Toon posts:

Budget Game PC + beeldscherm < 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op verzoek van een vriend ben ik een budget game PC aan het samenstellen. Ik heb al een aardig idee, vooral gebaseerd op de guide "Budget Game PC - maart 2015" van hardware.info. Ik heb wel een paar onderdelen gewijzigd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat vooral voor zaken als internetten, een beetje tekstverwerken en gamen gebruikt worden. De gebruiker is een casual gamer, dus gamen op Full HD en 60Hz lijkt mij voldoende.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem inclusief beeldscherm en exclusief OS mag maximaal 800 euro kosten. Iets lager dan 800 zou mooi zijn aangezien het meestal iets meer wordt door de verzendkosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, zaken als randapparatuur wordt later bijgekocht

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval moet er een SSD in. Optische drive is niet nodig. GPU die Full HD aankan op redelijke settings. De cpu moet geen bottleneck vormen voor de GPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen bijzondere voorkeur voor intel of AMD, ook Nvidia of AMD maakt niet uit. Het gaat mij om de beste prijs/kwaliteit verhouding (mits passend bij het budget)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Micro-ATX maat lijkt mij prima. De gebruiker wil graag een enigszins stil systeem.

Ga je overklokken?
Niet overklokken

De onderdelen die ik op het oog heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 69,95€ 69,95
1MSI A88XM-E35€ 47,90€ 47,90
1MSI Radeon R9 270 2GB GAMING€ 168,90€ 168,90
1Cooler Master Silencio 352€ 49,80€ 49,80
1Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart€ 182,99€ 182,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 69,76€ 69,76
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 51,85€ 51,85
1Crucial BX100 250GB€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 760,-

Ik heb de volgende vragen
- Ik las bij de de reacties dat de CPU mogelijk een bottleneck is voor de GPU. Een i3 zou ook geen meerwaarde hebben voor het gamen en zelfs duurder zijn. Is er een alternatieve AMD processor?
- De hoogte van de CPU koeler is 153mm, terwijl de opgegeven maximale hoogte die in de kast past 155 is. Theoretisch past dit, maar weet iemand of dit ook in de praktijk past?
- Ik heb niet zo'n verstand van voedingen, heeft deze voeding voldoende aansluitingen voor all deze onderdelen?
- Andere opmerkingen of tips zijn natuurlijk ook welkom.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:07

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich een leuk setje, maar vind je het beeldscherm niet een beetje prijzig voor deze setup? Dat gaat immers ten koste van de rest van de build.

Ook zou een tweedehands GPU veel ruimte in je budget gaan opleveren, is dat een optie? Eén en ander zou er toe kunnen leiden dat een i5 binnen bereik komt...

Een basis als de volgende lijst is niet heel gek ver weg;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,-€ 181,-
1ASRock B85M-HDS€ 54,-€ 54,-
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 183,95€ 183,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
1Seasonic S12G 450W€ 72,90€ 72,90
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,75

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 09-03-2015 15:48 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Welke games speel je?

De setup van br00ky ziet er goed uit!

Review QNAP TS-230 NAS

Verwijderd

Mooie setup van br00ky alleen de voeding vind ik te duur. Voor bijna €20,- minder heb je van hetzelfde merk een 520w bronze voeding die kwalitatief ook goed is pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W . Dat geld kan je weer besteden aan een goede monitor zoals een pricewatch: Iiyama X2380HS Zwart of een pricewatch: Samsung S24D390HL Blauw, Zwart

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:45:
Op zich een leuk setje, maar vind je het beeldscherm niet een beetje prijzig voor deze setup? Dat gaat immers ten koste van de rest van de build.

Ook zou een tweedehands GPU veel ruimte in je budget gaan opleveren, is dat een optie? Eén en ander zou er toe kunnen leiden dat een i5 binnen bereik komt...

Een basis als de volgende lijst is niet heel gek ver weg;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,-€ 181,-
1ASRock B85M-HDS€ 54,-€ 54,-
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 183,95€ 183,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
1Seasonic S12G 450W€ 72,90€ 72,90
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,75
Bedankt voor de reacties!

Een goedkoper beeldscherm in combinatie met een hoger gepositioneerde CPU is zeker het overwegen waard.

Een i5-4460 is wel ruim 100 euro duurder, in jouw lijstje gaat dat niet alleen ten koste van het beeldscherm, maar ook ten koste van een stille CPU koeler en een stille kast. Zoals ik al had aangegeven is stilte wel een vereiste. Daarnaast is 250gb echt niet voldoende opslag, een extra schijf is zeker nodig, die zie ik ook niet in jouw lijstje. Die Cooler Master N300 is geen optie, die heb ik al eens in een andere build gebruikt en dat is een drama geworden (erg luidruchtig, lijkt wel een helicopter). Ik zou deze kast ook aan niemand aanraden.

Ik denk niet dat het haalbaar is om een i5 + stille CPU koeler + redelijke kast + SSD + 1tb schijf in het budget te proppen.

De crucial MX serie schijnt beter te zijn, en je krijgt er net 6 gb meer bij, bedankt voor de tip.
Dutchredgaming schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:18:
Welke games speel je?

De setup van br00ky ziet er goed uit!
Het systeem is niet voor mij, maar een vriend. Ik weet niet helemaal zeker welke games hij wil gaan spelen. Maar ik sluit een potje Battlefield 3 of 4 niet uit. Zoals ik al vermeld heb in het begin topic is hij geen hardcore gamer. Full HD op medium settings is prima.

Is er iemand die antwoord kan geven op mijn vragen?
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:39:
Ik heb de volgende vragen
- Ik las bij de de reacties dat de CPU mogelijk een bottleneck is voor de GPU. Een i3 zou ook geen meerwaarde hebben voor het gamen en zelfs duurder zijn. Is er een alternatieve AMD processor?
- De hoogte van de CPU koeler is 153mm, terwijl de opgegeven maximale hoogte die in de kast past 155 is. Theoretisch past dit, maar weet iemand of dit ook in de praktijk past?
- Ik heb niet zo'n verstand van voedingen, heeft deze voeding voldoende aansluitingen voor all deze onderdelen?
- Andere opmerkingen of tips zijn natuurlijk ook welkom.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:07

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 02:37:
[...]

Bedankt voor de reacties!

Een goedkoper beeldscherm in combinatie met een hoger gepositioneerde CPU is zeker het overwegen waard.

Een i5-4460 is wel ruim 100 euro duurder, in jouw lijstje gaat dat niet alleen ten koste van het beeldscherm, maar ook ten koste van een stille CPU koeler en een stille kast. Zoals ik al had aangegeven is stilte wel een vereiste.
Hoewel stilte natuurlijk een punt is, zou mijn eigen voorkeur juist een systeem zijn zoals ik hem heb samengesteld, eventueel met een andere behuizing, dit was meer ter indicatie. Waarom? Stiller maken met een aftermarket koeler kan altijd op een later moment nog. Een i5 op een later moment erin zetten die een 860k alle hoeken van de kamer laat zien in veel situaties wordt een heel stuk lastiger.

Let ook op dat er in mijn build een 280 zit! Ook een hele verbetering ten opzichte van een 270.

Aan de andere kant is de voeding zeer luxe, dus die kan echt wel een stapje minder zodat er 20 euro vrijkomt om er meteen een cpu koeler bij te stoppen.
Daarnaast is 250gb echt niet voldoende opslag, een extra schijf is zeker nodig, die zie ik ook niet in jouw lijstje.
En een maandje later er alsnog een HDD bij scoren?
Mwa, op zich is met de combi 270+860k weinig mis. Dat balanceert wel mooi.
Als het past, dan past het :).
Geen probleem.

Verwijderd

Hou er rekening mee dat van upgraden van een FM2+ systeem geen sprake meer is, de snelste cpu zit er al in. Bij het plaatsen van een snellere gpu zal de cpu een bottleneck gaan worden. Een i3 4160 op een B85 of zelfs een H81 bordje zal het altijd beter doen en alle games zijn er nog mee te spelen want de 4 threads van de 4160 worden door de software gezien als 4 cores. Een upgrade naar een echte quadcore van Intel is altijd nog mogelijk.
Het stokoude en inefficiënte AM3+ platform lijkt mij ook geen optie. De duurste cpu is nauwelijks sneller dan een FX 6300 dus verantwoord upgraden is ook hier niet mogelijk.
Heb je op dit moment de middelen niet om een Intel systeem te kopen wil ik je adviseren nog even door te sparen. AMD ga je spijt van krijgen. Het is nu goedkoper maar duurder in de toekomst, en die toekomst is dichterbij dan je denkt.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:13:
[...]

Hoewel stilte natuurlijk een punt is, zou mijn eigen voorkeur juist een systeem zijn zoals ik hem heb samengesteld, eventueel met een andere behuizing, dit was meer ter indicatie. Waarom? Stiller maken met een aftermarket koeler kan altijd op een later moment nog. Een i5 op een later moment erin zetten die een 860k alle hoeken van de kamer laat zien in veel situaties wordt een heel stuk lastiger.

Let ook op dat er in mijn build een 280 zit! Ook een hele verbetering ten opzichte van een 270.

Aan de andere kant is de voeding zeer luxe, dus die kan echt wel een stapje minder zonder er 20 euro vrijkomt om er meteen een cpu koeler bij te stoppen.

[...]

En een maandje later er alsnog een HDD bij scoren?
Ik begrijp de insteek, maar als ik de PC's die ik voor al m'n kennissen bouw moet blijven upgraden wordt ik gek. Het idee is juist een basis systeempje te bouwen waar de niet al te veel eisen gebruiker weer een paar jaar mee door kan. Een i5 zou inderdaad geweldig zijn, maar een koeler later installeren ga ik niet aan beginnen. Een HDD bij prikken is natuurlijk geen probleem.

Bedankt voor all reacties, ik ga nog even puzzelen.
Pagina: 1