Monitor voor fotografie & video editing

Pagina: 1
Acties:

• Hipster Alpaca
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-09-2021
Hallo mede-tweakers! Ik ben op zoek naar een monitor, ik heb momenteel een LG LCD-tv aan mijn pc hangen en jezus wat is dat een on-ding. Grijs is zwart en dat bestaat uit lelijke strepen en blokjes, ik weet niet hoe dat heet, maar ik denk dat die omschrijving wel duidelijk is. Daarnaast is het scherm eigenlijk niet bedoeld voor 1920x1080, ookal werd deze verkocht als full HD.

Anyhow, ik ben dus op zoek naar een nieuwe monitor met een waargetrouwe kleurweergave, een goeie helderheid aangezien mijn kamer een groot raam heeft (gordijnen zijn overrated) en het liefst een zacht prijsje uiteraard! :*)

Ik zoek een?
Monitor, ik ben al op de IPS panelen uitgekomen vanwege hun goeie kleurweergave en iemand raadde mij de Dell Ultrasharp (U2414H) aan, maar ik lees op een aantal fora dat Dells sneller kapot gaan. Ik heb zelf geen ervaring met Dell dus ik weet niet wat hiervan waar is.

Wat is je budget?
Ik wil rond de 200 euro uitgeven, maar mijn budget kan tot 300 euro opgerekt worden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren in principe, hoewel ik van LG en Samsung niet kapot ben, meestal vind ik het beeld van die twee niet mooi.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn pc heeft een Radeon HD7770, geen idee of dat iets uitmaakt. Ik ga het beeldscherm gebruiken in een ruimte met een groot raam, zit wel een rolluik op voor de momenten waarop het echt moet. Ik zit ongeveer een halve meter tot een meter van mijn scherm (wel of niet onderuit gezakt).

Als iemand goeie tips heeft, het is zeer welkom!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Ben je nog op zoek naar een bepaalde resolutie en/of beeldverhouding?

• Hipster Alpaca
Minstens 1920 x 1080, mag meer zijn, maar ik denk dat mijn videokaart daar moeite mee gaat krijgen bij het gamen (gamen is verder niet belangrijk, prioriteit is echt foto en videobewerking). Zijn die bredere schermen wat? Heb geen idee of dat prettig werkt.

Thanks voor de reactie trouwens! :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

IPS is leuk qua kleurreproductie, maar heeft nog steeds behoorlijk matig contrast.

Wil je echt leuk contrast hebben, maar ook gewoon nog goede kleuren, kan ik je pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart aanraden

Wil je het helemaal top hebben, kun je altijd kijken of er een Tweaker met een kalibratie-ding rondslingert in de buurt.

People as things, that’s where it starts.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 08:42
VasZaitsev schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:16:
IPS is leuk qua kleurreproductie, maar heeft nog steeds behoorlijk matig contrast.

Wil je echt leuk contrast hebben, maar ook gewoon nog goede kleuren, kan ik je pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart aanraden

Wil je het helemaal top hebben, kun je altijd kijken of er een Tweaker met een kalibratie-ding rondslingert in de buurt.
Matig?? Contrast is gewoon goed. Alleen is het contrast van MVA panelen beter.

Dat gezegd hebbende, voor fotografie vind ik persoonlijk IPS > MVA. Niet alleen vanwege de kleuren maar ook de kijkhoek. Al meerdere malen mee gemaakt dat ik dacht dat foto's last hadden van vignetting terwijl dat gewoon de slechte kijkhoek was. :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
2e handse NEC of Eizo moet wel kunnen voor dit budget. Spaar er meteen 100 euro bij voor een colorimeter

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

bwah, minder dan 1:1000 kan ik zelf niet goed noemen, het kan veel slechter, zie goedkope laptop TN-schermen met een contrast van wel 1:300, maar ik vind zelf 1:1000 hinderlijk laag, maar ik ben CRT, plasma en [AM]VA gewend, dus daar kan het ook aan liggen.

Kijkhoek van moderne AMVA's is wel stevig verbeterd vergeleken met oudere VA's en MVA's, is natuurlijk nog wel minder dan IPS, maar niet zo erg dat als je er kinda recht voor zit al kleurverschuivingen hebt.

People as things, that’s where it starts.

• Hipster Alpaca
Dat is het tegenovergestelde van wat ik tot nu toe op internet tegenkom. MVA panelen zouden juist een slechtere kleurweergave en pixelindeling hebben. Inderdaad een beter contrast en dus beter zwart-niveaus, maar slechtere kleurweergave.

Exphy, welke schermen raad je dan aan? Ik heb even snel op marktplaats gekeken, maar in mijn buurt (zuid Limburg) zijn alleen 4:3 schermen van Eizo en NEC te koop. :P

• ChojinZ
VasZaitsev schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:24:
bwah, minder dan 1:1000 kan ik zelf niet goed noemen, het kan veel slechter, zie goedkope laptop TN-schermen met een contrast van wel 1:300, maar ik vind zelf 1:1000 hinderlijk laag, maar ik ben CRT, plasma en [AM]VA gewend, dus daar kan het ook aan liggen.

Kijkhoek van moderne AMVA's is wel stevig verbeterd vergeleken met oudere VA's en MVA's, is natuurlijk nog wel minder dan IPS, maar niet zo erg dat als je er kinda recht voor zit al kleurverschuivingen hebt.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van je wensen. De 1 zal meer waarde hechten aan contrast terwijl een ander liever betere kleuren heeft. Maargoed, dat moet de TS voor zichzelf bepalen. :)
Hipster Alpaca schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:18:
Dat is het tegenovergestelde van wat ik tot nu toe op internet tegenkom. MVA panelen zouden juist een slechtere kleurweergave en pixelindeling hebben. Inderdaad een beter contrast en dus beter zwart-niveaus, maar slechtere kleurweergave.

Exphy, welke schermen raad je dan aan? Ik heb even snel op marktplaats gekeken, maar in mijn buurt (zuid Limburg) zijn alleen 4:3 schermen van Eizo en NEC te koop. :P
De door jou voorgestelde Dell is geen slechte keuze. Dat de monitor vaker uit zou vallen geloof ik niet zo. Er zijn geen harde cijfers (zover ik weet O-) ), enkel ervaringen. Maar de monitor word ontzettend veel verkocht waardoor je dus ook meer negatieve ervaringen tegen zal komen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Hipster Alpaca
ChojinZ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:21:
Maar de monitor word ontzettend veel verkocht waardoor je dus ook meer negatieve ervaringen tegen zal komen.
Daar zit natuurlijk wat in. Deze monitor zag er qua specificaties (in mijn ogen) goed uit, maar ik heb geen idee of ik misschien een overduidelijke keus over het hoofd zie. De vorige keer heb ik mijn monitor (tv) iets te snel gekocht en was ik een aantal maanden later teleurgesteld, dat wil ik deze keer voorkomen aangezien ik steeds meer professionele klussen begin te krijgen.

• Hipster Alpaca
Even een update: ik heb de Dell gekocht en ik ben niet teleurgesteld! :D Man wat een beeld, werkelijk een verademing ten opzichte van mijn vorige scherm.

Bedankt voor de reacties!

• ChojinZ
Hipster Alpaca schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:37:
Even een update: ik heb de Dell gekocht en ik ben niet teleurgesteld! :D Man wat een beeld, werkelijk een verademing ten opzichte van mijn vorige scherm.

Bedankt voor de reacties!
Fijn om te horen dat hij aan de verwachtingen doet. Veel plezier met je nieuwe monitor! :)

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Hipster Alpaca schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:18:

Wat je kan betalen, 4:3 of 5:4 schermen zijn prima, zeker ook de 1600x1200 modellen, die kosten vrij weinig meer en zijn met kalibratie goed.

Heb je wel 2 monitoren nodig om je editting echt goed te doen. 1 voor de editting, andere voor het controleren van de kleuren.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Pagina: 1