5.1 surround sound werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03-2022
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe pc aangeschaft en besloten mijn oude op mijn kamer te zetten. Met de bedoeling films en series vanuit mijn bed te kunnen bekijken.

Mijn pc heb ik aangesloten op mijn tv en mijn DVD - surround sound combi.

Type: JVC DVD PLAYER model no. XV-THA55
Foto achterkant: http://s10.postimg.org/4cvar7npl/20150310_165431.jpg
Handleiding: https://www.gebruikershan...ndleiding-202577.html#af1

Nu heeft mijn oude pc geen geluidskaart met surround sound ondersteuning. Daarom heb ik een externe geluidskaart gekocht.

Externe geluidskaart: https://www.conrad.nl/nl/usb-soundbox-71-zwart-872990.html

Deze geluidskaart heb ik aan mijn pc gekoppeld met een digitale audio aansluitkabel.

Kabel: https://www.conrad.nl/nl/...t-150-m-zwart-736026.html

Na al dit was ik ervan overtuigd dat ik van mijn set-up zou kunnen gaan genieten, maar helaas.
Ik krijg alleen geluid uit mijn rechtsvoor en linksvoor speakers (en subwoofer). Nu heb ik al wat forums afgespeurd om het te verhelpen maar het is nog steeds niks gelukt.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Audio configuratie naar 5.1 gezet (bij het testen spelen alleen de 2 voorste speakers af)
- Bij de externe geluidskaart zat een set-up cd (usb multichannel audio device driver) deze staat ook op 5.1 geluid.
- In de instellingen van de dvd-speler gezocht, maar kon ook hier niks vinden.

Ik hoop dat een van jullie mij zou kunnen helpen :D

M.v.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 12:07
Ik weet niet of het bij jouw setje het geval is, maar ik weet dat er setjes zijn waar de "aux" maximaal stereo is. In dat geval is het botte pech.

Als je andere apparatuur hebt waarvan je zeker weet dat 5.1 werkt zou je het kunnen testen. Dus bv een dvd speler aansluiten op het setje, of juist een andere versterker aansluiten op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Ik heb de keuze van aux en aux-digitaal

ik heb hem staan op aux-digitaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Ik heb niet voor elkaar gekregen om tijdens een 5.1 geluidstest (in het configuratie menu bij sound) mijn front speaker te laten werken.

Maar nu werken weer alleen de front left en front right speakers :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 12:07
Ekyth schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:32:
Ik heb de keuze van aux en aux-digitaal

ik heb hem staan op aux-digitaal :)
[Chatfunctie]Dat kan, maar dan kan het nog zijn dat deze slechts stereo verwerkt. Maar probeer het eens dmv. andere apparatuur, je hebt vast nog ergens een dvd speler slingeren die je digitaal kunt aansluiten. ;) dan weet je zeker of het aan de pc kant of aan de jvc kant zit. [/chatfunctie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Hoe bedoel je digitaal aansluiten? ik heb mijn pc toch digitaal aan mijn dvd-speler aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:21
Wat er bedoelt wordt... ;)

Mogelijk kan de JVC wanneer hij op Aux(-digitaal) is aangesloten geen surround weergeven en alleen 2.0/2.1.
Of het geluid vanuit je pc en externe geluidskaart loopt niet helemaal lekker waardoor er alleen 2.0/2.1 geluid uit je speakers komt.

1 van de 2 zul je moeten uitsluiten om te weten waar het probleem ligt, dan kun je vervolgens gerichter gaan zoeken naar de oplossing.

De makkelijkste manier om te testen is om een apparaat te pakken waarvan je zeker weet (!!!) dat je die digitaal kunt aansluiten en dat hij dan 5.1 geluid moet voortbrengen. Bijvoorbeeld aan andere dvdcombi zoals genoemd. Als er vervolgens 5.1 geluid uit je speakers komt weet je dat je pc en externe geluidskaart goed zijn ingesteld en ligt het probleem bij de JVC en visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Ik heb mijn pc + externe geluidskaart aangesloten op mijn bose home-entertainmentsysteem (7.1) en dat werkte. Dus het probleem ligt dus bij de JVC systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekyth
Geen idee wat ik nu anders heb gedaan als de vorige keren, maar ik heb nu 5.1 geluid over mijn JVC zetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:33
Dan weet je nog niets, kans is groot dat je Bose setje op een Dolby fantoom setting stond waardoor er wordt geupmixt naar een 8 kanalen.
Pagina: 1