Budget (game) PC Nieuw Zeeland

Pagina: 1
Acties:

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-03 11:36
Goeiemorgen allemaal.
Ik zit hier aan den andere kant van de aardbol, in Nieuw Zeeland om precies te zijn, en probeer een computer samen te stellen. Nou is er hier een iets andere markt dan ik gewend ben, veel onderdelen zijn gewoonweg niet te krijgen, wat het samenstellen van het perfecte systeem iets bemoeilijkt.
Via het BBG draadje, externe reviews en de lokale pricewatch heb ik geprobeerd de beste onderdelen die wel verkrijgbaar zijn te combineren. De populaire 860k is bijvoorbeeld niet verkrijgbaar en heb ik dus de 6300 gekozen. Nou ben ik totaal niet op de hoogte van alternatieve opties die misschien beter zijn, de meeste sites behandelen de beste producten en wat alternatieven, maar als de eerste paar niet te krijgen zijn loopt voor mij het spoor een beetje dood.
De prijsvergelijker hier is : http://pricespy.co.nz/
Ik heb dus onderdelen gezocht die wel verkrijgbaar zijn.

edit : lijstje erbij : http://pricespy.co.nz/list.php?l=161076&view=l

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat hier om een systeem voor huis. tuin en keuken gebruik waar ook af en toe een spel op gedaan kan worden. Het gaat dan niet om de nieuwste games, het kan variëren van Neverwinter Nights uit de goeie ouwe tijd, tot bijvoorbeeld Skyrim als meest recente game. Hoge kwaliteit zou leuk zijn voor Skyrim, maar ik neem met minder ook genoegen. Verder vooral Facebook, Youtube en andere internet bezigheden, niks heel bijzonders dus.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het gaat hier om het vervangen van een stukje antiek, de oude PC doet het nog wel maar alles wat je doet hapert zo'n beetje en een upgrade is zonde van het geld. Als maximum prijs heb ik 550€ (800$), daarvoor knutsel ik hem zelf in elkaar. Nou koop ik het systeem niet in Nederland, de verzendkosten wil ik in die prijs inbegrepen hebben, dus het werkelijke hardware budget ligt iets lager, zeg voor het gemak maar even 500€.(735$) Hiermee hoop ik ook eventuele prijsverschillen op te vangen want over het algemeen liggen de prijzen hier net iets hoger.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randartikelen als Monitor, Muis en Toetsenbord zijn reeds aanwezig. Ook een W7 licentie is reeds aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het gaat hier om de basics. Kast, voeding, mobo, een reepje of twee geheugen, HDD/SSD/SSHD, GPU en CPU. Zelf heb ik nu voor een SSD gekozen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hang geen specifieke merken aan, AMD of Intel, Asus of Gigabyte, etc, het zal me een worst wezen. Ik wil een betrouwbare PC, welke merken daar uiteindelijk aan bijdragen is niet van belang.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als ik herrie wil horen zet ik de stofzuiger wel aan, maar fluisterstil is ook geen vereiste. Hoe stiller hoe beter uiteraard, maar als dat de prijs opschroeft en de bang-for-buck verminderd dan maar een decibelletje meer. Zelfde verhaal voor het verbruik.
Ik twijfel tussen een HDD, SSD of SSHD. In principe heb ik aan een SSD van 120gb al voldoende, Bijvoorbeeld Windows, Skyrim en nog wat kleine programmatjes zullen die niet vullen, voor de rest is er een externe schijf + backup aanwezig voor foto's.

Ga je overklokken?
Ik begrijp dat overklokken een fluitje van een cent kan zijn, maar toch prefereer ik om de boel niet te overklokken. Mocht er echter een heel groot prestatie verschil ontstaan dan wil ik het overwegen, maar ga er maar van uit dat ik niet wil overklokken. Youtube en Facebook gaan daar weinig aan hebben.

Mijn lijstje is als volgt :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 100,95€ 100,95
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 61,95€ 61,95
1Sapphire R7 260X 2GB GDDR5€ 149,-€ 149,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 27,95€ 27,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 68,50€ 68,50
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,30

Graag lees ik jullie suggesties en alternatieve builds.
Ik leef in de toekomst (het is hier inmiddels maandagavond), maar goh, wat lopen ze hier achter ;)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Nice openings topic!

Ik heb nu helaas weinig tijd om je te helpen, maar ben vanmiddag (Nederlandse tijd) weer thuis om je te helpen.

Jeetje, wat is Nieuw Zeeland toch duur zeg! (bijv GTX 970 voor de prijs van $600 Nieuw Zeelandse Dollar)

[ Voor 14% gewijzigd door Dutchredgaming op 09-03-2015 08:46 ]

Review QNAP TS-230 NAS

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03 00:22

Thomg

Aww yiss

De prijzen beginnen bij 530NZD wat vertaalt in euro's neerkomt op 360€.
Alas, je hebt er geen strix voor maar een zotac dual fan, maar het is iig niet zo duur als je denkt.

@TS stel er is één op hier.
http://nz.pcpartpicker.com/parts/partlist/

Natuurlijk is het de bedoeling dat je een tweakers lijstje maakt, maar je bent er in deze context beter af om er één op te stellen met een prijsvergelijker in het land van aanschaf.

[ Voor 27% gewijzigd door Thomg op 09-03-2015 09:51 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:54
Verstuurt amazon.com niet naar NZ? Je betaalt dan wat extra verzendingskosten, maar kom je niet goedkoper uit als je alles samen laat verzenden? En dan heb je wel een veel grotere keuze.

Ben er eigenlijk vrij zeker van dat deze naar NZ verzonden kan worden: http://www.amazon.com/AMD...1&keywords=athlon+ii+860k.

Je kunt als alternatief ook een Athlon X4 760K nemen, die is eigenlijk even snel als een 860K en het voornaamste voordeel van Kaveri (de GPU) is toch niet actief op zo'n Athlon X4.
Dutchredgaming schreef op maandag 09 maart 2015 @ 08:45:
Nice openings topic!

Ik heb nu helaas weinig tijd om je te helpen, maar ben vanmiddag (Nederlandse tijd) weer thuis om je te helpen.

Jeetje, wat is Nieuw Zeeland toch duur zeg! (bijv GTX 970 voor de prijs van $600 Nieuw Zeelandse Dollar)
1 NZD = 0,68 EUR, dus 600 NZD = 408 EUR. Dat is duurder dan hier, maar voor zo'n afgelegen en redelijk kleine markt vind ik dat nog meevallen. Probeer maar eens hardware te kopen in Brazilië, daar is het pas duur.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Of je zoekt een tweaker die het voor je wilt opsturen.
Moet je wel even zoeken met producten die een wereldwijde fabrieksgarantie hebben.

• mercapto
De build op zich is niks op aan te merken ? Veel hulp qua aankoop opties, maar wat betreft de onderdelen zelf ?
Thomg schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:48:
De prijzen beginnen bij 530NZD wat vertaalt in euro's neerkomt op 360€.
Alas, je hebt er geen strix voor maar een zotac dual fan, maar het is iig niet zo duur als je denkt.

@TS stel er is één op hier.
http://nz.pcpartpicker.com/parts/partlist/

Natuurlijk is het de bedoeling dat je een tweakers lijstje maakt, maar je bent er in deze context beter af om er één op te stellen met een prijsvergelijker in het land van aanschaf.
pcpartpicker is erg irritant, 60% van de producten is niet leverbaar en dan linken ze de US versie en prijs.
Mijn lijstje van pricespy.co.nz :

http://pricespy.co.nz/list.php?l=161076&view=l
MacPoedel schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:49:
Verstuurt amazon.com niet naar NZ? Je betaalt dan wat extra verzendingskosten, maar kom je niet goedkoper uit als je alles samen laat verzenden? En dan heb je wel een veel grotere keuze.
De belasting en invoerkosten komen er dan nog bovenop, dus dan moet m'n budget omlaag worden bijgesteld.
Ernemmer schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:53:
Of je zoekt een tweaker die het voor je wilt opsturen.
Moet je wel even zoeken met producten die een wereldwijde fabrieksgarantie hebben.
Ik kan het via een vriend inderdaad ook regelen, maar inderdaad garantie, eventuele invoer en hoge verzendkosten zullen het budget verkleinen.
Australië ligt dichtbij dus dat is ook een optie mocht het lokaal niks worden.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-03 15:15
Kijkende naar de prijzen en de verkrijgbaarheid van de componenten daaro zou je ook voor een i3 build kunnen gaan zoals deze :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 112,-€ 112,-
1ASRock H81M-HDS€ 44,95€ 44,95
1Gigabyte GV-R9270OC-2GD€ 159,90€ 159,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,95€ 28,95
1be quiet! Pure Power L8 500W€ 57,33€ 57,33
1Crucial MX100 128GB€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,03

Met bovenstaand lijstje kwam ik op ong. 785 dollar uit. Als het goedkoper moet dan kun je een wat mindere videokaart nemen.

De i3 speelt in combinatie met de 270 gewoon alle spellen prima en is zeer geschikt voor skyrim.
De i3 is net zo duur als de fx6300 maar je kunt er goedkopere mobo's bij gebruiken dan bij de fx6300 waardoor je wat meer geld overhoudt voor andere componenten.
(Het moederbord dat je gekozen hebt is nl niet van de beste kwaliteit en dus zou je nog wat meer moeten uitegeven aan een fatsoenlijk mobo.)

de 500 watt voeding is enigzins overkill maar zo'n beetje de goedkoopste goeie moderne voeding die ik kon vinden op die site.

De r9 270 stelt je in staat om skyrim zonder problemen op de hoogste instellingen te spelen.
Verder kan deze kaart ook de nieuwste games prima aan.

Deze setup geeft je ook nog de mogelijkheid om indien gewenst later nog te upgraden naar een i5 of i7.

[ Voor 4% gewijzigd door Baloes op 11-03-2015 08:03 ]

• mercapto
Baloes schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 03:38:
Kijkende naar de prijzen en de verkrijgbaarheid van de componenten daaro zou je ook voor een i3 build kunnen gaan zoals deze :
Bedankt voor het i3 lijstje :)
De voeding is niet/slecht verkrijgbaar, dat was voor mij ook lastig om iets te vinden. Op de enige site die hem heeft staat dat het een pre-order is met als release volgende week.
De 785$ is zonder 4x verzendkosten (4 winkels) dus misschien ga ik nog even schaven.

De upgrademogelijkheid van de socket is wel fijn :)

• Baloes
Wat je nog zou kunnen doen is de videokaart inruilen voor de maar ietsjes minder krachtig zijnde r7 265.

Deze speelt moderne games op medium/high en skyrim op ultra :

http://www.pbtech.co.nz/i...8265&qr=pspy&ref=pricespy

Dat scheelt meteen 60 dollar.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Newegg verzend ook naar Nieuw-Zeeland, eventueel ook een kijkje waard. Verzending duurt waarschijnlijk langer dan vanuit Nieuw Zeeland zelf, maar je kan véél meer halen voor hetzelfde geld.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Baloes
Wanneer je niet via newegg gaat bestellen : De aangeraden be quiet! voeding is vanaf volgende week 19 maart verkrijgbaar. Ff weekje wachten? :)

Anders kun je nog gaan voor deze : http://pricespy.co.nz/product.php?p=1989288 ietsjes duurder maar wel gold rated en goed verkrijgbaar.

• mercapto
Newegg is misschien een optie voor bepaalde onderdelen.
Ik mag tot 280 USD importeren zonder belasting of invoer kosten.
Dus ik mag opnieuw gaan puzzelen :)

@Baloes weekje wachten is inderdaad geen probleem, dat is inmiddels 3 daagjes nog :)

edit :

Even op Newegg gekeken. De prijzen lijken mooi, maar helaas gooit Newegg er belasting overheen, en geen 15% die je hier moet betalen, maar 20%, dus ze gunnen zichzelf 5% provisie.

Bijvoorbeeld de Asus r9 270, die is 165 USD, dat is 224 NZD, hier kost dat ding 282 NZD, dat is 58 NZD goedkoper, klinkt mooi, maar dan komt daar de belasting bij, dan is hij ineens 200$ = 272NZD, nog steeds iets goedkoper...tot de verzendkosten er bij komen, 322 NZD totaal, 30 duurder dus dan gewoon hier kopen.

Ik ga dus maar wachten op de voeding, hoewel die verdwenen is in de pricespy...en anders het alternatief bestellen.

[ Voor 55% gewijzigd door mercapto op 16-03-2015 05:26 ]

• mercapto
De Be Quiet voeding lijkt verdwenen te zijn.

Ik zie ook een Zalman ZM600-GV 600w voeding, enorme overkill, echter wel goedkoop en de reviews lijken positief... Modulair, Bronze rating, oud maar met alles erop en eraan.

De Seasonic SSP 450 RT is duurder en niet te krijgen bij dezelfde winkels als de rest van de onderdelen, dus komt er verzendkosten bij, echter is deze wel Gold rated...

Zie ik iets over het hoofd waardoor ik de Zalman beter niet kan nemen ?

[ Voor 7% gewijzigd door mercapto op 17-03-2015 23:47 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De datum van de reviews :p

• mercapto
En dat wil zeggen ? Achterhaald ontwerp dat niet vergelijkbaar is qua efficiëntie met moderne PSU's ?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

mercapto schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:56:
[...]

En dat wil zeggen ? Achterhaald ontwerp dat niet vergelijkbaar is qua efficiëntie met moderne PSU's ?
Pfwa, zeker geen slechte gok :)
Komt het inderdaad wel ongeveer op neer, interne kwaliteit is meestal ook iets minder wat ook minder zwaar werd afgestraft in reviews omdat echt goede kwaliteit alleen te vinden was in high-end producten.

• Baloes
Tsja..ik had er ook al flink op losgezocht in die lijst met PSU's. Ook flink gekeken naar reviews om te zien of er uberhaupt behoorlijk goede voedingen tussen stonden voor een redelijke prijs. Viel niet mee wat te vinden. Veel onbekende en veel oude modellen. Met onbekend bedoel ik eigenlijk weinig op tweakers gebruikt.

Ik dacht dat die seasonic nog wel in je budget zou passen wanneer je de r7 265 zou nemen ipv de r9 270. Vandaar. Het lastige is natuurlijk dat ik niet helemaal kon inschatten hoe het nu precies zou lopen met alle verzendkosten ed..

Voor de kwaliteit van een voeding moet je overigens niet uitgaan van de beoordelingen door gebruikers.
Het is beter te zoeken naar reviews waar ze de ins en outs van de voeding checken en testen. Jonnyguru, techpowerup en hardwaresecrets bv.

De Zalman 600gt zie ik trouwens niet staan in de lijst en de gv's die er wel in staan hebben nog geen expert reviews dus dan kan ik ze ook niet aanbevelen..

Verder merkte ik dat de kwaliteitsvoedingen niet eens zoveel duurder zijn dan de "mwah gaat wel voedingen"...vandaar ook mijn keuze voor een goede voeding waar je (omdat ie naast goede prestaties ook goede interne componenten heeft) ook nog eens langer mee kunt doen.

Welk lijstje heb je nu uiteindelijk in gedachten qua componenten?

en misschien ook handig om te weten : welke shops heb je nu dan op het oog voor je bestelling?

• mercapto
Baloes schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 01:27:
Tsja..

...

Welk lijstje heb je nu uiteindelijk in gedachten qua componenten?

en misschien ook handig om te weten : welke shops heb je nu dan op het oog voor je bestelling?
Ik heb uiteindelijk 2 keuzes te maken. :

De 265 is niet meer verkrijgbaar, dus het is of de 260X van 190$ of de 270 van 255$.
Dat verschil moet ik nog even goed op studeren.

Mijn voorkeur qua winkel ligt bij Alphacity, deze heeft bijna alles in m'n lijstje.
Daar komt keuze 2 om de hoek kijken, de PSU.

De Seasonic is daar niet verkrijgbaar, tevens verkopen slechts 2 shops hem wel, als OEM, zonder power cable.
Wel hebben ze bij Alphacity de Zalman ZM600GV voor een tientje minder.
De CPU komt bij een andere shop vandaan, daar hebben ze ook de CoolerMaster V450S aan dezelfde prijs als de Seasonic, De CM reviews zijn redelijk positief.

Mijn lijstje in NZ.
De 768$ optie is voor 2 shops, Alphacity en de andere shop, ExtremePC.

Het lijstje op Tweakers :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 114,95€ 114,95
1ASRock H81M-HDS€ 46,-€ 46,-
1Asus R7260X-OC-2GD5€ 126,87€ 126,87
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 68,50€ 68,50
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,17

• Baloes
De Cooler master is een erg goede voeding met hoog rendement. Ook bij lage loads. Wat dat betreft is deze zeer te prefereren boven die Zalman. Jouw setup verbruikt ong. 200 watt. Daar moet je geen 600 watt voeding aan koppelen. Zowiezo is de zalman kwalitatief veel minder.

Omdat de kabellengtes van de CM wat korter zijn en je toch een micro-ATX moederbordje hebt zou ik als kast de pricewatch: Cooler Master N200 Closed nemen. Die heeft dezelfde prijs als de N300. Wat kleiner maar erg fijn kastje (ik vind hem ook wat mooier dan de n300 maar das persoonlijk natuurlijk) en net zo goed als de N300.

Verschil tussen een 260x en een 270 is wel stevig maar met een 260x speel je skyrim ook nog steeds op ultra. Modernere spellen speel je op medium/high dus het is natuurlijk ook weer niet zo dat het een slecht kaartje is :

http://www.tomshardware.c...270x-r7-260x,3635-13.html
http://nl.hardware.info/r...ultaten-1920x1080-full-hd

In de eerste review kun je de HD 7870 zien als een r9 270.

[ Voor 6% gewijzigd door Baloes op 20-03-2015 00:52 ]

• mercapto
Baloes schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:30:
De Cooler master is een erg goede voeding met hoog rendement. Ook bij lage loads. Wat dat betreft is deze zeer te prefereren boven die Zalman. Jouw setup verbruikt ong. 200 watt. Daar moet je geen 600 watt voeding aan koppelen. Zowiezo is de zalman kwalitatief veel minder.

Omdat de kabellengtes van de CM wat korter zijn en je toch een micro-ATX moederbordje hebt zou ik als kast de pricewatch: Cooler Master N200 Closed nemen. Die heeft dezelfde prijs als de N300. Wat kleiner maar erg fijn kastje (ik vind hem ook wat mooier dan de n300 maar das persoonlijk natuurlijk) en net zo goed als de N300.

Verschil tussen een 260x en een 270 is wel stevig maar met een 260x speel je skyrim ook nog steeds op ultra. Modernere spellen speel je op medium/high dus het is natuurlijk ook weer niet zo dat het een slecht kaartje is :

http://www.tomshardware.c...270x-r7-260x,3635-13.html
http://nl.hardware.info/r...ultaten-1920x1080-full-hd

In de eerste review kun je de HD 7870 zien als een r9 270.
Als ik jou niet had, dank je voor al het meedenken. _/-\o_

Ik kwam ineens B&H tegen als internationale optie. Ik neus daar wel eens voor foto apparatuur, nooit naar computer spul gezocht.
Hun verzendkosten zijn 10-15$ naar NZ en ze laten de belastingafhandeling aan de plaatselijke douane over zo lijkt het.
Ik kwam bij ze uit bij het zoeken naar SSD reviews, echter m'n grootste kostenpost is de GPU, dus heb ik die even bekeken.
Ze hebben 7 verschillende 260Xen en 3 soorten 270s met interessante prijzen, ook zijn er 265s (even duur als 270s) en 270X (boven budget) dus die vallen af.

Meest interessante optie :

ASUS Radeon R9 270 Graphics Card 165$ = 221 NZ$

Met verzenden erbij is dat 242 NZ$, 15 goedkoper dan de goedkoopste hier en 45 goedkoper dan bij Alphacity.

Nu nog even kijken of die extra 60 NZ$ voor een 270 het waard is. Ik ga je linkjes lezen.

• Baloes
Als je met de r9 270 binnen je budget kunt blijven dan zou ik daar zeker voor gaan.

Mijn zoon heeft trouwens ook die ASUS r9 270. Prima ding :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Een R9 270 is een pak sneller dan een 260X (bron), dus als je er het geld voor hebt zeker doen ;)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1