Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:20
Beste mensen,

Ik wil een 4K monitor (Philips BDM4065UC) gebruiken in combinatie met een Mac Pro 3,1 oftewel het 'early 2008' model. Ik heb al heel wat forumberichten gelezen, maar het valt niet mee om helder te krijgen welke videokaarten precies geschikt zijn hiervoor.

Wel las ik van iemand die een Zotac GTX 680 met 4GB hiervoor gebruikt, maar die kaart is sowieso niet meer nieuw te koop als ik het goed begrijp. Een rMBP kan dit scherm als extra monitor aansturen met 'maar' 2 GB, betekent dit dat elke GTX 680 / 680 / 690, GTX 780, 790, 880, 890, 980, 990 met 2 GB geschikt is?

Ook weet ik dat er speciaal voor de Mac markt (o.a.) GTX kaarten zijn met andere firmware, maar dat PC-firmware kaarten het ook prima doen.

Kan iemand me hier wat meer over vertellen? Ik weet niet waar ik op moet letten en ik kan hier niet veel betrouwbare info over vinden. :?

Ik ga er geen heftige spellen mee spelen of zo, maar ik wil uiteraard bijvoorbeeld wel soepeltjes een video af kunnen spelen en 60 Hz halen op UHD (bijna 4K dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Ik heb zelf een 2010 model, maar daar zit "gewoon" een GTX 770 in zonder aanpassingen. Enige nadeel is dat je niets meer ziet tijdens het opstarten, pas als OS X opgestart is heb je beeld.

Qua resoluties kan die kaart gewoon dezelfde resuloties aan als onder Windows.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via AliExpress kun je het volgende vinden:

"Super for Mac Pro nVidia GTX680 4GB PCIe support 4K Video Card Suitable macpro 3.1-5.1 model Exceed GTX285 GTX480 8800GT GTX570"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Die kaart heeft hdmi 1.1 en displayport 1.1, die hebben beide max 30Hz support op 4K. Onder windows gpu's zijn de enige 60Hz kaarten die 4k@60hz te ondersteunen de GTX960/970/980. Je hebt iig HDMI 2.0 of DP 1.3 nodig hiervoor.

Ik denk zelf dat het op de mac op dit moment goed zoeken is, misschien kan je evga eens mailen met de vraag wat ze zelf hebben voor macs. Ik ben bang dat het er nog niet veel is, omdat het voor windows gpu's al zo schaars is.

Bron: http://www.evga.com/products/pdf/02G-P4-3682.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-03-2015 11:53 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:47
mac video cards tot en met de GTX 980
http://www.macvidcards.com/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:21

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Iig positief nieuws dat er een kaart is. Je ziet op die site ook goed dat alleen de GTX980 60hz ondersteunt. Jammer dus dat er nog geen GTX960 beschikbaar is want dat is voor het gebruik van TS meer dan zát als ik het zo inschat.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:20
@DeNachtwacht Wat betekent 'TS'?

Ik ben intussen een stuk wijzer geworden. Bottom line is, dat de Mac Pro 2008 met een grafische kaart die UHD / 4K kan weergeven, welk merk of type dan ook, in de praktijk dus een GTX 6xx of nieuwer, prima werkt.

4K op 60 Hz werkt al op Display Port 1.2 (1.3 dus niet nodig), maar niet op HDMI (dus wel HDMI 2 maar dat hebben nog niet veel kaarten).

Nou ben ik geen gamer: het gaat me vooral om de 4K op 60 Hz, maar wil je gamen dan heb je een aangepaste GTX 680 of 770 nodig, zoals macvidcards ze aanbiedt, maar dan heb je het over een aanzienlijk hogere prijs (nieuw €350+) dan een tweedehands GTX 660 zoals ik nu gekocht heb voor € 75.

Belangrijk om te weten: Een 'standaard' PC GTX kaart doet het wel in een Mac Pro 2008 maar schakelt terug naar PCIe 1.0, ook al is de Mac Pro PCIe 2.0 en de kaart PCIe 2.0 of PCIe 3.0. Dus wat dat betreft schiet het niet zo op. Dat kan wel met 2009 en latere Macs, maar weer alleen met bepaalde, specifieke kaarten die fabriekswege of achteraf geflasht zijn voor de Mac.

Daarnaast moet je op non-Mac kaarten CUDA zelf installeren, al is dat niet zo moeilijk, om het te kunnen gebruiken. CUDA versnelt software die dat ondersteunt zoals o.a. CS6 / CC applicaties.

Voor nog meer info, zoals lijst met GTX 4K kaarten, kijk je op 4K op een 2008 Mac Pro.
Pagina: 1