Areca 1120 8p PCI-X icm 4x st3000DM001 Raid-5 dropped disks

Pagina: 1
Acties:

• _I ochen
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-07-2025
Hey,

Het is alweer even geleden dat ik hier nog is kwam aankloppen voor hulp/informatie:

In de pc van mijn vader steekt op deze moment een Areca 1120 8p PCI-X waar hij 4x 2TB WD EARS Green in Raid-5 draaien heeft en waar hij nu een tweede array van 4x 3TB Seagate st3000DM001 in Raid-5 wil bij zetten. Nu, in welke schijf volgorde hij ook probeert, vanaf er meer als 3 disken in die tweede array in Raid-5 gezet worden, word er bij het initializeren meteen een disk uit de array gedropped. Deze word dan als 'failed' gemarkeerd en bij de disk info lees je dan dat er '5 media errors' zijn. Dit is telkens de laatste disk uit de array. Als ik een array aanmaak met (eenderd de welke) maar 3 disken werkt die perfect.

Ik ben op de hoogte dat deze disken geen TLER zouden ondersteunen, maar zag er geen graten in aangezien ik zelf al een tijdje 4x 3TB st3000dm001 heb draaien zonder problemen op mijn eigen areca 1680ix 12p. Ik dacht dat dit er ook enkel voor zou zorgen dat de disken er 'om de zoveel tijd (maand)' eens uitgekieperd zouden kunnen worden. Wat mijn huidige problemen niet zou verklaren (aangezien ze er elke keer meteen uitgesmeten worden)

Er is ook geen firmware update beschikbaar voor deze disken (type ech166 dacht ik). Al zitten ze op cc25 & cc29 versie van firmware...

Ik hoop hiermee voldoende informatie gegeven te hebben (en wil bemerken dat ik zelf ook al een weekje zitten zoeken heb naar een oplossing /oorzaak)

Als er nog iets ontbreekt of er vragen zijn laat je maar iets weten!

mvg, Jochen

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Het enigste wat ik mijzelf kan voorstellen is dat de combinatie van Seagate schijven en de oudere firmware op de 1120 controller de problemen veroorzaakt.

De nieuwere firmware van de 16xx en 18xx controllers bieden de mogelijkheid om soepeler om te gaan met time-outs en dergelijken. Ik weet alleen niet of de standaard/factory-default waardes ook afwijken tussen de oudere en nieuwere versies. Iets wat je eventueel kunt nagaan met wat googelen.

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-01 19:58

DYX

Is het elke keer dezelfde drive die gedropped wordt? Heb je de kabels gecontroleerd en/of vervangen? Heb je de drive los getest om uit te sluiten dat er niet een issue met de disk zelf is?

Ik ben gewoon wat wilde gokken aan het doen. Had zelf van het weekend ook issue met een array met een mix van Hitachi en WD Green, waarbij ook 1 green disk uit het niets 40+ media read errors gaf zonder echt duidelijke reden. Heb nog niet verder onderzocht, maar vermoed dat als ik de disk los check er wel wat smart waardes warnings geven. (array draaide al minimaal 4 jaar)