Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Automatisch harddisk kloon systeem

Pagina: 1
Acties:

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-11 20:17
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt wil ik een automatisch harddisk kloon systeem maken. Een simpel pc'tje dat gepland (bijv. 's nachts) externe harde schijven met elkaar kloont. Zodat je de volgende dag deze kunt afkoppelen en een volgende set kunt aansluiten, waarna deze wederom 's nachts worden gekloond.
Het liefst zonder tussenkomst / handelingen van de gebruiker (buitenom het vervangen van de externe schijven).

Het complete idee dat ik hiervoor heb bedacht is:
- Op een server staan bestanden die worden geupdated.
- Deze worden automatisch gesynchroniseerd met een client pc (de hardeschijf kloner)
- Er is 1 master externe usb hardeschijf waar deze bestanden naartoe worden gesynchroniseerd
- 's nachts wordt deze master externe usb hdd gekloond naar andere externe usb hdd's
- dag erna worden de externe usb hdd's omgewisseld voor een nieuwe set (behalve de master externe usb hdd)

Dit alles zonder tussenkomst van een enkele klik o.i.d., dus de software moet weten wat de master schijf is, en automatisch de andere schijven steeds herkennen en naartoe klonen.

Heeft iemand een idee welke software dit kan, mag Linux of Windows based zijn.
Misschien zijn er twee programma's nodig, eentje om bestanden automatisch te synchroniseren, en een hdd kloner.

Alvast bedankt!

Edit: kort gezegd wil ik een hard drive duplicator maken

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 06:02

StarWing

Huh ?!?

windows backup ?

Page intentionally left blank.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59
Ter informatie : er bestaan gewoon clone devices die dit kunnen doen (wij hebben er ook 1 op kantoor staan). Krengen nemen amper ruimte in en gebruiken ook vrij weinig energie.

Zie bv http://nl.startech.com/en/m/HDD/Duplicators/ (eerste hit op Google op hdd clone device).

Ik weet niet of deze handig zijn in jouw situatie (na enkele keren lezen snap ik nog steeds niet precies wat je wilt bereiken - is het een backup oplossing of moeten de bestanden elders geraadpleegd worden?)

[ Voor 27% gewijzigd door Killah_Priest op 10-03-2015 18:45 ]

• O_Tiby
Hmmm, had verwacht dat mijn stappenplan wel duidelijk zou zijn.

Wat ik wil bereiken is dat wij de bestanden op een server rustig kunnen updaten naar een nieuwere versie en deze uiteindelijk worden gekopieerd naar de externe usb drives.
Een externe hard drive duplicator kun je niet synchroniseren / automatisch bestanden laten kopiëren vanaf de server. En daarbij een duplicator voor ong 5 hdd is aardig prijzig..

Ik wil dit softwarematig zelf maken. En door een pctje te gebruiken kan ik deze in het netwerk hangen, bestanden vanaf de server laten synchroniseren, en deze klonen / kopiëren naar de externe usb drives die aan het pctje hangen.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Wat je kunt overwegen, is 2 ESXi-servers
1 waar je servers op draaien
1 backup-server. Deze moet voldoende harde schijf capaciteit hebben, maar kan verder een eenvoudige PC zijn.

Je kan dan met iets als VEEAM je ESXi-server repliceren naar de backup-server, of kopieën maken van je VM's.

[ Voor 7% gewijzigd door Witte op 11-03-2015 10:18 ]

Houdoe

• O_Tiby
Maar zo ingewikkeld hoeft het toch niet te zijn, ik zoek eigenlijk heel simpel een softwarebased oplossing.
Een programma dat ingesteld kan worden om scheduled hd's kan klonen, én zelf de nieuwe 'slave' externe usb hd's detecteerd.

Zelf denk ik dat vooral in het tweede de uitdaging ligt. De software moet weten/zien dat er een 'master'-disk is, en dat er een nieuwe set hd's is aangesloten.
En dat deze nieuwe set 's nachts worden gekloond.

En ik wil deze master disk klonen omdat de hd's verschillende partities krijgen.

Qua setup:
PC met usb hub.
1. interne hd met besturingssysteem + software
2. USBpoort1 -> externe USB master disk
3. USBpoort2 -> externe USB slave disk1
4. USBpoort3 -> externe USB slave disk2
5. USBpoort4 -> externe USB slave disk3
6. USBpoort* -> externe USBslave disk*

externe USB master disk is ingericht zoals we willen. De externe USB slave disk's aan USBpoort 2-* zijn klonen van de master disk. Deze schijven worden iedere dag gewisseld voor een nieuwe set 'slave disk's'.

Ik denk dat ik gewoon een software programma nodig heb die dit kan.

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 09:10
Je kan kijken of Ghost Multicast Server (of bij Google zoeken naar application similar too...) nog bestaat. Volgens mij doet die wat je wil.

Battle.net tag

• O_Tiby
Wat ik lees is dat Ghost Multicast meer voor het deployen over het netwerk is..

Dat heb ik niet nodig. Volgens mij moet het ook met Linux kunnen, dmv een script, en als je dat dan scheduled uitvoert moet het ook kunnen.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59
Is jouw master altijd dezelfde fysieke schijf (of dezelfde sets met schijven - iig geen "slaves" in deze set)?
Dan is het makkelijk te scripten met bv Powershell (in Windows). Als het elke keer een andere schijf is dan wordt het al wat lastiger ivm wisselende deviceIDs en drive letters (hoewel data uiteraard ook te kopieren is zonder een driveletter toe te kennen).

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 14:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik denk niet dat er kant en klare software bestaat die doet wat je wil. Zelf iets scripten zou niet erg moeilijk moeten zijn? Hoe is je bash/powershell/... ?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:25
Ik weet dat SyncBack kan starten met een profiel wanneer een schijf word ingeplugd. Dit gaat op disk-id basis. SyncBack kan ook bronnen en doelen op basis van disk-id aanwijzen.
Hij kan alleen niet "klonen" omdat het op bijstandsniveau (of shadow-copy) werkt.

Macrium reflect kan wel klonen, en daar valt ook mee te scripten.

• RGHoeksma96
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 10:02
Eventueel een script in linux maken gebaseerd op de /dev/sdb... of eventuele /media/**voer naam in** namen van de schijven, waarbij de /dev namen over het algemeen per poort gaan. (Zelfde schijf om te shadowen dus standaard aan dezelfde poort hangen)
Pagina: 1