Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet via satelliet

Pagina: 1
Acties:

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 22:40
Hoi,

Ik heb een vraag en zou graag horen of mensen ervaring hiermee hebben, laat ik eerst mijn verhaal doen.

Ik woon in het buiten gebied aan de dijk, door de dijk loopt dus 1 draadje, onze telefoon lijn (ADSL) en daardoor komt ook het internet binnen. Momenteel komt er door die lijn 8mb/s binnen. Dat is natuurlijk niet zo veel, wij kunnen thuis best wat meer internet gebruiken en als we gaan wachten op glasvezel, dan denk ik, dat ik eerder tussen 6 plankjes lig als dat het aangelegd wordt. :+

Nu werd mij internet via sataliet aangeraden! Hier ben ik naar gaan googelen alleen de resultaten vind ik niet echt een groot genoegen stap om ervoor te kiezen.

Ik zal een paar voorbeelden geven die ik heb gevonden:

Deze bieden 20mb/s down en 2mb/s up aan:
http://www.hertzinger.nl/index/st/z/f/diensten/id/82/m/120

Hier ook een bedrijf, die leveren ook 20mb/s aan:
http://dipilo.nl/astra2connect-prijzen/

Zo zijn er nog best wat bedrijven en in de meeste gevallen komen er nog installatie kosten bij, die bedragen rond de €500,00.
Maar is internet via satelliet altijd 20mb/s?

Daarom zou ik ook graag horen of mensen hier ervaring mee hebben want ik vraag me af of het die 12mb/s meer waard is. Het is wel meer als 2x zoveel maar ik vind het vooral zonde om die installatie kosten etc. te betalen voor zo'n klein beetje meer.

Ik ben benieuwd!

Groet,

Jony

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 10:11
Overweeg ook de nadelen van satelliet. De vergelijking die je maakt op snelheid is een factor, maar dat is niet de enige belangrijke factor in een goede verbinding.

Hoge latency (van satelliet) maakt online gamen redelijk onmogelijk en ook bij normaal gebruik kun je er best wel last van hebben. De latency op een sattelietverbinding ligt al gauw boven 500ms (een halve seconde) terwijl dat bij ADSL maar op ~50 ms ligt, een factor 10 kleiner.

Ook stabiliteit trek ik in twijfel, maar ik heb verder geen ervaring met sattelietinternet. Ik hoor wel van mensen met satelliettelevisie dat het beeld wegvalt bij sneeuw of harde regen. Lijkt me niet fijn dat dat met je internetverbinding gebeurt. Ook snelheden zullen niet stabiel maar variabel zijn. Je huidige situatie is wel stabiel.

• Askie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 12:53
Sorry, maar dan moet ik het bericht van DiedB tegenspreken. Ik heb z'n 10 jaar geleden een aantal jaren met satelliet internet gewerkt omdat ADSL niet beschikbaar was. Van de latency had ik met normaal internet verkeer weinig last, helemaal wanneer je de proxy van de provider gebruikt. De verbinding is super stabiel, het is een keer gebeurd dat de schotel was vol gesneeuwd, toen hadden we geen verbinding. Maar dat is een kwestie van schoonmaken en klaar. Waar ik me zorgen over zou maken is de datalimiet die door de providers worden gesteld.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook kijken of straalverbindingen een optie zijn, of LTE. Stel dat je een paar KM verder op iemand hebt die wel snel internet heeft kan je met een eenmalige investering een straalverbinding opzetten met lage latency en hoge bandbreedte.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Ik ben toevallig voor een kennis van me ook op zoek geweest naar een alternatief voor ADSL, kabel en glasvezel. Hij gaat in het buitengebied wonen, kabel en glasvezel liggen daar sowieso niet. Hij zit verder 6,8km van de telefooncentrale, waardoor KPN (en alle providers via KPN netwerk ook) geen internet wil leveren.
Satelliet heb ik ook naar gekeken, maar houd er rekening mee dat veel van die abonnementen ook een datalimiet hebben!
Zelfde geldt trouwens voor 4G, misschien ook een optie icm een MiFi router?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Ik zou inderdaad zeggen dat 4G misschien een betere ( en goedkopere) oplossing is.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Lang lang geleden, voor ik kabel-internet kreeg, maakte ik gebruik van de service via Hertzinger. Inbellen via 33k6 en ontvangen via satelliet. Was een vrij kostbaar abonnement met dure PCI kaart maar het was ongekend wat je destijds aan download snelheid kon krijgen. Menig buurman die met de mond open de snelheden op zag lopen. Ik heb het nu over eind jaren '90, volgens mij kreeg ik kabel internet in '2000.

Het was een leuke periode maar het was ook verschrikkelijk duur, naast de belkosten voor de uplink (via 33k6 modem), moest ik per maand ook nog aardig wat neerleggen. Ik kan me voorstellen dat 8Mbit niet veel lijkt maar het is toch weer het dubbel van de 4Mbit waarmee de kabel-aanbieder kwam in '2000 (nu inmiddels Ziggo, destijds Essent). Vraag je dus werkelijk af of de vrij geringe snelheids-verhoging de gehele investering waard zal zijn.

Testing, one, two ...

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:08
3/4G router ?

• Hapkoek
DiedB schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:24:
Overweeg ook de nadelen van satelliet. De vergelijking die je maakt op snelheid is een factor, maar dat is niet de enige belangrijke factor in een goede verbinding.
Dat klopt, als het echt zo is dat het bij veel regen minder wordt of wegvalt is het inderdaad ook niet ideaal.
De verbinding moet zeker stabiel zijn. Al valt hij nu ook aardig vaak weg. Maar het mag zeker nog niet instabieler worden.
Askie schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:01:
Sorry, maar dan moet ik het bericht van DiedB tegenspreken. Ik heb z'n 10 jaar geleden een aantal jaren met satelliet internet gewerkt omdat ADSL niet beschikbaar was. Van de latency had ik met normaal internet verkeer weinig last, helemaal wanneer je de proxy van de provider gebruikt. De verbinding is super stabiel, het is een keer gebeurd dat de schotel was vol gesneeuwd, toen hadden we geen verbinding. Maar dat is een kwestie van schoonmaken en klaar. Waar ik me zorgen over zou maken is de datalimiet die door de providers worden gesteld.
Bij het datalimiet had ik niet stil gestaan.. Dat is wel een grote tegenvaller want dan kun je daar ook nog eens meer voor gaan betalen als je niet elke maand aan je limiet wil zitten..
johnkeates schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:04:
Je kan ook kijken of straalverbindingen een optie zijn, of LTE. Stel dat je een paar KM verder op iemand hebt die wel snel internet heeft kan je met een eenmalige investering een straalverbinding opzetten met lage latency en hoge bandbreedte.
Dit ken ik nog niet, wij wonen wel ongeveer 5 km van het dorp af waar op sommige plekken al glasvezel ligt. Kun je hier meer over vertellen? Of hoe heet dit precies, dan zou ik het zelf ook kunnen opzoeken. Is dat dan de straalverbinding of LTE? Thanks!
DaRoot schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:08:
Ik ben toevallig voor een kennis van me ook op zoek geweest naar een alternatief voor ADSL, kabel en glasvezel. Hij gaat in het buitengebied wonen, kabel en glasvezel liggen daar sowieso niet. Hij zit verder 6,8km van de telefooncentrale, waardoor KPN (en alle providers via KPN netwerk ook) geen internet wil leveren.
Satelliet heb ik ook naar gekeken, maar houd er rekening mee dat veel van die abonnementen ook een datalimiet hebben!
Zelfde geldt trouwens voor 4G, misschien ook een optie icm een MiFi router?
Dit hebben wij dus ook ongeveer ja, en ze gaan al helemaal niet voor 1 huis de dijk open breken. :+ MiFi router ken ik nog niet, ga ik ook even opzoeken. Thanks!
hardware-lover schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:20:
Vraag je dus werkelijk af of de vrij geringe snelheids-verhoging de gehele investering waard zal zijn.
Lees mijn laatste alinea in m´n beginpost, daar vertel ik dat ook want voor hoe het er nu uitziet is satelliet nou niet bepaald een ideale optie. }:O

Maar wij willen wel erg graag beter internet omdat wij thuis een horeca bedrijf hebben, we hebben feestzalen en terrassen, mensen willen tegenwoordig graag wifi hebben tijdens hun feest en op een terras zijn mensen ook bijna niet anders meer gewend.

Maar als er een X aantal mensen een foto op Facebook wil zetten, kan dat soms icm ons netwerk een tijdje duren of de boel om zeep helpen. :+ Ook hebben we pin automaten die internet gebruiken en zouden we ons kassa systeem graag over WiFi gebruiken. Vandaar dat we een alternatief zoeken naast onze ADSL lijn. ;)
Onze modem is een KPN Experia Box V8 en onze router is een Sitecom X6 N900

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor verbinding met iemand ergens anders die wel fiber heeft kan je naar dit soort oplossingen kijken:

https://www.ubnt.com/broadband/
https://www.ubnt.com/airmax/powerbeam/

Die powerbeam kost 99 euro bij http://www.routershop.nl/...=31382?q=ubiq&cat=suggest

Daar heb je er dan wel twee van nodig lijkt me. Dit even een heel snelle blik op nederlandse verkooppunten, maar je kan dus prima voor een kleine investering een lange afstand overbruggen. Je moet wel even kijken hoe je ze op kan hangen, want het lijkt me wel prettig om ze goed uitgelijnd met vrij zicht op elkaar op te kunnen hangen.

Dat is over het algemeen iets om niet te vergeten: WiFi is bi-directioneel, een goede antenne of chipset aan een van de twee kanten helpt dus niet, allebei de kanten van een WiFi systeem moeten goed uitgevoerd zijn!

Voor dat je gaat kijken wat voor opties je zou willen proberen is het natuurlijk te moeite waard om te vragen aan mensen die glasvezel (kunnen) hebben of ze er wat in zien.

• Hapkoek
johnkeates schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:18:
Voor verbinding met iemand ergens anders die wel fiber heeft kan je naar dit soort oplossingen kijken:

https://www.ubnt.com/broadband/
https://www.ubnt.com/airmax/powerbeam/

Die powerbeam kost 99 euro bij http://www.routershop.nl/...=31382?q=ubiq&cat=suggest

Daar heb je er dan wel twee van nodig lijkt me. Dit even een heel snelle blik op nederlandse verkooppunten, maar je kan dus prima voor een kleine investering een lange afstand overbruggen. Je moet wel even kijken hoe je ze op kan hangen, want het lijkt me wel prettig om ze goed uitgelijnd met vrij zicht op elkaar op te kunnen hangen.

Dat is over het algemeen iets om niet te vergeten: WiFi is bi-directioneel, een goede antenne of chipset aan een van de twee kanten helpt dus niet, allebei de kanten van een WiFi systeem moeten goed uitgevoerd zijn!

Voor dat je gaat kijken wat voor opties je zou willen proberen is het natuurlijk te moeite waard om te vragen aan mensen die glasvezel (kunnen) hebben of ze er wat in zien.
Opzich klinkt dit niet verkeerd, mijn oom woont in het dorp met 200mb/s down en 100mb/s up als ik me niet vergis, wat zou het betekenen voor zijn verbinding als wij er van mee 'liften' ? Wordt dat van hem dan direct een stuk trager?

Uitlijnen is denk ik wel te doen alleen zitten er gok ik wel wat gebouwen tussen.. Wij hebben een vrij hoog huis dus misschien valt het mee.

Ik ga dit even doorspelen naar hem en dan kijken we of dit een oplossing is. ;) Thanks!

Verwijderd

Hapkoek schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:29:
[...]

Opzich klinkt dit niet verkeerd, mijn oom woont in het dorp met 200mb/s down en 100mb/s up als ik me niet vergis, wat zou het betekenen voor zijn verbinding als wij er van mee 'liften' ? Wordt dat van hem dan direct een stuk trager?

Uitlijnen is denk ik wel te doen alleen zitten er gok ik wel wat gebouwen tussen.. Wij hebben een vrij hoog huis dus misschien valt het mee.

Ik ga dit even doorspelen naar hem en dan kijken we of dit een oplossing is. ;) Thanks!
Ligt er net aan wat voor router je oom heeft en hoeveel internet je zelf gebruikt.

• Hapkoek
schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:49:
[...]

Ligt er net aan wat voor router je oom heeft en hoeveel internet je zelf gebruikt.
Oké dus in principe delen wel gewoon wat hij binnen krijgt, afhankelijk van hoeveel ieder gebruikt.

[ Voor 2% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:51 ]

Verwijderd

Hapkoek schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:53:
[...]

Oké dus in principe delen wel gewoon wat hij binnen krijgt, afhankelijk van hoeveel ieder gebruikt.
Dat klopt inderdaad. Indien jullie iets downloaden met 50Mbit/s zal je oom 200-50= 150Mbit/s download hebben.

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Kunnen ze niet iets van een powerbeam hub opzetten in t midden van dat dorp, kan iedereen in dezelfde situatie een eigen transmitter (laten) monteren. Je zit dan wel op een publiek netwerk...

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Op zich kan satelliet een redelijk alternatief zijn. Alleen moet je wel een beetje inzicht hebben in je datagebruik. Je hebt verschillende providers waarbij sommige met harde limieten werken(hertzinger), anderen met FUP(Skydsl).
Snelheden tot 20 down en 6 up mogelijk, ping 700+ms. Bij abo-kosten komt nog schotel/modemhuur.

LTE geeft snelheden tot 50Mbit down en ong. 30Mbit up maar kleinere databundels. Kost dus meer als je veel gebruikt. Bij browsing-only voldoet dat wel. In dat geval even investeren in een mooie LTE-router, bijv. een Fritzbox.

Het beste zou inderdaad zijn om met zender en ontvanger naar dichtstbijzijnde punt met snel internet neer te zetten. Absolute voorwaarde is vrije zicht. Akkoordje gooien met eigenaar van desbetreffende verbinding, zender+ontvanger aanschaffen en uitrichten en gaan! Overigens, zoals jayvol09 een mooie gelegenheid om je buren te peilen en hen evt. mee te nemen. Want vaak zitten hele gemeenschappen zonder fatsoenlijk internet in het buitengebied.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Hapkoek
jayvol09 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:11:
Kunnen ze niet iets van een powerbeam hub opzetten in t midden van dat dorp, kan iedereen in dezelfde situatie een eigen transmitter (laten) monteren. Je zit dan wel op een publiek netwerk...
Dit zou inderdaad ook kunnen. Ik denk dat wij niet de enigste zijn met een trage verbinding.
timmie1 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:24:
Op zich kan satelliet een redelijk alternatief zijn. Alleen moet je wel een beetje inzicht hebben in je datagebruik. Je hebt verschillende providers waarbij sommige met harde limieten werken(hertzinger), anderen met FUP(Skydsl).
Snelheden tot 20 down en 6 up mogelijk, ping 700+ms. Bij abo-kosten komt nog schotel/modemhuur.

LTE geeft snelheden tot 50Mbit down en ong. 30Mbit up maar kleinere databundels. Kost dus meer als je veel gebruikt. Bij browsing-only voldoet dat wel. In dat geval even investeren in een mooie LTE-router, bijv. een Fritzbox.

Het beste zou inderdaad zijn om met zender en ontvanger naar dichtstbijzijnde punt met snel internet neer te zetten. Absolute voorwaarde is vrije zicht. Akkoordje gooien met eigenaar van desbetreffende verbinding, zender+ontvanger aanschaffen en uitrichten en gaan! Overigens, zoals jayvol09 een mooie gelegenheid om je buren te peilen en hen evt. mee te nemen. Want vaak zitten hele gemeenschappen zonder fatsoenlijk internet in het buitengebied.
Wij kunnen niet echt makkelijk een vinger leggen op hoeveel internet we gaan verbruiken omdat dit ook afhangt van de klanten die er bij ons zijn, of tijdens een feest zijn. Daarom denk ik dat dat geen slimme optie is voor ons, via satelliet internet.

Echter klinkt die powerbeam wel aantrekkelijk. We kunnen dan ook overwegen het abbonement van m'n oom op te schroeven en de kosten eerlijk delen. Maar eerst eens kijken of we een vrij zicht hebben. ;)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Eerst maar eens navragen bij je oom lijkt me

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1