GDDR5 vs DDR3; wat is zuiniger?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 15:42
Ik weet dat GDDR5 sneller is dan DDR3, maar wat is zuiniger?
Voor een HTPC kan ik kiezen uit een Geforce GT 720 DDR3 of een Geforce GT 720 GDDR5 voor 5 euro meer. Aangezien de extra snelheid van GDDR5 t.o.v. DDR3 gebottleneckt zal worden door de rest van de GPU is het energieverbruik misschien de enige doorslaggevende factor om wel of niet voor de GDDR5 versie te gaan.
Op Google vind ik tegenstrijdige antwoorden, dus misschien weet iemand van jullie het verlossende antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 19:34
Is het geheugen op je videokaart daadwerkelijk doorslaggevend voor het energieverbruik van een heel systeem?
Daarnaast zou ik als het energieverbruik er wel toe doet zoeken naar vergelijkende onderzoeken van de kaarten onderling. Het klinkt mijn inziens overigens te gefocust op 1 detail van een onderdeel van een pc dat je misschien de grote schaal over het hoofd ziet wat energieverbruik betreft.

Ik neem hier natuurlijk wel aan dat je een htpc enkel nodig hebt die af en toe aan staat om wat hd materiaal af te spelen. Kostentechnisch zou ik energieverbruik dan niet als issue zien om die 5 euro in de zak te houden en gewoon dat kiezen wat een beetje rek heeft naar de toekomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Pixxel op 10-03-2015 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
DDR3 op een videokaart zal langzamer zijn en ook meer stroom verbruiken.
GDDR3 geheugen is beter geoptimaliseerd en zal met minder stroomverbruik + minder hitte betere prestaties neerzetten.

Opzich verschillen DDR3 en GDDR3 vrij weinig van elkaar, het zijn in principe dezelfde technieken.
Echter is GDDR3 speciaal geoptimaliseerd voor videokaarten en kan het veel beter/sneller overweg met high-bandwidth graphics opslag.

(Je zegt overigens een GT 720 met GDDR5, maar volgens mij heeft deze serie alleen GDDR3 als ik het goed heb).

Voor die 5 euro zou ik trouwens lekker de GDDR geheugen kaart pakken, tenzij je echt op een soort heel streng budget zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kijk hier eens:
http://www.gpuzoo.com/Com...Palit_NEAT7200HD46-2080H/

Ik raad je aan om een kaart met minder geheugen te nemen indien je dat kan, minder geheugen is minder stroomgebruik. De GDDR5 kaart heeft wel ~4x zoveel bandbreedte, dus als je er ook nog games op wilt spelen dan is dat voor die 2 extra watt wel aan te raden.

Voor een HTPC kan je anders ook voor een APU gaan of een Intel CPU met integrated graphics. Ik heb hierzelf een oude E-350 draaien die zonder enige probleem 1080p films afspeelt met een bitrate van 15Mbs (zowel op OpenElec/Kodibuntu/Windows ICM Kodi). Op die manier heb je geen dedicated kaart nodig en bespaar je waarschijnlijk meer dan die 2Watt die je nu gaat besparen.
Een E-350 is natuurlijk niet zo zuinig meer vergeleken met nieuwe APUs, hij gebruikt iets van 18Watt onder load; Maar ik heb tenminste geen losse GPU meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:40
Kun je uberhaupt wel iets met de gt720 wat niet met de intel HD graphics of AMD APU kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
Het kaartje komt in een 24/7 systeempje waar iedere Watt telt. Een apart kaartje is nodig omdat ik een 2560x1440 scherm heb en dus een dual link DVI-aansluiting nodig heb, wat enkel losse kaartjes hebben.

Gamen met een GT720 zit er niet in, ook niet met GDDR5. Het gaat om dit en dit kaartje.

De GDDR5-variant heeft een groter koelblok dan de DDR3-variant, wat wijst op meer warmte en dus een hoger verbruik. De link die Sp3ci3s8472 geeft wijst ook op een hoger verbruik voor GDDR5, dus zal ik best voor de DDR3-versie kiezen, of kan een hogere bandbreedte bij een low end GPU toch een meerwaarde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als het een 24/7 systeem is waarom dan niet voor een Intel HD graphics of AMD APU? Die zijn vergelijkbaar qua snelheid en je bespaard er meer stroom mee dan DDR3 geheugen.

Wel een van de weinige moederborden die het heeft:
pricewatch: Gigabyte F2A88X-D3H

Heeft gewoon DVI-D (dual link), vga en nog eens HDMI (1.4). Je kan ook een moederbord nemen wat HDMI 1.3 heeft of hoger. Displayport met adapter is ook mogelijk. Denk dat er genoeg opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik zou toch zeggen, houd het simpel, pak een Pentium en je bent klaar. Een GT 720 is gewoon geld (en stroom) weggooien.

[ Voor 25% gewijzigd door Vayra op 10-03-2015 13:34 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
@Sp3ci3s8472: Bedankt voor de link naar het mobo. Het is geleden van een AM2 moederbord dat ik nog eens een dual link DVI-aansluiting erop heb gezien. Helaas staan de FM2(+) processors niet echt bekend als zuinig.
Mijn Dell U2713HM scherm ondersteunt helaas geen hogere resolutie dan 1920x1080 via HDMI, ook al zou het technisch mogelijk moeten zijn; een gekend probleem (klik). Helaas werken ook de tweaks niet bij mij.
Ik denk dat de investering in een nieuw moederbord (met DP vind je er wel genoeg) en bijpassende processor hoger zal zijn dan de stroomkosten die ik ermee bespaar t.o.v. het toevoegen van een GT 720 aan mijn bestaand systeem.

@Vayra: Ik denk dat je naast de kwestie antwoordt.

Bedankt voor jullie antwoorden. Het zal DDR3 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:59

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als je een AM2 moederbord hebt en je zit te dubben welk videogeheugen wilt hebben ivm energiezuinigheid zou ik eerst even goed nadenken. AM2 is namelijk ook niet zo zuinig...
Intel J1800/J1900 bordjes hebben bijvoorbeeld een TDP van 10W, pricewatch: MSI J1900I en heeft dan wel VGA wat je naar DVI-D kunt omzetten met 2560x1600 @60HZ

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-05 22:27

Thomg

Aww yiss

DDR3 op een videokaart bestaat niet, dat is GDDR3. De enige videochips die DDR3 gebruiken zijn IGPU's.
Dit gaat zeer waarschijnlijk om een consistente fout in specs.

Edit: Ik zie het zo vaak dat ik er aan twijfel... Lekker duidelijk :F

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 10-03-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 19:14
Thomg schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:15:
DDR3 op een videokaart bestaat niet, dat is GDDR3. De enige videochips die DDR3 gebruiken zijn IGPU's.
Dit gaat zeer waarschijnlijk om een consistente fout in specs.

Edit: Ik zie het zo vaak dat ik er aan twijfel... Lekker duidelijk :F
Volgens mij niet waar, heel veel oudere videokaarten stond DDR3 op om 1 of andere rede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

GDDR5 heeft twee keer zoveel bandbreedte dan GDDR3, terwijl het op dezelfde snelheid en een lager voltage kan draaien. Dus als antwoord op je vraag: ja, GDDR5 is zuiniger en doet 2x zoveel meer bandbreedte dan GDDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 21:24
Ja het ddr3 en ddr5 geheugen heeft te maken met de snelheid van je geheugen.
Moderne spellen games draaien soms alleen maar op het duurdere ddr5 geheugen.
En volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met je wattages, wel natuurlijk als je crossfire of sli gaat draaien met 2 videokaarten aan elkaar gekoppelt of zelfs nog meer.
Of als je een geoverklockte videokaart hebt.

Volgens mij zijn ze allebei zuinig en misschien dat ddr5 ietje meer wattage nodig heeft.
Het heeft puur alleen maar met de games te maken.
Is het een computer waar ik veel games op ga spelen dan zal je voor het duurdere ddr5 geheugem moeten kiezen.
Ben jij alleen maar bezig met een htpc dan zal je wel een andere videokaart nodig hebben er vanuit gaande dat je er nooit games op speelt.

Het is trouwens een dure hobby als je alles wilt kunnen draaien.
Er zijn videokaarten op de markt die nog duurder zijn dan je gehele systeem.
En ook dan moet je een overweging maken wat zal het worden een ati videokaart of een nvidia?
Voor een htpc heb je een mpeg 2 kaart voor nodig en ook nog eens met dubbele tuner.
Dat wilt zeggen als je alle signalen wilt door krijgen van je tv aanbieder.

groetjes :rjmno1
Pagina: 1