[WiFi] Goed ontvangst maar slechte doorvoer snelheid op WiFi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Even mijn ervaring met slecht doorvoersnelheid WiFi en de oplossing die ik gekozen heb.
Opzich leek het dat ik excellent ontvangst had in mijn huis, maar de doervoersnelheid kwam vaak niet boven de 450kb/s uit. Het bereik was maximaal 5 meter en de LAG hoog.

Afbeeldingslocatie: https://mancave.conrad.nl/wp-content/uploads/nowifinolife.jpg

45 access point storen
Uit onderzoek bleek al snel dat ik meer dan 45 accespoins op 2.4 GH/z had, via een RTL SDR stick zagen we diverse camera`s op 900Mhz, 1.2Ghz, 2.4, 2.5,5.8 en 5.9 GH/s.
Dit resulteerde in een waardeloos bereik.

De oplossing, de oplossing leek voor de apparaten die 5.GH/s ondersteunde daar heen over te stappen, waar mogelijk een betere krachtige accespoint met betere antennes met een niet te hoge versterking.

EnGeniuss
Uit een tabel die door EnGenius ons was gemaild bleek een 500mw op 2.4 en 700mw op 5GH/s nodig te zijn het bereik en betrouwbaarheid te verhogen.
De gekozen (echte) 9 DBi antennes namen het beter ontvangst van de cliënten voor hun rekening.
Immers door de beperkte bandbreedte ons beschikbaar gesteld is het een situatie van de sterkste zal overwinnen, of de gene die het beste aanpast naar de 5GH/s zal internet kregen.

Het is belangrijk om te weten dat Windows 8 vaak geen kanaal 12, 13 en 14 heeft. Downgrade naar windows 7 of haal de nieuwste update fix hiervoor uit.

Kanaal 14
Vergeet je regio niet op Japan te zetten van je Client (als mogelijk) en Accespoint zodat je van kanaal 14 kan genieten, op deze manier heb je ineens 33% bandbreedte!
Ik hoop snel op een update zodat we ook kanaal 15,16, 17 etc.. kunnen gebruiken. (deze zijn nu grijs in het AP menu)

Welke hardware

Afbeeldingslocatie: http://www.ampedwireless.com/images/products/rta1750/rta1750_diff_03.png
Gekozen is voor een ampedwireless AC accespoint (http://www.ampedwireless.com/)
De High Power AC1750 Wi-Fi Router geeft een solide 800 Milliwatt welke we terug geschroefd hebben naar respectievelijk 500 en 700 milliwatt. Zoals in het tabel van WiFi Experts EnGenius te zien is.
De AmpedWireless AC1750 heeft verschillende ontvangst versterkers zodat de laptop, ipad en andere rommel goed ontvangen kan worden.

Aan de cliënt kan de standaard hardware op uitzondering van de pc, deze heeft de High Power 802.11ac
Wi-Fi USB Adapter van 1 Watt aanboort die op 500mw zijn werk mag doen.

Antennes
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/71JJAoK99%2BL._SX450_.jpg
Als antennes hebben we 9BDi antennes.
De standaard antennes geven een goede dekking binnenhuis en de 9DBi antennes zorgen voor een goede dekking ook daarbuiten, bijvoorbeeld als ik boodschappen moet doen.

De set staat op mijn kom in de nok van de zolder gemonteerd en wijzen met de antennes naar beneden.
Antennes hebben de nare eigenschap naar boven af te stralen, dus op zijn kop kan zeker een goede optie zijn. Experimenteren dus!!

Resultaat!
Het Resultaat is verbluffend, het hele huis op 2.4GH/s bijna de maximale doorvoersnelheid. Op 5GH/s allen op zolder en de 1e etage, beneden nog steeds een woooooping 210Mbps _/-\o_

Van de week zat ik bij de lokale Italiaan en had ik nog steeds een 2.1 Mbps throughput :-)

Afbeeldingslocatie: http://www.quotestags.com/qitem.php?id=1078138&icon=1

Opmerkelijk is dat als je aan een project begint de situatie altijd veranderd, op mijn laptop zie ik dat de grootste storingsbronnen (de buren rondom mijn huis) allemaal naar 5gh/z zijn overgestapt. Ook de Babyfoons zijn nu minder lol, konden ze dat niet doen voordat ik het project begon :P Zou veel$$ schelen.

Zelf doen
Als je eindelijk ook goed WiFi wilt heb ik je nu de basis kennis gegeven, het is belangrijk dat je een goede Accespoint kiest met AC techniek.
Bijvoorbeeld een asus rt-ac87u 802.11ac wifi router of beter een versterkt model zoals de door mij gekochte Amped Wireless model. Kijk voor die laatste maar eens op eBay en Amazone.
Er is helaas nog geen Nederlandse Importeur voor deze uber Accespoints.

Bij het vervangen van de standaard antennes, let op dat je deze vervangt door dualband antennes. Dus geen 2.4 gh/z only modellen maar dualband 2.4/5GH/z

Laatste tip, Plaats je Accespoint hoog en droog! Zoals de nok van de zolder.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb nu ook een wifi versterker gekocht bij knip: spam

[ Voor 40% gewijzigd door F_J_K op 11-03-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Dus nu hebben je buren nog minder ontvangst en zijn alle babyfoons uitgevallen? :+
Agentschap Telecom krijgt wekelijks meerdere telefoontjes van bedrijven die een hoogvermogen WiFi-router willen aanschaffen. Fabrikanten verwijzen hun klanten naar het agentschap omdat ze hier een vergunning voor de apparatuur zouden kunnen aanschaffen. Agentschap Telecom moet de bellers dan informeren dat WiFi-routers zwaarder dan 100 mWatt in Nederland wel verkocht en verhandeld mogen worden, maar dat het gebruik van deze apparatuur verboden is. Er wordt daarom ook geen vergunning voor afgegeven.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Juist ja. Je hebt last van storing door een overdaad aan netwerken en wat is de oplossing: nog harder gaan schreeuwen (zelfs dusdanig dat je de wettelijke limiet ruimschoots overschrijdt).

Sowieso "Antennes hebben de nare eigenschap naar boven af te stralen" is onzin, de omni antennes die doorgaans bij wifi worden gebruikt stralen in een donutvorm. Dus vooral niet naar boven en onder.

Overstappen naar 5GHz is zeker een goede optie (zelfs al doet de rest van de buurt dat ook). Ten eerste zijn daar (afhankelijk van de apparatuur die je hebt) wat meer kanalen ter beschikking. Ten tweede dringt dat signaal minder ver door en heb je dus minder 'ruzie' met netwerken van je buren.

Alternatief is om op 2.4GHz gewoon met een paar extra AP's te werken en alle AP's op een beperkt zendvermogen te zetten. Dan heb je bereik waar je het nodig hebt, maar overlappen de netwerken van buren elkaar veel minder. Nadeel is dat dat niet een oplossing is die je in je eentje kan uitvoeren. Maar zelf je zendvermogen juist fors opvoeren is dan weer het andere uiterste. Als je buren dat ook doen ben je over een poosje weer terug bij af, behalve dan dat je een boel geld armer bent.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:02:
Juist ja. Je hebt last van storing door een overdaad aan netwerken en wat is de oplossing: nog harder gaan schreeuwen (zelfs dusdanig dat je de wettelijke limiet ruimschoots overschrijdt).

Sowieso "Antennes hebben de nare eigenschap naar boven af te stralen" is onzin, de omni antennes die doorgaans bij wifi worden gebruikt stralen in een donutvorm. Dus vooral niet naar boven en onder.

Overstappen naar 5GHz is zeker een goede optie (zelfs al doet de rest van de buurt dat ook). Ten eerste zijn daar (afhankelijk van de apparatuur die je hebt) wat meer kanalen ter beschikking. Ten tweede dringt dat signaal minder ver door en heb je dus minder 'ruzie' met netwerken van je buren.

Alternatief is om op 2.4GHz gewoon met een paar extra AP's te werken en alle AP's op een beperkt zendvermogen te zetten. Dan heb je bereik waar je het nodig hebt, maar overlappen de netwerken van buren elkaar veel minder. Nadeel is dat dat niet een oplossing is die je in je eentje kan uitvoeren. Maar zelf je zendvermogen juist fors opvoeren is dan weer het andere uiterste. Als je buren dat ook doen ben je over een poosje weer terug bij af, behalve dan dat je een boel geld armer bent.
Beste Orion84 wat een negatieve reactie op mijn geboden oplossing.
Er kon schijnbaar geen aardig woord vanaf. Sterker nog dit is gewoon een bericht de grond in stampen.
Jammer, want mijn oplossing werkt wel! En hoe!
Meer accespoints die 2.4 AC kunnen is erg duur, veel duurder dan mijn oplossing.
Daarbij gaat het verbruik enorm omhoog. Mijn setup verbruikt maar een paar watt stroom.
Ik vind het niet leuk dat je mijn antenne verhaal op voorhand "Sowieso onzin" noemt, bah wat een nare opmerking zeg :(

Antenne Techniek: het is een vak apart en is moeilijk te begrijpen.
Omni antennes hebben een donut met vaak een flinke afwijking naar boven toe.
Kijk maar eens naar de post van Zendamateur PE2ER, die bouwt al sinds 2000 Omni antennes en heeft mij dit uit eigen hand aangeraden.
http://forum.wirelessnede...viewtopic.php?f=16&t=2333

Een post van PD2NLX
Een repeater in de US die op een berg stond. Inderdaad beneden in de stad bijna geen dekking. Omni antenne is daarna onderste boven geplaatst en toen was het probleem opgelost.

Een voorbeeld van een Omni antenne correct gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: http://pe2er.nl/antennetechniek/antennejilles.jpg

Ik hoop dat er nog tweakers zijn die iets positiefs kunnen posten wat op deze manier is er geen lol meer aan.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een plaatje ter verduidelijking
Afbeeldingslocatie: http://pe2er.nl/wifiomni/patroon.gif
Prima voor de lagere verdieping, je ziet dat de OMNI antenne een lichte afstraling naar boven toe heeft.
Vandaar we die bij voorkeur op zijn kop monteren als deze hoog geplaatst wordt.

Het kan dus zo maar zijn dat een 3dbi antenne een veel betere dekking thuis geeft dan een 9dbi antenne.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2015 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je overschreeuwt nu dus de netwerken van de buren als ik het goed begrijp? Hebben alle buren nu dan geen goed internet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 03:32:
Je overschreeuwt nu dus de netwerken van de buren als ik het goed begrijp? Hebben alle buren nu dan geen goed internet meer?
Dat is niet zo makkelijk te concluderen, mijn directe buren hebben geen meetbare mindering in hun snelheid.
Nu zij ook de overstap naar 5ghz hebben gemaakt is deze zelfs sterk verbeterd.
De accespoint verhoogd over verlaagd het uitgangsvermogen afhankelijk van de situatie trouwens zelf.

In dit lijstje zal je zien dat 100mw niet de wettelijke grens is.

Op 2.4 GHz tik ik wel overheen, maar jurisprudentie moet nog maar blijken of 100mw wel de limiet is.
Europese wetgeving staat meer toe. Ook mag het spul gewoon vrij verkocht en verhandeld worden. Gebruik daarvan is dan een logisch gevolg.

Uiteindelijk moeten we meer kanalen tot onze beschikking krijgen, linksom of rechtsom gaat het om bandbreedte niet het vermogen. oplossing is op 2.4gh/s het verdubbelen van de kanalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2015 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 13:58

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

100mw is wel degelijk de nederlandse limiet. Alleen het lijkt een beetje op het drugs beleid. Het agentschap telecom zal niet actief gaan kijken of jij je er wel aan houd. Totdat het voor problemen zorgt.

Ik heb een case mee gemaakt waar het wifi in extreme mate invloed had op de radar voorzieningen van een vliegveld. En daar zijn enkele overtreders met oplossingen als de jouwe toch netjes gevraagd dit aan te passen.

hoewel een oplossing met meer access points meer kost is dit wel de weg die het beste is. En zoals ook al gezegd is je zal dan het vermogen per ap iets moeten terug draaien om interferentie op de 2.4 te minimaliseren. Hierbij kan ik je aaneaden je netwerk ontwerpen op basis van 2.4 en vervolgens alleen maar op de 5 band uitzenden.
Dit zorgt ervoor dat als je buren hebt die nog de 2.4 band gebruiken ook gewoon hiervan gebruik kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 02:54:
Nog even een plaatje ter verduidelijking
[afbeelding]
Prima voor de lagere verdieping, je ziet dat de OMNI antenne een lichte afstraling naar boven toe heeft.
Vandaar we die bij voorkeur op zijn kop monteren als deze hoog geplaatst wordt.

Het kan dus zo maar zijn dat een 3dbi antenne een veel betere dekking thuis geeft dan een 9dbi antenne.
Een lichte afwijking naar boven, maar voornamelijk straling opzij (zoals duidelijk te zien is in die plaatjes), dat is al weer heel wat anders dan stellen "Antennes hebben de nare eigenschap naar boven af te stralen". Dat zet mensen die er ook mee aan de slag willen en de details van het straalpatroon niet kennen op het verkeerde been.

Een AP met antennes ondersteboven in de nok van je huis straalt dus een groot deel van zijn vermogen schuin omlaag de huizen van je buren in, en niet omlaag naar de andere verdiepingen in jouw huis. Je moet dus extra vermogen maken (of geluk hebben met reflecties) om ook die verdiepingen te bedienen.

Vandaar dus de suggestie om juist met meerdere (laag vermogen) AP's te werken, bijvoorbeeld één per verdieping. Dat dat meer stroom kost zou kunnen, maar aangezien het vermogen van elk van die AP's een stuk lager kan liggen, hoeft dat niet eens per se zo te zijn.

Over lange afstand, zoals met je voorbeeld van die repeater op een berg is dat natuurlijk een compleet ander verhaal. Zoals Pe2er al aangeeft gebruikt hij zelf juist een omni die schuin geplaatst is, in combinatie met een bi-quad antenne.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 06:12:
[...]
Uiteindelijk moeten we meer kanalen tot onze beschikking krijgen, linksom of rechtsom gaat het om bandbreedte niet het vermogen. oplossing is op 2.4gh/s het verdubbelen van de kanalen.
Deze oplossing bestaat al, en heet de 5 Ghz band. Bij het uitwerken van de 802.11 standaard zijn er ooit ontwerpkeuzes gemaakt waarbij de kanalen overlappen, en dit is nooit veranderd wegens backwards compatibility redenen (neem ik aan). In deze paper van Cisco wordt in detail beschreven hoe de verschillende 2.4 GHz kanalen invloed op elkaar hebben. Het is ooit geschreven voor 802.11b maar is grotendeels nog steeds van toepassing op moderne WiFi netwerken, zeker als er ook clients op zitten die geen 802.11n ondersteunen. Hier is ook te lezen dat jouw oplossing (zendvermogen verhogen) het probleem eigenlijk alleen maar erger maakt voor iedereen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De kanalen overlappen niet, het zijn gewoon 5MHz kanalen. Complicatie is puur dat vanaf WiFi-b steeds meer gebruik gemaakt is van 10, 20 en zelfs (sterk af te raden in 2.4GHz) 40MHz kanalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een aanvulling op de OP.
De geboden oplossing is niet de beste oplossing, maar een oplossing die voor mij en mogelijk andere op een relatieve goedkope en groene manier te realiseren is.
Er zijn wellicht alternatieve en betere oplossingen voor de gene met een grote buidel, stroomverbruik en milieu een minder belangrijke rol spelt
:)
dion_b schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:17:
De kanalen overlappen niet, het zijn gewoon 5MHz kanalen. Complicatie is puur dat vanaf WiFi-b steeds meer gebruik gemaakt is van 10, 20 en zelfs (sterk af te raden in 2.4GHz) 40MHz kanalen.
Correct, er is een te kort aan bandbreedte op 2.4. De oplossing is het uitbreiden van de kanalen op die band. Ongeacht of dit ooit wel in een White paper stond. Op deze manier kunnen we het vermogen inderdaad minderen.
knutsel smurf schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 07:56:
100mw is wel degelijk de nederlandse limiet. Alleen het lijkt een beetje op het drugs beleid. Het agentschap telecom zal niet actief gaan kijken of jij je er wel aan houd. Totdat het voor problemen zorgt.
Het is inderdaad net het drugsbeleid.
Echter praten we langs elkaar heen, op 5Ghz zijn er andere limieten dan op 2.4Ghz
Los daarvan koopt menige tweaker de 2000 en 5000mw wifi adapters op dealextrame etc.. Asus en Netgreat Topmodellen rammen allemaal 100mw+ er uit. Niet anders als de door mij gekozen hardware.
Nog erger zijn de modellen met heel veel zendontvangers zoals de Netgear Nighthawk X6 R8000 deze kan in zijn eentje de hele 2.4Gh/z band vullen.
Het is een beetje vreemd dat mijn aangeboden oplossing nu als fout of slecht wordt neergezet.

IEEE 802.11a en IEEE 802.11h
IEEE 802.11a is een uitbreiding van de standaard die gebruik maakt van de 5 GHz band. Deze mag in zijn oorspronkelijke vorm echter in grote delen van de wereld, waaronder Europa, niet worden gebruikt omdat niet is voldaan aan een aantal technische voorzieningen, te weten transmit power control en dynamische frequentietoewijzing, die nodig zijn om de andere gebruikers van de 5 GHz band niet teveel te storen. Deze toevoegingen zijn ondergebracht in IEEE 802.11h. (heeft mijn router gewoon)
In de 5 GHz band is de 5150 - 5350 MHz band beschikbaar voor in-huis gebruik met een maximaal vermogen van 200 mW. In de 5470-5725 MHz band is een hoger vermogen toegestaan, van1 Wattt. Dit deel van de band mag ook buiten worden gebruikt.

IEEE 802.11ac Gigabit Wi-Fi
IEEE 802.11ac Gigabit Wi-Fi is een standaard die de snelheid in de 5 GHz band nog verder verhoogt. In deze band zijn meer kanalen met een betere scheiding beschikbaar dan in de 2,4 GHz band. IEEE 802.11ac maakt het mogelijk om kanalen samen te voegen tot een 80 MHz kanaal en zelfs 160 MHz kanaal onder specifieke omstandigheden. IEEE 802.11ac heeft voor in-huis gebruik met een maximaal vermogen van 800 mW
Verder maakt IEEE 802.11ac gebruik van MIMO en een meer geavanceerdere datacodering. Met IEEE 802.11ac zijn snelheden van maximaal 1,7 tot wel 6,93 Gbit/s mogelijk.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 23:15
Sja, ik snap dit werkt. Maar communicatie is nog altijd tweeweg, dus hoewel je een redelijke downlinksnelheid kan behalen zullen meerdere access points denk ik altijd een beter resultaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 01:34:

Correct, er is een te kort aan bandbreedte op 2.4. De oplossing is het uitbreiden van de kanalen op die band. Ongeacht of dit ooit wel in een White paper stond. Op deze manier kunnen we het vermogen inderdaad minderen.
Dit gaat niet, tenzij je iets wilt uitvinden dat niet compatible is met alle bestaande WiFi apparatuur en waarschijnlijk ook voor ontvangstproblemen kan zorgen als je deze netwerken in hetzelfde gebied gebruikt. Dit wil je niet.
Het is een beetje vreemd dat mijn aangeboden oplossing nu als fout of slecht wordt neergezet.
Vindt ik helemaal niet: als jij mijn buurman bent heb ik nu geen werkend WiFi netwerk meer. Ik heb nu al last van de 15 SSIDs (waarvan 5 Ziggo hotspots) in mijn huiskamer. Als daar ook nog iemand met zo'n turbo WiFi blaster tussen zit heeft daar ten eerste letterlijk de halve flat last van en ten tweede zijn er nog maar 2 (of als je channel bonding, of niet kanaal 1,6 of 11 gebruikt 1) vrij kanaal voor de rest van alle SSIDs in de buurt. Als er iemand met een hogere dBm binnenkomt in mijn huiskamer dan mijn eigen access point ben ik daar hierom niet heel erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MarcoC schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:01:
Sja, ik snap dit werkt. Maar communicatie is nog altijd tweeweg, dus hoewel je een redelijke downlinksnelheid kan behalen zullen meerdere access points denk ik altijd een beter resultaat geven.
Wellicht, echter vervuil je met meerdere Accespions het spectrum nog meer ben ik bang.
Voor een groot huis heb je 4 Accespoints nodig, 1 beneden 1 op de eerste 1 op de zolder en 1 voor het huishuisje en tuin.
Het vermogen bij elkaar opgeteld is groter dan 1 AP met variabele uitgangs- vermogen en beamforming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 07:56:
[...]

Wellicht, echter vervuil je met meerdere Accespions het spectrum nog meer ben ik bang.
Voor een groot huis heb je 4 Accespoints nodig, 1 beneden 1 op de eerste 1 op de zolder en 1 voor het huishuisje en tuin.
Het vermogen bij elkaar opgeteld is groter dan 1 AP met variabele uitgangs- vermogen en beamforming :)
Incorrect.
Met relatief veel ap's per woning (4) word het zendvermogen zodanig terug geschroefd dat de ap's enkel de kamer(s) of verdieping dekken die nodig zijn. Om diezelfde reden zie ik mijn eigen WiFi netwerk niet bij de buren thuis, toch heb ik thuis een perfecte verbinding. En ja ik heb het hier over 2.4 GHz. De acces points van Ubiquity bijvoorbeeld, zenden standaard op 24 dbi uit, ik heb ze op 6 dbi uitzenden (1/4 van het normale vermogen).

De Experia box van die zelfde buren komt keihard op -45 db mijn woonkamer binnen, sterker dan mijn eigen ap's. Toch klaagden de buren over slecht bereik op zolder. Hadden ze nou maar hetzelfde als mij gedaan: toegangspunten verspreiden door de woning en zendsterkte omlaag. Op die manier voorkom je dat je 5 balkjes ontvangst hebt en toch geen internet. In dat geval hoort de client het ap wel maar hoort het ap de client niet, dit vanwege de relatief zwakke antenne in de meeste devices.

Ik zeg zeker niet dat de oplossing van jou niet werkt, want het zal redelijk functioneren en hij heeft flink kunnen hobbyen (dat is ook wat waard vind ik). Toch denk ik niet dat het de meest ideale oplossing is, thats all.

Kun je toelichten hoe de 5 GHz ontvangst is met deze oplossing?
Hier ben ik nieuwsgierig naar.

[ Voor 31% gewijzigd door andy88 op 15-03-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 07:56:
[...]

Dat is niet waar. Je kan het vermogen omlaag bijstellen zodat de access points elkaar niet storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
andy88 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 09:47:
[...]

Incorrect.
Met relatief veel ap's per woning (4) word het zendvermogen zodanig terug geschroefd dat de ap's enkel de kamer(s) of verdieping dekken die nodig zijn.
Niet elke Accespoint heeft deze functie, de linksys e8350, 1 van de beste accespoints beschikbaar heeft deze functie niet. En staat altijd op zijn volledige vermogen van 350mw op 5Ghz en 120mw op 2.4Ghz.
Daarbij kan deze Accespoint al 1 van de eerste een kanaal breedte van 2x 80mhz dus 160mhz aan.
Kun je toelichten hoe de 5 GHz ontvangst is met deze oplossing?
Hier ben ik nieuwsgierig naar.
Perfect, al komen er per dag meer AP`s bij.
Een Kleine Wijziging is de grote antennes gewisseld met de standaard antennes zodat het signaal lokaal sterker wordt en verderop afneemt.
Het is niet nodig dat ik in de Albert Heijn 500Meter veder nog dekking hem op 2.4.

De situatie hier:
Het bekende programma WiFi Analyzer, laat je in 4 losse plaatjes de huidige drukte zien. Dit is frame 1 van de 4, we zien veel Accespoints. in mijn nieuwe huis waar ik van de week de sleutel heb van gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/304909/Wifi%20Drukte.png
Uit dit plaatje kunnen we twee dingen concluderen:
1- Firma TP Link doet goede zaken.
2- Dit is 1 frame van de 4, het is erg druk met WiFi hier.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vloeren
Nog een belangrijk punt in huis zijn de gekozen vloeren, en dan vooral de ondervloer.
Laminaat en Parket hebben vaak aluminium ondergrond, deze ondergrond is praktisch ondoordringbaar voor wifi. De oplossing is te gaan voor een ander ondervloer zonder metalen of gewoon laminaat te mijden.
Ook stenen vloeren hebben een dempende werking op het signaal.
Afbeeldingslocatie: http://static.groupdeal.nl/media/catalog/product/cache/1/image/430x350/0dc2d03fe217f8c83829496872af24a0/o/n/ondervloer-laminaat-feb-hoofd.jpg

De beste geschikte vloeren zijn tapijt of gietvloeren, gietvloeren hebben geen invloed op het signaal.

Linksys E83500
Ik heb de E8350 van linksys getest, goede dekking en erg snelle router.
Absoluut een topper onder de WiFi AC routers.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 09:03 . Reden: WAAROM NIET ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Er is vaak wel een belangrijke reden om voor een bepaald soort ondervloer te kiezen.

De gouden regel blijft: zet gewoon op elke verdieping een AP, kost de helft, je verbinding is vele malen beter en je drukt het wifi van je buren niet weg. Win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Amped Wireless maakt ontzettend leuk spul, maar dat is bedoelt voor plekken waar je lappen met eigen grond hebt. Grote bedrijven, complete boerderijen, flinke landgoederen, dat soort dingen. Niet voor midden in een woonwijk. Wat je nu doet, met 500mW je router en PC heen en weer laten schreeuwen, is vergelijkbaar met een gesprek in een bibliotheek met een megafoon voeren. Ik vind het compleet onverantwoord in een woonwijk. Je buren zullen compleet weggedrukt worden, waardoor zij ook nieuwe apperatuur nodig hebben. Binnenkort zit iedereen in jouw straat met megafoons in de bibliotheek te praten.

Er zijn niet voor niets wettelijke limieten. Een goede router met goede antennes helpt al heel veel voor je wifi performance, je output performance boven de wettelijke 100mW voor 2,4GHz en 200mW 5GHz is nergens voor nodig en bovendien in een woonwijk hartstikke storend. Als jij nog bij de lokale pizzaboer bereik hebt van je eigen wifi betekend dat dat je buren compleet overrompeld worden. Niet alleen illegaal, maar ook ethisch compleet onverantwoord.

Ik zou je zendvermogen terugschroeven naar 100mW en 200mW, je excuses aan je buren aanbieden en je ergens in een hoekje diep gaan schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:02:
Vloeren
Nog een belangrijk punt in huis zijn de gekozen vloeren, en dan vooral de ondervloer.
Laminaat en Parket hebben vaak aluminium ondergrond, deze ondergrond is praktisch ondoordringbaar voor wifi. De oplossing is te gaan voor een ander ondervloer zonder metalen of gewoon laminaat te mijden.
Ook stenen vloeren hebben een dempende werking op het signaal.
[afbeelding]

De beste geschikte vloeren zijn tapijt of gietvloeren, gietvloeren hebben geen invloed op het signaal.

Linksys E83500
Ik heb de E8350 van linksys getest, goede dekking en erg snelle router.
Absoluut een topper onder de WiFi AC routers.
Tuurlijk je vloerkeuze aanpassen aan Wifi, hoe gek ben je ?
Gewoon een AP op de verdieping...

[ Voor 0% gewijzigd door KillerAce_NL op 25-03-2015 10:35 . Reden: type, AC ipv AP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:05:
[...]
Gewoon een AC op de verdieping...
Je kan er toch rekening mee houden als je je ondergrond kiest.
Gewoon een AC op de elke verdieping...? Weet je wat dat kost maat.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:54:
Amped Wireless maakt ontzettend leuk spul, maar dat is bedoelt voor plekken waar je lappen met eigen grond hebt. Grote bedrijven, complete boerderijen, flinke landgoederen, dat soort dingen. Niet voor midden in een woonwijk. Wat je nu doet, met 500mW je router en PC heen en weer laten schreeuwen, is vergelijkbaar met een gesprek in een bibliotheek met een megafoon voeren. Ik vind het compleet onverantwoord in een woonwijk. Je buren zullen compleet weggedrukt worden, waardoor zij ook nieuwe apperatuur nodig hebben. Binnenkort zit iedereen in jouw straat met megafoons in de bibliotheek te praten.

Er zijn niet voor niets wettelijke limieten. Een goede router met goede antennes helpt al heel veel voor je wifi performance, je output performance boven de wettelijke 100mW voor 2,4GHz en 200mW 5GHz is nergens voor nodig en bovendien in een woonwijk hartstikke storend. Als jij nog bij de lokale pizzaboer bereik hebt van je eigen wifi betekend dat dat je buren compleet overrompeld worden. Niet alleen illegaal, maar ook ethisch compleet onverantwoord.

Ik zou je zendvermogen terugschroeven naar 100mW en 200mW, je excuses aan je buren aanbieden en je ergens in een hoekje diep gaan schamen.
-Goede antenne helpen je router al snel boven de "wettelijke grens" dus die gaat alvast niet op.
-Meeste AC routers spugen allemaal dik boven de wettelijke grens uit, Amped wireless is hier niet anders in.
- Mijn buren hebben inmiddels een Netgear X6, goed voor dikke 380mW voor elk van de zenders.
- Kijk eens in het Asus RT-AC68U topic, daar zetten sommige hun router op 31.75 dBm = 1496 mw, wellicht dat je daar ook even kan vertellen dat ze fout bezig zijn.
- Mijn router is auto variabel tot 500mw kortom meeste van de tijd zit hij hier ver onder.
- Wettelijk grens is niet volgens Europese richtlijnen en zeer waarschijnlijk niet geldig. Daarbij mogen winkeliers dit spul gewoon verkopen, zou raar zijn als je als consument je router dan niet mag gebruiken. Het is niet voor niets dat het agentschaptelecom helemaal niks doet aan opsporing hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KillerAce_NL schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:05:
[...]
Mwoeah, of WiFi doorslaggevend moet zijn bij keuze is een tweede, maar bewust zijn van alle consequenties van een keuze en afwegen hoe zwaar die wegen is wel degelijk erg verstandig. Oogkleppen op en dan verbaasd zijn dat iets niet werkt is van zelfde niveau als 5km buiten dichtstbijzijndste bebouwde kom gaan wonen en dan raar opkijken als je niet glas, kabel en hoogwaardig DSL hebt om uit te kiezen :P

Bovendien is de vloer zelf doorgaans minder problematisch dan de ondervloer. Vloer is estetisch en hoge WAF-afhankelijkheid. Ondervloer is veel minder WAF-afhankelijk en puur een practisch/technisch iets. Men vindt het normaal om keuze voor ondervloer van andere technische dingen af te laten hangen, zoals vloerverwarming, dan is het helemaal niet zo gek om WiFi mee te nemen als factor.

Wil niet zeggen dat je daarom altijd een WiFi-vriendelijke ondervloer wilt leggen - als je met meerdere AP's wilt werken kan het juist handiger zijn om de signalen fysiek te scheiden :o
Gewoon een AP op de verdieping...
Dat sowieso, tenminste als je hoge performance-eisen hebt en 5GHz wilt doen. Omgekeerd, als je vriendelijke bouwmaterialen hebt en weinig last van interferentie, kun je een heel huis prima vanaf een enkele 2.4GHz AP dekken en snelheden van 30-50Mbps halen. Maar dus niet als je metallisch isolerende ondervloeren hebt.
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:23:
[...]

-Goede antenne helpen je router al snel boven de "wettelijke grens" dus die gaat alvast niet op.
-Meeste AC routers spugen allemaal dik boven de wettelijke grens uit, Amped wireless is hier niet anders in.
- Mijn buren hebben inmiddels een Netgear X6, goed voor dikke 380mW voor elk van de zenders.
Hangt helemaal af van kanaal. In de B-band (kanalen 100-140) mag je 1W zenden. Dan is 380mW juist erg bescheiden. Het zijn alleen de low-power A-band kanalen (36-64) die beperkt zijn tot 200mW.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 25-03-2015 11:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

dion_b schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:21:
[...]

Mwoeah, of WiFi doorslaggevend moet zijn bij keuze is een tweede, maar bewust zijn van alle consequenties van een keuze en afwegen hoe zwaar die wegen is wel degelijk erg verstandig. Oogkleppen op en dan verbaasd zijn dat iets niet werkt is van zelfde niveau als 5km buiten dichtstbijzijndste bebouwde kom gaan wonen en dan raar opkijken als je niet glas, kabel en hoogwaardig DSL hebt om uit te kiezen :P

Bovendien is de vloer zelf doorgaans minder problematisch dan de ondervloer. Vloer is estetisch en hoge WAF-afhankelijkheid. Ondervloer is veel minder WAF-afhankelijk en puur een practisch/technisch iets. Men vindt het normaal om keuze voor ondervloer van andere technische dingen af te laten hangen, zoals vloerverwarming, dan is het helemaal niet zo gek om WiFi mee te nemen als factor.

Wil niet zeggen dat je daarom altijd een WiFi-vriendelijke ondervloer wilt leggen - als je met meerdere AP's wilt werken kan het juist handiger zijn om de signalen fysiek te scheiden :o

[...]

Dat sowieso, tenminste als je hoge performance-eisen hebt en 5GHz wilt doen. Omgekeerd, als je vriendelijke bouwmaterialen hebt en weinig last van interferentie, kun je een heel huis prima vanaf een enkele 2.4GHz AP dekken en snelheden van 30-50Mbps halen. Maar dus niet als je metallisch isolerende ondervloeren hebt.

[...]

Hangt helemaal af van kanaal. In de B-band (kanalen 100-140) mag je 1W zenden. Dan is 380mW juist erg bescheiden. Het zijn alleen de low-power A-band kanalen (36-64) die beperkt zijn tot 200mW.
Dan nog vind ik het zinloos om er zelfs maar over na te denken.
Alleen al het denken erover is duurder als een AP plaatsen ;)

Er rekening mee houden bij bestaande problemen, tuurlijk. Dan is het handig om te weten dat bepaalde ondervloeren kunnen storen.

Ik ben het verder eens met wat er eerder gezelgd is. Ga niet klooien met high-powered "shit", segmenteren is betrouwbaarder/ meer voospelbaar en veroorzaakt minder overlast voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aanvulling, gewone professionele accespoins zoals je op kantoor hebt hangen zijn allemaal 100mw+

http://www.wifishop.nl/ar...e-antennes-11ac/pid=29194
3x 3Watt

http://www.wifishop.nl/en...idge-11a-n-2t2r/pid=29193
400mw

Er staat er zelfs 1tje in de vraag en aanbod
V&A aangeboden: 3x Ruckus Wireless ZoneFlex 7363

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2015 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat wil je ermee zeggen ? Dit zijn geen "gewone" accesspoints, dat kun je aan de prijs al zien. Dit zijn special use-case accespoints, outdoor ook nog eens.

Snap het punt van je post niet, per sé gelijk in "iets" willen krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Ik kan een auto kopen die 250km/u kan. Heeft dat in NL waar ik max 130km/u mag rijden op de snelweg enige practische voordeel boven eentje die 130km/u kan halen met comfortabele marge? Nope, je riskeert alleen meer boetes als je moeite hebt je rechtervoet onder controle te houden.

Komt (wederom) bij dat de andere kant niet zo hard terug kan zenden, dus dat je muv point-to-pointverbindingen met gelijksoortig apparatuur exact niets hebt aan die hogere zendvermogens.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1