Schakelaar op stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Ik ben sinds kort eigenaar van een nieuw huisje en er is hier iemand erg vreemd bezig geweest, ik zit momenteel namelijk met een drievoudige schakelaar waarmee 2 lampen aan en uitgaan, maar de derde zet een stopcontact aan en uit 8)7

Nu wil ik dat het stopcontact gewoon altijd aanstaat, hierop zit namelijk de afzuiger van de keuken (die je gewoon aan en uit kunt zetten), een ledstrip met afstandsbediening (kan uiteraard ook aan en uit) en mijn sonos play 1.

Aangezien ik wel redelijk handig ben maar niet heel veel verstand heb van dit soort zaken wil ik hier wat advies inwinnen. Ik wil namelijk 2 dimmers voor de lampen installeren, en het stopcontact op altijd aan hebben staan.

De meest linkse knop is voor de spotjes in de keuken, die daarnaast voor de andere lamp en de meest rechtse zet dus het stopcontact aan en uit... :X

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/9g0fan4dv/schakelaar.jpg

Kan ik nu bruin en zwart aan elkaar knopen en staat dan het stopcontact altijd aan waardoor ik ruimte zou hebben voor twee dimmers of is dit te simpel gedacht ?

alvast bedankt voor het meedenken

[ Voor 0% gewijzigd door tjeerdoo op 09-03-2015 18:55 . Reden: typos ]

http://www.tjeerdoo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:41
Hallo,

Indien je de bruine en zwarte draad doorverbind staat op het wandcontactdoos inderdaad altijd spanning.

Voor de doorverbinding raad ik wel aan om een lasklem te gebruiken, en geen kroonsteentje aangezien die bij veel stroomverbruik beginnen te smelten.

Voor de dimmers moet je wel rekening houden met wat voor soort lampen erin zitten. Ledlampen kun je niet met een normale dimmer dimmen maar daarvoor heb je een speciale led dimmer nodig. Houd ook rekenong met het totale wattage wat je gaat dimmen (stel er zitten 4 lampen in van 25W; dan is het totale wattage 100W)

In het geval van spotjes moet je weten of het 12V spotjes zijn of 230V. Indien het 12V spotjes zijn, moet er een tronic dimmer in worden geplaatst. Deze type dimmers zijn geschikt om 12V lampen in combinatie met een trafo te dimmen.

Voor de andere dimmer moet je weten of het om spaarlampen, gloeilampen, of ledlampen gaat. En of de lamp die erin zit ook geschikt is om te dimmen (dit kan namelijk verschillen per type lamp),

Het zou dus eerst even uitzoeken zijn. Maar daarna heb je een mooi resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 09-03-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo
Cool dat wordt dus nog even wat uitzoekwerk, maar voor de rest kan ik hier wel wat mee denk ik.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Of gewoon doorverbinden bij de schakelaar. Vaak kun je 2 draden onder 1 klem steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo
De spotjes wil ik nog vervangen; zie foto
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/g3iz0dap1/DSC_0293.jpg

Maar ik heb geen idee hoe ik die dingen eraf krijg..draaien of een schroevendraaien heeft tot nog toe niet veel uitgehaald... :?

Zijn er nog andere manieren ?

Er zitten trouwens wel erg dunne draadjes aan die spotjes dus dat zal 12 volt zijn..

[ Voor 14% gewijzigd door tjeerdoo op 10-03-2015 19:14 . Reden: iets toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

tjeerdoo schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:09:
De spotjes wil ik nog vervangen; zie foto
[afbeelding]

Maar ik heb geen idee hoe ik die dingen eraf krijg..draaien of een schroevendraaien heeft tot nog toe niet veel uitgehaald... :?

Zijn er nog andere manieren ?
Waarschijnlijk met klembeugeltjes aan het plafond, probeer die ring eens voorzichtig naar beneden te trekken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:41
Meestal werken spotjes met klemmen (bij de afbeelding de witte uitstekende klemmen aan de zijkant). Wat ik bij jouw zie hebben ze ooit over de spotjes heen lopen stukken, waardoor ze ook nog eens vastzitten aan het plafond. Wat eerst belangrijk is, is om de installatie spanningsloos te zetten. Het makkelijkste om daarna te doen is om de lamp eruit te halen (indien mogelijk). Vervolgens kun je met een platte schroevendraaier voorzichtig langs de stuklaag gaan, en zo de stuklaag van het spotje afwrijven.
Als je dat hebt gedaan kan je voorzichtig het spotje naar beneden trekken zodra je de klemmen ziet, pak deze vast en trek dan langzaam naar beneden.
Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/015366/files/007504556/applamp-multicolor-12w-rgb-led-inbouwspot-dimbaar.jpg

Als tip zou ik voor normale inbouw spotjes kiezen, met GU10 fitting werkend op 230V, hiervoor moet je wel de bedrading vervangen. Het voordeel hiervan is dat je de spotjes voor ieder type spot kan vervangen (stel je vindt 25W niet genoeg licht, dan kan er ook 50W in). Bij 12V spotjes kan dit niet, de trafo is namelijk geschikt tot een bepaald wattage (bijv 105W), op het moment dat je meer dan 105W aan lampen in de spotjes plaatst brandt de trafo door. Met het gevolg dat je een nieuwe trafo moet kopen.

Nog een voordeel van 230V spots is dat er ook goede ledlampen in te vekrijgen zijn, die ook nog eens dimbaar zijn (voor deze situatie heb je echter wel een leddimmer nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 20:26
Jordy.T schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:50:
Meestal werken spotjes met klemmen (bij de afbeelding de witte uitstekende klemmen aan de zijkant). Wat ik bij jouw zie hebben ze ooit over de spotjes heen lopen stukken, waardoor ze ook nog eens vastzitten aan het plafond. Wat eerst belangrijk is, is om de installatie spanningsloos te zetten. Het makkelijkste om daarna te doen is om de lamp eruit te halen (indien mogelijk). Vervolgens kun je met een platte schroevendraaier voorzichtig langs de stuklaag gaan, en zo de stuklaag van het spotje afwrijven.
Als je dat hebt gedaan kan je voorzichtig het spotje naar beneden trekken zodra je de klemmen ziet, pak deze vast en trek dan langzaam naar beneden.
[afbeelding]

Als tip zou ik voor normale inbouw spotjes kiezen, met GU10 fitting werkend op 230V, hiervoor moet je wel de bedrading vervangen. Het voordeel hiervan is dat je de spotjes voor ieder type spot kan vervangen (stel je vindt 25W niet genoeg licht, dan kan er ook 50W in). Bij 12V spotjes kan dit niet, de trafo is namelijk geschikt tot een bepaald wattage (bijv 105W), op het moment dat je meer dan 105W aan lampen in de spotjes plaatst brandt de trafo door. Met het gevolg dat je een nieuwe trafo moet kopen.

Nog een voordeel van 230V spots is dat er ook goede ledlampen in te vekrijgen zijn, die ook nog eens dimbaar zijn (voor deze situatie heb je echter wel een leddimmer nodig).
Is geen stuc, maar gewoon wat latexverf van een onhandige klusser. Maar inderdaad gewoon voorzichtig eruit trekken met behulp van een schroevendraaier of iets anders plats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

tjeerdoo schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:48:
Ik ben sinds kort eigenaar van een nieuw huisje en er is hier iemand erg vreemd bezig geweest, ik zit momenteel namelijk met een drievoudige schakelaar waarmee 2 lampen aan en uitgaan, maar de derde zet een stopcontact aan en uit 8)7
Zo een heel vreemd is het niet hoor, op die manier kan je een lamp schakelen die bv. geen schakelaar heeft. Bij mij in de woon kamer zitten overal dubbele contacten waarvan het contact aan de raamkant geschakeld is. Op die manier kan ik al mijn lampen in een keer aan of uit doen.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

let je er wel op dat de zwarte draad maar 10A mag voeren en dat het 16 ampere is afgezekerd

Het beste maak je de centraaldoos open.
Met een beetje mazzel heeft hij de bruine draad van het stopcontact daat met de schakeldraad verbonden en kun je die zo oversteken naar het lasblokje met de fase

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Fish schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:46:
let je er wel op dat de zwarte draad maar 10A mag voeren en dat het 16 ampere is afgezekerd
Als een WCD met een 1,5 kwadraat draad is gevoed op een 16A groep is het sowieso al fout... ongeacht of er nu een schakelaar voor zit of niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Stoney3K schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 00:08:
[...]

Als een WCD met een 1,5 kwadraat draad is gevoed op een 16A groep is het sowieso al fout... ongeacht of er nu een schakelaar voor zit of niet.
ja klopt, helaas heb je het antwoord om dat te fixen voor de handigheid maar niet meegequote

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Omdat het niet helemaal klopt? De kleur zegt niets over de maximale stroom. Dat de zwarte draad vaak 1.5mm2 klopt, dan is het max 10A. Maar ook dan heeft stoney nog gelijk aangezien dat gewoon fout is voor een WCD.

Je fix klopt wel ja. Als er gewoon 2.5mm2 ligt kun je die gewoon omsteken naar een lasdopje welke wel een fase heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ok we gaan mierenneuken, nou succes met het omsteken naar je lasdopje

(waar staat trouwens dat ik hem geen gelijk geef over de zwarte draad ?)

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 17-03-2015 08:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heli0s schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:40:
[...]

Zo een heel vreemd is het niet hoor, op die manier kan je een lamp schakelen die bv. geen schakelaar heeft. Bij mij in de woon kamer zitten overal dubbele contacten waarvan het contact aan de raamkant geschakeld is. Op die manier kan ik al mijn lampen in een keer aan of uit doen.
Inderdaad, ik het zelfs gedimde stopcontacten. Handig voor staande lampen. Maar het was wel uitzoeken waarom er een vreemd geluid uit mijn PC voeding kwam :P. Die (perongeluk uiteraard, wist niet dat ze gedimd waren) op een dimmer aansluiten is een minder goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

:F in een vakantiehuis in denemarken waar ik zat zat alles achter een schakelaar. Ja ook het wirelessmodem. Maar da chakelaar dan ook aan de andere kant van de kamerenzo. logica echt ... geen.
En dan ook nog lampen achter een gechakeld stopcontact en met een aanraakschakeling. die duurde ff.
en dan drie kinderen en 2 vrouwen die ook maar het licht aan en uit probeerde te krijgen .

Waarom doet de wifi het toch telkens niet

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Mierenneuken? Hoezo dat? Dat was totaal niet waar ik het over had :? Of je het een lasdopje, lasblokje of dat dingetje waar de kabels in samenkomen noemt boeit me weinig. Ik zou zo niet eens weten wat de echte benaming is.

Ik doelde meer op je stelling dat de zwarte draad maar 10A mag hebben.
Maar dit gaat offtopic door gewoon een misverstand, dus laat het hier maar bij. Het was alleen mijn bedoeling om aan te geven dat een zwarte draad ook best 16A mag voeren als hij maar dik genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ga er maar van uit dat in een normale huisinstallatie de zwarte draad gewoon 1,5 mm2 is ...
die 0,0534 procent waar dat niet zo is. jammer dan.
Zeker niet aannemen dat hij 2,5 mm2

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Heb je jezelf al de vraag gesteld waarom de afzuigkap op een schakelaar zit? Ik ben in mijn huis precies hetzelfde tegen gekomen; de reden hierachter is veiligheid. Moment dat letterlijk de vlam in de plan slaat zuigt de afzuigkap het vuur aan en op. Meestal zitten aan- en uitknoppen op de afzuigkap en met al die vlammen wordt het lastig uitzetten. Zie de schakelaar dus als een nood-stop.
Pagina: 1