[HDD] Door de bomen het bos niet zien

Pagina: 1
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45
Ik zoek een?
2.5" HDD van 500GB of meer

Wat is je budget?
Tussen €40 en €50 als een paar euro extra zorgt voor aanzienlijk meer opslag / prestaties dan is dat prima.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, hier komt dan ook het probleem in beeld:

Ik zie door de bomen het bos niet meer! De laatste paar jaren is er zo veel veranderd in opslagland dat ik het allemaal niet meer snap, grote namen zijn (op)gekocht door andere bedrijven of veranderen compleet. Bedrijven als Seagate die het vroeger prima doen, staan nu opeens in kwaad daglicht door een of andere test met consumentenschijven in een serveromgeving etc etc.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De schijf word in een bracket in de DVD lade van de pricewatch: Asus N53SV-S1827V geplaatst. Er is al een gloednieuwe pricewatch: Crucial MX100 128GB aanwezig voor het OS en de belangrijke programma's.

Wat word er mee gedaan:
De oorspronkelijke 750GB schijf is er 2 keer mee opgehouden, de eerste keer was na net geen 2 jaar gebruik, en de 2e keer heeft een compleet nieuwe schijf het na een jaar ook opgegeven, iets waar ik zonder overtuiging niet weer aan wil beginnen. De schijf word actief gebruikt dus enige performance word gewaardeerd, denk aan games (BF4, Borderlands om de wat grotere op te noemen) maar ook aan opslag van series.

Zelf heb ik momenteel deze op het oog:
pricewatch: WD Blue WD7500BPVX, 750GB WD heeft het in mijn ogen altijd prima gedaan, echter heb ik weinig ervaring met 2.5" consumentenschijven.

Voor slechts een paar euro meer kan ik echter ook een van deze krijgen:
pricewatch: Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB
pricewatch: Toshiba MQ Series, 1TB
pricewatch: Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB
1TB voor ~5 euro extra, Seagate twijfel ik sterk over en Toshiba/Hitachi heb ik geen ervaring mee.

Zijn er hier nog mensen met suggesties?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-02 12:33
Een nieuwe schijf kiezen is tegenwoordig inderdaad niet makkelijk.

Bij "groene schijven" is er een probleem met de zgn. Load Cycle Count. Dit is het aantal malen dat de leeskop naar de parkeerstand wordt gestuurd. Dit parkeren kan maar een beperkt aantal malen plaatsvinden voordat de schijf het begeeft, bijv. 300.000 keer.

WD schijven parkeren de leeskop als het tegenzit om de 10 seconden waardoor de schijf te snel stuk gaat. Gelukkig kan je de fabrieksinstelling voor het parkeren veranderen waardoor de schijf veel langer mee gaat:

Linkje:

http://dcnet.be/praten/87...kan-je-uitschakelen-video

• D4NG3R
Daar heeft voor zover ik weet enkel de WD Green serie last van dankzij een vrij agressieve powersaving feature. Sowieso geen schijven waar ik naar kijk trouwens. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 10-03-2015 21:07 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Als je voor WD kiest, dan kijk je ook niet naar de RED schijven maar wel naar de BLACK serie. Heb je een voorkeur voor merk?

• D4NG3R
Jolke schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:11:
Als je voor WD kiest, dan kijk je ook niet naar de RED schijven maar wel naar de BLACK serie. Heb je een voorkeur voor merk?
Nope, desktopschijven van alle merken in gebruik hier thuis, de enige 'afkeur' die ik momenteel heb is richting Seagate, echter word de specifieke schijf die dat voor mij veroorzaakt bij reviews dan weer erg goed beoordeeld. De BLACK serie valt iets buiten budget, of nouwja - voor minder geld kan ik meer storage krijgen. Het verschil in performance is niet dusdanig groot dat het voor mij een rechtvaardiging is om een kleinere maar snellere schijf te kopen. Vandaar dat ik kijk naar de BLUE serie die bedoeld is voor regulier gebruik voor zowel storage als actievere zaken.

Veel verder als dat gaat mijn kennis over HDD's van tegenwoordig niet. 8)7

• Jolke
  • Nu online
Wil je persé een HDD? Bij performance ligt SSD natuurlijk mijlen ver voor op een HDD. Alleen GB/€ verhouding ligt compleet anders.

• D4NG3R
De TS niet gelezen?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Excusez-moi, ik zie geesten 8)7

De reviews zijn het lovendst over de hitachi zo te zien. Ikzelf zou ook voor deze kiezen. Geen idee waarom, onderbuikgevoel of zoiets. ;)

[ Voor 80% gewijzigd door jorisvdelsen op 10-03-2015 21:28 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• D4NG3R
jorisvdelsen schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:22:
Die Samsung wordt ook door Seagate gemaakt.
Ik denk dat je in het verkeerde topic bent beland, Er word werd namelijk geen woord gerept over Samsung.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 10-03-2015 21:26 ]

• Jolke
  • Nu online
Jawel :)
Ook in SSD-land heb je >500GB schijven, dus het zou zeker een optie kunnen zijn. Met name de performace is beter, maar het is je wellicht het geld niet waard.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Jolke schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:28:
[...]

Ook in SSD-land heb je >500GB schijven, dus het zou zeker een optie kunnen zijn. Met name de performace is beter, maar het is je wellicht het geld niet waard.
Hij heeft het over €50, dan is een SSD van 500GB natuurlijk bij lange na geen realistische optie.

The devil is in the details.

• D4NG3R
Een SSD kan je niet of nauwelijks rechtvaardigen voor dit gebruik. Daar komt bij dat ik er niet veel meer als €50,- tegenaan kan gooien.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 10-03-2015 21:30 ]

• Hahn
Hoezo zou je het niet kunnen rechtvaardigen :? Voor rond de €60 heb je een prima 120/128GB SSD. Als je meer opslag wilt dan dat, dan kom je met €50-60 er niet, maar 'niet te rechtvaardigen' volg ik niet helemaal.

• Jolke
  • Nu online
8)7 helemaal niet over de PW gehooverd. 50 euro voor 1TB, dat is flink minder geworden de laatste tijd.
Dan is een SSD geen optie nee.

Een blue van HD is een mooie middenmode tussen green en black. Bang for bucks dus.

• D4NG3R
Hahn schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:32:
Hoezo zou je het niet kunnen rechtvaardigen :? Voor rond de €60 heb je een prima 120/128GB SSD. Als je meer opslag wilt dan dat, dan kom je met €50-60 er niet, maar 'niet te rechtvaardigen' volg ik niet helemaal.
Ik doelde op:
Jolke schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:28:
[...]

Een 500GB SSD in een laptop steken die voornamelijk gebruikt word voor datastorage en wat games, waar al een SSD naast draait als bootschijf en voor veelgebruikte programmas? ;)

• Hahn
Jolke schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:33:
8)7 helemaal niet over de PW gehooverd.
En blijkbaar in z'n geheel gewoon niet goed gelezen, want het staat er heel duidelijk:
Wat is je budget?
Tussen €40 en €50 als een paar euro extra zorgt voor aanzienlijk meer opslag / prestaties dan is dat prima.

• Jolke
  • Nu online
Hahn schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:35:
[...]

En blijkbaar in z'n geheel gewoon niet goed gelezen, want het staat er heel duidelijk:

[...]
Jaja, wrijf het er maar in...

• Hahn
D4NG3R schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:33:
[...]

Een 500GB SSD in een laptop steken die voornamelijk gebruikt word voor datastorage en wat games, waar al een SSD naast draait als bootschijf en voor veelgebruikte programmas? ;)
Als je er al een SSD in hebt zitten, dan is het minder interessant, true.

Kijkend naar betrouwbaarheidsonderzoeken zou ik zelf voor een Western Digital of Hitachi gaan. Welke precies is een beetje om het even.

• D4NG3R
De keuze is uiteindelijk gevallen op de pricewatch: WD Blue WD7500BPVX, 750GB welke ik in de TS al aangaf, ik bleek nog een kortingsbon van €10,- te hebben voor Coolblue waardoor ik uitkwam op iets onder de €45,-. Hopen dat ik hem morgen een beetje op tijd heb, mooi moment voor een verse Windows 8.1 installatie, de hoeveelheid rommel die nu op m'n SSD staat is te veel om uit te zoeken. :F

Bedankt voor de reacties!

Pagina: 1