Problemen met streamen via Plex DLNA en HDMI

Pagina: 1
Acties:

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-12-2025
Hallo,

Sinds kort heb ik problemen met het streamen van videobestanden naar mijn tv.
Mijn computer heeft een Intel i5 3450 3,1ghz cpu en een AMD Radeon HD7700 videokaart. De tv is een LG 47LA6208.

Het probleem
Wanneer ik videobestanden met een resolutie van 1080p wil afspelen heb last van haperingen. Soms gebeurt het dan ik 10 minuten lang geen hapering hebt via DLNA (Plex media server) en soms heb ik om de 30 seconden haperingen van +- 20 seconden. In Plex heb ik al wat opties veranderd, maar helaas zonder resultaat

Daarna heb ik via HDMI geprobeerd verder te gaan. Hiermee kan uitzending gemist goed terugzien, maar ik heb nog steeds een soort lag. Het beeld lijkt in vagen te bewegen, als of het een beetje heen en weer beweegt. Dit heb ik iets kunnen verminderen door in AMD Catalyst Control Center (videokaart) de optie ITC-verwerking uit te schakelen. Ook heb ik het idee dat het uitschakelen van de optie GPU aanpassen inschakelen scheelt in de 'lag'.

Toch heb ik nog niet zo'n strak beeld als bij DLNA via LAN. Daarom overweeg ik toch DLNA. Nu denk ik dat HDMI misschien niet haalbaar is door de kabel die 7,5 meter lang is. (wel HDMI 1.4, goedkope kabel)

DLNA heeft nog steeds de voorkeur, dus ben ik verder gegaan met de snelheid te controleren. Het netwerk heb ik getest en zowel direct (van pc naar tv met 1 lan kabel), via een switch (100mpbs) en via de switch en router haal ik snelheden van boven de 70mbps.

Dit lijkt mij voldoende, waarom zou ik anders soms 10 minuten kunnen kijken zonder buffer problemen en andere keren heb ik elke minuut een bufferprobleem?

Wat zou ik nog kunnen proberen? 300mbps kabels hebben geen zin, daarvoor zou ik ook mijn switch moeten vervangen. Ik heb het idee dat ik het probleem pas heb sinds we een 2e smart tv hebben van Samsung, maar wanneer ik het netwerk afsluit door direct de tv op de pc met LAN aan te sluiten behoud ik het probleem.

Voorheen heb ik wel eens een goedkope mediaspeler gebruikt (EM7075HD) en hier had ik nooit problemen mee. Maar als dit oude apparaat van meer dan 6 jaar oud het kan, dan moet mijn pc en tv van 2013 het toch ook wel kunnen?

Bij voorbaat dank voor jullie advies.

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 18:05
ik heb een zelfde soort setup, heb toevallig ook een lg tv, de plex client daarin is echt bar slecht, speelt bestanden met dts niet af (wil ook niet downmixen) vaak opeens bestanden niet willen afspelen, en soms om een of andere reden erg matige kwaliteit. ben nu meer dan twee jaar ermee bezig, en ondanks een aardige upgrade van mijn server (i5 16gb ram) wil het allemaal niet lekker lopen. heb er gigabit lan naartoe en nog niet lekker. soms opeens blokkerig, bufferen en totaal niet te achterhalen hoe en wat. ben nu met een android tv stick met xbmc in combinatie met de xbmc-plex plugin. lijkt een stuk redelijker te werken. maar is totaal nog niet hoe ik het hebben wil.
overigens heb ik 10 meter hdmi lopen van de server naar de tv met goed beeld. maar de plex webclient als wel xbmc vind ik matig qua praktisch gebruik.
overigens moet ik zeggen dat het beeld echt veel beter er uit lijkt te zien dan via dnla (zelfde video files)
en alle files zijn goed af te spelen.

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-12-2025
300mbps kabels ? wat zijn dat ?

ik zou sowieso je switch upgraden en je kabels naar cat6, kost je een paar tientjes en sluit je een hoop ellende mee uit.

• user_tweakers
z1rconium schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 17:13:
300mbps kabels ? wat zijn dat ?

ik zou sowieso je switch upgraden en je kabels naar cat6, kost je een paar tientjes en sluit je een hoop ellende mee uit.
Gigabit bedoelde ik. Excuses. Het lijkt me een goed idee om dit te doen, maar eigenlijk wil ik wel zeker zijn dat het dan ook daadwerkelijk is opgelost.
Leitz schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:37:
ik heb een zelfde soort setup, heb toevallig ook een lg tv, de plex client daarin is echt bar slecht, speelt bestanden met dts niet af (wil ook niet downmixen) vaak opeens bestanden niet willen afspelen, en soms om een of andere reden erg matige kwaliteit. ben nu meer dan twee jaar ermee bezig, en ondanks een aardige upgrade van mijn server (i5 16gb ram) wil het allemaal niet lekker lopen. heb er gigabit lan naartoe en nog niet lekker. soms opeens blokkerig, bufferen en totaal niet te achterhalen hoe en wat. ben nu met een android tv stick met xbmc in combinatie met de xbmc-plex plugin. lijkt een stuk redelijker te werken. maar is totaal nog niet hoe ik het hebben wil.
overigens heb ik 10 meter hdmi lopen van de server naar de tv met goed beeld. maar de plex webclient als wel xbmc vind ik matig qua praktisch gebruik.
overigens moet ik zeggen dat het beeld echt veel beter er uit lijkt te zien dan via dnla (zelfde video files)
en alle files zijn goed af te spelen.
Zo te zien ben ik niet de enigste. Wat ik wel vreemd vind is dat bij jou wel HDMI goed gaat, zelfs met een 10 meter kabel. Mijn kabel is wat korter, maar het komt voor mij nog wat onnatuurlijk over. Heb je nog tips voor instellingen misschien?

• Leitz
user_tweakers schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:17:
[...]

Gigabit bedoelde ik. Excuses. Het lijkt me een goed idee om dit te doen, maar eigenlijk wil ik wel zeker zijn dat het dan ook daadwerkelijk is opgelost.

[...]

Zo te zien ben ik niet de enigste. Wat ik wel vreemd vind is dat bij jou wel HDMI goed gaat, zelfs met een 10 meter kabel. Mijn kabel is wat korter, maar het komt voor mij nog wat onnatuurlijk over. Heb je nog tips voor instellingen misschien?
volgens mij ligt het niet zo zeer aan de lengte of kwaliteit van de kabel (heb voor de mijne rond de 10euro betaald), hdmi is digitaal dus wel of geen beeld. kan me wel voorstellen dat het inderdaad je settings zijn, ken je setup natuurlijk niet maar bij mij werd door w8.1 gewoon mijn Lg tv herkend. draai je wel genoeg kleuren en/of de goede resolutie ? anders is het mooi uit te sluiten door hem ff naast de tv te zetten met een kort kabeltje.

Als je toch kabels gaat trekken zou ik voor ftp of stp kabel gaan in plaats van utp/qua prijs ligt het niet zo ver uit elkaar maar de kans op inteferentie is veel kleiner.

had het probleem gister overigens ook, erg vaag de ene serie speelde hij goed af, de volgende gaf hij af en toe een hik, kon niet vinden waarvan het kwam, cpu op 4% 10gb geheugen over` geen andere schijf activiteiten, zelfs alles voor de rest in het netwerk uitgezet, maar toch bleef het probleem zich voortdoen.

Zit me te bedenken dat het mogelijk met de codecs te maken kan hebben, welke hij wel en niet hoeft te transcoderen, problemen had ik overigens met lg medialink

• user_tweakers
Leitz schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:40:
[...]

volgens mij ligt het niet zo zeer aan de lengte of kwaliteit van de kabel (heb voor de mijne rond de 10euro betaald), hdmi is digitaal dus wel of geen beeld. kan me wel voorstellen dat het inderdaad je settings zijn, ken je setup natuurlijk niet maar bij mij werd door w8.1 gewoon mijn Lg tv herkend. draai je wel genoeg kleuren en/of de goede resolutie ? anders is het mooi uit te sluiten door hem ff naast de tv te zetten met een kort kabeltje.

Als je toch kabels gaat trekken zou ik voor ftp of stp kabel gaan in plaats van utp/qua prijs ligt het niet zo ver uit elkaar maar de kans op inteferentie is veel kleiner.

had het probleem gister overigens ook, erg vaag de ene serie speelde hij goed af, de volgende gaf hij af en toe een hik, kon niet vinden waarvan het kwam, cpu op 4% 10gb geheugen over` geen andere schijf activiteiten, zelfs alles voor de rest in het netwerk uitgezet, maar toch bleef het probleem zich voortdoen.

Zit me te bedenken dat het mogelijk met de codecs te maken kan hebben, welke hij wel en niet hoeft te transcoderen, problemen had ik overigens met lg medialink
Ik gebruik gewoon Plex, maar dat is misschien vergelijkbaar met Medialink?

Het is inderdaad apart dat het maar slechts bij enkele bestanden is. Codecs zal ook niet het sterkste punt zijn, want blueray slikt hij al niet.

Ik ga van de week eens aan de slag met de settings. Bedankt voor de reactie weer. _/-\o_

• Leitz
medialink is de lg client van plex, problemen met blu rays mkv's etc is onder windows gewoon de goede codecs installeren . Succes als je nog tips heb hoor ik het graag :-)

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 13:58
Mijn advies is om gewoon geen DLNA te gebruiken. heeft bij mij altijd problemen opgeleverd met hoge bitrate films (veel buffering). Dit hoef je gelukkig ook niet te doen omdat er gewoon een PLEX client beschikbaar is voor je TV (Ik heb dezelfde). Dit is geen officiele PLEX client waardoor je deze mogelijk nog niet bent tegengekomen.

De ontwikkelaar heeft de naam van de applicatie van LG moeten veranderen. Het gaat onder de naam PlayZ en zou via LG smartworld te installeren moeten zijn.

Je kan de applicatie ook via de website downloaden (dan is het gratis), op een USB stick zetten en vervolgens in de TV stoppen.
http://playz.sithari.com.au/downloads.html

[ Voor 15% gewijzigd door racquemis op 01-04-2015 14:07 ]

• Leitz
racquemis schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:06:
Mijn advies is om gewoon geen DLNA te gebruiken. heeft bij mij altijd problemen opgeleverd met hoge bitrate films (veel buffering). Dit hoef je gelukkig ook niet te doen omdat er gewoon een PLEX client beschikbaar is voor je TV (Ik heb dezelfde). Dit is geen officiele PLEX client waardoor je deze mogelijk nog niet bent tegengekomen.

De ontwikkelaar heeft de naam van de applicatie van LG moeten veranderen. Het gaat onder de naam PlayZ en zou via LG smartworld te installeren moeten zijn.

Je kan de applicatie ook via de website downloaden (dan is het gratis), op een USB stick zetten en vervolgens in de TV stoppen.
http://playz.sithari.com.au/downloads.html
SUPERTIP ! echt heb het net geïnstalleerd en loopt als een tierelier, betere instellingen beeldverhoudingen en het belangrijkste vloeiend !!! TNX ! :*)
Pagina: 1