1TB HDD upgraden naar 2TB HDD?

Pagina: 1
Acties:

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-01 13:40
Beste mede-Tweakers,

Ik heb afgelopen weekend een Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB besteld. De bedoeling is om mijn huidige Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB, die gebruikt wordt voor software en games, te upgraden naar de nieuwe Seagate schijf (en de Samsung schijf voor files of backups te gebruiken).
Dit zou ik graag willen zonder alles opnieuw te installeren, en dus (indien mogelijk) door alles op de nieuwe schijf te zetten. Ik heb wat rond zitten zoeken over hoe zo iets dergelijks zou kunnen, maar dat is meer voor het OS.

Daarom zou ik graag wat advies van jullie willen! :P
Hebben jullie een idee hoe ik de software en games makkelijk over kan zetten zonder dat alles opnieuw geïnstalleerd of gedownload kan worden? Kent iemand misschien een programma of een guide om dit te doen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen zodat ik zonder al te veel moeite alles over kan zetten. :)

- BlueFireGaming

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Er is kopiesoftware, maar over het algemeen wordt dat afgeraden.

Show me your moves.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:11
Gewoon de harde schijf clonen. Als je een modern file-based clone programma gebruikt heb je direct je bestanden ook nog eens gedefragmenteerd :)

• BlueFireGaming
Nielson schreef op maandag 09 maart 2015 @ 22:31:
Gewoon de harde schijf clonen. Als je een modern file-based clone programma gebruikt heb je direct je bestanden ook nog eens gedefragmenteerd :)
Oké, daar zat ik ook aan te denken. Heb je nog tips voor software? :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:11

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1. Sluit je nieuwe harddisk aan
2. Maak vanuit disk management een nieuwe partitie aan en formateer deze
3. Zorg ervoor dat je niks van je 1TB disk opgestart hebt
3. Start een Admin Command Prompt
4. Type: ROBOCOPY D: E: /MIR /COPYALL /R:0 /W:0 /TBD /TEE /LOG+:D:\COPY.LOG
(D: is letter van de 1 TB Disk, E: is letter van je 2TB disk)
5. Sluit de commando prompt af na de kopie
6. Geef in Disk Management de 1TB een andere letter (meldingen kan je negeren)
7. Herstart Windows
8. Herhaal nu punt 4. waarbij de bron de nieuwe driveletter is van je 1TB disk (alleen de verschillen worden nog gedaan)
9. Verander de drive letter van je 2TB disk in de originele letter van je 1TB disk
10. Controleer je log bestand(en) of alles is gekopieerd.
11. Herstart je PC
12. Formateer je 1TB disk en je bent klaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• BlueFireGaming
Wim-Bart schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:11:
7. Herstart Windows
8. Herhaal nu punt 4. waarbij de bron de nieuwe driveletter is van je 1TB disk (alleen de verschillen worden nog gedaan)
9. Verander de drive letter van je 2TB disk in de originele letter van je 1TB disk
11. Herstart je PC
Sounds good, maar volgens mij staat er software op de HDD die automatisch opstart met Windows of op de achtergrond staat. Ik neem aan dat ik dus moet proberen om dat allemaal af te sluiten, maar wat als dat niet lukt?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

BlueFireGaming schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:04:
[...]

Sounds good, maar volgens mij staat er software op de HDD die automatisch opstart met Windows of op de achtergrond staat. Ik neem aan dat ik dus moet proberen om dat allemaal af te sluiten, maar wat als dat niet lukt?
Daarom drive letter van je oude (1TB) disk veranderen naar een andere nog niet gebruikte en dan herstarten. Dan wordt er niets opgestart en kan je een laatste kopieslag doen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• BlueFireGaming
Wim-Bart schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:13:
[...]

Daarom drive letter van je oude (1TB) disk veranderen naar een andere nog niet gebruikte en dan herstarten. Dan wordt er niets opgestart en kan je een laatste kopieslag doen.
Ah oké. Gotcha!
Zal het morgen, als ik tijd heb (en er niet geboord gaat worden tijdens de verbouwing |:( ) er naar kijken. Moet ik dan nog wel proberen om zoveel mogelijk af te sluiten?

• BlueFireGaming
Wim-Bart schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:11:
7. Herstart Windows
11. Herstart je PC
Dit heb ik dus gisteren gevolgd (op het formatteren van de 1TB disk na) en voor zover ik weet werkt het allemaal prima. Het enige is dat Google Drive wat zeikerig aan het doen was aangezien hij de map niet wou vinden, maar dat was gewoon even opnieuw instellen.
Ik vroeg mij alleen af of ik nog iets heb gemist bij punt 10. Ik heb in de COPY.log bestanden gekeken en daar stond bij de eerste kopie dat 5 bestanden niet gelukt waren (kan prima), maar bij de tweede stond dat nog op twee. Weet je misschien waar ik kan vinden welke bestanden dat waren?

Verder, thank you very much! _/-\o_

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Allemaal mooi, maar ik ben toch heel benieuwd waarom je deze ingewikkelde weg hebt gekozen ipv gewoon de 2 TB erbijprikken en die dan gewoon gebruiken voor de files en programma's die niet op je oude C pasten.

• BlueFireGaming
Reepje schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:01:
Allemaal mooi, maar ik ben toch heel benieuwd waarom je deze ingewikkelde weg hebt gekozen ipv gewoon de 2 TB erbijprikken en die dan gewoon gebruiken voor de files en programma's die niet op je oude C pasten.
Omdat ik mijn 1TB daar eerst voor gebruikte, maar die zat nu vol. Plus, ik had een oude HDD voor mijn bestanden enzo en die is nu weg. Heb alles overgezet zodat ik de 1TB kan gebruiken voor bestanden, downloads etc. ;)
Pagina: 1