upgrade Asus P5GD2 deluxe moederbord mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• JacobJob
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10-2024
ik heb een oude PC 2005 met een Asus P5GD2 deluxe moederbord met Intel P4 630 3.0 Ghz processor met 4Gb geheugen. Ik vroeg me af of het te upgraden is met een andere processor? De socket is 775, eerst dacht ik aan

pricewatch: Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Move naar CAA.

Wat is het doel van je upgrade? Een sneller systeem? Dan is een SSD een veel beter idee.

• JacobJob
de PC draait nu onder XP, ik wil het upgraden naar W7

• loki504
  • Laatst online: 10:07
Mijn advies? Leuk pentium g3420 met moederbord kopen en 2x4 ddr geheugen

Kost je meer maar levert je veel meer op.

En een ssd kan nooit geen kwaad zoals br00ky al zij.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
Dit is de lijst met processors die je moederbord ondersteunt: http://www.asus.com/Motherboards/P5GD2_Deluxe/HelpDesk_CPU/

Je kunt dus geen Core 2 processor gebruiken, ook al is het wel dezelfde socket. Volgens mij kun je eigenlijk weinig snellers vinden voor dat moederbord, behalve een 640-672. Geen enkele dualcore overigens.

Met 4GB RAM kun je normaal wel Windows 7 draaien, en de processor is 64 bit, voor zover ik weet ondersteunt W7 64 bit die ook. Ik ben wel niet zeker dat de juiste AHCI drivers bij de Windows 7 installatie zitten, die moet je mogelijk nog zelf voorzien. Ik heb vorig jaar toen de support van Windows XP ophield ook wat geklungeld met een 10 jaar oude AMD Athlon 64 socket 939 build en heb daar uiteindelijk wel W7 64 bit op draaiende gekregen, moest die drivers wel op een onbekende website halen, ook al had ik ook een Asus Deluxe moederbord. Maar ik heb die daarna die hardware vrij snel definitief uit dienst genomen omdat de pc veel te veel lawaai maakte vergeleken met moderne hardware (versleten fans en componenten die veel meer verbruiken, moederbord met 40mm fan).

Ik zou je aanraden wat goedkope nieuwe hardware te kopen. Met iets zoals dit kom je weer een paar jaren door:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,50€ 34,50
1ASRock H81M-HDS€ 41,90€ 41,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,40

• JacobJob
ik heb een Coolermaster Centurion CAC-T05 kast met form factor ATX (niet uATX). Welk goedkoop moederbord (met intel processor) zou hier inpassen?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Dat krijg je net gelinkt..

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
In een ATX behuizing passen ook µATX moederborden. Ik zie geen reden dat je echt ATX moet hebben, behalve dat meer PCIe kaarten mogelijk zijn, waar je waarschijnlijk geen enkele van gaat gebruiken.

Je bent altijd vrij zelf iets te zoeken in deze lijst als het echt ATX moet zijn: http://tweakers.net/categ...aQQDf03p9xrwau7_7YDb5prR8. Er is niet echt een prijsverschil tussen ATX en µATX.

Als je iets meer te besteden hebt, kun je in plaats van een Celeron een Pentium zoals deze pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed kiezen.

Een videokaart heb je met moderne Intel processors ook niet meer nodig trouwens, de GPU zit op de processor. Let wel dat het moederbord de juiste beelduitgangen heeft voor je scherm(en).
Pagina: 1