Overstap naar Ziggo is (imho) sowieso aan te raden, snap niet dat mensen nog op DSL zitten als kabel er ook is. Even ervanuitgaande dat er een stabiele kabelverbinding in de wijk is, maar "probleemwijken" behoren toch wel een beetje tot het verleden....
Maar dat wil dus niet zeggen dat de TS ook een stabielere verbinding krijgt. Wie weet is die DSL lijn ook wel superstabiel en is zijn WiFi gewoon brak. We weten ook niets van de situatie (hoe groot is het huis, zijn de muren van beton of hout, etc)..
Stelregels die ik zo'n beetje aan probeer te houden;
1) Vaste apparatuur (meuk bij je TV/hifi, vaste pc, etc) sluit je bekabeld aan
2) Een access point/wifi router in de meterkast heeft weinig zin, en al helemaal niet als dat het enige AP is
3) WiFi is ondersteunend, niet leidend
4) Ga niet lopen miepen met wifi repeaters en andersoortige meuk
5) Trek vanuit de meterkast (ervanuitgaande dat daar je internet binnenkomt) UTP kabels naar elke verdieping naar strategische plekken (bijvoorbeeld 1tje naar je hifi set in de woonkamer (begane grond), 1tje naar de studeerkamer en evt. eentje naar zolder). Zet daar een accesspoint neer met eventueel lanpoorten voor additionele meuk. Of je pleurt er nog een switch achter. In je meterkast zelf plaats je je router (of je gebruikt die van je provider) achter je modem, hoeft niet eens draadloos te zijn, daar zorgen je accesspoints voor.
Het is een paar zaterdagmiddagen werk maar daarna heb je er heel lang plezier van, zeker als je CAT6 trekt hoef je je voorlopig nergens meer druk om te maken.
Ik heb ook lopen kutten met wireless bridges, powerlines en andersoortige meuk. Daarna (in mijn oude huis) mezelf een keer goed kwaad gemaakt en een UTP kabel getrokken van de meterkast naar zowel de woonkamer en de studeerkamer. In mijn nieuwe huis (waar ik nu woon) heb ik het vanaf the-get-go goed gedaan, 1 accesspoint in de woonkamer (bekabeld aangesloten op de router in meterkast) en 1 accesspoint op zolder (bekabeld aangesloten op de meterkast). 1e verdieping overgeslagen omdat het signaal vanaf zolder prima doorkomt. Ik heb overal een prima/stabiele wifi verbinding, zelfs in de tuin en in de schuur.
Maar ik kom het nog vaak genoeg tegen, een wifi/router in de meterkast, en dan maar klagen. Of zo'n Horizon ding van UPC wat helemaal verstopt zit in een TV-kastje en dan klagen dat ze op zolder geen WiFi signaal hebben.
Maak jezelf niet afhankelijk van je provider, zorg gewoon dat er een signaal binnenkomt, het liefst niet verder dan een "buiten-ip" (dus gewoon een modem) en zet daarna je eigen apparatuur neer. Een routertje van de provider kan nog wel (afhankelijk van het model), maar ga het vanaf daar gewoon zelf regelen. Bespaart je een hoop ellende.
[
Voor 10% gewijzigd door
FreakNL op 11-03-2015 00:18
]