Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkconfiguratie vernieuwen

Pagina: 1
Acties:

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:18
Allereerst ben ik er niet zeker van of dit een aankoopadvies topic is of niet. Ik ga ervan uit dat dit diep genoeg in de netwerken duikt dat het hier kan blijven staan.

Met het sterk toegenomen gebruik van het netwerk hier, is het tijd om deze van een upgrade te voorzien.

Momenteel gebruiken we het netwerk voor:
Bedraad:
  • Heos
  • WD TV
  • TV
  • Computer 1
  • Computer 2
  • NAS
  • Raspberry Pi
Draadloos:
  • Telefoon 6x
  • Ipad/Tablet 4x
  • Laptop 4x
  • Printer
  • Chromecast
We hebben glasvezel van XS4All, met in de meterkast een Genexis modem en Fritz!Box 7390 van hen.
Zelf hebben we nog een 4 poort switch en oude router die dienstdoet als wifi versterker + switch.

Nu is het huidige wifi niet heel sterk, de router staat in de meterkast. Achterin de tuin, in de hoek van het huis op de 1e verdieping en op de hele 2e verdieping heb je een slechte verbinding.
Nu vroeg ik mij af of dit op te lossen is door bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme of Netgear AC1900 Nighthawk te kopen. XS4All zegt alleen dat de router die je zou kopen wel meerdere VLANS moet ondersteunen, hier kon ik op internet niet heel veel over vinden.

Zou zo'n router werken? Het moet TV van XS4All ondersteunen en voor de rest volledig werken. Ook vroeg ik mij af of 1 van de eerder genoemde routers een groot genoeg bereik heeft om het hele huis te dekken. Als dit kan, is het dan het handigst om deze op de eerste verdieping te zetten, of zou de meterkast voldoen?

Er zijn een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden:
  • Bij de router wordt 1 poort ingenomen door de aansluiting op het modem
  • Bij de router wordt 1 poort ingenomen door TV
Zelf had ik ongeveer het volgende in gedachten qua structuur.

Bedraad vanuit hoofdrouter:
  • Aansluiting vanaf modem
  • Woonkamer SWITCH:
    • Heos
    • WD TV
  • Woonkamer tv:
    • TV
  • Zolder SWITCH
    • Computer
    • Computer
    • NAS
    • Raspberry Pi
Ik hoop dat de geschetste situatie een beetje duidelijk is en dat jullie mij verder kunnen helpen.
Bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Famous Copra schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:35:
[...]

We hebben glasvezel van XS4All, met in de meterkast een Genexis modem en Fritz!Box 7390 van hen.
Zelf hebben we nog een 4 poort switch en oude router die dienstdoet als wifi versterker + switch.

Nu is het huidige wifi niet heel sterk, de router staat in de meterkast. Achterin de tuin, in de hoek van het huis op de 1e verdieping en op de hele 2e verdieping heb je een slechte verbinding.
Nu vroeg ik mij af of dit op te lossen is door bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme of Netgear AC1900 Nighthawk te kopen.
Nee. Dit is op te lossen door je access point (AP) buiten de meterkast te plaatsen op een goede locatie. Afhankelijk van je eisen heb je misschien twee AP's nodig, maar geen van beide in de meterkast plaatsen is een goed begin.
XS4All zegt alleen dat de router die je zou kopen wel meerdere VLANS moet ondersteunen, hier kon ik op internet niet heel veel over vinden.
Hoe zoek je dan :?

Alleen al in dit subforum barst het van topics over dit onderwerp :o
Zou zo'n router werken? Het moet TV van XS4All ondersteunen en voor de rest volledig werken. Ook vroeg ik mij af of 1 van de eerder genoemde routers een groot genoeg bereik heeft om het hele huis te dekken. Als dit kan, is het dan het handigst om deze op de eerste verdieping te zetten, of zou de meterkast voldoen?
Begin eens om de concepten "router" en "AP" te begrijpen en het verschil te zien.

Een router verbindt twee (of meer) verschillende netwerken met elkaar - maar doet niet per definitie iets met WiFi. Een AP is het simpelste draadloze apparaat, het breidt een bedrade netwerk draadloos uit (en dus niets anders).

De meeste consumentenrouters anno 2015 bevatten een AP, maar het bijven twee verschillende functies en - relevant - de handigste plek voor de een is lang niet altijd de handigste plek voor de ander.

Het zit er dik in dat jouw meterkast de logische plek is voor een router. Als daar alle netwerkkabels samenkomen en je modem/NTU er ook staat, dan is dat de plek voor de router. Maar dus niet voor je WiFi AP :o

Het lijkt me dan ook niet verstandig een grote, dure router weg te stoppen in je meterkast. Beter is het waarschijnlijk om de router die je van XS4All gekregen hebt vrolijk te laten staan waar hij nu staat en enkele extra AP's op strategische locaties in huis (2e verdieping ligt voor de hand) te plaatsen. Je kunt er zelfs voor kiezen om de AP op de router van XS4All uit te zetten en buiten de meterkast nog eentje neer te zetten, maar dat lijkt me kindje met badwater weggooien.
Er zijn een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden:
  • Bij de router wordt 1 poort ingenomen door de aansluiting op het modem
  • Bij de router wordt 1 poort ingenomen door TV
Zelf had ik ongeveer het volgende in gedachten qua structuur.

Bedraad vanuit hoofdrouter:
  • Aansluiting vanaf modem
  • Woonkamer SWITCH:
    • Heos
    • WD TV
  • Woonkamer tv:
    • TV
  • Zolder SWITCH
    • Computer
    • Computer
    • NAS
    • Raspberry Pi
Ik hoop dat de geschetste situatie een beetje duidelijk is en dat jullie mij verder kunnen helpen.
Bedankt
Vervang de switch op zolder met een AP (evt een router die als AP ingesteld is, zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point en je bent klaar :)

Enige wat nog onduidelijk is:
Wat bedoel je in vredesnaam met "versterker" :?

Een versterker is een analoge component tussen WiFi NIC en antenne. Wat dan ook deze oude router doet, het is niet versterker zijn.

Heb je dit ding als AP ingesteld? En zo ja waar staat hij?

Oslik blyat! Oslik!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:18
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb op het moment inderdaad die oude router als AP ingesteld. Deze is echter heel oud. Heeft nog geen Wifi-N. Het bereik is ongeveer de zolder.

Ik zocht naar VLAN specificaties van routers en of ik deze kon gebruiken voor ITV. Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik niet weet hoe de ITV precies werkt, dus mogelijk wist ik ook niet waar ik naar op zoek was.

Ik had altijd het idee dat AP veel mindere draadloze prestaties hadden dan degelijke routers, daarom heb ik eigenlijk nooit naar AP gekeken.

Ook heb ik het idee dat er soms langzaam wordt geswitcht tussen beide APs. Die op zolder en in de meterkast, of dat de meest langzame wordt gekozen. Ik heb die oude router namelijk zo ingesteld dat het hetzelfde netwerk lijk, zelfde type beveiliging, naam etc. Zul je hier niet nog meer last van krijgen bij nog een extra AP? Of is dit een stukje foute configuratie van mijn kant?

Wanneer je trouwens op 1 locatie zowel een switch als een AP wilt, is het gebruik van een router dan wel aan te raden, of zijn 2 losse apparaten beter?

Edit: voor het bedrade deel van het netwerk, ik zie dat er nu bijna overal cat 5 / cat5e patch cables liggen. Vooral dat patch gedeelte heb ik mijn twijfels over. Ik lees veel op internet dat dit kabels zijn die niet langer dan 5 meter zouden moeten zijn. En hier lopen ze overal? Hoeveel invloed heeft zoiets op de snelheid van het kopieren van bestanden naar de NAS?

[ Voor 14% gewijzigd door Famous Copra op 08-03-2015 23:46 ]