USB disconnect, data verdwijnt...

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Posten in hardware of software... ik moest iets kiezen en het is maar software geworden. Gezien het rare probleem is een treffende titel ook niet voor de hand liggend.

Sinds kort heb ik een vervelend probleem waar ik kop nog staart aan kan krijgen. Om de zoveel tijd hoor ik het typische geluid van hardware ontkoppeling en vliegen al mijn USB devices er uit. En dan verbinden ze weer. En meteen zijn ze weer weg, etc. Enige dat ik kan doen is een harde power off, aangezien ook mijn toetsenbord via USB is (... en er geen PS2 meer op mijn mobo is). Ik veronderstel dat er een USB-hub uitvalt, maar welke of waarom is niet duidelijk. Het helpt niet in troubleshooting dat ik een stuk of 20 USB devices heb. Er zit ook geen patroon in wanneer dit gebeurt: kan een week goed gaan en dan twee keer gebeuren op een dag. Ik heb alle logs doorploegd en vind geen enkele critical terug die in de juiste richting wijst. Dumps zijn er natuurlijk niet, aangezien er geen BSOD plaatsvindt.

Mijn vraag zou eenvoudig zijn: hoe vis ik uit welk USB device dit veroorzaakt? Gezien het schijnbaar willekeurige voorkomen, is USB devices één voor één unpluggen en zien wat er verder gebeurt iets dat maanden kan duren.

Maar het stopt niet daar: na de reboot gebeuren rare dingen. Eerst en vooral start mijn Windows niet op en krijg ik na de POST een cursor ad infinitum. Ik moet manueel mijn harde schijf selecteren in de boot order om dit te omzeilen; hoewel deze sowieso als eerste in de rij staat. Als ik dan in Windows ben dan is mijn newsreader (newsbin) altijd zijn hele configuratie kwijt. WTF?

Enfin, dit laatste heeft mij dan doen afvragen of er iets mis is met mijn SSD. Als ik die SMART uitlees is er niets speciaals te zien (tenzij dat de levensduur op 50% zit). Er is wel een gekke waarde voor "Unaligned Access Count", maar volgens wat ik lees hier en daar mag dat genegeerd worden.

Geheugen heb ik trouwens al getest en daar is geen vuiltje aan de lucht. CPU en GPU heb ik ook al lekker belast met de gebruikelijke tools en die geven ook geen krimp.

Heeft iemand nog ideeën hoe ik de bron van dit kwaad kan terugvinden?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe heb je die 20 apparaten aangesloten en waarom moet het allemaal op 1 systeem aangesloten zijn? Wat zijn dit voor apparaten?
Ik denk dat het door de grote hoeveelheid komt en je systeem daar niet lekker mee overweg kan. USB heeft maar zoveel vermogen om te leveren, en aangezien je niet zegt wat je hardware is, zou ik zo de harde conclusie kunnen maken dat je voeding rot is.

Dat Newzbin z'n config verliest kan te maken hebben dat 't nog draait als je 't systeem hard uitschakelt. Het kan dan niet correct de (eventuele) wijzigingen wegschrijven en raakt corrupt. Enige wat 't dan kan, is opnieuw beginnen. Tenzij 't vanaf een USB stick/disk draait, dan is de disconnect de schuldige van de corruptie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Even geteld, het zijn er 17 om precies te zijn :) Maar ik heb een extra PCI-kaart met USB, waardoor niet alles op één en dezelfde controller hangt.
  1. Midi controller
  2. Midi controller
  3. Mengpaneel
  4. Wifi
  5. Bluetooth
  6. Hub (met externe power supply)
  7. Modem
  8. Gamepad
  9. Printer
  10. Card reader (ID België)
  11. Card reader (ID Duitsland)
  12. Muis
  13. Toetsenbord
  14. Webcam
  15. Camera (niet altijd aangesloten)
  16. Telefoon (niet altijd aangesloten)
  17. Externe HD (niet altijd aangesloten)
De voeding is nieuw trouwens, een Thermaltake 850W Smart M850W - geüpgraded wanneer ik een GTX970 kocht.

't Bizarre met Newsbin (Newzbin is een website ;)) is dat hij zijn config verliest ook wanneer het programma helemaal niet actief is in het geheugen. Vandaar ook dat naar problemen met m'n SSD keek. Als het zou gebeuren wanneer het running is, dan zou ik het nog begrijpen.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Schop.

Sinds laatste post alles gedisconnect behalve keyboard en mouse. Zonet weer gebeurd (typ dit vanop tablet) :( Nog steeds op zoek naar een manier om vast te stellen wat de oorzaak is. Begin mij af te vragen of MoBo/FSB kuren krijgt, maar hoe vind je zoiets uit?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RDP/VNC/TV naar je bakje en check de logs. Je hebt geen fysieke USB devices nodig over een remote control sessie ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Héél mooi tooltje voor, gewoon (je ziet ook alles historische aangesloten usb devices) select all en uninstall (software blijft behouden) Daarna i.i.g. Muis en toetsenbord even af en aan koppelen.

Wij gebruikten dit regelmatig omdat wij (repair desk) nogal wat systemen hadden staan die als usb h##r gebruikt werden :-)

http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
Wel eersf ff zoveel mogelijk usb devices afkoppelen

[ Voor 3% gewijzigd door GerardVanAfoort op 16-03-2015 21:22 ]

stomp niet af, blijf slijpen

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 17:09

AzzKickah

06-CENSORED

Is die PCI USB-controller niet van een nivo'tje Sweex bijvoorbeeld? Dat die niet lekker om kan gaan met al die apparaten of conflicteert met de controller op je mobo waardoor alles soms over de zeik gaat?

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Je bedoelt Sweep x .. :-) altijd weer een verassing wat er nu over de zeik gaat!

[ Voor 14% gewijzigd door GerardVanAfoort op 16-03-2015 21:27 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik ben ziek (zwaar verkouden) waardoor mijn reacties even op zich hebben laten wachten.

Status intussen: ik heb nog steeds enkel muis en toetsenbord aangesloten (en een interne card reader die ook USB gebruikt). Een paar keer per dag hoor ik het geluid van hardware disconnect en reconnect, maar de laatste 2 dagen ben ik mijn verbinding niet meer verloren.
Hero of Time schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:21:
RDP/VNC/TV naar je bakje en check de logs. Je hebt geen fysieke USB devices nodig over een remote control sessie ;)
Zoals eerder gezegd is er niets, niks, nul, noppes in de logs terug te vinden :(
GerardVanAfoort schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:18:
Héél mooi tooltje voor, gewoon (je ziet ook alles historische aangesloten usb devices) select all en uninstall (software blijft behouden) Daarna i.i.g. Muis en toetsenbord even af en aan koppelen.

Wij gebruikten dit regelmatig omdat wij (repair desk) nogal wat systemen hadden staan die als usb h##r gebruikt werden :-)

http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html
Wel eersf ff zoveel mogelijk usb devices afkoppelen
Ik ken nirsoft vanwege enkele forensic tools. Dit tooltje toont 64 USB devices. Dat is natuurlijk een getal (2^6) dat mij nieuwsgierig maakt. Eens wat devices er uit gegooid en nu heb ik enkel dit nog:
Device NameDescriptionVendorIDProductID
Logitech Illuminated KeyboardUSB Composite Device046dc318
Logitech Illuminated KeyboardUSB Input Device046dc318
Logitech Illuminated KeyboardUSB Input Device046dc318
G500USB Composite Device046dc068
0000.001a.0000.001.003.000.000.000.000USB Input Device046dc068
0000.001a.0000.001.003.000.000.000.000USB Input Device046dc068
Mass Storage DeviceGeneric USB xD/SM Reader USB Device058f6362
AzzKickah schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:21:
Is die PCI USB-controller niet van een nivo'tje Sweex bijvoorbeeld? Dat die niet lekker om kan gaan met al die apparaten of conflicteert met de controller op je mobo waardoor alles soms over de zeik gaat?
Geen slechte denkpiste, al verklaart dat niet waarom het probleem pas sinds enkele weken is terwijl die combinatie al enkele jaren goed werkt. De PCI USB controller is van Belkin - niet zo erg als Sweex, maar desalniettemin toch een hardware discounter. Als die opkuis van USB geen effect heeft dan haal ik die PCI kaart er eens uit. Zucht, ik kijk er niet naar uit om m'n PC uit elkaar te halen... cable hell :)

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Je kan de rest ook zonder problemen uninstallen, daarna alleen ff af en aan koppelen, misschien zit juist in deze aangesloten apparaten het conflict. De driver blijft immers geïnstalleerd.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Zucht, het verbetert er niet op. Intussen heb ik een €70 USB 3.0 powered hub aangeschaft zodat ik in ieder geval gemakkelijker kan prutsen met USB. Alles was opnieuw aangesloten en heeft vijf dagen goed gewerkt na het verwijderen van de USB-apparaten-historiek met bovenvermeld tool. In de loop van de week ben ik er achter gekomen dat mijn SSD niet meer in de BIOS te zien is maar wel nog in het manuele boot menu. Dat verklaart waarom het enkel nog manueel werkt om in Windows te booten. De SSD zit op een andere controller (SATA III) dan de andere schijven (SATA II), wat waarschijnlijk een rol speelt. Dat verklaart evenwel niet waarom het probleem zo plots opgedoken is na altijd goed te functioneren.

Maar goed, eens op F8 duwen bij boot is overkomelijk. Gisteren is m'n PC een paar keer kort na elkaar gecrashed. Twee keer heb ik een error meegekregen: MEMORY_MANAGEMENT en de klassieker IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Beide errors vertellen eigenlijk niet zoveel als men zou verwachten. Zodra iets een fout in het geheugen veroorzaakt duiken die twee op - dat hoeft niet per se een probleem met het geheugen te zijn. Ik ga na deze post nog eens mijn geheugen testen.

Niettemin denk ik niet dat het aan het geheugen ligt, want ik heb mijn PC pas weer aan de praat gekregen wanneer ik mijn USB devices ontkoppeld heb (nu eenvoudigweg door de nieuwe hub te verwijderen, enkel muis en toetsenbord zijn nog direct aangesloten). M'n Belkin PCI USB controller heb ik weggebonjourd overigens. Evenals m'n modem en m'n Bluetooth stick. Drie dingen die ik tenslotte nauwelijks gebruikte en kwalitatief niet bijzonder hoogstaand waren. Ik geraak terug in mijn systeem en heb een dump gevonden.

Snif, ook hier is iets vreemds aan de hand. Blijkbaar is er iets mis met mijn dump file als ik 'm met WinDBG open:
code:
1
2
THIS DUMP FILE IS PARTIALLY CORRUPT.
KdDebuggerDataBlock is not present or unreadable.

Snel kijken op het net leert mij dat dat voor kan komen wanneer het page file te klein is, maar dat is bij mij niet het geval: wordt automatisch door Windows gemanaged en is 16GB groot. Toch maar eens !vm gedaan:
code:
1
2
3
************ NO PAGING FILE *********************
0000000000000000: Unable to get paged pool info
Unable to get pagesize!!

Nu snap ik het even niet. Tenzij dat komt omdat de paging op een andere schijf (HDD) gebeurt dan op de OS schijf (SSD), maar dat was nooit een probleem in Windows tot zover ik weet.

Hoe dan ook, tussen de 100 "GetContextState failed, 0xD0000147" die dat veroorzaakt is er toch iets zinnig uit een !analyze -v gekomen:

code:
1
2
3
BUGCHECK_STR:  0x1a_5003

DEFAULT_BUCKET_ID:  WIN8_DRIVER_FAULT

Zo, Win8 driver fault. Spijtig dat hij niet meegeeft waar door de corrupte dump. Zou het dan toch niet MoBo of SSD zijn maar weleen USB device?

Als iemand nog ideeën heeft hoor ik ze graag...

Terzijde: ik denk dat deze thread nu wel naar PMG mag verhuizen...

• GerardVanAfoort
  • Niet online
-event viewer doorspitten
-memtest86
-SSD behalve pagefile verplaatst, nog andere "SSD optimalisaties" toegepast? (Beter gewoon pagefile 1 à 2 GB op SSD laten)
-power supply levert nog overal juiste voltages?
-systeem en OS ff strippen. Alleen SSD. Alle drivers uninstallen en de meest recente van je mobo's website installeren. Let op volgorde ook als je b.v. Intel RST gebruikt. (Onding..)

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

TheVMaster

Moderator WOS
Op verzoek van TS >>MOVE>>PMG aangezien het meer een hardware dingetje is dan een OS dingetje

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
GerardVanAfoort schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:23:
-event viewer doorspitten
-memtest86
-SSD behalve pagefile verplaatst, nog andere "SSD optimalisaties" toegepast? (Beter gewoon pagefile 1 à 2 GB op SSD laten)
-power supply levert nog overal juiste voltages?
-systeem en OS ff strippen. Alleen SSD. Alle drivers uninstallen en de meest recente van je mobo's website installeren. Let op volgorde ook als je b.v. Intel RST gebruikt. (Onding..)
PSU is stabiel als ik voltmeter mag geloven. Event Viewer geeft niets terug helaas. Memtest draait momenteel (vandaar dat ik dit vanop tablet schrijf). SSD niets speciaal gedaan - draait ook al 3 jaar of zo zonder problemen in deze config.

Overweeg intussen OS reinstall, al wou ik wachten op W10 :( Sowieso eerst BIOS update na memtest.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eventueel de USB PCI controller in een andere poort proberen ?

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Viper® schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:19:
Eventueel de USB PCI controller in een andere poort proberen ?
Die speelt niet meer mee. Nu wordt enkel nog onboard benut. En enkel de USB3.0.

• GerardVanAfoort
  • Niet online
YellowOnline schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:11:
[...]

PSU is stabiel als ik voltmeter mag geloven. Event Viewer geeft niets terug helaas. Memtest draait momenteel (vandaar dat ik dit vanop tablet schrijf). SSD niets speciaal gedaan - draait ook al 3 jaar of zo zonder problemen in deze config.

Overweeg intussen OS reinstall, al wou ik wachten op W10 :( Sowieso eerst BIOS update na memtest.
Ben niet zo bekend met voltmeters, maar speedfan downloads: SpeedFan 4.50
kan je meer vertellen (wat ik wel weet is dat 12V juist altijd wat hoger moet zijn 12.x en meer)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met de SSD-problemen erbij klinkt het alsof hier sprake is van ofwel stervende PSU danwel (helaas waarschijnlijker) moederbord.

Twee dingen om te proberen om eea uit te sluiten:
- sluit de USB3 hub op de USB PCI controller (om moederbord southbridge voor zover mogelijk uit te sluiten)
- boot met LiveCD/USB (nouja, gezien USB-problemen is CD/DVD allicht handiger) om OS-problemen uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:29

Dark

who tweaked the light?

GerardVanAfoort schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:36:
[...]

Ben niet zo bekend met voltmeters, maar speedfan downloads: SpeedFan 4.50
kan je meer vertellen (wat ik wel weet is dat 12V juist altijd wat hoger moet zijn 12.x en meer)
- speedfan geeft op een hoop systemen verkeerde readouts, dus of dat nu zo'n aanrader is... je kan beter de uefi in gaan, dan weet je iig zeker dat je het goede voltage ziet staan.

- 12V mag volgens de atx specs 5% afwijken, ook naar beneden, dus je hoeft niet boven de 12V uit te komen, tussen de 11,4V en 12,6V zit het goed. (* het is wel van belang dat het voltage redelijk stabiel blijft natuurlijk)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

12V zou ik niet zo op focussen, USB wordt vanaf 5V gevoed, de meeste SSD's ook.

Oslik blyat! Oslik!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Even mijn voltages uit uefi:

CPU 1.008
3.3V 3.344
5V 5.080
12V 12.192

Dat is allemaal perfect ok. Memtest heeft 4 uur gedraaid en gaf niets. Nu ik geen USB devices draai is alles op eerste zicht stabiel. Enfin, toch maar BIOS update doorvoeren.

Wat dion_b zei om de SB uit te sluiten is ook een goed idee. Ga ik ook nog doen.

[ Voor 14% gewijzigd door YellowOnline op 23-03-2015 16:06 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Nog eens een follow-up: sinds mijn laatste reactie heb ik 1) BIOS geüpdatet en 2) Windows herinstalleerd. Ik gebruik slechts 2 USB devices, nl. muis en toetsenbord. Mijn SSD-probleem is opgelost, vermoedelijk door de BIOS update, en mijn systeem draait 100% stabiel.

Vanaf nu sluit ik weer de USB devices aan - dan zien of er iets verandert :)
Pagina: 1