Toon posts:

Website zelf vanuit huis runnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb op dit moment webruimte icm domeinnaam en emailadressen, nu vindt ik de kosten erg hoogoplopen, is het makkelijk om de site vanuit huis te runnen?

op een aparte pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 16:12 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-10 22:38

Younes

Wie, Wat, Waar?

Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:20:
Hallo, ik heb op dit moment webruimte icm domeinnaam en emailadressen, nu vindt ik de kosten erg hoogoplopen, is het makkelijk om de site vanuit huis te runnen?

op een aparte pc
Hoe lopen die kosten dan op?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

en wat voor internet abo heb je? (vooral de upload snelheid...)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Kraz

Saving the world

Simpele hosting is er al vanaf 40 euro per jaar. Dat is 3,5 euro per maand.

Daar kun je thuis geen PC 24/7 voor laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor een klein websiteje kan het als hobbyproject (heb het ook gedaan). Maar voor de kosten hoef je het niet te doen, ik denk dat het extra stroomverbruik meer kost als een goedkoop hostingpakketje. Als je hostingkosten hoog zijn zal een Raspberry Pi wel niet voldoen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:12
Op een aparte pc gaat niet goedkoper worden. Ik heb zelf een webserver op mijn Synology NAS draaien. Dat ding staat toch al aan dus een webservertje erbij maakt weinig of geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:45
Kraz schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:25:
Simpele hosting is er al vanaf 40 euro per jaar. Dat is 3,5 euro per maand.

Daar kun je thuis geen PC 24/7 voor laten draaien.
Hosting kan in veel gevallen zelfs nog goedkoper. Uiteraard moet je uitkijken dat goedkoop geen duurkoop blijkt te zijn. ;)

spam

Wat voor soort website heb je? Veel bezoekers of voornamelijk hobbymatig?

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 09-03-2015 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

op een aparte pc
Wat je nodig hebt om dat te doen:
- Internetverbinding met vast IP (dynamic IP + DynDNS gaat wel voor site hosten, maar email kun je op je buik schrijven zonder vast IP, tenzij provider meewerkt met smarthost en je daar niet geblacklist wordt)
- genoeg upstream bandbreedte om de load op de site aan te kunnen
- aparte PC in kwestie
- genoeg kennis om:
a) de server in de lucht te krijgen
b) de server up-to-date - en dus secure - te houden
c) regelmatig backups te draaien
d) als iets mis gaat (hw of sw) te fixen

Wat gaat dat kosten? Hangt helemaal af van je huidige situatie, waar je exact nihil over vertelt. Maar uitgaande van een mid-range consumentenabo bij een provider die ook kleinzakelijke pakketten aanbiedt (met vast IP), dan heb je het over een meerprijs van EUR 15 ofzo per maand, dus EUR 180 per jaar voor dat IP. Vervolgens moet je die PC kopen/bouwen. Verreweg meest efficient voor een kleine site is een extreem zuinige Atom-PC. Kost iets van EUR 100 in aanschaf en stroomkosten van ongeveer EUR 22/jaar (als je verbruik tot 10W kunt beperken). Afschrijving van hw over 5 jaar betekent dus EUR 20 per jaar, in totaal EUR 42/jaar. Als je al een PC hebt liggen kun je dat gebruiken, maar die zal (veel) meer verbruiken. 25W is niet onrealistisch, dat gaat dan zo'n EUR 55/jaar kosten aan verbruik. Dan is een Atompje kopen zinniger.

Dus aan puur onvermijdelijke kosten heb je het al over ongeveer EUR 225/jaar.

Daar komt bij dat je dus zelf alle onderhoud moet doen. Hoeveel moeite/tijd dat je kost en hoe goed je dat voor elkaar krijgt hangt totaal af van je eigen kennis en kunde. Risico is downtime als de server op z'n gat ligt, incl dataverlies als je backups niet in orde zijn, veel erger is dat als je qua security achterloopt de PC geinfecteerd kan worden met ranzige zooi waardoor je op abuse blacklists terechtkomt. Dan kun je je mails gedag zeggen en worst-case kan je provider je account suspenden of zelfs beeindigen.

Dat alles gezegd, het kan een leerzame ervaring zijn. Maar moge zeer duidelijk zijn dat het niet goedkoper is en zeker niet makkelijker/veiliger dan een simpel pakketje van EUR 35/j :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
dion_b schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:08:
en worst-case kan je provider je account suspenden of zelfs beeindigen.
En dat doen providers dus echt met consumentenlijntjes.
http://gathering.tweakers...d?keyword=kpn+quarantaine

Ook als je slechts een lekke UPnP aan de dmz hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Werkt je website met PHP of een andere dynamische taal of is het puur HTML/Javascript wat statisch is?

In geval van een statische HTML pagina kost het je €0 per maand. https://www.pcextreme.nl/webhosting/classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neokarasu
  • Registratie: September 2012
  • Niet online

op een aparte pc
Wellicht een goede start nu reeds voorgerekend is hoeveel het zelf hosten je zou kosten:

Hoeveel betaal je nu en wat krijg je ervoor? Ook: wat heb je nu echt nodig/gebruik je?
Mogelijk is het rendabeler om daar wat aan te doen (kleiner pakket bijvoorbeeld) dan zelf te willen hosten.

In the land of the blind, the one-eyed man is king.

Pagina: 1