Toon posts:

Videokaart instellen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

2 jaar geleden heb ik een nieuwe pc samengesteld en heb er toen voor de zekerheid maar een externe videokaart bij gekocht: de Sapphire Radeon HD7870XT Boost 2GB. CDRomland heeft mijn pc gebouwd trouwens dus heb er zelf niks aan gedaan. De bedoeling was om GTA5 op de PC te spelen maar dat is er niet van gekomen. Vrij nutteloos dus ook, die videokaart. Nu heb ik hem echter wel nodig omdat ik zojuist Cities: Skylines wilde spelen. Ingame kom ik haast niet boven de 5 fps uit dus ik vermoedt dat het spel niet mijn HD7870 gebruikt maar de HD4000 van mijn processor. Is dat mogelijk en hoe zou ik kunnen zorgen dat hij wél de goede videokaart gebruikt? Bij voorbaat dank.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Volgens mij bestaan er geen externe 7870, dus bedoel je niet dedicated ;)?

Verder weet ik uit betrouwbare bron dat niemand hier een werkende glazen bol heeft, dus zou het fijn zijn als je vertelt hoe de rest van je systeem eruit ziet en hoe de boel is aangesloten, wat je allemaal gedaan hebt om je probleem te verhelpen en of het eigenlijk eerst wel goed werkte.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
br00ky schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:46:
Volgens mij bestaan er geen externe 7870, dus bedoel je niet dedicated ;)?

Verder weet ik uit betrouwbare bron dat niemand hier een werkende glazen bol heeft, dus zou het fijn zijn als je vertelt hoe de rest van je systeem eruit ziet en hoe de boel is aangesloten, wat je allemaal gedaan hebt om je probleem te verhelpen en of het eigenlijk eerst wel goed werkte.
Even op Google kijken en genoeg hits: https://www.google.nl/sea...C8XyONWkgYgN&ved=0CCAQsAQ

Op welke poort heb je hem aangesloten? Als de monitor op het moederbord hebt aangesloten dan heb je kans als hij al beeld geeft via de interne GPU berekent.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:53

br00ky

Moderator Harde Waren
TS spreekt over een externe versie, die kom ik toch echt niet tegen in je linkje ;). Dat de 7870 bestaat weet ik ook wel ;).

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

TS bedoelt wss niet onboard maar dedicated :P

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-03 22:45
zet die videokaart dan uit met behulp van de bios.
En nog iets heb je de monitor wel aan de videokaart aangesloten?
Van een externe videokaart heb ik nog nooit van gehoort. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik snap de verwarring, ik bedoelde gewoon een extra videokaart omdat op mijn i5 3570k al HD4000 zit.

Mijn monitor was aangesloten op mijn moederbord via een normale kabel, VGA geloof ik. Nu heb ik net een HDMI kabel van mijn monitor direct mijn videokaart ingetrokken en nu weet ik weer waarom ik dat destijds niet heb gedaan. Ik heb net even Cities: Skylines geprobeerd en die loopt nu als een sneltrein. Nu pakt ie dus wel de Radeon videokaart. Het probleem dat ik nu heb is dat de kleuren en het lettertype van alles heel lelijk is. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/kpbx4my5h/voorbeeld.jpg

Dat had ik 2 jaar geleden ook al en kreeg het toen ook niet opgelost dus heb ik maar weer die VGA kabel naar mijn moederbord getrokken. Iemand een idee wat er nu weer aan de hand is en hoe ik dat gefixt krijg?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat ziet er op de screenshot heel normaal uit! Het probleem zit hem dus in een van het volgende:
* Je draait niet op de native resolutie van je laptop
* Je VGA kabel is out of sync (analoog kan dat mee...), stel eens een lichte achtergond in een druk op "auto" op je monitor
* DVI/HDMI/DIsplayport & Native resolutie en het zal er goed uit moeten zien!

Maar nogmaals: de native resolutie van je scherm (en welke je hebt zal dan goed zijn om te weten) is een must bij LCD schermen.

[ Voor 66% gewijzigd door Umbrah op 10-03-2015 22:18 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:21

rdejongjr

Gnome

Eerste keer dat je driver (AMD Catalyst control center) een hdmi kabel zit wordt over/underscan aan gezet.

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/df085efbfb89377f1dafd230e3724c32.png

Daar ergens uit te zetten.

Succes!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Umbrah schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:16:
Dat ziet er op de screenshot heel normaal uit! Het probleem zit hem dus in een van het volgende:
* Je VGA kabel is out of sync (analoog kan dat mee...), stel eens een lichte achtergond in een druk op "auto" op je monitor

Maar nogmaals: de native resolutie van je scherm (en welke je hebt zal dan goed zijn om te weten) is een must bij LCD schermen.
Welke laptop :P.

@TS
Probeer eens de gpu versnelling van je browser uit te zetten, geen idee hoe je dit in chrome doet. Je kan ook nog proberen de Cleartype instellingen van Windows te veranderen. Ik zou eerst zoals de vorige post suggereerd eens kijken of je under/overcan instellingen goed staan.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:16:

Ik heb geen laptop in ieder geval. Wat wil dat zeggen: VGA kabel out of sync? En je derde punt snap ik ook niet echt.

Ik heb overigens een LG Flatron M2294D. Oud beestje al wel maar volgens mij moet ie nog wel even mee kunnen.
rdejongjr schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 00:44:
Eerste keer dat je driver (AMD Catalyst control center) een hdmi kabel zit wordt over/underscan aan gezet.

[afbeelding]

Daar ergens uit te zetten.

Succes!
Volgens mij staat dat al uit. Ik kan de schuifbalk niet bewegen.
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 01:11:
[...]

Welke laptop :P.

@TS
Probeer eens de gpu versnelling van je browser uit te zetten, geen idee hoe je dit in chrome doet. Je kan ook nog proberen de Cleartype instellingen van Windows te veranderen. Ik zou eerst zoals de vorige post suggereerd eens kijken of je under/overcan instellingen goed staan.
Under/overscan kan ik dus niks aan veranderen. Verder stond Cleartype al aan en zijn de kleuren en tekst overal lelijk, dus niet alleen in mijn browser.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-03 22:45
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:34:
[...]

Ik heb geen laptop in ieder geval. Wat wil dat zeggen: VGA kabel out of sync? En je derde punt snap ik ook niet echt.

Ik heb overigens een LG Flatron M2294D. Oud beestje al wel maar volgens mij moet ie nog wel even mee kunnen.

[...]

Volgens mij staat dat al uit. Ik kan de schuifbalk niet bewegen.

[...]

Under/overscan kan ik dus niks aan veranderen. Verder stond Cleartype al aan en zijn de kleuren en tekst overal lelijk, dus niet alleen in mijn browser.
komen we bij het volgende wat voor een windows versie draai je windows 7.0 of windows 8.1?
Wat voor een os heb je geinstalleert. :) ?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zie je probleem al. Je LCD is 1680*1050, maar je stuurt er een 1280*800 resolutie beeld naar toe. VGA kabels zijn niet goed in dit automatisch aanvoelen.

Stel je output in op 1680*1050 60Hz, en als je VGA gebruikt: lichte achtergrond en "auto" indrukken. Eigenlijk zal je DVI willen gebruiken hier...

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-03 20:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hij gebruikt hdmi, vga gaf geen problemen. Lijkt me gewoon een kwestie van de resolutie instellen. Normaal gebeurt dat automatisch via de edid informatie die je beeldscherm doorgeeft (behalve via vga), blijkbaar in dit geval niet.

Resolutie goed zetten en het zal weer werken :)

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Topicstarter
rjmno1 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 17:10:
[...]

komen we bij het volgende wat voor een windows versie draai je windows 7.0 of windows 8.1?
Wat voor een os heb je geinstalleert. :) ?
Windows 8 gebruik ik.
Umbrah schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 17:20:
Ik zie je probleem al. Je LCD is 1680*1050, maar je stuurt er een 1280*800 resolutie beeld naar toe. VGA kabels zijn niet goed in dit automatisch aanvoelen.

Stel je output in op 1680*1050 60Hz, en als je VGA gebruikt: lichte achtergrond en "auto" indrukken. Eigenlijk zal je DVI willen gebruiken hier...
Via VGA werkte het altijd perfect. Nu ik hem via HDMI heb aangesloten klopt er dus iets niet.
Ventieldopje schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 18:36:
Hij gebruikt hdmi, vga gaf geen problemen. Lijkt me gewoon een kwestie van de resolutie instellen. Normaal gebeurt dat automatisch via de edid informatie die je beeldscherm doorgeeft (behalve via vga), blijkbaar in dit geval niet.

Resolutie goed zetten en het zal weer werken :)
Dat werkt dus ook niet. Resolutie staat op 1680x1050. Zet ik hem hoger of lager wordt het alleen nog maar erger.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Je screenshot is echt 1280*800. HDMI wil overigens wel eens "vast" gaan zitten aan HD-achtige resoluties; en zo door schieten. Overweeg toch eens voor een DVI kabeltje te gaan...

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Dat werkt dus ook niet. Resolutie staat op 1680x1050. Zet ik hem hoger of lager wordt het alleen nog maar erger.
Zet hem op zijn hoogst, dat zou moeten werken. Mocht het niet werken, kijk dan bij:

Bureaublad -> rechtermuis knop -> schermresolutie -> tekst en andere items groter of kleiner maken -> stel in naar voorkeur -> bedank Koninkje met een koekje

[ Voor 35% gewijzigd door Koninkje op 11-03-2015 20:35 ]

Show me your moves.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Waarom sluit je je beeldscherm niet aan via HDMI/DVI of displayport? VGA geeft met name op hoge resoluties blurry beeld, als je kabel slecht is dan is het helemaal huilen geblazen :p.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-03 20:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

DVI zou ik vaak aanraden, HDMI heeft vaak issues omdat om vage redenen grafische kaarten er vanuit gaan dat je een TV scherm hebt aangekoppeld. Zeker als je een 16:9 resolutie hebt dan kun je issues verwachten met het kleurbereik en zwart waarden. Maargoed, je hebt nu duidelijk ergens anders last van.

Wat handig is om te melden: wat voor merk/type scherm heb je?

Daarnaast, gewoon de resolutie op de max zetten. De tekst wordt dan kleiner dan je gewend bent maar het hele beeld zou scherp moeten zijn. Best even wennen denk ik als je van VGA komt dat iets scherp is ;)

www.maartendeboer.net

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:25
Trek iig even de VGA kabel uit je pc. Dat scheelt wat vage dingen binnen Windows.

Daarna het liefst een DVI kabel van je grafische kaart naar je monitor.
Dit ook omdat zoals al gezegd HDMI vaak problemen geeft omdat je pc dan wellicht denkt dat er een televisie aan hangt. Terwijl het feitelijk dezelfde verbinding is als een DVI kabel. Alleen dan met audio erbij.

Dit zijn de aansluitingen van je scherm btw:
Component Video, Composite, D-Sub (VGA), DVI-D, 2x HDMI, S-Video, 2x Scart

Resolutie is 1680x1050 en ik raadt je ook aan om deze in te stellen op die resolutie. Dat ziet er iig een stuk beter uit.

Wat er waarschijnlijk gebeurd is dat via HDMI je kleurbereik omlaag wordt gegooid door Windows. Er zal best een instelling voor zijn in AMD CCC, maar makkelijkste is dan om gewoon een DVI kabel te gebruiken. Lijkt me dat die bij de grafische kaart zat? En zo ja, lijkt me dat ze die ook meegegeven hebben toen je je pc hebt laten bouwen.

[ Voor 44% gewijzigd door Arunia op 12-03-2015 10:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn doos van mijn moederbord gecheckt en daar zat in ieder geval een soort VGA naar DVI adapter in. Die zit nu dus in de DVI-aansluiting aan mijn grafische kaart en de VGA aansluiting in mijn monitor. Beeld op mijn pc ziet er weer normaal uit én mijn spel loopt nog als een trein.

Bedankt voor de suggesties heren!
Pagina: 1