• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben bezig met Excel, op dit moment kopiëren ik een tabel in Excel In de eerste kolom staan telkens namen met erachter gegevens, bijvoorbeeld:
Jan - Blabl - 1 - 4
Jan - bla - 3 - 5
Piet - A - C - B
Piet - B - A - C

En het gaat zo door. Ik wil graag de rijen verwijderen als een naam hetzelfde is als zijn voorganger, dus in dit voorbeeld zouden de vetgedrukte rijen verwijderd moeten worden:
Jan - Blabl - 1 - 4
Jan - bla - 3 - 5
Piet - A - C - B
Piet - B - A - C

Ik weet vrijwel niets van VBA, ik gebruik meestal macro opnemen voor het genereren van VBA code.

Zou iemand me kunnen helpen? De tabel begint altijd op A3, dat is dan een header, op A4 beginnen de namen.

Met vriendelijke groet,
Miicker

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Anoniem: 586752
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Dat kan bv. op onderstaande manier, ervan uitgaande dat Blad1 de naam is van het blad waarin je een en ander wil uitvoeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Sub macro1()
Dim x As Integer, y As Integer
With Sheets("Blad1")
x = .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp).Row
y = x
Do While y > 3
If WorksheetFunction.CountIf(.Range("A4:A" & y), .Range("A" & y).Value) > 1 Then
.Rows(y).EntireRow.Delete
End If
y = y - 1
Loop
End With
End Sub

• miicker
  • Niet online
Anoniem: 586752 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:16:
Dat kan bv. op onderstaande manier, ervan uitgaande dat Blad1 de naam is van het blad waarin je een en ander wil uitvoeren:
code:
1
Bedankt, ik ga het even proberen, kan ik Blad1 ook vervangen door er ActiveSheet van te maken?

• Niet online
Ja dat kan.
Hopelijk voer je de code dan niet per ongeluk uit in een blad waarin je dat niet wil.

• miicker
  • Niet online
Anoniem: 586752 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:36:
Ja dat kan.
Hopelijk voer je de code dan niet per ongeluk uit in een blad waarin je dat niet wil.
Nee dat zal niet gebeuren, aangezien het Excel bestand maar één tabblad heeft, maar de naam van het tabblad is variërend.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Waarom vba als duplicaten verwijderen is ingebouwd? Ide plek in de tabel van belang?

offtopic:
Let ajb ook op je topictitel. 'Excel vba vraag' zegt niets over het onderwerp van de vraag.

[Voor 57% gewijzigd door Lustucru op 09-03-2015 17:21]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Niet online
Met "Duplicaten verwijderen" in het Excelmenu kun je niet hele rijen verwijderen als niet alle kolommen daarvan gelijk zijn. De vragensteller wil rijen verwijderen als alleen de waarden in kolom A aan alkaar gelijk zijn, dan is "Duplicaten verwijderen" niet meteen de meest aangewezen optie.

• miicker
  • Niet online
Lustucru schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:18:
Waarom vba als duplicaten verwijderen is ingebouwd? Ide plek in de tabel van belang?

offtopic:
Let ajb ook op je topictitel. 'Excel vba vraag' zegt niets over het onderwerp van de vraag.
Omdat het gebruikt wordt door gebruikers, een een knop die dat snel doet makkelijker is, ik heb het in ieder geval werkend met de gegeven code.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik gebruik voor dit soort acties meestal een hulpkolom met de vergelijking:

= ALS (A3=A2;"X";"")

Daarna filteren op X en rijen verwijderen maar...

Houdoe

• Niet online
Dat kan, mits de namen alfabetisch gesorteerd staan.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Anoniem: 586752 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 01:17:
Met "Duplicaten verwijderen" in het Excelmenu kun je niet hele rijen verwijderen als niet alle kolommen daarvan gelijk zijn.
Je vergist je. Je kunt selecteren welke kolommen Excel moet vergelijken om de hele rij te verwijderen.
miicker schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:38:
[...]
Omdat het gebruikt wordt door gebruikers, een een knop die dat snel doet makkelijker is, ik heb het in ieder geval werkend met de gegeven code.
Ik vraag me af wat op de lange termijn makkelijker is: mensen een universeel toepasbare methode aanleren die voor alle werkbladen geldt of ze leren een macro te starten?

[Voor 39% gewijzigd door Lustucru op 10-03-2015 18:46]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Niet online
Lustucru schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 18:43:
Je vergist je. Je kunt selecteren welke kolommen Excel moet vergelijken om de hele rij te verwijderen.
Je hebt gelijk, ik vergiste mij; maar de vragensteller vroeg om een macro.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 586752 op 11-03-2015 08:20]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee