SSD van nieuwe rMBP (spring 2015) zelf upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-08 15:26
Hallo,

Ik overweeg een nieuwe rMBP te kopen (het instap-model met 128GB SSD) en hier zelf een grotere SSD (480GB) in te plaatsen. (ik heb waarschijnlijk nl. geen zin om €450 extra te betalen voor 384GB + 7%CPU verbetering.)
Nu schijnt deze dubbel zo snel SSD te hebben, en ik vraag me af:
1. Zit die snelheidswinst in het type SSD? (en niet in de tussenliggende hardware)
2. Zoja, welk type dien ik dan te kopen (en waar)?

3. Voorts vraag ik me af of iemand hier heel toevallig al weet of het RAM ook niet upgradable is? (net als z'n voorganger)

Okay, ik geef toe, ik moet eigenlijk gewoon even wachten op de teardown-acties van iFixit e.d., maar ik ben zo nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02
sibejan schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:13:
Hallo,

Ik overweeg een nieuwe rMBP te kopen (het instap-model met 128GB SSD) en hier zelf een grotere SSD (480GB) in te plaatsen. (ik heb waarschijnlijk nl. geen zin om €450 extra te betalen voor 384GB + 7%CPU verbetering.)
Nu schijnt deze dubbel zo snel SSD te hebben, en ik vraag me af:
1. Zit die snelheidswinst in het type SSD? (en niet in de tussenliggende hardware)
2. Zoja, welk type dien ik dan te kopen (en waar)?

3. Voorts vraag ik me af of iemand hier heel toevallig al weet of het RAM ook niet upgradable is? (net als z'n voorganger)

Okay, ik geef toe, ik moet eigenlijk gewoon even wachten op de teardown-acties van iFixit e.d., maar ik ben zo nieuwsgierig.
Dit ligt inderdaad aan het type SSD en niet aan de overige hardware.
Zelf vervangen is echter niet zo goedkoop als dat je wellicht denkt. Er gaan namelijk geen SATA SSD's in, maar ze hebben een pci-e aansluiting. Deze zijn vele malen duurder en volgens mij werkt een verloopje niet.

Ten tweede is het RAM ook niet uit te breiden, dit zit namelijk gesoldeerd.

Ik zou dan toch ff doorsparen als ik jouw was en de upgrades bij Apple kopen.
Overigens voor Storage kan je nog overwegen genoegen te nemen met een iets tragere oplossing in je SD-card slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
1. JA, over het algemeen zitten er in de 256GB en groter Samsung SSD's t.o.v. de 128GB Sandisks, performance van de Samsungs is hoger.

2. Er zijn momenteel nog GEEN mogelijkheden om een losse SSD te bestellen en als die er wel is dan gaat die niet op het prijsniveau uitkomen van een standaard S-ATA 3 SSD zoals een EVO 850.

3. Memory zit vast. Geen mogelijkheid om het te upgraden.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-08 15:26
1. + 2. Helder, GeeMoney en SpoekGTi - bedankt! Jammer ook.
Micro SSD in de SD-card is indd. een andere optie.
Zouden USB sticks 64GB (aldi, €17) heel traag zijn?
3. gesoldeerd RAM is al bevestigd bij de nieuwe rMBP's? was te verwachten, maar toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13
Er zijn wel degelijk mogelijkheden om de SSD te upgraden:
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC

Maar het is bijna even duur als bij Apple (of duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijnmartijn schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:08:
Er zijn wel degelijk mogelijkheden om de SSD te upgraden:
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC

Maar het is bijna even duur als bij Apple (of duurder)
Deze kan je niet gebruiken op nieuwere retina's, alleen op de oude (2012?) die nog een SATA ssd hadden. Er zijn op dit moment geen 3rd party PCI-E ssd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

USB-sticks moet je echt niet willen. Niet zozeer omdat ze traag zijn of wat dan ook, maar vooral omdat ze afbreken en je dan óf je stick of je macbook behoorlijk beschadigd. Zonde en niet nodig. Cloud-storage is de way to go!

Een gewone SSD past er niet in. Momenteel is het nog onbekend (er is nog geen teardown) of na de refresh de SSD nog steeds op een stick zit of dat hij ondertussen gesoldeerd is. Ik ga uit van een stick. Let wel op dat de connector geen industry-standard is en dat je dus bij bepaalde fabrikanten terecht moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:18:
[...]

Deze kan je niet gebruiken op nieuwere retina's, alleen op de oude (2012?) die nog een SATA ssd hadden. Er zijn op dit moment geen 3rd party PCI-E ssd's.
Ohja, natuurlijk! Niet bij stil gestaan.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 08:41
De enige redelijke optie is een sd-kaartje gebruiken. Transcend maakt hier speciale kaartjes voor (jetdrive). Hoewel deze bij ontwaken uit sleep automatisch opnieuw mounten, zorgt dat er wel voor dat je dropbox/drive folder niet wordt gevonden en hij hierover gaat klagen. Verder werkt het prima, maar die zijn ook wel iets duurder dan een usbstick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 22:37
Ik heb ook wel eens gezocht of het niet te upgraden is. Mijn conclusie was dat ik er waarschijnlijk alleen maar ellende van kreeg en het uiteindelijk duurder was meteen met een grotere SSD kopen. Ik heb toen wel besloten om er één tweede hands te kopen, zo kon ik voor minder geld toch een grote SSD krijgen.
Pagina: 1