Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 15:12
Goedemorgen mede-tweakers.

Afgelopen week heb ik een SSD van Samsung aangeschaft (850 evo 120GB)

Omdat ik niet door de hel wil gaan van het opnieuw installeren van een OS en alle bijbehorende applicaties die mijn systeem echt mijn systeem maken, wil ik mijn OS laten migreren van mijn C partitie naar mijn SSD. Echter, het probleem is dat mijn C partitie zo'n 300GB is en er naast het OS ook nog andere applicaties op deze partitie staan (samen meer dan de 120GB SSD).

Is het mogelijk om alleen het OS over te laten zetten naar de SSD of ben ik helaas aangewezen op een complete reinstallatie? :(

Met vriendelijke groet,

Gutanoth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-08 22:22

Millennium

Bug free !!!

Uhm, misschien eerste je huidige C partitie opschonen totdat hij kleiner dan 120GB is. En daarna clonen met de Samsung tool?

Rampen bak 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Monk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-09 20:56
Er zijn tooltjes voor een windows te migreren naar een andere partitie

http://www.howtogeek.com/...7-to-a-solid-state-drive/ hier staat wel het een en andere.
Persoonlijk zou ik aanraden een nieuwe installatie te doen. Omdat in Windows bepaalde settings worden gezet voor het optimaliseren van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:26
Ik zou toch gaan voor een nieuw installatie

Als je je huidige partitie weet op te schonen tot onder de 120Gb dan zit met clonen je SSD gelijk alweer tot de nok toe vol.. Komt performance niet ten goede.

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik heb dit een aantal weken geleden ook gedaan, een clone van m'n w7 installatie overgezet.
Mijn SSD was ook kleiner dan mijn c:/schijf. Verkleinen is je enige optie.
Heb zelf gebruik gemaakt van deze guide:

http://www.howtogeek.com/...7-to-a-solid-state-drive/
Staan heel nuttige tips tussen.

edit:
Mr. Monk kent de link ook en postte hem eerder.

[ Voor 9% gewijzigd door SuBBaSS op 10-03-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Top! wat een snelle en fijne reacties!

De reden dat ik niet voor een nieuwe installatie wil gaan, is dat ik dan zeker 3-7 dagen bezig ben om alles weer te installeren en configureren naar mijn smaak. Na rondlezen heb ik begrepen dat de voordelen van een eventuele nieuwe installatie zo nihil zijn, dat ik dat mijn tijd niet waard vind.

Bedankt voor die howtogeek link! zal er eens naar kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Ik heb van het weekend ook een ssd geplaatst, de 250gb versie, in mijn laptop. Complete schone win7 installatie. Stelt niet veel voor, paar uurtjes en je hebt je laptop sneller als nieuw. Is zeker de '' moeite '' waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Schone installatie FTW!

En als je dat dus echt niet wilt, dan zul je je OS partitie toch echt eerst naar 100GB terug moeten brengen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gutanoth schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:19:
Top! wat een snelle en fijne reacties!

De reden dat ik niet voor een nieuwe installatie wil gaan, is dat ik dan zeker 3-7 dagen bezig ben om alles weer te installeren en configureren naar mijn smaak. Na rondlezen heb ik begrepen dat de voordelen van een eventuele nieuwe installatie zo nihil zijn, dat ik dat mijn tijd niet waard vind.

Bedankt voor die howtogeek link! zal er eens naar kijken :D
Gaat dat echt zo lang duren?
Updates, tools kun je vrij goed geautomatiseerd zelf installeren (bijv. met Ninite kun je al een boel basis applicaties zelf inplannen).

Ik zou toch daarvoor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
baronruud schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:19:
Ik heb van het weekend ook een ssd geplaatst, de 250gb versie, in mijn laptop. Complete schone win7 installatie. Stelt niet veel voor, paar uurtjes en je hebt je laptop sneller als nieuw. Is zeker de '' moeite '' waard.
Het installeren van het OS is ook niet het punt nee, maar het installeren en configureren van al mijn "vaste applicaties" is iets waar ik verschrikkelijk tegen op zie. Voornamelijk ook omdat de meeste van mijn "grote" software, allemaal online gekocht is, dus dan ook allemaal weer opnieuw gedownload/geïnstalleerd/geconfigureerd moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:21:
[...]
Updates, tools kun je vrij goed geautomatiseerd zelf installeren (bijv. met Ninite kun je al een boel basis applicaties zelf inplannen).

Ik zie mijn systeem als een heerlijke sofa die al jaren in je bezit is. Door de jaren heen is daar zo'n heerlijke kuil in gekomen die verschrikkel comfortabel is en naar mij gevormd.

Bij een verse installatie duurt dat weer weken/maanden voor het lekker vertrouwd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Gutanoth schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:23:
[...]

Het installeren van het OS is ook niet het punt nee, maar het installeren en configureren van al mijn "vaste applicaties" is iets waar ik verschrikkelijk tegen op zie. Voornamelijk ook omdat de meeste van mijn "grote" software, allemaal online gekocht is, dus dan ook allemaal weer opnieuw gedownload/geïnstalleerd/geconfigureerd moet worden
Ja, dat heb ik ook gedaan.
Ik neem aan dat je alle keys etc hebt, dan hoef je toch alleen maar te downloaden, installeren en de key invoeren en klaar?
Eventuele profiles van programma's heb ik gewoon overgezet.
Ik heb de bestaande HDD vervangen door een SSD.
Niet al te klein natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:42

WCA

Je bent bij de overstap naar een SSD eigenlijk aangewezen op een herinstallatie, tenzij je een ssd koopt die even groot is als je HDD (of groter).

Eigenlijk had je wat beter na moeten denken voordat je zo'n krappe SSD aanschafte, want nu zit je in de problemen en ga je altijd capaciteitsproblemen krijgen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
baronruud schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:32:
[...]

Ja, dat heb ik ook gedaan.
Ik neem aan dat je alle keys etc hebt, dan hoef je toch alleen maar te downloaden, installeren en de key invoeren en klaar?
Eventuele profiles van programma's heb ik gewoon overgezet.
Ik heb de bestaande HDD vervangen door een SSD.
Niet al te klein natuurlijk...
GreNade schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:34:
Je bent bij de overstap naar een SSD eigenlijk aangewezen op een herinstallatie, tenzij je een ssd koopt die even groot is als je HDD (of groter).

Eigenlijk had je wat beter na moeten denken voordat je zo'n krappe SSD aanschafte, want nu zit je in de problemen en ga je altijd capaciteitsproblemen krijgen.
Hmm ja jullie hebben wel een punt, maar probeer toch eerst de eerdergenoemde tip van HowToGeek :)

En anders zal ik er helaas maar aan moeten geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hier heb ik een USB Stick met het OS erop die te booten is van BIOS en UEFI, verder heb ik daarnaast een USB stick met alle Drivers, Applicaties en product keys en profielen. Je maakt het één keer en je hebt er echt veel profijt van. Als ik besluit een schone installatie te doen, loop ik alles altijd even na en update dat wat nodig is. Schone installatie is zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Gutanoth schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:41:
[...]

[...]

Hmm ja jullie hebben wel een punt, maar probeer toch eerst de eerdergenoemde tip van HowToGeek :)

En anders zal ik er helaas maar aan moeten geloven
Je beseft dat je dan van 300GB naar 80GB moet?! Ben benieuwd, laat wel ff weten hoe het gaat /ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
baronruud schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:45:
[...]

Je beseft dat je dan van 300GB naar 80GB moet?! Ben benieuwd, laat wel ff weten hoe het gaat /ging.
Aah nee, zo erg is het gelukkig niet :P de Partitie is 300GB, maar is maar voor zo'n 150GB gevuld. Had dit beter in mijn OP moeten beschrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb ene poosje terug een 80GB SSD geklooned vanaf een hardidsk-os. Die was ook te groot.
Gewoon een kwestie van grote softwarepakketten verwijderen (meestal enkele suite-s ofzo), prullenbak leegmaken, herstelpunten verwijderen, temp files verwijderen en eventueel de hibernate slaapstand uitzetten.
Dat soort dingen. Kom je een heel eind mee en is een nieuwe installatie van je OS echt niet nodig.
GreNade schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:34:

Onzin.

[ Voor 35% gewijzigd door Madrox op 10-03-2015 14:51 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

[...]

Onzin.
Jup, onzin. Doe vooral moeite om te onderbouwen wat je zegt. Als je windows 8.1 schoon installeert houd je gegarandeerd meer ruimte over dan als je je huidige installatie verkleint.

[ Voor 111% gewijzigd door WCA op 10-03-2015 15:57 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

GreNade schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:56:
[...]

Jup, onzin. Doe vooral moeite om te onderbouwen wat je zegt. Als je windows 8.1 schoon installeert houd je gegarandeerd meer ruimte over dan als je je huidige installatie verkleint.
En na verloop van tijd wordt die nieuwe installatie vanzelf wel weer net zo groot als de oude installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

dcm360 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:04:
[...]

En na verloop van tijd wordt die nieuwe installatie vanzelf wel weer net zo groot als de oude installatie...
Dat is alleen als je er op de zelfde manier mee omgaat als dat je dat bij een HDD doet, als je zo'n krappe SSD koopt zul je in de toekomst beter op moeten letten waar je je data heen doet. Prima te doen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Net als dat het prima te doen is om in de oude installatie weg te bezuinigen wat niet (meer) noodzakelijk is voor op de SSD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Is ook prima te doen, maar een herinstallatie is een stuk makkelijker. Scheelt een heleboel hoofdpijnen.

Vergeet naderhand TRIM niet aan te zetten, en automatische defrag uit. Ook indexing uitdoen.
(dit zijn allemaal dingen die bij een herinstallatie automatisch gaan)

Succes

[ Voor 20% gewijzigd door WCA op 10-03-2015 16:33 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De eerste 2 gaan ook zonder herinstallatie (in Windows 7 zou de performance index herberekenen dat moeten doen), het nut van de derde is twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Dat is wat ik zeg toch? Het gaat niet automatisch, je moet het dus niet vergeten.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat herberekenen zou Windows ook uit zichzelf moeten doen. Nu moet ik toegeven dat dat niet altijd lijkt te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hmmm, ik heb hier twee machines met een SSD van Intel 320 40GB (HTPC en Desktop). Dit werkt prima! Op de HTPC staat alleen Windows 8.1 Pro met Kodi en op de Desktop alleen Windows 8.1 Pro met Microsoft Office 2013 Professional Plus. In mijn laptop zit wel een Samsung 840 Serie 250GB, om dat ik deze eigenlijk voor van alles gebruik en niet op ruimte wil letten, bij het installeren van applicaties.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 30-03-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou, ik vind het een beetje dom.

Een SSD is zo belangrijk. En als alles erop past is dat helemaal tof.
En dan ga je werkelijk klein beetje besparen door een erg kleine ssd aan te schaffen, terwijl je voor voor een paar centen meer een 256 GB MX100 had kunnen kopen. Geen hoofdbrekens, geen HDD meer nodig, veel sneller als je kleine SSD+HDD en geen gezeik omdat je de hele partitie kan overzetten.

Advies: ruil je te kleine ssd om voor een crucial mx100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Het is me gelukt om mijn C partitie te verkleinen naar zon 90GB :D er stond nog een Windows.old file in van mijn vorige installatie die zo'n 40GB was, dus dat was snel opgeruimd :P

Nu maar eens een Ccleaner en defragmentatie er over heen gooien voor ik de data ga migraten ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Een update voor de geïnteresseerden! :D

Na het legen van mijn primaire partitie naar zo'n 85gb, heb ik mijn c partitie gekloond naar de ssd, dit ging gelukkig zonder al te veel issues :)

Toen mijn boot device geswitcht naar de ssd en mijn c partitie geformatteerd.

Mijn Windows prestatie index is nu van een 5,4/7,9 naar een 7,4/7,9 gegaan! De bottleneck is nu helaas mijn processor :o maar mijn systeempje uit 2007 kan weer een aantal jaartjes vooruit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:21:
[...]

Herken het wel,

Als ik mijn 1 jaar oude OS op mijn SSD zou wipen dan raak ik best veel kwijt.

Denk aan settings, programma's, voorkeuren, fonts, bestandslocaties enz.

Alles stel je immers 1x juist in en gebruik je zolang je het nodig hebt. Het liefst permanent, is wel zo prettig werken en is geheel naar je eigen smaak ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Gutanoth schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 07:01:
Een update voor de geïnteresseerden! :D

Na het legen van mijn primaire partitie naar zo'n 85gb, heb ik mijn c partitie gekloond naar de ssd, dit ging gelukkig zonder al te veel issues :)

Toen mijn boot device geswitcht naar de ssd en mijn c partitie geformatteerd.

Mijn Windows prestatie index is nu van een 5,4/7,9 naar een 7,4/7,9 gegaan! De bottleneck is nu helaas mijn processor :o maar mijn systeempje uit 2007 kan weer een aantal jaartjes vooruit :D
Mooi dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mag ik even opmerken dat de prestatie index niet veel zegt. Elk systeem met een hdd scoort 5,9. Elk systeem met een ssd scoort 7,4. Zo simpel is dat.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je de ssd niet vol mag zetten, dan gaan de prestaties wel naar beneden. Jouw SSD heeft 110 MB, 20 "moet" je vrijhouden voor optimale prestatie. Dus niet meer dan 90 GB erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Reepje schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:32:
Mag ik even opmerken dat de prestatie index niet veel zegt. Elk systeem met een hdd scoort 5,9. Elk systeem met een ssd scoort 7,4. Zo simpel is dat.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je de ssd niet vol mag zetten, dan gaan de prestaties wel naar beneden. Jouw SSD heeft 110 MB, 20 "moet" je vrijhouden voor optimale prestatie. Dus niet meer dan 90 GB erop zetten.
Vuistregel is 10% overprovisioning. bij 120GB is dat dus 12GB vrijhouden.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth

GreNade schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:36:
[...]

Vuistregel is 10% overprovisioning. bij 120GB is dat dus 12GB vrijhouden.
Aah goede tip! bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:42
Wat is de manier van overprovisionering ?
10% minder partitioneren/formateren OF 100% format en "maar" 90% gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Appeltjeeitje schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:29:
Wat is de manier van overprovisionering ?
10% minder partitioneren/formateren OF 100% format en "maar" 90% gebruiken?
Een partitie aanmaken van de gewenste grootte, en die ongeformatteerd laten.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Gebruik gewoon alle ruimte met de MX100, dat beetje degradatie neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:42
ok, ik krijg de mx vandaag en zal 25Gb met rust laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Madrox schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:18:
Gebruik gewoon alle ruimte met de MX100, dat beetje degradatie neem ik voor lief.
Beetje degradatie? Wat dacht je van wear leveling, dat is ook nog iets waar je rekening mee moet houden.

Geciteerd van de site van Samsung:
"An SSD controller is responsible for the massive task of managing all data traffic and storage for the drive. NAND technology’s intrinsic complexities require a lot of extra work behind the scenes. A data write is not as simple as placing data into an empty memory bank. Each NAND cell has a limited lifespan – it can only endure a specific number of data reads/writes. An additional layer of complexity is added by the fact that overwriting old data on NAND requires an erase of the entire NAND block (this same block may contain other data that is still valid). As a result, the controller is constantly moving data around to ensure that the cells wear evenly and to preemptively prepare “free blocks” to use for future data writes.
All of this management work requires the SSD to have a kind of “swap space” available to use as temporary storage while the controller goes about its business. The controller will use any available free space for this, but free space becomes a premium commodity as we fill our drives with data. OP is a way to set aside a minimum amount of free space, inaccessible to the user or the OS, which the SSD controller can utilize as a kind of “work bench.” "

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat je alle ruimte in je partitie hebt wil natuurlijk niet zeggen dat je die ook vol moet proppen. Voor wear-leveling heb ik dan ook heel veel ruimte over.
od summary from Dan Goodell....

To work effectively, garbage-collection needs unused space on the drive. It works at the drive level, not the partition level, so "unused space" includes unallocated (unpartitioned) space plus free space within all partitions. (The purpose of TRIM is to tell the SSD what space within partitions is truly free and available for garbage-collection.)

Let's use an example of 20% overprovisioning (OP). If you have a single partition occupying 100% of SSD capacity, you're okay if you never fill the partition to more than 80% full. If you instead have a single partition occupying only 80% of the SSD capacity, you can fill the partition to 100% full.
Maw: als je 100% in gebruik hebt van je SSD, maar hem tot 80% max. vult, heb je hetzelfde effect als 80% geformateert en 100% gevuld.

We weten allemaal dat Windows lastig kan zijn met een 100% gevulde partitie, geef mij dan maar liever de eerste optie.
If TRIM is working, then I would not overprovision at all. Even if you normally leave 20% (or more) of the drive free, it's useful to be able to use that space when you need it for temporary purposes. It's not going to kill the drive, which will use its internal overprovisioning.

[ Voor 86% gewijzigd door Madrox op 14-03-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
Krijgt ie nu geen problemen met z'n allignment?

http://nl.hardware.info/r...d-met-juiste-4k-alignment

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar over de wear leveling, is het niet zo dat de controller daar al ruimte voor heeft gereserveerd? Volgens mij was het al altijd zo bij de meeste ssds dat er zat lege geheugencellen waren voor deze doel zonder dat je maar 90% partitioneert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Nou, dat is ook wel weer overdreven. Mijn (ondertussen 5 jaar oude) SSD van Kingston haalde de 7,4 niet, en met mijn huidige Crucial M500 ga ik daar wel overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 09:57:
Maar over de wear leveling, is het niet zo dat de controller daar al ruimte voor heeft gereserveerd? Volgens mij was het al altijd zo bij de meeste ssds dat er zat lege geheugencellen waren voor deze doel zonder dat je maar 90% partitioneert..
Daar is inderdaad een klein stukje voor gereserveerd, maar dat zelfde stukje wordt ook gebruikt om beschadigde sectoren mee te vervangen.

Share and Enjoy!

Pagina: 1