Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Momenteel ben ik bezig met het installeren van een serverpark (20 servers).
Wij zijn nu alleen tegen een 'denk' probleem aangelopen.

Er moet nu een keuze gemaakt worden uit het OS voor onze servers.
We zitten te twijfelen tussen Redhat en CentOS.

Het nadeel van Redhat is natuurlijk dat er een licentie kosten aanzit van een paar honderd euro.
Maar is het ten aanzien van de veiligheid deze meerkosten het waard?

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Wat zouden jullie doen?

Wat ik zo lees is het grootste voordeel dat je sercurity patchen eerder beschikbaar is dan voor CentOS is, en deze makkelijker te installeren is? Is dit ook jullie ervaring?

Het belangrijkste vindt ik dat het stabiel draait en veilig is, en ben best bereid voor deze veiligheid te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Qua veiligheid maakt het denk ik niet zo veel uit, aangezien RHES een 'afgeleide' is van CentOs. De reden dat patches eerder beschikbaar is voor CentOS omdat het eigenlijk een beetje een "proeftuin" is.

Het grootste verschil zit in de support die je bij RedHat krijgt, terwijl je het bij CentOS het zelf mag uitzoeken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 13:28
Fedora is meer de proeftuin volgens mij.
Redhat de commerciele versie
en CentOS de community versie.

Bij Redhat betaal je inderdaad zoals Standeman zegt voor de support.

Belangrijke patches zullen bij alle drie gewoon snel beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel dat niet alleen de licentiekosten moeten meewegen.

Hoewel CentOS op velen vlakken op RHEL is gebaseerd, kiezen zijzelf welke patches/functionaliteiten er geimplementeerd wordt. Ik heb op diverse vlakken mogen meemaken dat het op CentOS anders geimplementeerd werd dan op RHEL. Een voorbeeld waar ik recentelijk tegenaan liep was kickstart. Deze bleek minder opties te hebben ten op zichte van RHEL.

Dus ik zou goed nadenken en vooral functionaliteiten testen die je wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

đź’©

Standeman schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:51:
Qua veiligheid maakt het denk ik niet zo veel uit, aangezien RHES een 'afgeleide' is van CentOs.
Eh? Andersom he. CentOS is RHEL maar dan zonder RedHat erachter en zonder support en evt. RedHat proprietary dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 10-03-2015 10:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
CyBeR schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:04:
[...]

Eh? Andersom he. CentOS is RHEL maar dan zonder RedHat erachter en zonder support en evt. RedHat proprietary dingen.
RH heeft CentOS overgenomen he? :)

Ik zou eens inlezen of je van CentOS over kan stappen met een in-place-upgrade naar RedHat. Zo ja: gewoon beginnen met CentOS.

In mijn ervaring is CentOS rocksolid.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

đź’©

DiedX schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:06:
[...]

Ah, nieuw voor mij CentOS gaat er hier uit, kutOS :P maar dan nog: RHEL is het ding en CentOS is bedoeld om RHEL te zijn maar dan open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Thanks voor de feedback!:)
Mijn verbindingen liggen nu bij de directie om goedkeuring te krijgen.
Wij vinden support toch ook één van de belangrijke dingen, als de kans is dat we langer uit de lucht zijn dan bij CentOS kost dit ook erg veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Wij gebruiken CentOS voor onze webservers. Mijn ervaring is dat CentOS niet de reden is wanneer we uit de lucht zijn :+

meestal is het gepruts van mijn kant :o

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

đź’©

Spookie schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:26:
Thanks voor de feedback!:)
Mijn verbindingen liggen nu bij de directie om goedkeuring te krijgen.
Wij vinden support toch ook één van de belangrijke dingen, als de kans is dat we langer uit de lucht zijn dan bij CentOS kost dit ook erg veel geld.
Het antwoord op die vraag kunnen wij niet geven. Jij moet uitrekenen wat die support je kost en dan aan de hand van hoe snel ze je probleem fixen of je goedkoper uit bent met support of zonder RHEL licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-09 23:28
Wij draaien hier bijna uitsluitend redhat en enkele centos / debian servers.
We hebben hier licenties per host en aangezien we bijna alles virtueel draaien valt dit qua prijs best mee.
De support van redhat is echt super. Meestal zijn wij heel snel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
CyBeR schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:30:
[...]

Het antwoord op die vraag kunnen wij niet geven. Jij moet uitrekenen wat die support je kost en dan aan de hand van hoe snel ze je probleem fixen of je goedkoper uit bent met support of zonder RHEL licenties.
Terecht punt: hoe lang kan je eruit liggen bij serieuze problemen? Wellicht is het handig om iets meer te vertellen over je proces: wat doe je precies?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat ik zo lees is het grootste voordeel dat je sercurity patchen eerder beschikbaar is dan voor CentOS is, en deze makkelijker te installeren is?
Patches zijn eerder voor RH ja, maar dat zal misschien een dag, hooguit twee schelen ofzo. Je zal iig niet weken achter lopen als je CentOS gebruikt ipv RHEL.
Dat is zo, maar dat maakt het alleen maar beter voor het gebruik van CentOS. Veel RH engineers deden al CentOS erbij, nu mogen ze van RH er vrij mee bezig zijn en krijgen ze er zelfs nog voor betaald. CentOS is nog steeds van en voor de community en dat zal zo blijven ook.

Wij gaan zelf juist over van RH naar CentOS in 't bedrijf om kosten te drukken. Support hebben we bijna nooit hoeven vragen en we hebben straks 2 RHCE mensen (ik ben er dan 1 van, heb nu nog RHCSA). Alleen een paar servers blijven RH ivm support van Oracle, maar meer ook niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Standeman schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:51:
Qua veiligheid maakt het denk ik niet zo veel uit, aangezien RHES een 'afgeleide' is van CentOs. De reden dat patches eerder beschikbaar is voor CentOS omdat het eigenlijk een beetje een "proeftuin" is.

Het grootste verschil zit in de support die je bij RedHat krijgt, terwijl je het bij CentOS het zelf mag uitzoeken.
CentOS is afgeleid van RHEL, waar de betaalde zaken uit verwijderd zijn, daarom is CentOS gratis. Er is dus wel méér verschil dan enkel het support dat je krijgt. Het (verdien)model van RedHat is intussen wel gewijzigd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou eventueel ook naar Oracle Linux of Scientific Linux kunnen kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 10-03-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
DiedX schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:06:
[...]

In mijn ervaring is CentOS rocksolid.
Bij 100(0)den machines heeft elk OS zijn gebreken en eigenaardigheden. Ik moet het eerste OS nog vinden wat geen bugs heeft (en ook nog wat leuks kan draaien).

[ Voor 16% gewijzigd door init6 op 10-03-2015 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat staat niet ter discussie. Alles gaat kapot. De vraag is of CentOS vaker stuk gaat en of RHEL sneller gerepareerd wordt als het stuk is.

Ik heb niet heel veel ervaring met CentOS maar wat ik er van gezien heb was positief. Sommige dingen zijn inderdaad net een beetje anders geregeld maar voor mij was dat geen nadeel, in een bepaald geval zelfs een voordeel. Kritische problemen worden overal snel opgelost.

Zoals gewoonlijk ligt het erg aan wat je nodig hebt. Als je er niet bang voor bent om Apache zelf te patchen en een nieuwe RPM te bouwen dan heb je heel andere behoeftes dan iemand die iemand die hulp nodig heeft om de firewall open te zetten. Hoe meer je zelf kan hoe aantrekkelijker CentOS is. Wat ook een rol speelt is hoe vaak je zelf patcht. Als je toch niet iedere maand patches installeert dan maakt het ook niet uit of RHEL een dag eerder is of niet.

Als het aan mij lag gingen al onze RHEL-systemen over op CentOS. Helaas krijgen onze applicatiebeheerders dan geen support meer van hun leveranciers dus blijven we op RHEL.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
Hangt heel erg van je usecase af, maar 1 van de grootste issues die ik ben tegengekomen is het erg laat (maanden later) uitbrengen van security updates. Dit was tijdens de voorbereidingen voor de release van CentOS 6 waarbij 5 een beetje een ondergeschoven kindje leek te zijn geworden. Zie ook http://bitrate.epipe.com/...ntific-oracle-linux-6_187
...
Last year (2011) there was a period of several months when the CentOS project did not issue any security advisories or updates for CentOS 6. Many CentOS users got frustrated and worried about their system security for obvious reasons, as evidenced by looking at various CentOS related mailing lists, forums and blogs at that time. Hopefully the project has solved their problems and this will not happen again.
Maar goed, nu het project onder de vleugels van Red Hat hangt, is dit misschien wel anders, ik heb het niet direct meer gemerkt (maar heb dan na bovensstaand geintje zoveel mogelijk CentOS uitgeroeid).
Maar neem het zeker als risico mee, wellicht kan je een mix overwegen.
Pagina: 1