. Zal je cpu aanzienlijk minder koelen. Vergeet niet de lucht naar de achterkant te blazen ipv richting je dvd speler hdd etc :)
Ik voel inderdaad een redelijk warme lucht eruit komen en erin hangen als ik mijn hand in die ruimte steek. Het ging goed totdat het wat warmer werd (het weer). Nu is wat warmer op mijn kamer en kan alles natuurlijk minder koelen. Ik zit echter nog wel te twijfelen of 2 fans aan de voorkant als intake wel genoeg zijn.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Heb jij momenteel géén intake in je behuizing? En drie outtake fans? Dan zou ik toch zeker één van die outtake fans als intake vooraan plaatsen. Met alleen outtake heb je geen koele lucht die naar beneden geleid wordt, behalve wat er ontstaat door onderdruk, maar die behuizing is veel te lek om onderdruk te creëeren.

Eigenlijk zou ik 2 van die outtake fans als intake zetten, maar dan gaan we weer met de discussie onderdruk <> overdruk beginnen. Ik heb het zelf meer voor overdruk om stof te vermijden.

De fan configuratie van je behuizing wijzigen gaat wel maar beperkt helpen in vergelijking met het vervangen van de processorkoeler, extra fans zou een paar graden zijn en met een goede processorkoeler win je onder load tegen de 20°. Ik heb zelf de Mugen MAX en zou die kiezen boven de Mugen 4 als je er de plaats en het geld voor hebt. Door de grote fan is die zelfs met overklok voor mij stil en redelijk hoog geheugen past omdat de heatsink asymmetrisch is.

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb geen intakes omdat ik dacht dat die dingen de lucht overal vandaan konden halen en zodoende dus een goede flow konden creëren... :D

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
pwillemske schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 18:53:
Ik heb geen intakes omdat ik dacht dat die dingen de lucht overal vandaan konden halen en zodoende dus een goede flow konden creëren... :D
:F

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• pwillemske
  • Niet online
:| Niet goed zo te zien :?
Eigenlijk zou het dus het beste zijn om een koeler + 2 fans aan te schaffen??

[ Voor 20% gewijzigd door pwillemske op 11-03-2015 18:57 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
pwillemske schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 18:53:
wat.

Plaats eerst maar eens 1 fan voorin, mijn fx8320 en r9 290 werden ook niet blij toen de intake fan het niet deed (verkeerd aangesloten).

Ik weet niet precies waarom je zoveel fans wilt, maar zou sowieso eerst een cpu cooler aanschaffen. Icm een fan voorin vermoed ik dat de temps van je processor veel beter gaan worden (gpu trouwens ook).

[ Voor 20% gewijzigd door Brogala op 11-03-2015 19:30 ]

• pwillemske
  • Niet online
Voorin plaatsen heeft denk ik minder nut omdat die fan door de hdd kooien moet blazen...
Is onderin ook een goed idee??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

pwillemske schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:45:
Voorin plaatsen heeft denk ik minder nut omdat die fan door de hdd kooien moet blazen...
Is onderin ook een goed idee??
HDD case maakt niet uit, met een fan voorin die in blaast creëer je sowieso een luchtstroom van voor naar achter.

Een fan onderin kan ook veel stof aanzuigen, mits er een stoffilter zit, maar die zal je dan regelmatig schoon moeten maken.

• pwillemske
  • Niet online
MarElo schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:52:
[...]

HDD case maakt niet uit, met een fan voorin die in blaast creëer je sowieso een luchtstroom van voor naar achter.

Een fan onderin kan ook veel stof aanzuigen, mits er een stoffilter zit, maar die zal je dan regelmatig schoon moeten maken.
Daar zit inderdaad een stoffilter, dat schoonmaken maakt me niks uit, beter stof in het stoffilter dan stof in de pc ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Tja aan jou de keuze, ik zou zelf voor een fan voorin gaan.

• pwillemske
  • Niet online
MarElo schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:55:
Tja aan jou de keuze, ik zou zelf voor een fan voorin gaan.
Ik denk dat ik eerst voor een goede koeler ga aangezien dat het probleem is. Het was eigenlijk of een koeler of 2 fans, niet beide... :D
Ik ga waarschijnlijk de mugen 4 halen, lijkt mij de beste prijs/prestatie.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Brogala
  • Niet online
pwillemske schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:04:
[...]

Ik denk dat ik eerst voor een goede koeler ga aangezien dat het probleem is. Het was eigenlijk of een koeler of 2 fans, niet beide... :D
Ik ga waarschijnlijk de mugen 4 halen, lijkt mij de beste prijs/prestatie.
Ik zal eerst gewoon elke fan positie eens proberen voordat je dingen gaat aanschaffen. Dus even snel de temps onder load en idle ergens neerpleuren en fan weer verplaatsen, kijken wat dan het beste is.

Verder heeft je kast me herinnert aan 2012, toen ik m'n eerste build aan het samenstellen was :+

• pwillemske
  • Niet online
Brogala schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:14:
[...]

Ik zal eerst gewoon elke fan positie eens proberen voordat je dingen gaat aanschaffen. Dus even snel de temps onder load en idle ergens neerpleuren en fan weer verplaatsen, kijken wat dan het beste is.

Verder heeft je kast me herinnert aan 2012, toen ik m'n eerste build aan het samenstellen was :+
Dan zal ik dat gaan doen (nu niet, huiswerk :'( ).

Hoezo heeft mijn kast jou herinnert aan 2012??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Brogala
  • Niet online
pwillemske schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:16:
[...]

Dan zal ik dat gaan doen (nu niet, huiswerk :'( ).

Hoezo heeft mijn kast jou herinnert aan 2012??
Ik was toen bezig met m'n eerste build samenstellen en ik twijfelde heel erg tussen zo'n Corsair Legerachtige kast, Define R4 of de 200R. Mooie tijden destijds :P

Ik hoor hier aan huiswerk te zitten, maar tweakers.net staat hier zo'n beetje 24/7 open O-)

Ik moet zeggen dat jouw kast ook wel heel erg brede, lompe HDD drives heeft, daar komt inderdaad wel weinig lucht door een. Define R5 FTW :> Maar sowieso een intake fan nemen.

• pwillemske
  • Niet online
Brogala schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:20:
[...]

Ik was toen bezig met m'n eerste build samenstellen en ik twijfelde heel erg tussen zo'n Corsair Legerachtige kast, Define R4 of de 200R. Mooie tijden destijds :P

Ik hoor hier aan huiswerk te zitten, maar tweakers.net staat hier zo'n beetje 24/7 open O-)

Ik moet zeggen dat jouw kast ook wel heel erg brede, lompe HDD drives heeft, daar komt inderdaad wel weinig lucht door een. Define R5 FTW :> Maar sowieso een intake fan nemen.
De kast is ook niet praktisch...
zeeën van ruimte...maar dat was het
Grote hdd cages...
Voor CWC is een 360mm rad niet mogelijk terwijl dat die wel de afmetingen daarvoor heeft...
En zo nog een aantal dingen die ik niet praktisch vind.

Het is wel een geweldige kast, maar geeft bij mij niet het gevoel dat ik een dure pc behuizing heb staan. Ik vind de R5 echt spuuglelijk maar de h440 vind ik weer geweldig, zo ook de 450/750d

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Brogala
  • Niet online
pwillemske schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:23:
[...]

De kast is ook niet praktisch...
zeeën van ruimte...maar dat was het
Grote hdd cages...
Voor CWC is een 360mm rad niet mogelijk terwijl dat die wel de afmetingen daarvoor heeft...
En zo nog een aantal dingen die ik niet praktisch vind.

Het is wel een geweldige kast, maar geeft bij mij niet het gevoel dat ik een dure pc behuizing heb staan. Ik vind de R5 echt spuuglelijk maar de h440 vind ik weer geweldig, zo ook de 450/750d
Oh ja dat snap ik wel met zo'n 'fancy' kast ;) Vind de H440 ook heel mooi maar de R5 was stiller en cooler, dus dat is 'm toch geworden...

• pwillemske
  • Niet online
Brogala schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:40:
[...]

Oh ja dat snap ik wel met zo'n 'fancy' kast ;) Vind de H440 ook heel mooi maar de R5 was stiller en cooler, dus dat is 'm toch geworden...
Groot gelijk, misschien ga ik toch maar nadenken over kast upgrade over een half jaartje. Om een dure pc te hebben waar je met tegenzin tegenaan zit te kijken is ook maar niks...maar eerst ff de koeling op orde maken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02 14:50
Misschien is het allergemakkelijkste wel je 2 outtake fans die nu boven zitten eens als intake fans voor te zetten. Je creeert dan al een veel betere airflow door je kast wat waarschijnlijk al voldoende is. Als je meer wilt zou je een CPU koeler kunnen installeren met airflow naar boven om zo nog wat meer flow door de kast te creëren.

• pwillemske
  • Niet online
Ondertussen de koeler al een paar dagen in mn pc zitten. Ik heb hem met de fan naar onder geplaatst, dus blaast hij naar boven en koelt hij mn gpu meteen. De temps zijn 67 graden tijdens bf4. Niet slecht aangezien hij de gpu ook nog zo'n 4-5 graden koeler houd...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1