Intel E7500 wordt warm (54°C idle) na vervangen koeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 16:48
Mijn situatie is de volgende. Ik heb een Lenovo Thinkcentre met een Intel E7500-processor. Een paar dagen geleden kwam ik erachter dat dat de bracket van de fabriekskoeler aan twee kanten gebroken was waardoor niet goed meer aansloot. Ik vond al dat de fan erg hard moest werken terwijl er weinig gebeurde, maar nam aan dat dat probleem zou zijn opgelost met een nieuwe koeler.

Zo gezegd, zo gedaan, en bij Mycom een Coolermaster Hyper TX3 Evo opgehaald. Installatie bleek nog niet zo makkelijk; de koeler paste niet in de kast, dus te toppen van de geleidingbuizen die boven het koelblok uitsteken moesten eraan geloven. Vervolgens bleek dat onder mijn moederboard een bracket zit met aan de bovenkant daaraan vastgeklonken schroefdraadbusjes. Dat werkt vanzelfsprekend niet samen met de klikpennen bij deze koeler, dus heb ik de 'poten' van de koeler andersom gemonteerd om meer afstand tot de busjes te krijgen en die vastgezet met de veerparkers van de oude koeler. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar lang verhaal kort, alles lijkt goed (en strak) vast te zitten. Uiteraard heb ik voor het samenvoegen (een beperkte hoeveelheid) koelpasta toegevoegd.

De cpu-temperatuur terwijl ik dit typ met alleen de browser (vier tabs) open is 54 graden. Dat lijkt mij niet normaal. Nu ben ik toch bang dat de koeler niet hard genoeg op de cpu wordt gedrukt. Kan iemand me vertellen hoe nauw dat komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
Ik geloof dat ik het antwoord al heb; best wel nauw. Met twee ringetjes op de veerpennen voor extra spanning is-ie al zo'n tien graden koeler :). Morgen maar op zoek naar een definitieve oplossing.

Edit: te snel geoordeeld, temperatuur is nu weer een comfortabele 52 graden bij een load van 10-30% de laatste tien minuten. De koeler wordt door vier veren onder hoogspanning op de processor gedrukt, zou dat niet voldoende moeten zijn?

Twee plaatjes ter verduidelijking
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1MVgNjD.jpg
Zo zit de koeler vast.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kJo0D4B.jpg
Met dit soort pennen.

Edit 2:
De volgende zaken voor de zekerheid:
- folie aan onderzijde koeler is verwijderd voor installatie
- bijgeleverde koelpasta gebruikt
- temperatuur gemeten met verschillende programma's
- fan draait
- koeler wordt warm
- onder full load gaat de temperatuur rap (binnen 1-2 minuten) richting de 80 graden

[ Voor 64% gewijzigd door undisclosed op 10-03-2015 09:39 . Reden: extra informatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

de koeler paste niet in de kast, dus te toppen van de geleidingbuizen die boven het koelblok uitsteken moesten eraan geloven
Hoe moet ik dit nu opvatten, dat je de toppen eraf geslepen hebt? (heatpipes noemen ze die dingen ;) )

Als dat namelijk het geval is, dan nekt dat de koel prestaties aardig, want er zit normaal een gas (of vloeistof) in die nodig is voor de koelprestaties, als je dus die dingen lek maakt, gaat het gas weg, en werkt het niet bepaald goed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
Ai, ik ben bang dat je het inderdaad zo moet interpreteren. Ik vermoedde dat de warmte door het koper werd afgevoerd, maar blijkbaar het ik het principe van de heatpipe niet helemaal goed begrepen :o.

Goed leermoment, deze keer vooraf meten en niets afzagen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Oef, die had ik nog niet meegemaakt.. maar goed, een foutje kan iedereen maken. Weer wat geleerd!!
Post even temps na t vervangen van je koeler, ik neemt aan dat je dat van plan bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
Achteraf kom ik verschillende sites tientallen topics tegen waarin stellig wordt afgeraden de pipes af te zagen, maar als je weet waar je naar zoekt is het makkelijk vinden natuurlijk.

Ik laat, als de nieuwe koeler binnen is zeker even weten of de resulaten met een nieuwe koeler beter zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undisclosed
Het was nog even schrikken want ik had bij de installatie van de nieuwe koeler blijkbaar een van de ram-latjes geraakt die vervolgens niet meer goed vast zat. Daardoor kon er niet gestart worden, maar toen ik dat had verholpen werkte alles prima.

Met de Scythe Iori die prima past blijft de processor zo rond de 35 graden, onder zware load is-ie 10 graden warmer. Lijken me prima waarden!

[ Voor 12% gewijzigd door undisclosed op 17-03-2015 19:42 ]

Pagina: 1