Apps schrijven in welke taal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha Tweakers :),

Heb een vraagje over het maken van apps. Ik heb een tijdje op YouTube tutorials gekeken over het maken van apps in Android Studio. Daarbij maken de meeste gebruik van .xml bestanden voor de lay-out, en java bestanden voor de werking van de app.
Echter heb ik me laten vertellen dat je apps ook goed met HTML5 en CSS kunt maken. Daarbij dan ook nog java/javascript (ben even in de war, weet niet precies welke) voor de werking van de app.

Kan iemand mij vertellen welke kant ik het beste op kan gaan nu? Zijn er verschillen in snelheid/prestaties of zijn er andere voor- en nadelen? Wanneer een van de manieren overduidelijk een voordeel heeft dan ga ik alleen daar mee verder.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Echt een heel kort antwoord:

Met HTML/CSS en Javascript (niet java dus.) kun je relatief snel, multiplatform een app lanceren. Met een 'native' taal, afhankelijk dus van het platform kun je een wat 'fatsoenlijkere' app maken die dus ook 'native' draait en dus soepeler, sneller etc. is. Het nadeel -kan- zijn dat je het weer niet 1op1 in elk platform kunt krijgen en dus meer dev werkzaamheden moet verrichten om het overal te krijgen.

Je stelt alleen je vraag verkeerd. Het gaat er niet om van "Welke taal is goed? Dan kan ik dat gebruiken". Jouw vraagstelling zou moeten zijn: Ik wil X en Y bereiken, en Z is belangrijk voor mij. Welke taal sluit daar het beste bij aan". Oftewel andersom.

Dus je krijgt pas voordelen (en net zo goed nadelen!), als het een voordeel/nadeel voor jou is, niet visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kort maar krachtig! Bedankt voor het duidelijke antwoord ten eerste.

HTML+CSS+JavaScript is (als ik het goed begrijp) dus voor alle platformen een optie, en daarnaast heeft ieder los platform nog zijn specifieke 'taal' om apps mee te maken. Dan snap ik dat de prestaties inderdaad wat minder kunnen zijn wanneer je voor alle platformen tegelijkertijd één app maakt. Vraag dan wel direct af of dit verschil enorm groot is? Ik bedoel: ik snap dat professionele/grote bedrijven voor elk platform een aparte app maken, maar als het verschil in prestaties niet extreem groot is dan zullen de meeste wel even goed nadenken. Kan iemand daar toevallig iets over zeggen?

Snap je punt, ben er voor mezelf nog niet helemaal uit wat ik wil bereiken denk ik. Wil niet meteen teveel hooi op de vork nemen door verschillende talen door mekaar te gaan leren, dus dan denk ik aan of voor alle platformen één app bouwen, of alleen met android apps beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het probleem met "generieke" apps is dat ze de design guidelines van het OS vaak niet volgen. Als je een app installeert, dan verwacht je ook dat die zich gedraagt als andere apps. Op android verwacht je Material/Holo, en op iOS verwacht je iOS apps. Als HTML5-app ga je daartussenin zitten. En dat werkt imo fijner in een browser, dan in een website ingepakt als app.

Ik ben van de mening dat je beter een mobiele site maakt dan een HTML5-app. Ofwel doe je de moeite om een aparte Android en iOS (en WP, die vergeten velen ook) app te maken, ofwel maak je een mobiele site.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed punt, thanks!
Kan ik me in vinden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mavamaarten schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:45:
Ik ben van de mening dat je beter een mobiele site maakt dan een HTML5-app. Ofwel doe je de moeite om een aparte Android en iOS (en WP, die vergeten velen ook) app te maken, ofwel maak je een mobiele site.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Een goeie HTML5-app kun je ook in een simpele schil inladen. Een webbrowsercomponent, wat knopjes die relevant zijn, eventueel wat notification-code voor pushberichten. Dan heb je alsnog een veel korter ontwikkeltraject omdat je niet voor elke wijziging alle apps hoeft te updaten, terwijl je alsnog de voordelen hebt van een wat klassiekere app-feel.

Daarbij tonen apps als Facebook aan dat het helemaal niet nodig is om je te conformeren aan het OS. Ik durf te wedden dat er meer mensen zijn die het vervelend vinden als Facebook de interface per OS anders gaat maken dan dat er mensen zijn die dat verwelkomen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook daar zit wat in. Maar is er iemand die me kan vertellen hoe veel sneller de gemiddelde app ongeveer werkt wanneer deze speciaal voor het betreffende besturingssysteem is gebouwd in plaats van via HTML/CSS/JavaScript? Kan me het zo lastig voorstellen dat dit een wereld van verschil is/ dat het minder fjin werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 23:07:
Ook daar zit wat in. Maar is er iemand die me kan vertellen hoe veel sneller de gemiddelde app ongeveer werkt wanneer deze speciaal voor het betreffende besturingssysteem is gebouwd in plaats van via HTML/CSS/JavaScript?
Dat is be-hoor-lijk afhankelijk van anderhalf miljard factoren. Niemand gaat hier, op basis van de informatie die we nu hebben, iets zinnigs (laat staan sluitends) op kunnen zeggen. Basta.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 23:07:
Ook daar zit wat in. Maar is er iemand die me kan vertellen hoe veel sneller de gemiddelde app ongeveer werkt wanneer deze speciaal voor het betreffende besturingssysteem is gebouwd in plaats van via HTML/CSS/JavaScript? Kan me het zo lastig voorstellen dat dit een wereld van verschil is/ dat het minder fjin werkt.
Die cijfers heb ik niet even op mijn PC staan ;)

Een voorbeeld waar het niet goed werkt: de Pebble-app. Die is op zich wel mooi gemaakt en functioneel in orde, maar je merkt dat het een webapp is omdat hij vre-se-lijk traag loopt. En dat is echt wel storend.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:06

JJ93

Error 418

Apps maken met HTML, Javascript, CSS en door Cordova heen halen werkt best goed. Maar toch zitten er een aantal haken en ogen aan.

Ten eerste de look & feel: met CSS kan je dit aardig na bootsen maar als je bv van Android 4.4 naar Android 5.0 gaat maken alle native apps meteen gebruik de nieuwe styling. Bij een hybride app zul je dan eerst de CSS aan moeten passen.

Ten tweede zit je met de native functies, dit kan redelijk met plugins. Maar je bent dus wel afhankelijk van de makers van deze plugins. Natuurlijk ben je ook afhankelijk van de Android of iOS SDK, maar zo lang het platform bestaat zal deze SDK ook bestaan en bijgewerkt worden.

Ten derde is de performance lager zoals hierboven ook al genoemd is. Als je een goede hybride app maakt en als deze gebruikt wordt op een redelijk nieuwe telefoon werkt het wel prima. Maar een hybride app met Android 2.3 is een heel ander verhaal. En de vraag is sowieso of dit gaat werken: de standaard browser (dus WebView) is slecht.

Je kan wel wéér een extra plugin toevoegen om gebruik te maken van een Chromium WebView voor elke Android versies. Maarja je app groeit hierdoor ook weer met zo'n 10-15MB geloof ik. Plus zo'n WebView met een DOM tree en Javascript manipulaties is altijd langzamer dan native componenten en native animations etc.

Zelf ben ik er nog niet helemaal over uit of hybride nou echt een goede oplossing is. In ieder geval zitten er nog vrij veel haken en ogen aan Cordova. Je kan ook kijken naar Xamarin, het nadeel hier is dat je veel moet weten over de structuur van Android en iOS. Het voordeel is dat je wel een native UI krijgt met gedeelde core code o.i.d.

In ieder geval kost het alsnog erg veel tijd om een hybride app te maken. De meeste UI libraries houden ook alleen rekening met Android en iOS. Wil je ook WP, dan moet je dus zelf wat doen of libraries door elkaar gebruiken. Wil je geen WP, kan je wat mij betreft bijna net zo goed twee native apps maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Ik vind persoonlijk nativescript een hele goede optie, gewoon lekker werken in JS met CSS en toch 100% native met toegang tot de volledige API's: https://www.nativescript.org/ Is zeker de moeite waard om eens eventjes naar te kijken.

Aunt bunny is coming to get me!

Pagina: 1