Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

M-itx overklokbaar moederbord 1150/1155
Ik ben dus ernstig op zoek naar bovenstaande. Ik heb zelf een perfect werkende i7-2600K. De vraag is of het de moeite waard is (qua gamen) om te upgraden naar S1150.

Wat is je budget?
Preferabel zo min mogelijk. Ik heb in principe een prima CPU. Voor een nieuwe setje (mobo + CPU) denk ik aan een 3-350 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut niet. Heb moederborden van alle courante merken gehad tot nog toe.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral dus gericht op gamen, en game development vanwege mijn studie.

Het grootste probleem waar ik mee zit is dat ik het liefste bij S1155 blijf, en daar een m-itx bordje voor scoor wat overklokbaar is, maar die zijn en nergens tweedehands te vinden en bij geen enkele winkel meer leverbaar... Dus dan moet ik gaan kijken naar S1150, wat me uit laat komen op een MSI Z97I Gaming AC / of de ACK versie, omdat die bij de buren als een v/d beste uit de test komt op gebied van gaming + m-itx. En dit zou dan waarschijnlijk i.c.m. een i5-4690K komen.

Advies is welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37

br00ky

Moderator Harde Waren
mystiqu schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:20:

M-itx overklokbaar moederbord 1150/1155
Ik ben dus ernstig op zoek naar bovenstaande. Ik heb zelf een perfect werkende i7-2600K. De vraag is of het de moeite waard is (qua gamen) om te upgraden naar S1150.
We gaan hier helemaal uit van eigen inzet en onderzoek. Als je zo eens de andere topics met een soortgelijke vraagstelling langshobbelt (die zijn er genoeg!), wat is dan de tendens qua advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
br00ky schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:24:
[...]

We gaan hier helemaal uit van eigen inzet en onderzoek. Als je zo eens de andere topics met een soortgelijke vraagstelling langshobbelt (die zijn er genoeg!), wat is dan de tendens qua advies?
Van wat ik zo kon vinden is het algemene advies;

- hou het bij die 2600K wat betreft prestaties in games
- de meeste m-itx moederborden (Z97) zijn afdoende, veel v/d keus berust op persoonlijke voorkeur

Punt voor mij in deze is dat ik me afvraag of ik iets aan het missen ben. Ik vind het vrij bijzonder namelijk dat er letterlijk niet één Z77 m-itx moederbord meer leverbaar is... Gewoon helemaal niet. Daarom ook dit topic.

Dit is mijn 'last resort' m.b.t. een antwoord op de vraag of het zinvol is om door te zoeken, evt. via andere wegen zoals vanuit het buitenland, een S1155 moederbord te vinden of om me te focussen op een S1150 moederbord. Wat de algemene adviezen m.b.t. tot moederbord keuze zijn ben ik me bewust van, daar gaat het me in deze ook een stuk minder om als bovenstaande vraag.

Wellicht dat het zo beter verwoord is, maar vandaar dat ik de gepleegde research niet noem. Qua moederbord word het voor waarschijnlijk S1155 een Asus P8-Z77i Deluxe, voor S1150 waarschijnlijk een MSI Z97 Gaming Ac of ACK. Met betrekking tot wat ik er mee wil gaan doen zijn dat naar mijn mening de beste keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Kijk, voor performance hoe je het inderdaad niet te doen, de overstap te maken. Je i7 klokt heerlijk over en komt meer dan prima mee met de huidige Haswells. Dat een specifiek Z77 bord niet meer te koop is, snap ik wel, we zijn inmiddels immers al weer een aantal generaties verder. Daarbij was mITX volgens mij nog niet zo gemeengoed toen als dat het nu is.

Moet het per se nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:57
Er zijn idd niet heel veel mini-itx z77 bordjes op de markt. Ook in V&A is het aanbod beperkt.

Ik bestel regelmatig spullen bij amazon.de en daar hebben ze nog wel dit bordje : http://www.amazon.de/Giga...1-2&keywords=z77+mini-itx

Dat moederbordje van asus dat je noemt is volgens mij niet meer verkrijgbaar. Dat wordt dan echt speuren in het buitenland of een lucky treffer via V&A.

Je kunt op zich voor je processor nog wel een leuk bedrag terugkrijgen op V&A en dan een 4690K aanschaffen. Die zou je dan nog maar zo'n 100 euro kosten. Dan heb je idd meer keuze in z97 mini-itx bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
mystiqu schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:20:
Dus dan moet ik gaan kijken naar S1150, wat me uit laat komen op een MSI Z97I Gaming AC / of de ACK versie, omdat die bij de buren als een v/d beste uit de test komt op gebied van gaming + m-itx. En dit zou dan waarschijnlijk i.c.m. een i5-4690K komen.

Advies is welkom ;)
Ik denk dat je best een tijdje de advertenties voor P67/Z68/Z77 mITX moederborden in het oog houdt. Het kan wel even duren voor er nog iets te koop staat.

Welke behuizing heb je op het oog eigenlijk? Ben je zeker dat een µATX build ook niet zou gaan? Al zie ik daar op V&A ook geen goede borden van te koop.

Je processor verkopen en een socket 1150 moederbord + processor kopen zal je waarschijnlijk veruit het snelst vooruit helpen. Ik zou dan geen MSI mITX moederbord aanraden als je van plan bent een grote luchtkoeler te gebruiken. De CPU socket zit heel kort bij de videokaart en towerkoelers gaan daar dan al snel tegen zitten als je ze niet dwars draait. Moederborden die wel compatibel zijn met grote koelers zijn bv de pricewatch: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 of de pricewatch: ASRock Z97E-ITX/ac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
br00ky schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:49:
Kijk, voor performance hoe je het inderdaad niet te doen, de overstap te maken. Je i7 klokt heerlijk over en komt meer dan prima mee met de huidige Haswells. Dat een specifiek Z77 bord niet meer te koop is, snap ik wel, we zijn inmiddels immers al weer een aantal generaties verder. Daarbij was mITX volgens mij nog niet zo gemeengoed toen als dat het nu is.

Moet het per se nieuw?
Absoluut niet, ik heb net zo lief een tweedehands product. Maar die zijn ook extreem schaars. Marktplaats, tweakers, hwi, highflow forum staat niks aan tweedehands Z77 itx bordjes...
Baloes schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:54:
Er zijn idd niet heel veel mini-itx z77 bordjes op de markt. Ook in V&A is het aanbod beperkt.

Ik bestel regelmatig spullen bij amazon.de en daar hebben ze nog wel dit bordje : http://www.amazon.de/Giga...1-2&keywords=z77+mini-itx

Dat moederbordje van asus dat je noemt is volgens mij niet meer verkrijgbaar. Dat wordt dan echt speuren in het buitenland of een lucky treffer via V&A.

Je kunt op zich voor je processor nog wel een leuk bedrag terugkrijgen op V&A en dan een 4690K aanschaffen. Die zou je dan nog maar zo'n 100 euro kosten. Dan heb je idd meer keuze in z97 mini-itx bordjes.
Hmm, geen ervaringen met amazon,,, Moeite waard om is na te kijken. Thanks voor de tip wat betreft dat asus bordje trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
MacPoedel schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:14:
[...]

Ik denk dat je best een tijdje de advertenties voor P67/Z68/Z77 mITX moederborden in het oog houdt. Het kan wel even duren voor er nog iets te koop staat.

Welke behuizing heb je op het oog eigenlijk? Ben je zeker dat een µATX build ook niet zou gaan? Al zie ik daar op V&A ook geen goede borden van te koop.

Je processor verkopen en een socket 1150 moederbord + processor kopen zal je waarschijnlijk veruit het snelst vooruit helpen. Ik zou dan geen MSI mITX moederbord aanraden als je van plan bent een grote luchtkoeler te gebruiken. De CPU socket zit heel kort bij de videokaart en towerkoelers gaan daar dan al snel tegen zitten als je ze niet dwars draait. Moederborden die wel compatibel zijn met grote koelers zijn bv de pricewatch: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 of de pricewatch: ASRock Z97E-ITX/ac.
Ik zit op het moment op m-atx, en ik ga naar itx omdat het kleiner is. Daarnaast zal de gebruikte kast en of towerkoeler geen issue zijn, dit bordje word namelijk de basis voor een custom waterloop in een scratchbuild (:

Maar heb je verder nog argumenten m.b.t. de Z97 mobo's waarom ze beter zouden zijn als de MSI, op bovengenoemde na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 16:00
mystiqu schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:19:
[...]

Ik zit op het moment op m-atx, en ik ga naar itx omdat het kleiner is. Daarnaast zal de gebruikte kast en of towerkoeler geen issue zijn, dit bordje word namelijk de basis voor een custom waterloop in een scratchbuild (:

Maar heb je verder nog argumenten m.b.t. de Z97 mobo's waarom ze beter zouden zijn als de MSI, op bovengenoemde na?
Ik wou bij mijn vorige post nog zetten dat socket positie niet zo uitmaakte als je waterkoeling ging gebruiken.

Ik kende de MSI Z97I Gaming ACK ook nog niet, zo te zien heeft die een veel betere indeling dan de gewone Gaming AC: genoeg plaats voor een grote koeler, betere plaats van de 8 pins aansluiting voor CPU power. Bij de Gaming AC is die aansluiting in het midden van het bord en moet je dus een kabel trekken over je moederbord die niet weg te werken valt. Qua indeling heb ik weinig aan te merken op de ACK, maar aangezien je een scratchbuild van plan bent, weet ik niet zo goed hoeveel (conventioneel) kabelmanagement voor jou uitmaakt.

Een reden om de Asrock te verkiezen is het gebruik van een Intel NIC in plaats van een Killer NIC, al vind ik dat eerder een persoonlijke keuze. Wat betreft indeling vind ik het Asrock moederbord eigenlijk slechter dan de MSI Gaming ACK.

De Gigabyte Z97N Gaming is grotendeels gelijkwaardig aan de MSI Gaming ACK. Ongeveer dezelfde componenten, zelfde type indeling, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystiqu
MacPoedel schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:23:
[...]

Ik wou bij mijn vorige post nog zetten dat socket positie niet zo uitmaakte als je waterkoeling ging gebruiken.

Ik kende de MSI Z97I Gaming ACK ook nog niet, zo te zien heeft die een veel betere indeling dan de gewone Gaming AC: genoeg plaats voor een grote koeler, betere plaats van de 8 pins aansluiting voor CPU power. Bij de Gaming AC is die aansluiting in het midden van het bord en moet je dus een kabel trekken over je moederbord die niet weg te werken valt. Qua indeling heb ik weinig aan te merken op de ACK, maar aangezien je een scratchbuild van plan bent, weet ik niet zo goed hoeveel (conventioneel) kabelmanagement voor jou uitmaakt.

Een reden om de Asrock te verkiezen is het gebruik van een Intel NIC in plaats van een Killer NIC, al vind ik dat eerder een persoonlijke keuze. Wat betreft indeling vind ik het Asrock moederbord eigenlijk slechter dan de MSI Gaming ACK.

De Gigabyte Z97N Gaming is grotendeels gelijkwaardig aan de MSI Gaming ACK. Ongeveer dezelfde componenten, zelfde type indeling, ...
Hmm, goed punt van die indeling, daar had ik zelf nog niet eens over nagedacht. Wederom bedankt voor je reply, dan word het nu even de V&A in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted.van.es
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 13:43
Ik zou met dat budget deze configuratie kiezen
-Intel i7 4790k
De i7 voor hyperthreading en omdat hij door zijn snelheid Windows sneller laat reageren en zeker met een ssd
-Msi z97i ack
Deze Msi omdat hij genoeg ruimte bied voor de noctua koeler, hij is een goede overclocker, heeft een m.2 slot. En hij is een stuk goed koper dan de "asus maximus iiv impact"
-fractal design node 304
Is een kleine kast waar alles inpast
-Msi GTX 980
Msi levert één van de stilste koelers terwijl hij niet met z'n prestaties veel onder doet en zeker niet wanneer hij nog een beetje wordt over geclockt
-noctua Nh-d14
Het is een hele goede koeler dit erg stil is en ook erg goed koelt, een goed alternatief is de bequiet dark rock pro 3. De bequiet is iets stiller en koelt iets minder goed
-corsair vengeance LP 16gb 2 dims
Geheugen is gewoon kiezen wat je wilt LET OP dat je geen extra hoog geheugen koopt met deze koeler. Snelheid moet je met geheugen niet op letten 1600GHz is genoeg en het scheelt echt niets bij gamen terwel je wel meer betaalt
-corsair ax760
Is een erg efficiënte voeding die tot 530watt z'n fan stil houd er is dan ook geen enkel andere voeding dit dat ook doet. De meesten redden 530 watt niet
-2X Samsung 840 evo 250gb in raid 0
Samsung maakt gewoon één van de snelste ssd's en als je ze in raid 0 zet dan is de lees snelheid 80+% hoger en een ssd als OS drive is niet meer weg te denken.
-2X Samsung 840 evo 1tb in raid 0
Dit is best wel overkill maar het is super snel en maakt geen geluid. Ook misschien vinden mensen het erg link om data op een raid 0 te zetten houden ssd's het erg lang vol. En anders kun je ze ook in raid 1 zetten wat er voor zorgt dat je dat erg veilig staat. Maar is wel erg duur.
-als je de 2 1tb ssd erg veel geld vind zou je altijd nog kunnen gaan voor een Western digital geen 3tb nadeel is dat ze trager zijn,onzuiniger zijn, wel wat geluid maken en sneller stuk gaan.

Als je dit neemt heb je eigenlijk één van de snels mini-itx systemen die je nu kunt krijgen
Pagina: 1