Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk / backup oplossing voor klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:35
Voor het bedrijf van mijn ouders zijn we op zoek naar een oplossing voor backups / gedeelde bestanden.

Situatie is momenteel als volgt:
- Ca. 10 PC's, iedereen werkt lokaal en aan het einde van de dag worden veel bestanden via de mail gedeeld.
- Meeste programma's waar mee gewerkt worden zijn MS Office, geen zware applicaties dus.
- Bepaalde gedeelde bestanden waar dagelijks door meerdere mensen in gewerkt worden staan nu op 1 PC, deze moet 's morgens altijd aangezet worden, ook als diegene waar de PC van is verlof heeft bijvoorbeeld.
- Er is een kleine patch kast aanwezig met switch, dus een server is makkelijk om in het bestaande netwerk te plaatsen.

Nu hebben we een offerte laten doen door een IT bedrijfje waar we wel vaker mee werken en die ook diverse zaken voor ons beheren, hun offerte betrof echter een compleet terminal netwerk met o.a. een HP Proliant ML350 gen9 als VM server en een HP ML310e g8 als Veeam backup server.
Totale kostenpost €15k+ incl Windows Server licenties etc.

Wensen van mijn ouders:
- Dagelijks backups maken van alle werkstations
- Makkelijk delen van shared folders

In de toekomst kan er ook voor gekozen worden om vanaf de server te werken voor iedere user, email server etc.

Zelf gebruik ik thuis een Synology DS1513+ waar ik meer dan tevreden over ben en een dergelijke oplossing lijkt mij ook ruim voldoende voor de wensen van het bedrijf.

Nu ben ik zelf aan het kijken geweest voor Synology modellen met redundante PSU en dan kom je uit op de RSxxxRP+ modellen.
Ook heb ik een paar reviews gelezen van de WD Sentinel DX4000, dit lijkt mij ook een geschikte oplossing.

Welke optie zouden jullie adviseren of wellicht nog andere/betere alternatieven die voldoen aan de eisen?

Budget zal zo'n €2000-3000,- zijn.

Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Persoonlijk denk ik dat je met Office 365 met One Drive een heel eind komt. De Data staat zowel lokaal (in sync) als in de cloud en je kan prima met anderen samenwerken. Iedereen kan data delen met anderen (ook externen)

Het maken van een back-up van een workstation is iets wat je niet moet willen vind ik. Het gaat om de data van de gebruikers. Leer ze dat ze dat op een enkele plek houden (One Drive locatie) en leg ze uit dat alle data dan veilig is, en ze er thuis ook bij kunnen.

Overigens heb je dan nog geen back-up van de data in het geval van een calamiteit. Je kan deze middels een dagelijkse/wekelijkse copy job prima naar een andere opslag kopieren. Een Synology kan daarin een oplossing zijn. Echter als deze Synology tijdens dezelfde calamiteit ook de geest geeft heb je niets meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Equator op 10-03-2015 08:37 ]

• Peule_P
Bedankt voor de tip, OneDrive was nog niet in me opgekomen als optie.

Ga hier ook eens naar kijken en de optie voorleggen.

Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik denk toch dat het IT bedrijfje de beste oplossing heeft gegeven.
Eventueel zou je met 1 server kunnen volstaan als een TS niet nodig is.

• Axewi
  • Laatst online: 29-11 20:09
Equator schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:34:
Persoonlijk denk ik dat je met Office 365 met One Drive een heel eind komt. De Data staat zowel lokaal (in sync) als in de cloud en je kan prima met anderen samenwerken. Iedereen kan data delen met anderen (ook externen)

Het maken van een back-up van een workstation is iets wat je niet moet willen vind ik. Het gaat om de data van de gebruikers. Leer ze dat ze dat op een enkele plek houden (One Drive locatie) en leg ze uit dat alle data dan veilig is, en ze er thuis ook bij kunnen.

Overigens heb je dan nog geen back-up van de data in het geval van een calamiteit. Je kan deze middels een dagelijkse/wekelijkse copy job prima naar een andere opslag kopieren. Een Synology kan daarin een oplossing zijn. Echter als deze Synology tijdens dezelfde calamiteit ook de geest geeft heb je niets meer.
Ondrive is meer een persoonlijke opslag. Als je daarmee bestanden gaat delen raak je op een gegeven moment de tel kwijt, wie deelt wat etc.
Heeft een limiet van 20000 bestanden en maximaal 5000 bestanden gesynct.
http://www.techrepublic.c...limited-onedrive-storage/
Wat je in dit geval wil is aan de slag met sharepoint binnen office365 en dan met teamsites aan de gang gaan.

Persoonlijk zou ik kijken naar een klein servertje bijv een HP microserver oid. Raid kaartje erin en windows server 2012 essentials erop. Kan je netjes shares maken en rechten toekennen. Heb je shadowcopies voor als mensen iets wijzigen wat niet moest of weggooien.
En dan een online backup oplossing nemen voor de backup. iets als IASO backup.

@hieronder,
Er zit alleen wel wat verschil in. Met ondrive heb je gewoon je opslag.
Met sharepoint binnen je office 365 account kan je zelf de boel inrichten. Daar werk je dus om diezelfde limieten heen door te werken met teamsites (per site dezelfde limiet) deze sync je ook niet naar je pc maar je werkt dan volledig online (word online, excel online).
Nadeel hieraan is dat je sharepoint kennis nodig hebt.(al zou je kunnen kijken naar iets als New day at work)

[ Voor 12% gewijzigd door Axewi op 10-03-2015 14:45 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En wat denk je dat One Drive op de achtergrond gebruikt :P

Juist, sharepoint

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Ik ben het grotendeels eens met Axewi en zou sowieso iets met Active Directory gaan doen, dat kan beheer van werkstations via Group Policies (als je het goed doet) gelijk ook een stuk simpeler maken. Gebruikersmappen zoals Documents en Pictures kan je naar een server redirecten zodat op de werkstations geen belangrijke data meer wordt opgeslagen. Van die server kan je dan weer d.m.v. IASO een offsite backup maken. Cloud is leuk maar eigenlijk alleen nodig als er ook buiten het kantoor of vanaf niet-bedrijfscomputers (denk thuiswerken) toegang nodig is tot de bestanden.

Sharepoint zou ik niet aan beginnen, te complex en er lijkt geen noodzaak voor te zijn.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Peule_P
Sharepoint lijkt mij ook een beetje omslachtig, de gebruikers zijn ook niet zo computer technisch en moeten gewoon op hun PC's kunnen werken zoals ze altijd deden.
Hun standaard opslag locatie kan ik ze nog wel leren, maar verder als dat ben ik blij dat ze allemaal een beetje met Office kunnen werken.

Welke voordelen zal een HP server hebben t.o.v. bijv. een WD Sentinel die ook op Windows Server draait?

• Axewi
Peule_P schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:31:

Welke voordelen zal een HP server hebben t.o.v. bijv. een WD Sentinel die ook op Windows Server draait?
De WD Sentinel ken ik niet, als ik zo snel even kijk lijken ze hetzelfde doel te dienen.
De HP microserver is wat ik zelf gebruik als budget oplossing.

pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G2020T

Bij de HP weet ik wat ik krijg, ik weet dat het geheugen uitbreidbaar is met normaal ddr3 geheugen, ik weet dat ik next businessday support kan bijkopen. ESXI wordt ondersteund werkt (wow klink als een fanboy 8)7 )
Nadeel is dat je de schijven zelf nog moet kopen (zit weinig GB in standaard) er zit nog geen server licentie bij.

Maar er zijn meer homeservers/budget servers op de markt dus dat is een kwestie van kijken wat het beste bij de situatie past.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
[quote]Peule_P schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:16:
Wensen van mijn ouders:
[q]
Wat bedoel je met dagelijkse backup maken van alle werkstations?
Wil je het hele werkstation gebackuped hebben. Of alleen de data? Als als je de data centraal opslaat, dan hoef je alleen die data te backupen.
In de toekomst kan er ook voor gekozen worden om vanaf de server te werken voor iedere user, email server etc.
Hoe zie je dit?
Wil je als Terminal Server er mee aan de slag gaan? Of zoek je een centraal data opslag?
Zelf gebruik ik thuis een Synology DS1513+ waar ik meer dan tevreden over ben en een dergelijke oplossing lijkt mij ook ruim voldoende voor de wensen van het bedrijf.
Je kan natuurlijk gewoon 2 NASSen aanschaffen, en die via elkaar laten repliceren. Data meteen offsite, en past zeker binnen je budget.
2de voeding kan gemakkelijk zijn. Maar waarom niet meteen een 3de NAS als spare er bij aanschaffen?

Alternatief is een "server" neer zetten icm met FreeNAS en die eventueel te laten repliceren naar een 2de NAS op een externe locatie.

Eventueel Office 365 voor de Email en alles is meteen centraal geregeld.

• Peule_P
Rolfie schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:24:
[quote]Peule_P schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:16:
Wensen van mijn ouders:
[q]
Wat bedoel je met dagelijkse backup maken van alle werkstations?
Wil je het hele werkstation gebackuped hebben. Of alleen de data? Als als je de data centraal opslaat, dan hoef je alleen die data te backupen.

[...]

Hoe zie je dit?
Wil je als Terminal Server er mee aan de slag gaan? Of zoek je een centraal data opslag?

[...]

Je kan natuurlijk gewoon 2 NASSen aanschaffen, en die via elkaar laten repliceren. Data meteen offsite, en past zeker binnen je budget.
2de voeding kan gemakkelijk zijn. Maar waarom niet meteen een 3de NAS als spare er bij aanschaffen?

Alternatief is een "server" neer zetten icm met FreeNAS en die eventueel te laten repliceren naar een 2de NAS op een externe locatie.

Eventueel Office 365 voor de Email en alles is meteen centraal geregeld.
Misschien dat ik het een beetje onduidelijk verwoord heb, maar de bedoeling is dus alle data die op die dag verwerkt is lokaal, als alles centraal wordt opgeslagen is dit niet nodig lijkt me.

Voornaamste doel is dus centrale data opslag die voor iedereen toegankelijk is.
99% via lokale PC op netwerk, af en toe zal het een keer voorkomen dat iemand met een laptop van thuis uit aan de bestanden moet.

2 Nassen was me ook al te binnen geschoten, 1 op kantoor waar dagelijks vanaf gewerkt wordt (is dus voornamelijk Office werk, zware terminal server lijkt me overdreven) / bestanden gedeeld en 1 NAS thuis die 's nachts een back-up maakt.

Ik weet dat Synology dit ondersteund tussen 2 Synology's (zelf geen ervaring mee), is zoiets ook makkelijk te configureren in Windows Server als we besluiten om voor een HP microserver of WD Sentinal gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Peule_P op 10-03-2015 21:15 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Peule_P schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:13:
[...]

Misschien dat ik het een beetje onduidelijk verwoord heb, maar de bedoeling is dus alle data die op die dag verwerkt is lokaal, als alles centraal wordt opgeslagen is dit niet nodig lijkt me.

Voornaamste doel is dus centrale data opslag die voor iedereen toegankelijk is.
99% via lokale PC op netwerk, af en toe zal het een keer voorkomen dat iemand met een laptop van thuis uit aan de bestanden moet.

2 Nassen was me ook al te binnen geschoten, 1 op kantoor waar dagelijks vanaf gewerkt wordt (is dus voornamelijk Office werk, zware terminal server lijkt me overdreven) / bestanden gedeeld en 1 NAS thuis die 's nachts een back-up maakt.

Ik weet dat Synology dit ondersteund tussen 2 Synology's (zelf geen ervaring mee), is zoiets ook makkelijk te configureren in Windows Server als we besluiten om voor een HP microserver of WD Sentinal gaan?
In Windows server kan dat niet zonder meer, daar heb je op z'n best de backup functie, maar geen rsync of replicatie ofzo (Ja, DFS en consorten). Eigenlijk is er geen reden om voor NAS functionaliteit Windows te nemen, het is minder flexibel dan een NAS OS en vergt eigenlijk altijd meer beheer en licentie kosten. De TCO is voor NAS-only toepassingen gewoon veel hoger.

Elke Linux-based NAS heeft rsync mogelijkheid, dat is ook wat Synology onderwater gebruikt. Ik zou niet voor een of andere semi-zakelijke oplossing van bijv. WD gaan, zodra je dingen als nomale Synologies, QNAPs, Netgears etc. overschrijdt kan je eigenlijk beter meteen naar een echt storage platform gaan zoals een ZFS-based systeem als FreeNAS of ZFSguru. (of Nextenta, of LIO distro.. opties genoeg)

• Axewi
Peule_P schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:13:
[...]

Bij de Windows server oplossing los je dit anders op. Hier ga je voor shadowcopies zodat je een bestandje kan terug zetten als ie verwijderd is of wanneer er iets verkeerds gewijzigd is. En voor de backup gebruik je een online backup.

Voordeel van een nas is inderdaad dat het simpeler op te zetten is (minder kennis nodig)
Voordeel van een Windows server is dat je meer kan doen dan alleen bestanden delen. (denk aan printers uitdelen, policies, roaming profiles)

[ Voor 25% gewijzigd door Axewi op 11-03-2015 11:39 ]

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Trouwens: replicatie is geen backup. Als je een foutje maakt (oeps bestand weggegooid) en daar pas de volgende dag achter komt heeft de replicatie al gelopen en is het bestand ook keurig uit de "backup" verwijderd.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Verwijderd

Koop gewoon een NAS en zet daar je bestanden op. Dan nog eventueel een NAS als backupstation, en een backupclient die online backup kan verzorgen. Dan heb je on en offiste een backup beschikbaar, en al je bestanden zijn gedeeld.

Als je verder écht geen andere vereisten hebt zal dat goedkoper zijn dan een server.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 12:40 ]

• Peule_P
Bedankt voor de tips allemaal!

Voorlopig lijkt de voorkeur steeds meer richting een Synology NAS te trekken, wellicht dan nog een 2de Syno bij mij thuis als backup.
Mede door het gebruiksgemak en voor het doel meer dan geschikt.

Maar de optie Windows Server, zei het op een HP microserver of een WD Sentinal, lijkt me ook wel interessant.
Als je voor deze oplossing gaat en gebruik maakt van 'shadowcopies' hoelang blijven deze bewaard, oftewel tot hoelang na het per ongeluk verwijderen/wijzigen van een bestand kun je het nog terugzetten?

• Axewi
Peule_P schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:24:
...

Als je voor deze oplossing gaat en gebruik maakt van 'shadowcopies' hoelang blijven deze bewaard, oftewel tot hoelang na het per ongeluk verwijderen/wijzigen van een bestand kun je het nog terugzetten?
http://www.mustbegeek.com...ed-folder-in-server-2012/
https://mizitechinfo.word...n-windows-server-2012-r2/

Shadowcopies stel je een maximale grote in die de server mag gebruiken voor de copies. Met de beschikbare grote gaat de server "slim" om d.w.z. hij maakt soort van incremental backups.
In principe is 7 dagen meer dan zat, dit is echt alleen voor de gevallen waar een documentje perrongelijk verwijderd word. of wanneer iemand een tabblad in Excel verwijderd en daar een dag later spijt van heeft.
(een gebruiker kan zelf makkelijk zijn bestandje terug halen zonder hulp van de systeembeheerder)

Als echte backup gebruik je de online backup, want als je server afbrand oid dan heb je ook niets aan je shadowcopies :)

voorbeeld als ik hier een data schijf pak uit een live omgeving:
E:\
Grootte 300gb
Gebruikt: 147gb
Shares 8
Shadowcopie limit: 30gb
Shadowcopie schedule: 2x per dag om 12:00 en 17:00
Beschikbare dagen: van nu tot 18-2-2015 (2x per dag)

[ Voor 18% gewijzigd door Axewi op 11-03-2015 14:42 ]

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
Privé gebruik ik nu twee synology ds'en voor offsite backup.
Gebruik zowel de reguliere backup als timebackup.
Vooral timebackup vind ik een erg interessante optie. Hierbij kun je zelf aangeven hoe vaak, bv in uren, en hoeveel backup er bewaard moeten blijven.
Vb. Ik bewaar 30 dagen dagelijkse set, daarna wekelijks. Gaat op dit moment tot november terug. (Is start moment)

Als er zoveel lokaal gewerkt wordt, zou je dit met ds cloud ook kunnen aanvullen. Daarmee laat je de lokale homedrive van werkstation naar de syno repliceren.
In DS cloud kun je ook mappen aanwijzen die ook gerepliceerd moeten worden. Deze komen dan op meerdere werkstations te staan, maar blijven via de syno in sync. (DS cloud kent ook versiebeheer wat enigszins vergelijkbaar is met vss)
Moet er dan iemand thuis/elders werken, kan dat gewoon lokaal op de laptop. De bestanden syncen wel weer naar de syno.
Naar die tweede doe je dan de offsite backups.

In je vraagstelling lees ik voornamelijk opslag/backup vraag en Windows kan dat en meer. Het meer lees ik niet in je vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Blabla13 op 20-03-2015 10:40 ]

Pagina: 1