Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661285

Topicstarter
Hi,

Ik ben van plan om een spiegelreflex camera te kopen maar twijfel heel erg of ik voor de Canon 7D ga of de Canon 700D. Als ik voor de 7D ga dan zou ik tweedehands op 450 a 550 uitkomen.

De 700D echter is te vinden voor 450 nieuw inclusief 2 jaar garantie. Op basis van prijs en garantie zou ik direct kiezen voor de 700D, maar als ik kijk naar de waterproof sealing is de 7D ook weer wat geschikter voor op reis bijvoorbeeld. Desondanks ben ik benieuwd naar ervaringen en of het überhaupt raadzaam is een camera tweedehands te kopen.

Ik heb maar een klein beetje ervaring met deze camera's en wil voornamelijk HD filmen en daarnaast wat foto's schieten. Ik hoor graag wat jullie advies is.

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 661285 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:51:
Hi,

Ik ben van plan om een spiegelreflex camera te kopen maar twijfel heel erg of ik voor de Canon 7D ga of de Canon 700D. Als ik voor de 7D ga dan zou ik tweedehands op 450 a 550 uitkomen.

De 700D echter is te vinden voor 450 nieuw inclusief 2 jaar garantie. Op basis van prijs en garantie zou ik direct kiezen voor de 700D, maar als ik kijk naar de waterproof sealing is de 7D ook weer wat geschikter voor op reis bijvoorbeeld. Desondanks ben ik benieuwd naar ervaringen en of het überhaupt raadzaam is een camera tweedehands te kopen.

Ik heb maar een klein beetje ervaring met deze camera's en wil voornamelijk HD filmen en daarnaast wat foto's schieten. Ik hoor graag wat jullie advies is.

Thanks alvast!
Ik kan alleen maar aangeven dat ik zelf tevreden ben over de 700D.
Ook komt deze goed uit de bus wat betreft HD filmen en autofocus etc. zeker in combinatie met IS STM objectieven.
Die waterdichtheid vraagt dan ook speciale objectieven, anders is je camera dus waterproef maar je objectief vervolgens niet. En beiden zijn nogal prijzig.

Ook tweedehands heb ik het zelf met dit soort spullen niet heel erg op, maar dat is persoonlijk.

Ben je nog beginnend fotograaf/hobbyist of meer richting Pro?

De 700D is ook lekker klein en licht in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GeeMoney schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:39:
[...]

Ben je nog beginnend fotograaf/hobbyist of meer richting Pro?
Ik begin net, vooral met filmen. Maar ik ga 1 jaar lang reizen en ga pas in september/oktober. Ik heb dus ruim de tijd om te oefenen en op reis de mogelijkheid om heel veel tijd te besteden aan filmen. Wil daarom niet een te beperkte camera aanschaffen.

Heb je ervaring met filmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:41
Als je er een jaar mee gaat rondlopen dan moet je je ook afvragen of gewicht een punt is. Ik heb zelf de 7D en ben er heel tevreden ben. Het grote nadeel is echter het gewicht als je op reis bent. Hij is ook nogal "opvallend" tov de 700D, en dat merk je nog wel eens als je door een sloppenwijk oid loopt. Desalniettemin vind ik de ergonomie wel een stuk beter dan de xxxD series en is het fijn dat je een schermpje bovenop hebt en wat extra bedieningsmogelijkheden hebt. Let wel: ik film er nooit mee. Ik zie zonet dat de 700D een klapscherm heeft. Dit zou dan weer mooi zijn als je er vooral mee filmt. Als ik je eisen zo zie zou ik misschien neigen naar de 700D vanwege de film-eis. Zelf zou ik de 7D niet een jaar mee op reis nemen, puur vanwege het gewicht en de lompheid. De foto's zijn daarentegen wel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
En wat met de tussen-oplossing: 70D? Ook goed met filmen, klapschermpje, touchscreen (al zijn er voor filmen wel betere oplossingen: zie ook henkie196 in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur." en erboven; Als je nog niet aan Canon vastzit, mss wel een beter oplossing!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 661285 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:57:
[...]

Ik begin net, vooral met filmen. Maar ik ga 1 jaar lang reizen en ga pas in september/oktober. Ik heb dus ruim de tijd om te oefenen en op reis de mogelijkheid om heel veel tijd te besteden aan filmen. Wil daarom niet een te beperkte camera aanschaffen.

Heb je ervaring met filmen?
Ik heb alleen wat korte filmpjes van mijn spelende zoontje opgenomen. Samen met de 18-135mm IS STM en dat ging perfect. Ook de AF tijdens filmen werkte goed. Je "ziet" hem echter wel scherpstellen en dat heeft dus ook kortstondig tijd nodig.
Verder vond ik het gewicht en de grootte belangrijk. Het touchscreen en dat deze ook nog eens kan draaien gaf mij de doorslag. Tezamen met de prijs natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat E-Hoog en moozzuzz zeggen, als je niet al vast zit aan Canon lenzen, zou je wellicht beter een Panasonic of Sony mirrorless camera kunnen overwegen. Zeker voor met backpacken is het kleinere formaat wel makkelijk, want zo'n dSLR neemt vrij gauw toch al veel ruimte in beslag in je tas.

Je zou ook een compact met een grotere sensor kunnen overwegen, iets als een Sony RX100, bijvoorbeeld. Dat neemt een stuk makkelijker mee en qua beeldkwaliteit maakt het effectief niet bijzonder veel uit (die 700D en 7D sensor is groter, maar levert in mijn ervaring ook niet al te mooie resultaten op). Ik weet niet hoe die met video is, maar Sony is vrij goed met nieuwere codecs e.d. te ondersteunen (beter als Canon in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38
Ik heb zelf ook de 700D overwogen toen ik een camera ging kopen. Mijn nadruk ligt ook sterk op filmen en ik ben daardoor in deze prijscategorie uitgekomen bij de Panasonic G6 die in deze prijscategorie veruit het beste is voor filmen.

Het is geen spiegelreflexcamera maar een systeemcamera, waardoor het gewicht lager ligt dan de 700D en tevens is de G6 nog wat compacter zonder oncomfortabel te worden. De G6 heeft een elektronische zoeker die je in fel licht kan gebruiken, terwijl de zoeker van een spiegelreflex onbruikbaar is tijdens het filmen en in live mode. Spiegelreflexcamera's raken ook eerder oververhit en kunnen vaak veel korter achter elkaar filmen.

De G6 heeft in ieder geval qua film features: microfooningang, volumebalken op het scherp, 24p, 25p en 50p full HD filmen (dat laatste kan nagenoeg geen enkele spiegelreflex in deze prijscategorie, maar zelfs de canon 5d kan dit niet), focus peaking. De HDMI-output is helaas alleen actief tijdens playback en er is geen koptelefoon uitgang...

Ik twijfel er overigens niet aan dat je aan de 700D een goede camera hebt, maar het is misschien iets om naar te kijken. Zeker als je nadruk op video komt te liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Luuk1983 op 10-03-2015 14:48 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Luuk1983 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:45:
Spiegelreflexcamera's raken ook eerder oververhit en kunnen vaak veel korter achter elkaar filmen.
Dat is niet waar. Geld in ieder geval niet voor Canon dslr's (ik heb zelf een 5D2 waarmee ik vaker 2uur aan 1 stuk heb gefilmd). En korter filmen heeft eerder te maken met de 4GB bestandslimiet, dan met temperatuur.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-06 23:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het 4GB limiet is gewoon een FAT32 dingetje dat gewoon geen bestanden groter dan 4GB ondersteund. Of het waar is weet ik niet maar toen die tijd las ik overal dat het vooral om legal issues ging, als een camera meer dan 30 minuten film op zou kunnen nemen aan een stuk dan was het een film camera en was de belasting hoger of iets dergelijks. Elke Canon heeft er last van, ook met grotere kaartjes :)

Magic Lantern heeft de optie om automatisch het filmen opnieuw te starten zodra het limiet is bereik al meen ik wel dat je dan een kleine schok in beeld krijgt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Universal Creations schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:15:
[...]

Dat is niet waar. Geld in ieder geval niet voor Canon dslr's (ik heb zelf een 5D2 waarmee ik vaker 2uur aan 1 stuk heb gefilmd). En korter filmen heeft eerder te maken met de 4GB bestandslimiet, dan met temperatuur.
De ene DSLR heeft er meer last van dan de andere, maar DSLR's staan er simpelweg om bekend dat ze makkelijker dan systeem camera's kunnen oververhitten als je lang achter elkaar filmt. Dat wil niet zeggen dat het altijd gebeurd, het zal afhangen van de camera en de omgeving.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:26
Het idee is dat grotere sensoren er meer last van hebben, maar aangezien er tegenwoordig vele aps-c (en ook FF) systeemcamera's zijn, is dat dus niet alleen bij dslr's "een probleem". Bij de 60D en de 5D2 is het totaal geen probleem in ieder geval (ook niet binnen in een warme zaal).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal! Ga even langs de winkel om te voelen hoe groot die is! Goede tip!
Ik wil wel voor DSLR gaan aangezien dat vaak wel een mooier beeld geeft. Ook al hoor ik ook dat systeem camera's steeds beter worden. Misschien gewoon is het ook een gevoelsding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Anoniem: 661285 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 15:33:
Bedankt allemaal! Ga even langs de winkel om te voelen hoe groot die is! Goede tip!
Ik wil wel voor DSLR gaan aangezien dat vaak wel een mooier beeld geeft. Ook al hoor ik ook dat systeem camera's steeds beter worden. Misschien gewoon is het ook een gevoelsding.
Je gaat sowieso een goede camera kopen dat staat vast. En ik geloof ook meteen dat het een gevoelsding is, dus je moet vooral ook doen waar je je goed bij voelt. Maar een DSLR kopen alleen om een DSLR te kopen lijkt me niet perse de beste insteek. Uiteindelijk zijn het de lenzen die de grootste doorslag geven. En uiteraard heeft Canon een hele grote selectie met mooie lenzen, dus dat kan zeker een belangrijke afweging zijn.

Laat ik het andersom zeggen, voor mij persoonlijk zie ik steeds minder en minder redenen om DSLR's te kopen. Systeemcamera's worden steeds beter en hebben tegenwoordig ook gewoon APS-C en full frame sensoren en verwisselbare lenzen. Maar doordat ze geen spiegelsysteem hebben kunnen ze lichter en compacter zijn. In die zin ben ik benieuwd hoe het er over 10 jaar voor staat. Uiteraard hebben spiegelreflexcamera's als grote voordeel dat je direct 'door de lens' kan kijken met de zoeker.

Anyway, dat laatste is natuurlijk een persoonlijke mening :)

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 12-03-2015 15:48 ]

Pagina: 1