Vragen van een autonoob

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:56
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een paar vragen over autorijden. Sinds kort bezit ik een eigen auto en ik durf de vragen niet zo te stellen aan mijn collega's omdat ik vast uitgelachen word haha:

- Ik hoor vaak mensen zeggen dat als je 120 mag op een weg, je 128 mag rijden op de teller. Waarom is dat zo? Zijn kilometertellers niet goed afgesteld? Krijg je 8 kilometer per uur "cadeau" voor je een boete krijgt?

- Ik rij elke dag de hele A12 af, waar veel borden trajectcontrole staan. Daar rij ik meestal een paar km/u te hard, maar nog word ik soms fors ingehaald door mensen met haast. Krijg je niet sowieso een boete als je met trajectcontrole te hard rijdt?

- Hoe betrouwbaar is Flitsmeister? Als ik daar een groene smiley zie en "geen fliters", kan ik dan wat harder rijden dan gebruikelijk?

Dankjewel voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MJ]
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-05-2021
Elke auto heeft een afwijking op de teller, de ene wat meer dan de andere. Hou je gps maar s in de gaten, dan zal je zien dat ook daar je snelheid verschilt van de aanduiding op je dashboard. Snelheid die je GPS aangeeft is nauwkeuriger overigens.

Als je binnen een trajectcontrole te hard rijdt wordt je idd sowieso beboet.

Met Flitsmeister geen ervaring, heb er zelfs nog nooit van gehoord. Ik neem aan dat het werkt zoals Coyote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07 15:35
Eerst maar eens beginnen, je mag sowieso niet te hard rijden. En elke KM te hard wordt je redelijk op afgestraft in NL.

- Je teller is standaard een klein beetje afwijkend. Ik zelf hou altijd rond de 10km/u afwijking aan. Als je de werkelijke snelheid wilt weten kan je altijd even kijken op een apparaat met GPS. Die kilometers per uur kloppen wat beter.

- De mensen die te hard rijden daar zijn vaak buitenlander. Die krijgen geen trajectcontrole boetes. Verder is een ieder die daar te hard rijdt met een Nederlands kenteken spreekwoordelijke de l*l. Al zitten er wel marges in die wat groter zijn dan bij flitscontrolers.

Verder kan het zomaar zijn dat de trajectcontrole uitstaat. Dat kan je altijd even Googlen.

- Zo betrouwbaar als bijvoorbeeld Wikipedia. De inhoud van die applicatie wordt gevuld door mensen die ook op de weg zitten. Je kan kiezen dat te vertrouwen, dan kan je wat harder rijden. Ikzelf let altijd nog dubbel op als ik wat harder rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

- Ik rij elke dag de hele A12 af, waar veel borden trajectcontrole staan. Daar rij ik meestal een paar km/u te hard, maar nog word ik soms fors ingehaald door mensen met haast. Krijg je niet sowieso een boete als je met trajectcontrole te hard rijdt?
Ja, maar de meeste trajectcontroles staan tegenwoordig uit wegens defecten, en sommigen (waarvan 1 op de A12) zijn zelfs geheel verwijderd.

Zie http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.056.07 voor een overzicht van welke trajectcontrole welke status heeft (let op: die op de A58 staat daar nog op "Uitgeschakeld", maar die wordt a.s. maandag weer ingeschakeld, hij is vervangen!)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-07 14:13
Voordat je een boete krijgt gaat er altijd nog 4km/u af bij wijze van correctie. Rijd je dus 130, word dit gecorrigeerd 126.

Als de trajectcontrole aan staat is de pakkans 100%, de trajectcontrole op veel stukken staat dikwijls uit vanwege onderhoud, updates of andere bijkomstigheden.

*wat bovenstaande dus ook zegt

[ Voor 5% gewijzigd door Heaget op 11-03-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10

DropjesLover

Dit dus ->

Je snelheidsmeter heeft altijd een kleine afwijking, oa omdat banden slijten en dus een kleinere diameter krijgen. Verder hebben ze die afwijking naar beneden ook uit indekken vanuit de fabrikant, het zou wat zijn als de meter altijd aangeeft dat je 100 rijdt terwijl je 120 rijdt, nogal wat claims...
Daarnaast mag je in Nederland 3km/u te hard rijden en krijg je van de controle altijd 4km/u correctie / aftrek, dus ja, je kan eigenlijk 127km/u rijden. Rij je 128km/u dan krijg je wel een boete voor 4km/u te hard ;)

De trajectcontrole op de A12 staat uit wegens achterstallig onderhoud. En er zijn altijd een paar lui die weten wanneer iets wel/niet aan staat of dat er gecontroleerd wordt, dus daar tussen hard rijden.
Velen rijden daar ook als het wat drukker is asociaal hard ja, zeker 140km/u op de linker spitsstrook...

Flitsmeister is wel een van de beste apps, maar het is natuurlijk geen 100% garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 11-03-2015 09:45 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07 22:26
Het is een combinatie van twee factoren:
- je teller wijkt vrijwel altijd wat naar boven af. Bij de ene auto is dit meer dan de andere. Dit kun je controleren door je teller te vergelijken met de GPS snelheid
- je hebt bij een gemeten snelheid altijd nog een correctie in jouw voordeel, vanwege "meetfouten". Ook wordt je pas vanaf 4km/h te hard bekeurd (dit laatste geldt niet in een 130km/h stuk). Bij een 80 weg houdt met een correctie van 3km/h aan, plus dat je op 4 te hard moet komen betekent dit dat men vanaf 87km/h "flitst".

Deze factoren opgeteld (6km/h of meer aan correcties en "vrijstelling" en de tellerafwijking) kan er voor zorgen dat je 10-15 te hard kunt rijden volgens de teller.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ok dank iedereen voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-07 14:47
Even wat nuances aanbrengen..

Een teller wijkt idd meestal iets af, maar bij een beetje moderne auto is dat zeker geen 10km/u verschil... als dat zo is dan heb je de verkeerde maat banden onder je auto of je teller is niet in orde/heel slecht geijkt (after market spul etc). De correctie die men op de gemeten snelheid doet mag je niet optellen bij de afwijking, die afwijking blijft hetzelfde. Je hebt volgens meting nog altijd die snelheid gereden en die flitskasten zijn aardig accuraat, die correctie wordt alleen toegepast omdat de teller van de bestuurder af kan wijken, niet omdat die flitser ook nog een flinke afwijking kan hebben.

Overigens klopt het dat de meeste vaste flitsers en trajectcontroles langs de snelwegen niet of nauwelijks actief maar niet perse vanwege technische problemen... de flitskasten leveren simpelweg niet meer genoeg op en daarom hebben ze de meeste weggehaald/uitgezet. Zelfde reden dat je tegenwoordig nog nauwelijks groot uitgezette alcoholcontroles hebt... we gedragen ons wat dat soort overtredingen blijkbaar nog aardig goed in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-07 23:27
Als je een boordcomputer hebt met een gemiddelde snelheid moet je deze eens resetten als je een constante snelheid rijdt (op de cruisecontrol). Het zal dan opvallen dat deze snelheid lager uitvalt dan je teller. Dit omdat deze wel correct wordt weergegeven, want je kilometerstand klopt wel en geeft niet 5-10% meer aan dan dat je daadwerkelijk gereden hebt.

Verder zal je als je banden verslijten effectief langzamer gaan rijden t.o.v. je snelheidsmeter, want je snelheidsmeter telt het aantal omwentelingen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Even wat nuances in je nuances:

MicGlou schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:03:
De correctie die men op de gemeten snelheid doet mag je niet optellen bij de afwijking, die afwijking blijft hetzelfde.
Mag prima, alleen heet het resulterende getal geen afwijking meer, maar heeft 't een ander naampje.
MicGlou schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:03:
Je hebt volgens meting nog altijd die snelheid gereden en die flitskasten zijn aardig accuraat, die correctie wordt alleen toegepast omdat de teller van de bestuurder af kan wijken, niet omdat die flitser ook nog een flinke afwijking kan hebben.
Dat lijkt me bullshit. De overheid gaat echt niet corrigeren voor "slecht afgestelde auto's". En ook al is een flitser 'aardig accuraat', de overheid dient daar alsnog een marge in te bouwen.

Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle apparatuur. Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af.

LordSinclair schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:07:
Als je een boordcomputer hebt met een gemiddelde snelheid moet je deze eens resetten als je een constante snelheid rijdt (op de cruisecontrol). Het zal dan opvallen dat deze snelheid lager uitvalt dan je teller. Dit omdat deze wel correct wordt weergegeven, want je kilometerstand klopt wel en geeft niet 5-10% meer aan dan dat je daadwerkelijk gereden hebt.

Verder zal je als je banden verslijten effectief langzamer gaan rijden t.o.v. je snelheidsmeter, want je snelheidsmeter telt het aantal omwentelingen.
De kilometerafstand wordt naar mijn weten óók bepaald door het aantal omwentelingen van de wielen, right? En heeft dan toch dezelfde potentiële afwijking door banden e.d.?

[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 11-03-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:49
Heel eerlijk vind ik het ietwat rare vragen.
Komt bij mij over als 'Ik wil graag harder (te hard) rijden, maar wil geen boete. Hoe/waar kan ik dat het beste realiseren.'

Los van dat, even een reactie op Heaget:
Op een 120weg 'mag' je iets harder voordat je beboet wordt dan op een 130weg.
Die marge is (bij vMax130) een stuk kleiner, omdat je al sneller mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Osiris schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:07:
Even wat nuances in je nuances:

[...]

Mag prima, alleen heet het resulterende getal geen afwijking meer, maar heeft 't een ander naampje.

[...]

Dat lijkt me bullshit. De overheid gaat echt niet corrigeren voor "slecht afgestelde auto's". En ook al is een flitser 'aardig accuraat', de overheid dient daar alsnog een marge in te bouwen.

[...]

[...]

De kilometerafstand wordt naar mijn weten óók bepaald door het aantal omwentelingen van de wielen, right? En heeft dan toch dezelfde potentiële afwijking door banden e.d.?
toon volledige bericht
En wat is dat naampje dan volgens jou? Afwijking/correctie... maakt het heel veel uit welk naampje het spreekwoordelijke beestje heeft?

Wat betreft je tweede opmerking... aub normale taal gebruiken. Maar ontopic: 'het lijkt mij' is een aanname, en een gevleugde uitspraak gaat: 'to assume is the mother of all screw ups'. Want het is geen stierenpoep...

Wat je met die link wil aantonen volg ik niet, wat dat onderstreept juist wat ik zeg; flitskasten worden serieus geijkt omdat ze vanwege de toepassing niet veel af mogen wijken, de correctie wordt dus toegepast omdat de teller van je auto dus wat anders kan aangeven omdat die veel meer kan afwijken. Een flitser flits ook al gewoon vanaf de maximum geldende snelheid, pas daarna wordt de correctie toegepast naar gelang het soort weg en de gereden snelheid. Dat jij dat misschien anders ervaart als automobilist komt juist door de afwijking op jouw teller en niet die van de flitskast ;)

Overigens is het aantal omwentelingen x bandenmaat niet 'ook' maar DE bepalende factor van de snelheid ;) Zolang de motor nog vermogen kan geven en de aerodynamica het toelaat zijn het de wielen die de afstand moeten afleggen, geen enkel ander onderdeel raakt de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 15:52
NeutraleTeun schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:15:
Op een 120weg 'mag' je iets harder voordat je beboet wordt dan op een 130weg.
Die marge is (bij vMax130) een stuk kleiner, omdat je al sneller mag.
Hoe kom je aan die wijsheid? Klopt dus niet!
De afwijking die gehanteerd wordt, wordt namelijk meer hoe harder de vmax is aangezien een teller meer gaat afwijken met meer snelheid

https://www.om.nl/onderwe.../snelheid/meetcorrecties/

De meetcorrecties zijn:

bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

3% van 120 is 3.6km
3% van 130 is 3.9 km
3% van 180 is 5.4km

[ Voor 12% gewijzigd door wimpie007 op 11-03-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Van je eigen link:
Ondergrens voor bekeuren
Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.

Wellicht heb ik het iets verkeerd omschreven, maar dit bedoel ik dus.

Bij vMax 120 'mag' je dus 124, bij 130 ben je bij 131 al de zak.

[ Voor 107% gewijzigd door NeutraleTeun op 11-03-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
NeutraleTeun schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:15:
Heel eerlijk vind ik het ietwat rare vragen.
Komt bij mij over als 'Ik wil graag harder (te hard) rijden, maar wil geen boete. Hoe/waar kan ik dat het beste realiseren.'
Hoe je het stelt klopt ook wel, maar het is niet dat ik een snelheidsduivel ben in het verkeer. Ik moet elke dag van Arnhem naar Den Haag en ben puur nieuwsgierig waar ik mijn cruisecontrol op kan zetten om zsm van A naar B te komen zonder een boete te riskeren. Dan heb ik het over enkele km/u, niet dat ik opgefokt op de linkerbaan ga gassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Maar reken dan eens uit hoeveel winst je behaald met die paar kilometers sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
NeutraleTeun schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:25:
Maar reken dan eens uit hoeveel winst je behaald met die paar kilometers sneller ;)
Heel weinig haha, maar alles is meegenomen. Plus de andere vragen vroeg ik me oprecht af. Ik word soms zo hard ingehaald, maargoed trajectcontroles daar staan vaak uit blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
NeutraleTeun schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:22:
Van je eigen link:
Ondergrens voor bekeuren
Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.

Nee dat is echt een nonsens... je mag nog steeds maar 120, die 4km wordt aangehouden omdat je teller af kan wijken. Jij bent nooit 100% zeker van je snelheid, daar is die correctie juist voor in het leven geroepen. Als jij dus 120 op je teller rijdt kan je dus ook 125 rijden en andersom uiteraard... die flitskast vergist zich niet in de snelheid. Ook dit verschil proberen te meten met je GPS lijkt mij niet een betrouwbare methode, die snelheid is niet meer dan een gemiddelde berekening van de GPS positie waarin meerdere (tientallen) meters afwijking kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
MicGlou schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:33:
Nee dat is echt een nonsens... je mag nog steeds maar 120, die 4km wordt aangehouden omdat je teller af kan wijken. Jij bent nooit 100% zeker van je snelheid, daar is die correctie juist voor in het leven geroepen. Als jij dus 120 op je teller rijdt kan je dus ook 125 rijden en andersom uiteraard... die flitskast vergist zich niet in de snelheid. Ook dit verschil proberen te meten met je GPS lijkt mij niet een betrouwbare methode, die snelheid is niet meer dan een gemiddelde berekening van de GPS positie waarin meerdere (tientallen) meters afwijking kan zitten.
Hoe harder je rijdt hoe meer de afwijking van de GPS te verwaarlozen is en hoe correcter deze berekening is. Zo lang de GPS geen schommelende snelheden aangeeft is het gewoon de correcte weergave van de snelheid (wel is wel wat vertraagd omdat deze berekend moet worden).

Autofabrikanten weten met de standaard onderdelen ook redelijk nauwkeurig de snelheid te meten. Echter om Amerikaans achtige claims voor te zijn zitten ze liever aan de veilige kant en geven ze dus altijd meer aan dan dat je in werkelijkheid rijdt.

Lees je OBD maar eens uit als je rijdt, deze weet wel de juiste snelheid te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
LordSinclair schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:39:
[...]

Hoe harder je rijdt hoe meer de afwijking van de GPS te verwaarlozen is en hoe correcter deze berekening is. Zo lang de GPS geen schommelende snelheden aangeeft is het gewoon de correcte weergave van de snelheid (wel is wel wat vertraagd omdat deze berekend moet worden).
Maar het is nog steeds geen exacte meting, die ook nog eens een kleine vertraging heeft in de berekening...

Ik ben geheel op de hoogte dat doorgaans een teller wat naar boven afwijkt, maar dat is in een standaard geval zo. Als iemand grotere of kleinere wielen onder de auto zet klopt dat ook al niet meer... plus dat je ook zoiets kan hebben als ik in mij vorige auto had want daar zaten de originele klokken niet meer in. Die klokken kwamen uit een 206 GTI terwijl ik gewoon een 1.4i had... dat resulteerde in 120 op de teller maar in werkelijkheid circa 125km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07 22:26
[...]

Het OM corrigeert echt niet voor een tellerafwijking. Dit doen ze zoals te lezen is hierboven omdat er een heel lichte afwijking in kan zitten en het OM uit voorzorg iets correctie toepast zodat ze zeker weten dat je die snelheid op z'n minst hebt gereden. De tellerafwijking is in principe je eigen probleem. Te grote of te kleine banden kunnen bijv. al voor een 5-7% afwijking zorgen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
NoepZor schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:45:
[...]

Het OM corrigeert echt niet voor een tellerafwijking. Dit doen ze zoals te lezen is hierboven omdat er een heel lichte afwijking in kan zitten en het OM uit voorzorg iets correctie toepast zodat ze zeker weten dat je die snelheid op z'n minst hebt gereden. De tellerafwijking is in principe je eigen probleem. Te grote of te kleine banden kunnen bijv. al voor een 5-7% afwijking zorgen.
En waar komt die afwijking dan vandaan? Zoals eerder al genoemd door iemand met behulp van een link zijn die flitskasten vrij stringent geijkt... die afwijking komt dan toch echt van het voertuig.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 11-03-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-07 23:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

LordSinclair schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:39:
Lees je OBD maar eens uit als je rijdt, deze weet wel de juiste snelheid te noemen.
Afhankelijk welke auto misschien, maar mijn ODB2 geeft weer andere snelheid als mijn teller, tomtom en PC GPS. Veelal marginaal (118-127km/u), maar ga ik richting de 150km/u beginnen die 3 aardig uit elkaar te lopen (tomtom en PC komen weer dicht bij elkaar).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:09

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]

Onjuist. De meters van de politie zijn geijkt en je eigen GPS snelheid komt daar vaak redelijk mee overeen. Je snelheidsmeter zelf geeft vaker een te hoge snelheid aan.
Op die geijkte meters past de politie een correctie toe van 3% of 3 kmh, zoals al eerder gepost. Dit om discussie te voorkomen met mensen die gaan zeiken over een minieme afwijking in de ijking.
Daar rolt een werkelijk gereden snelheid waarop een sanctie kan worden gelegd. Echter, op alle wegen behalve de snelwegen waar je 130 mag, wordt er tot een overschrijding van 4 kmh géén sanctie opgelegd. Waarschijnlijk omdat het dan meer kost dan dat het opbrengt. Bij snelwegen met een vmax van 130 doen ze dit niet, omdat daar een politieke motivatie achter zit; de minister is vorig jaar gevraagd of het effectief betekent dat op stukken met een vmax van 130 je dus effectief meer dan 140 kmh ongestraft kunt rijden. Dat heeft ze toen aan moeten passen.

Dus rekenvoorbeeld:
je rijdt op je teller 130 kmh. Dat is op je GPS 126 kmh. Je wordt gemeten met een geijkte meter, hier rolt 125 kmh uit. Daar wordt 3% oftewel 4 kmh op gecorrigeerd. Sanctiesnelheid = 121 kmh, 1 kmh te snel. Dit ligt onder de grens van 4 kmh en dus geen boete.

ander voorbeeld:
je rijdt op je teller 142 kmh. Dat is op je GPS 137 kmh. Je wordt gemeten en daar rolt 137 kmh uit. Hier wordt 3% op gecorrigeerd, dus 4 kmh (volgens mij ronden ze af naar boven). Sanctiesnelheid = 133 kmh, 3 kmh te snel. Omdat de grens hier 1 kmh is en niet 4, krijg je een boete voor een overschrijding van 3 kmh.

Overigens zijn de correcties die toegepast worden op niet-geijkte meters (bijv. van een standaardpolitiewagen die achter je aan rijdt) veel hoger. Zo werd een op hun teller gemeten snelheid van 110 kmh gecorrigeerd naar 98 kmh, dus ruim 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
[...]

Nee dat is echt een nonsens... je mag nog steeds maar 120, die 4km wordt aangehouden omdat je teller af kan wijken.
Wat snap je niet aan mijn aanhalingstekens?
Bij 120 pas bekeuren bij 124
Bij 130 al bekeuren bij 131.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Icephase schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:50:
[...]

Onjuist. De meters van de politie zijn geijkt en je eigen GPS snelheid komt daar vaak redelijk mee overeen. Je snelheidsmeter zelf geeft vaker een te hoge snelheid aan.
Op die geijkte meters past de politie een correctie toe van 3% of 3 kmh, zoals al eerder gepost. Dit om discussie te voorkomen met mensen die gaan zeiken over een minieme afwijking in de ijking.
Daar rolt een werkelijk gereden snelheid waarop een sanctie kan worden gelegd. Echter, op alle wegen behalve de snelwegen waar je 130 mag, wordt er tot een overschrijding van 4 kmh géén sanctie opgelegd. Waarschijnlijk omdat het dan meer kost dan dat het opbrengt. Bij snelwegen met een vmax van 130 doen ze dit niet, omdat daar een politieke motivatie achter zit; de minister is vorig jaar gevraagd of het effectief betekent dat op stukken met een vmax van 130 je dus effectief meer dan 140 kmh ongestraft kunt rijden. Dat heeft ze toen aan moeten passen.
Als jij mij kan wijzen waar dit staat dan geloof ik je, maar ik moet je nu op je schrijfsel geloven en ik denk toch dat je echt een aantal aannames doet zonder de werkelijke feiten te kennen. Ik zie sowieso al een probleem in hoe jij de kennis hebt te weten dat GPS snelheid en geijkte flitser snelheid meestal met elkaar overeen komen... dat is wel een heel erg sterke discutabele bewering die je daar doet zonder daar goede onderbouwing aan te geven.

Maar eigenlijk geef je toch al aan dat die correctie wordt toegepast om gezeik te voorkomen... en wat is de reden van het gezeik? De afwijking op de teller, die correctie zou niet nodig hoeven zijn als de snelheden exact gelijk zouden zijn. (het zou bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn dat men de teller van de auto kan uitlezen met een flitser, dat voorkomt al dat gezeik... maar zal vast weer een invasie op de privacy zijn.)

@ToyotaMR2... ik snap jouw aanhaaltekens wel maar je doet een verkeerde aanname omdat jij nooit zeker kan zijn van je afwijking. 124 'mogen' is daarom wel wat abstract bekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 11-03-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-07 15:35
Als die ijking niet elke ochtend plaatsvind, bij alle verschillende weersomstandigheden en bij het wisselen van de banden is dit echt een wassen neus hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Dat staat -bij mijn weten- nergens, maar is 'algemene kennis'. GPS meet afstanden op 5 meter nauwkeurig (soms zelfs 1 meter) dus is behoorlijk nauwkeurig. Een geijkte meter is 100% nauwkeurig. Dat zal dus dicht bij elkaar in de buurt zitten. Je kunt het soms testen als er van die matrixborden staan die je actuele snelheid weergeven. De GPS komt vaak overeen, terwijl je snelheidsmeter zelf (flink) afwijkt. Hoe lager de snelheid, hoe minder afwijking overigens.

En met 'gezeik' bedoel ik mensen die zeggen dat een ijkrapport verouderd is (terwijl het bij wijze van spreken net een week geleden is gebeurd) en dat in de tussentijd de meter is gaan afwijken. Vandaar die marges overal.

edit:
SndBastard schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:06:
Als die ijking niet elke ochtend plaatsvind, bij alle verschillende weersomstandigheden en bij het wisselen van de banden is dit echt een wassen neus hoor.
Dat dus

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 11-03-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
De politie doet een correctie op de ijking van hun eigen apparatuur omdat de ijking van hun apparatuur er een beetje naast kan zitten, daarom is de correctie ook in het voordeel van de burger.

Hoe je zelf je snelheid bepaald in de auto moet je helemaal zelf weten. Feit is wel dat de teller voor je neus niet de correcte snelheid aangeeft.

Daarnaast zegt het OM dat ze kleine overtredingen niet willen bestraffen.

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 11-03-2015 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
SndBastard schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:06:
Een heel goed punt en nog zoveel factoren die van alles kunnen beïnvloeden... maar het punt is wel dat het uitgangspunt de flitser is en niet de teller van je auto. Dus al wijkt die flitser misschien een heel klein beetje af, die snelheid is zogezegd 'de waarheid' en zonder echt exact te weten hoe hard je auto rijdt kan jij daar als automobilist weinig tegenin brengen... dat maakt het meerekenen van een eventuele correctie bij je snelheid een vreemde benadering want niemand weet precies hoe hard de auto gaat op een gegeven meetmoment...

Je ziet het ook in auto programma's etc als ze serieus de topsnelheid van supercars gaan meten, dan zelfs worden de meters in het voertuig zelf niet als betrouwbaar genoeg gezien en wordt de wagen volgehangen met allerlei telemetrie om een exacte meting te krijgen... en dan heb je het dus over wagens waarvan alleen het klokkenspel e.d. al net zo kostbaar kan zijn als de gemiddelde gezinsauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Trouwens, afwijking door slijtage van de banden:

Een typische band is 205/55/16 inch. 1 inch = 25,4 mm. Dat maakt de straal (= halve diameter) van een nieuwe band (16/2)*25,4 + (55%*205mm) = 317 mm
Dat is een omtrek (2*pi*straal) van 2*3,1415...*(317) = 1992 mm

Een afgesleten band heeft 6 mm minder profiel, dus een 6 mm kleinere straal= 311 mm
Dat is een omtrek van 2*3,1415...*(311) = 1954 mm

Dat scheelt minder dan 2%, dus zeker geen 5-7%.

Die 2% is nou nét de reden waarom tellers in auto's afwijken. Dat doen ze dus bewust, zodat je nooit de fabrikant aansprakelijk kan stellen voor een overtreding.
En monteren van te grote/te kleine banden is verboden; ook daar mag maximaal +/- 2% verschil in zitten qua omtrek. Dus stel je monteert 2% te kleine banden én die zijn afgesleten kan er max. 4% afwijking ontstaan. De tellers die ik heb gereden wijken allemaal tussen de 5-8% af boven de 100 kmh ten opzichte van GPS, aan de veilige kant dus.

[ Voor 43% gewijzigd door Icephase op 11-03-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Icephase schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:14:
Trouwens, afwijking door slijtage van de banden?

Een typische band is 17 inch. 1 inch = 25,4 mm. Dat maakt de diameter van een nieuwe band 17*25,4 = 432 mm
Dat is een omtrek (2*pi*straal) van 2*3,1415...*(432/2) = 1356 mm

Een afgesleten band heeft 6 mm minder profiel, dus een 12 mm kleinere diameter = 420 mm
Dat is een omtrek van 2*3,1415...*(420/2) = 1319 mm

Dat scheelt minder dan 3%, dus zeker geen 5-7%.
Daarnaast ga je langzamer rijden met een kleinere omtrek. Dus is de kans op een snelheidsovertreding kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Icephase schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:07:
Dat staat -bij mijn weten- nergens, maar is 'algemene kennis'. GPS meet afstanden op 5 meter nauwkeurig (soms zelfs 1 meter) dus is behoorlijk nauwkeurig. Een geijkte meter is 100% nauwkeurig. Dat zal dus dicht bij elkaar in de buurt zitten. Je kunt het soms testen als er van die matrixborden staan die je actuele snelheid weergeven. De GPS komt vaak overeen, terwijl je snelheidsmeter zelf (flink) afwijkt. Hoe lager de snelheid, hoe minder afwijking overigens.
Die snelheidsborden die je vaak binnen de bebouwde kom zit staan ter bewustwording zijn volgens mij regelmatig minder secuur geijkt dan de apparatuur die gebruikt wordt voor snelheidscontroles. Ook t.o.v. GPS wijkt dat nogal eens af. Maar misschien verbeeld ik me dat.

GPS is overigens ook lang niet altijd even betrouwbaar. Bij hoge, constante snelheden op een redelijk rechte weg is het erg betrouwbaar (zeker als je zelf de kleine schommelingen nog middelt). Bij lagere snelheden wordt de afwijking van de GPS positie een steeds grotere factor ten opzichte van de afgelegde afstand en dus wordt ook de onnauwkeurigheid groter (terwijl bij de teller in je auto de onnauwkeurigheid vaak juist toeneemt bij hogere snelheden). En binnen de bebouwde kom speelt ook nog mee dat je snelheid vaak veel minder constant is, het GPS signaal tussen bebouwing slechter is en je meer van richting verandert (wat van invloed kan zijn als je GPS niet frequent genoeg z'n berekeningen maakt).

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 11-03-2015 11:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Heaget schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:43:
Voordat je een boete krijgt gaat er altijd nog 4km/u af bij wijze van correctie. Rijd je dus 130, word dit gecorrigeerd 126.
Snelheidsbekeuringen worden vaak uitgelegd als een exacte meting... Die correctie is om meetfouten op te vangen, dus je rijdt 126, ze meten 130, en corrigeren naar 126! (en iets anders kunnen ze niet bewijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:05
Icephase schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:07:Je kunt het soms testen als er van die matrixborden staan die je actuele snelheid weergeven.
Mijn ervaring is dat deze borden hier in de omgeving totaal niet kloppen met de werkelijkheid en juist wat meer aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Orion84 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:20:
[...]

GPS is overigens ook lang niet altijd even betrouwbaar. Bij hoge, constante snelheden op een redelijk rechte weg is het erg betrouwbaar (zeker als je zelf de kleine schommelingen nog middelt). Bij lagere snelheden wordt de afwijking van de GPS positie een steeds grotere factor ten opzichte van de afgelegde afstand en dus wordt ook de onnauwkeurigheid groter (terwijl bij de teller in je auto de onnauwkeurigheid vaak juist toeneemt bij hogere snelheden). En binnen de bebouwde kom speelt ook nog mee dat je snelheid vaak veel minder constant is, het GPS signaal tussen bebouwing slechter is en je meer van richting verandert (wat van invloed kan zijn als je GPS niet frequent genoeg z'n berekeningen maakt).
Dat is helemaal waar. Maar grosso modo en gemiddelde genomen komt het beter in de richting dan je teller, en kun je er wel degelijk op 'rekenen'. Ik durf gerust met 124 op de GPS langs een flitspaal aan de snelweg (waar je 120 mag) te rijden, geen probleem. Ik garandeer je dat ik dan geen boete krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:56
NeutraleTeun schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:22:

Volgens mij is het anders, er gelden de zelfde marges, alleen wordt bij 120kmph bekeurd voor het gedeelte boven de marge en bij 130 kmph het gedeelte boven de 130. Het is niet dat indien je 131 rijd je al bekeurd kunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Rieverst schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:27:
[...]

Volgens mij is het anders, er gelden de zelfde marges, alleen wordt bij 120kmph bekeurd voor het gedeelte boven de marge en bij 130 kmph het gedeelte boven de 130. Het is niet dat indien je 131 rijd je al bekeurd kunt worden.
In theorie wel, want de meetapparatuur kan (ondanks de ijking) een paar km afwijken, waardoor er dus 135 gemeten wordt, terwijl je 131 rijdt. Na correctie wordt je dan bekeurd voor het rijden van 131km/u.

In hoeverre er in de praktijk daadwerkelijk zulke afwijkingen voorkomen in de meetapparatuur durf ik niet te zeggen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Houd gewoon de maximum aangegeven snelheid op de borden aan op je teller dan zit je altijd goed. Van die 4km/u sneller ben je echt niet veel eerder thuis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Het is idd het goedkoopst om je maar gewoon aan de vmax te houden. De boete bedragen zijn bijzonder hoog (geldt ook voor andere verkeerovertredingen btw). Ik zou dus niet gaan goochelen met correcties die worden toegepast door justitie/cjib.

Mijn ervaring met traject controle is dat de meute 5-10 km onder de toegestane snelheid rijdt. De traject controle staat / stond op sommige trajecten "uit" (o.a. tot voor kort op de A4). TC kan irritant zijn maar in elk geval veiliger dan de geisoleerde flitspaal, waar de hardrijder dan vol op de rem gaat.

Als je dagelijks dezelfde route rijdt zie je soms ook de mobiele flitsteams (vaak een zwart grijs busje) met een aantal meter ervoor de flitser. Alhoewel "mobiel" hebben deze een duidelijk voorkeur voor bepaalde plekken. Aan het eind van de A44 naar de A4 richting A'dam staat er bijvoorbeeld vaak 1. Dan herken je ook de ervaren route rijders, deze houden bij deze plek in. Ik heb een aantal keer gezien dat "nieuwelingen" vervolgens een inhaal actie inzetten...die kunnen dan een cjib envelop tegemoet zien.

Ivm de tellerafwijking kun je gewoon altijd op je GPS rijden, of deze een paar maal gebruiken om de tellerafwijking te bepalen bij de gebruikelijke vmax snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Rijden op de cruis-controll kan ook boete's schelen! Ik vind het iig heerlijk om te weten dat je gewoon rustig met het verkeer mee kan rijden op een gezette snelheid en daar niet ineens overheen gaat als je even zit te dromen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Tijdens rijlessen (weliswaar motorrijlessen) is mij aangeleerd 'vmax + 10', waar het kon en waar het veilig was. Nu kun je twisten over de definitie van 'veilig' in dit geval, maar feit is dat ik dit in de auto tegenwoordig ook eigenlijk altijd aanhoud (kwestie van gewoon lekker doorrijden) en dat ik nooit boetes krijg. Ik rem ook niet af bij flitspalen of mobiele controles, als ik te hard blijk te rijden zit ik gewoon fout en dan moet ik maar op de blaren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dat is ook hoe ik het lekkerst rij.
Gewoon +5/10km/h. Lekker doorrijden, fijne doorstroming, niet hoeven te blijven wachten/plakken achter mensen die precies (of net onder) vmax zitten. Wat dan dus weer resulteert in het gas moeten loslaten (als je niet kunt inhalen op dat moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
Het verschilt ook erg per auto, mijn Volvo 40 wijkt paar km/h minder af dan de Golf 7 die ik hier voor had.

Golf week meer af hoe sneller je reed terwijl de Volvo altijd een vast afwijking heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Remy86 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:23:
[...]

Hoe je het stelt klopt ook wel, maar het is niet dat ik een snelheidsduivel ben in het verkeer. Ik moet elke dag van Arnhem naar Den Haag en ben puur nieuwsgierig waar ik mijn cruisecontrol op kan zetten om zsm van A naar B te komen zonder een boete te riskeren. Dan heb ik het over enkele km/u, niet dat ik opgefokt op de linkerbaan ga gassen :)
Dat zul je voor een groot deel zelf moeten ontdekken ;)

Want:
GrooV schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:32:
Het verschilt ook erg per auto, mijn Volvo 40 wijkt paar km/h minder af dan de Golf 7 die ik hier voor had.

Golf week meer af hoe sneller je reed terwijl de Volvo altijd een vast afwijking heeft
Verschilt inderdaad, en heb zelfde ervaring met een V40 (oud model) die veel minder afwijking had dan de Seat Cordoba die ik ervoor had of de Peugeot 306 die ik nu heb. Met de Seat en 306 kan ik 115km/u op teller rijden en geen trajectcontroleboete krijgen bij 100km/u stuk (al zit ik er dan wel heeeeel dicht tegenaan te hikken), met de V40 hoefde ik dat niet te proberen. 114km/u op CC was al goed voor een bon (kan ik uit ervaring melden).

Idem bij motoren, m'n huidige BMW R80 heeft een nog grotere afwijking, dichter bij de 15% eronder. Hiervoor had ik een Honda PC800 en die had iets van 5% afwijking.

Dat gezegd, als je vooral zorgeloos wilt rijden (wat ik bij zo'n lange afstand iedere dag zeker aan zou raden) moet je iets meer marge inbouwen. Met Vmax+10 op CC zul je tot de snellere mensen op de weg behoren en toch nooit last krijgen van fanmail. Natuurlijk zullen laagvliegers met >140km/u je dan aan alle kanten inhalen, maar dat is niet relaxed rijden op de A12 in de spits, nog los van flitskans.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-07 11:57
Remy86 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:35:
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een paar vragen over autorijden. Sinds kort bezit ik een eigen auto en ik durf de vragen niet zo te stellen aan mijn collega's omdat ik vast uitgelachen word haha:
Wrong! De enige domme vraag is die je niet stelt.
En als ze je uitlachen, zegt dat meer over henzelf.
- Ik hoor vaak mensen zeggen dat als je 120 mag op een weg, je 128 mag rijden op de teller. Waarom is dat zo? Zijn kilometertellers niet goed afgesteld? Krijg je 8 kilometer per uur "cadeau" voor je een boete krijgt?
Ik heb begrepen dat een auto, als deze 120 aangeeft, écht niet harder dan 120 mag rijden. Anders zou het een zooitje worden, en kom je makkelijk onder alle boetes uit bijv. omdat je de fabrikant de schuld kan geven :P
Om dat te voorkomen, houdt de fabrikant rekening met allerlei afwijkingen: electronische afwijkingen, afwijkingen in bandenmaat, te hard opgepompte bandne, nieuw profiel op je banden waardoor de omtrek iets groter is, etc.
http://www.autoblog.nl/ni...controles-staan-uit-74738
Geeft je overigens niet het recht te hard te rijden, da's gewoon strafbaar.
- Hoe betrouwbaar is Flitsmeister? Als ik daar een groene smiley zie en "geen fliters", kan ik dan wat harder rijden dan gebruikelijk?
Ik durf er aardig op te vertrouwen wel, sowieso pakt ie alle vaste flitspalen en trajectcontroles op, maar volgens mij ook wel het overgrote deel van alle mobiele flitserts. Geeft je nogmaals niet het recht om veel te hard te rijden.
Dankjewel voor je antwoord :)
Dank je wel voor de aandacht :)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Dank voor de zeer uitgebreide (en soms komische) antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

MicGlou schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:48:
[...]

En waar komt die afwijking dan vandaan? Zoals eerder al genoemd door iemand met behulp van een link zijn die flitskasten vrij stringent geijkt... die afwijking komt dan toch echt van het voertuig.

Lees je eigen quote dan even die 3% is een meetcorrectie om 100% zeker te zijn.

Die meetcorrectie is een correctie op de meetapparatuur, dus de flitskast. En NIET van de auto.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Flagg schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:29:
[...]

Lees je eigen quote dan even die 3% is een meetcorrectie om 100% zeker te zijn.

Die meetcorrectie is een correctie op de meetapparatuur, dus de flitskast. En NIET van de auto.
Lees het nou eens even goed, die correctie wordt niet toegepast omdat de apparatuur niet accuraat is, die correctie wordt toegepast om te voorkomen dat mensen voor maar een paar kilometer te hard worden beboet... en nou mag jij jezelf afvragen waarom die correctie dus precies wordt toegepast ;) Is dat omdat ze de eigen apparatuur niet vertrouwen, of zou het zijn om een kleine marge in te bouwen vanwege de kleine verschillen in snelheid die er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
MicGlou schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:56:
[...]

Lees het nou eens even goed, die correctie wordt niet toegepast omdat de apparatuur niet accuraat is, die correctie wordt toegepast om te voorkomen dat mensen voor maar een paar kilometer te hard worden beboet...
De ondergrens is iets anders dan de correctie.
Pagina: 1