Garantieafhandeling monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-08 19:39
Hallo Tweakers.

Iets meer dan 2,5 jaar geleden heb ik online een monitor gekocht bij een webshop. Hij heeft in deze tijd meerdere keren een defect getoond waardoor hij telkens enkele dagen niet bruikbaar was. Elke keer ging dat defect dus vanzelf over, behalve 2 maanden geleden. Het defect bleef en de monitor was volledig onbruikbaar. Ik heb een RMA aangevraagd, deze is naar het service center van de fabrikant verzonden, en na ongeveer een maand kreeg ik te horen dat de monitor niet te repareren was.
Daarna kreeg ik te horen dat hetzelfde model niet te leveren was. Het bedrijf bood 2 alternatieven aan die allebei minder waren, dus daar kon ik weinig mee. Of ik kreeg een €60,- afschrijving bij aankoop van een andere monitor. (De monitor kostte €110,-.) Toen werd mij verzekerd dat ik het product kon afwachten en terug kon sturen voor de nieuwprijs, wat daarna weer door iemand anders werd afgekeurd...

Ik heb contact opgenomen met de fabrikant, die meldde dat het product helemaal nooit bij hun service center is geweest... Zij gaven aan dat ze een refurbished monitor konden aanbieden, maar dat is uit coulance, omdat de webshop zelf de garantietijd (3 jaar, i.p.v. 2 jaar) verkeerd had neergezet. Na een korte zoektocht op internet blijkt dat je of een reparatie of een nieuw product krijgt.

Ook meldt de webshop dat ze het RMA-nummer niet konden geven, omdat dat niet "mocht" (?... ik snapte er zelf ook niets van). Echter was dit omdat ze het product nooit hebben opgestuurd... Daar krijg ik een vervelend smaak van in m'n mond. Een andere leugen van de webshop was dat het niet gerepareerd kon worden, omdat de materialen daarvoor niet waren. Fabrikant zegt dat de monitor altijd gerepareerd kan worden.

Nu zijn we meer dan 2 maanden verder. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Alvast bedankt.

Tl;dr: webshop komt afspraken niet na en heeft - in tegenstelling tot wat ze beweert - monitor nooit opgestuurd voor reparatie. RMA-nummer van garantie bij de fabrikant kon door webshop niet worden gegeven, want "mag niet" enzovoort. Reparatie niet mogelijk, want "materialen niet aanwezig bij fabrikant". Fabrikant brengt helderheid: webshop heeft je in beide gevallen voorgelogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Maxjj4 op 10-03-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-10 20:22

Ypho

Allround Nerd

In principe heb jij niets te maken met de fabrikant, de winkel waar je gekocht hebt is je eerste aanspreek punt. Als zij hebben gezegd op hun website dat je 3 jaar garantie hebt, hebben ze zich daar aan te houden. Als zij de monitor niet kunnen (laten) repareren, moeten zij zorgen dat je kosteloos een nieuwe of vervangende monitor krijgt. Het enige wat het jou mag kosten zijn de verzendkosten.

Helaas is recht hebben en krijgen niet altijd hetzelfde. Als jij akkoord kunt gaan met een refurbished monitor, scheelt dat jou waarschijnlijk een hoop getouwtrek.

Heb je overigens wel bij de eerdere defecten (die wel zichzelf oplosten) contact opgenomen met de winkel? Want zo kun je ook al aantonen dat binnen de twee jaar al een defect in de monitor zat (mits dit iets heel anders was).

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

*knip*

Wat bedoel je hier precies mee: "Toen werd mij verzekerd dat ik het product kon afwachten en terug kon sturen voor de nieuwprijs, wat daarna weer door iemand anders werd afgekeurd..."

Over je vraag:
Als het product binnen de aangegeven garantietermijn defect is, dan heb je recht op een vergelijkbaar óf beter product.
Dat kan je even duidelijk aangeven.
Webshops (Ondernemingen) proberen vaak zo min mogelijk kosten te maken bij een RMA.
Daarom proberen ze je nog wel eens een oor aan te naaien. (Een "minder" product aanbieden en/of niet het volledige aankoopbedrag teruggeven.)
Laat duidelijk merken dat je weet wat je rechten zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door gambieter op 11-03-2015 01:16 . Reden: plaats een TR ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:01
*knip* dit soort kreten zonder onderbouwing mag je achterwege laten.

[ Voor 61% gewijzigd door gambieter op 11-03-2015 01:16 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
Ypho schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:35:
In principe heb jij niets te maken met de fabrikant, de winkel waar je gekocht hebt is je eerste aanspreek punt. Als zij hebben gezegd op hun website dat je 3 jaar garantie hebt, hebben ze zich daar aan te houden. Als zij de monitor niet kunnen (laten) repareren, moeten zij zorgen dat je kosteloos een nieuwe of vervangende monitor krijgt. Het enige wat het jou mag kosten zijn de verzendkosten.

Helaas is recht hebben en krijgen niet altijd hetzelfde. Als jij akkoord kunt gaan met een refurbished monitor, scheelt dat jou waarschijnlijk een hoop getouwtrek.

Heb je overigens wel bij de eerdere defecten (die wel zichzelf oplosten) contact opgenomen met de winkel? Want zo kun je ook al aantonen dat binnen de twee jaar al een defect in de monitor zat (mits dit iets heel anders was).
Ja, meerdere keren aangegeven. Één keer na hun toegestuurd zelfs, maar toen kreeg ik hem weer retour. Het defect was alweer verdwenen toen hij bij hun aankwam. Een andere keer heb ik het gemeld via de chat. Ze weten er dus van. (Beide keren ging het om hetzelfde defect. Dat heb ik ook aangegeven.)
knip

Wat bedoel je hier precies mee: "Toen werd mij verzekerd dat ik het product kon afwachten en terug kon sturen voor de nieuwprijs, wat daarna weer door iemand anders werd afgekeurd..."
Hoe weet je dat het product bij de fabrikant is aangemeld/geweest?

Over je vraag:
Als het product binnen de aangegeven garantietermijn defect is, dan heb je recht op een vergelijkbaar óf beter product.
Dat kan je even duidelijk communiceren
*knip*
Wat ik daarmee bedoelde: een medewerker vertelde mij dat ik ook kon wachten totdat ik de vervangende monitor terug had en hem daarna naar de webshop kon opsturen (en het aankoopbedrag terug zou krijgen). [toen was nog niet bekend dat-ie niet meer leverbaar was]

Zijn in ieder geval hoopgevende berichten.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 11-03-2015 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De naam van de webshop is momenteel niet relevant. Om schandpaalgedrag te vermijden houden we dat ook zo.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:00

ITsEZ

parttime all-rounder

Even een vraag tussendoor, heb je wel ergens zwart op wit staan dat de webshop jou 3 jaar garantie bied? Als dit toevallig in de beschrijving stond 3 jaar geleden gaat dit nu moeilijk te bewijzen worden..

Verder zou ik ze er even op aanspreken dat je contact op hebt genomen met de fabrikant en dat die een ander verhaal vertellen dan de shop. Dat je graag zou zien dat de webshop dit nog even oplost, aangezien ze jou 3 jaar garantie bieden verwacht je een reparatie/vervanging zonder bijbetaling. (Vrij subtiel aanpakken)

Het beste om voorlopig nog even niet te gaan gooien met welke rechten ja allemaal hebt, in veel gevallen lost dit een stuk minder op dan vriendelijke mailtjes.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
ITsEZ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:14:
Even een vraag tussendoor, heb je wel ergens zwart op wit staan dat de webshop jou 3 jaar garantie bied? Als dit toevallig in de beschrijving stond 3 jaar geleden gaat dit nu moeilijk te bewijzen worden..

Verder zou ik ze er even op aanspreken dat je contact op hebt genomen met de fabrikant en dat die een ander verhaal vertellen dan de shop. Dat je graag zou zien dat de webshop dit nog even oplost, aangezien ze jou 3 jaar garantie bieden verwacht je een reparatie/vervanging zonder bijbetaling. (Vrij subtiel aanpakken)

Het beste om voorlopig nog even niet te gaan gooien met welke rechten ja allemaal hebt, in veel gevallen lost dit een stuk minder op dan vriendelijke mailtjes.
Ja, dat heb ik zwart op wit gelukkig.

Dat heb ik ook al meerdere malen aan te geven, maar er wordt gewoon niet op gereageerd.

-

@Gambieter: Ik zag vergelijkbare topics met topictitels met daarin ook webshop namen. Is de webshop waar het hier over gaat een speciaal geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
Inmiddels heb ik een ander product toegestuurd gekregen. Deze zou zo goed als nieuw zijn. Echter kraakt de behuizing echt om de minuut. Op een gegeven moment ga je je er heel erg aan irriteren.
Na een 9 weken durende RMA-afhandeling mag ik de monitor nu weer voor RMA opsturen! Wat fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
Nu zegt 4Launch dat de monitor helemaal niet defect is, terwijl hij constant kraakte (reproductierate gewoon 100%) en horizontale lijnen liet zien bij bewegende beelden (getest met verschillende kabels). Nu willen ze de defecte monitor terugsturen.

Dit kan toch niet? Wat zouden jullie doen? Zit nu overigens al 10 weken (!) zonder monitor. Denk dat deze garantieafhandeling misschien wel een heel kwartaal aan gaat tikken. Nooit een vervangende monitor aangeboden, waardoor ik dus heel erg veel hinder oploop.
Pagina: 1