Tablet en telefoons: gewoon mobiles

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Waarom maken we tegenwoordig nog onderscheid tussen tablets en smartphones? Of grote 'slates' en kleine 'Ipods' wat dat betreft. Misschien is het beter geen onderscheid te maken op basis van device grootte of aanwezigheid van simcards, maar enkel het OS.

Je krijgt dan in het smartphones en tablet forum:

android mobiles
windows mobiles
apple mobiles (Overlap met Apple Talk subforum)
overige mobiles
telecom providers
navigatie & wearables

Lekker simpel voor iemand die iets wil over device X maar door alle marketing niet zeker is of het een phablet, tablet, phone of PDA is.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit past beter in LA, dus ik verplaats je topic daar even heen.

Ik moet zeggen dat het best een aardig idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 14:00
Het maakt het allemaal wat beknopter en eenvoudiger. Ik vind het ook een goed idee :)

Weet niet of 'Mobiles' een juiste term is overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Misschien 'non-keyboards' of 'touch-onlys' :p

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

jayvol09 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:11:
En waar zet je dan surface tablets of de transformer series?

Devices is toch wel allesomvattend?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Je hebt gelijk, toetsenbord als criterium is wat kortzichtig. Ook heeft een tablet of smartphone niet altijd een touchscreen.

What about 'Lite Computers'? Goed contrast met de 'gewone' computers forum, waarin complete systemen en laptops zitten. De nadruk is dus op de minder complete/niche hardware, een eigenschap die wél behoort tot alle apparaten die we nu tot tablet/PDA/phone rekenen.
Technisch gezien zouden moderne televisies ook onder Lite Computers vallen, maar die hebben al een goed subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Alleen het OS noemen? Het staat immers al in Tablets en Telefoons. Misschien dat er dan een verdwaalde vraag over win10 desktop in terecht komt, maar dat lijkt me geen ramp.

Android
iOS
Windows
Overige

Je kan er 'apparaten' achter plakken, maar dat is niet het mooiste woord ooit om 4x onder elkaar te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

jayvol09 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 13:29:
Je hebt gelijk, toetsenbord als criterium is wat kortzichtig. Ook heeft een tablet of smartphone niet altijd een touchscreen.

What about 'Lite Computers'? Goed contrast met de 'gewone' computers forum, waarin complete systemen en laptops zitten. De nadruk is dus op de minder complete/niche hardware, een eigenschap die wél behoort tot alle apparaten die we nu tot tablet/PDA/phone rekenen.
Technisch gezien zouden moderne televisies ook onder Lite Computers vallen, maar die hebben al een goed subforum.
Dat is een term die niemand kent. "mobieltjes" is dat wel. Het is ook een term die redelijk omvat wat we daar bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou ze ook op OS pakken. Het integreert toch als (cloud) ecosysteem; dat zie je bij Apple, bij Google en bij Microsoft. Sync naar andere devices, zelfde profielen, etc. Eigenlijk blijven alleen exoten als RIM achter. Then again, hoelang hebben we die nog? :P

Alleen is mobieltjes te kort door de bocht. Ecosysteem zou de lading beter dekken imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ach tweakers.net is toch een goed punt om nieuwe tech woorden aan de maatschappij te introduceren? Ik vond het wel catchy: "w8 ff ik pak mn android lpc erbij" :p of "apple lites zijn cooler dan windows lites" :p :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

lite computers is niet echt van toepassing op een Surface Pro...

Het samenvoegen van tablets en smartphones is best aardig. De meeste Android tablets zijn gewoon grote smartphones waarmee je niet kan bellen, Bij Windows wordt het ook steeds meer 1 pot nat en Apple, die volgt waarschijnlijk ook wel.

Maar noem dan gewoon het beestje zoals je het wil, dus
Windows smartphones en tablets
Android smartphones en tablets
Apple smartphones en tablets
Overige smartphones en tablets...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 14:00
jayvol09 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:11:
"Devices-not-tethered-to-a-desk" :+

Dan snapt iedereen toch waar je het over hebt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Precies :p als ik een surface pro had zou ik naar complete system en laptops gaan met mn topic ^.^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jayvol09 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:14:
Precies :p als ik een surface pro had zou ik naar complete system en laptops gaan met mn topic ^.^
Maar ze staan nu onder tablets... Zelfde geldt voor een HP Stream 7, volledige Windows, maar zeker geen desktop... Om al die apparaten bij elkaar te houden en ze dan voor het gemak "tablets" te noemen lijkt mij het beste

Volgens mij gaat met Windows 10 alles tot 8 (?) inch Windows 10 "phone" krijgen en alles daarboven de "normale" Windows 10. Waar leg je de splitsing? op het OS of op het formaat van het apparaat?

[ Voor 18% gewijzigd door PaT op 10-03-2015 14:28 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HP & Microsoft noemen de Stream 7 ook een tablet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
De vraag of toestel X behoort tot de rode of de blauwe subforum is wel interessant, maar de TS was of binnen het mobiele forum nog onderscheid gemaakt moet worden. Het feit dat we geen mooi woord kunnen lenen van marketing betekent niet dat tablets en smartphones niet gemerged moeten worden. Ik denk dat de ervaringen en topics van deze toestellen vooral OS gebonden zijn, en de aanwezigheid van een SIM kaart verandert weinig.

Toestel 'A' met touch, keyboard en groter scherm heeft misschien meer applicatie mogelijkheden dan toestel 'B' een klein ding met alleen touch, maar als ze dezelfde OS draaien zal grotendeels dezelfde groep mensen interesse tonen. Dit i.t.t. toestellen met vergelijkbare toepassingen maar verschillende OS, waar mensen vaak niets willen weten / niet kunnen meepraten over een ander toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen door een harde scheidslijn te trekken tussen tablets en smartphones maak je het wel duidelijker (zoals het nu is).

Als je bijvoorbeeld alle Android apparaten op één hoop gooit, krijg je een gigantische chaos in dat subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:05:
Alleen door een harde scheidslijn te trekken tussen tablets en smartphones maak je het wel duidelijker (zoals het nu is).

Als je bijvoorbeeld alle Android apparaten op één hoop gooit, krijg je een gigantische chaos in dat subforum.
Daar heb je toch gewoon de titel voor? Of het nu in 3 subfora staat of allemaal bij elkaar, het is alleen een wat voller fora dan normaal.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:09:
[...]

Daar heb je toch gewoon de titel voor? Of het nu in 3 subfora staat of allemaal bij elkaar, het is alleen een wat voller fora dan normaal.
Kijk naar XDA-Developers, daar hebben ze het ook nog gewoon per hardware geval (smartphone/tablets/watches).

Het idee dat Smartphones/Tablets juist gesplitst zijn kwam toch voort uit de chaos die er eerst was?

Update voor Mobile: Tablets krijgen eigen fora

Ja dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:11:
[...]

Kijk naar XDA-Developers, daar hebben ze het ook nog gewoon per hardware geval (smartphone/tablets/watches).

Het idee dat Smartphones/Tablets juist gesplitst zijn kwam toch voort uit de chaos die er eerst was?

Update voor Mobile: Tablets krijgen eigen fora

Ja dus.
Klopt, maar een onderscheid op zowel OS als apparaattype is niet heel erg consistent. Ik ben het wel met je eens dat we met Android dan een beetje in de problemen komen, aangezien het forum nu al erg drukbezocht is. Voor de andere fora zou het geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:58
We gaan er eens over nadenken. :)
Pagina: 1