Zendmasten Provider: hoe werkt dat eigenlijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejury
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 00:51
Hoi!

Eigenlijk geen idee of ik hierin in het juiste forum zit, maar ik heb al even wat gegoogeld en ook in dit forum gezocht, maar kon zo snel niet echt iets vinden over de werking van de zendmasten.
Vandaag heeft T-Mobile in delen van Zwolle de 4G aangezet, en ik vraag me daarbij dan bijvoorbeeld af: Hoe kan T-Mobile (vooral in afgelegen gebieden) zorgen dat er zo'n rete snelle internetverbinding op de paal staat, als in sommige delen van het land nog geen eens een CAI kabel ligt...
En activeren ze die dingen per paal? Of gaat een heel gebied in 1 keer aan?

Er is vast wel iemand die mij dat kan vertellen ;)

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
jonathanhafkamp schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 18:10:Hoe kan T-Mobile (vooral in afgelegen gebieden) zorgen dat er zo'n rete snelle internetverbinding op de paal staat, als in sommige delen van het land nog geen eens een CAI kabel ligt...
Het verband tussen dat eerste en het tweede ontgaat me.
4g tussen zendmasten onderling gaat niet via CAI als je dat soms denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jonathanhafkamp schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 18:10:
Hoi!

Eigenlijk geen idee of ik hierin in het juiste forum zit, maar ik heb al even wat gegoogeld en ook in dit forum gezocht, maar kon zo snel niet echt iets vinden over de werking van de zendmasten.
Vandaag heeft T-Mobile in delen van Zwolle de 4G aangezet, en ik vraag me daarbij dan bijvoorbeeld af: Hoe kan T-Mobile (vooral in afgelegen gebieden) zorgen dat er zo'n rete snelle internetverbinding op de paal staat, als in sommige delen van het land nog geen eens een CAI kabel ligt...

Thanx
T-Mobile (en KPN en Vodafone en Tele2) leggen glasvezelverbindingen naar de masten toe. En sommige van die masten hangen via straalverbindingen aan andere masten, maar dat idee wordt geloof ik uitgefaseerd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Die masten zijn gewoon hardware- en softwaretechnisch al omgezet voor 4G bij service-onderhoud, en via een straalverbinding of glasvezelverbinding enablen ze 4G gewoon.

Ik denk dat ze het per regio doen, om te kijken hoe stabiel de verbinding uiteindelijk is, waarna ze de volgende regio pakken etc....

[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 10-03-2015 18:55 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoet het exact werkt weet ik niet, maar als ik het goed begrepen hebt wordt er al na het tot stand komen vn de verbinding op VOIP overgestapt. Wat op zich logisch is, want dan kun je vanaf de mast ook routeren over IP en ook een stuk makkelijker masten "lenen" bij andere maatschappijen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
VOIP? Bellen over 3G is nog gewoon circuit-based, net zoals 2G. Dat kan niet veranderd worden, zo is het systeem opgebouwd. Bellen over 4G (VoLTE) is wel een VOIP variant, maar dat is nog niet actief bij de providers (afgezien van Tele2 voor bepaalde toestellen).

En wat bedoel je met masten lenen? Elke provider heeft zijn eigen antennes (behalve bepaalde locaties van T-Mobile, die deelt de antenne met Tele2) en infrastructuur.
jonathanhafkamp schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 18:10:
Hoi!

Thanx
T-Mobile sluit de meeste locaties aan op glasvezel met 2 x 1 Gbit. Sommige locaties worden voorzien van een straalverbinding wat minimaal een capaciteit heeft van 300 Mbit. Ze kunnen van afstand de masten aanpassen, zowel de tilting, vermogen als technieken (zoals 4G). Meestal gaat dit per gebied/cluster.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Wizard schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:43:
En wat bedoel je met masten lenen? Elke provider heeft zijn eigen antennes (behalve bepaalde locaties van T-Mobile, die deelt de antenne met Tele2) en infrastructuur.
Antennes wel ja. Maar die antennes zijn gemonteerd op masten en die worden gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Maar daar had The Eagle het niet over. De meeste masten zijn idd geen eigendom meer van de providers, maar zijn in handen van andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejury
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 00:51
Helder. Op zich zou je dus kunnen stellen dat de verdwaalde palen in het bos/buitengebied de internetverbinding binnenhalen via een straalverbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De meesten wel, maar het kan ook zijn dat er een glasvezel loopt, langs veel N wegen lopen (KPN) glasvezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
CyBeR schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:46:
Antennes wel ja. Maar die antennes zijn gemonteerd op masten en die worden gedeeld.
Aparte stelling, er zijn meer daklokaties zijn dan mastlokaties. Die daklocaties zijn eigendom van de gebouweigenaar en die bepaalt of en hoeveel providers er op zijn dak komen. Dat heeft niets met delen te maken, behalve in het geval van T-Mobile en Tele2 dan.

Ook merk ik hier weer dat straalverbindingen als 'slecht' worden bestempeld maar daar kan toch echt enorm veel data doorheen. Probleem is echter dat dit lang niet altijd 1 op 1 verbindingen zijn, maar vaak een doorgeefluik zijn voor vele sites. Als site A in verbinding staat met site B en Site B vervolgens met zowel C, D en E en die achterliggende sites ook weer met 2 sites (bijvoorbeeld C2, C3, D2, D3, etc) dan krijg je zoiets :

A > B > C > C2
A > B > C > C3
A > B > D > D2
A > B > D > D3 > D4
A > B > E > E2
A > B > E > E3 > F

De gemene deler in dit geval is de verbinding tussen A en B, die krijgt data van 12 sites voor zijn kiezen. Dit lijkt veel, maar dit is vandaag de dag toch echt een gebruikelijke situatie. Als die verbinding een keer wegvalt (technische storing of weersomstandigheden) dan hebben alle achterliggende sites daar hinder van.

Straalverbindingen zijn een hele goede, goedkope en betrouwbare manier om sites "van data te voorzien", maar je moet er simpelweg niet teveel achter elkaar hangen, hetgeen helaas maar al te vaak gebeurt...

De straalverbinding an sich is dus zeer zeker het probleem niet. Wel de manier waarop deze aan elkaar gekoppeld worden.

Verder is er ook een hoop informatie te vinden in de verschillende 4G-topics :

4G van KPN: klaar voor de toekomst
[Ervaringen] Vodafone 4G netwerk
[Ervaringen] T-Mobile 4G Netwerk
Tele2 4G ervaringen

Je zou eigenlijk zeggen (@mod) dat deze topics inmiddels wel uniforme benamingen zouden kunnen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat heet een generalisatie.

Ze hangen ook her en der aan plafonds, maar als je iets wilt versimpelen kun je niet alles meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
CyBeR schreef op zondag 15 maart 2015 @ 14:06:
Ze hangen ook her en der aan plafonds, maar als je iets wilt versimpelen kun je niet alles meetellen.
Helemaal mee eens, zolang versimpelen maar geen afbreuk doet aan de werkelijkheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
T-Mobile heeft aangegeven dat ze alleen maar single point straalverbindingen toepassen (nieuw netwerk), volgens mij heb ik toch al wel doorlink sites gezien. Het is soms moeilijk te achterhalen welke provider welke straalverbindingen gebruikt, alleen als naar een bijv. KPN only site wordt gestraald kun je haast er wel vanuit gaan dat het een KPN verbinding is.

Wat is trouwens dit voor een antenne (de onderste)? Zit nog maar sinds kort in de mast, staat (nog) niet in het antenneregister. Het lijkt op een GSM-R antenne, maar die zit een eindje verder ook in een mast.

De foto is niet van een geweldige kwaliteit, 120 km/u met een smartphone gemaakt :).
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/a28.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door The Wizard op 15-03-2015 16:23 ]

Pagina: 1