• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-02 12:10
hey iedereen,

Ik heb hier een HP pavillion dv7 3000eb die idle (+- 10% cpu gebruik) rond de 90 graden word, zodra er een programma opgestart word stijgt de temp. heel snel naar 100 graden waarna de laptop zichzelf uitschakeld

dingen die ik al gedaan heb:

-fan gecontroleerd, ik hoor hem nog draaien
-laptop compleet gedemonteerd en stofvrij gemaakt, er zat een dik stof tapijt in
-cpu/gpu cooler schoongemaakt en koelpasta vervangen
-alle onnodige achtergrond taken uitgeschakeld en/of verwijderd
- een hele rits virusscanners gedraaid, maar die vinden niets

heb ook al in de bios gekeken of ik de fanspeed kon opschroeven, maar dit is met dit model niet mogelijk, staat nu op "always on"

ik heb werkelijk geen idee meer wat ik nog kan doen, hopelijk kan iemand me hier verder helpen

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-02 12:05
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:49 ]

• justmike
Mar.tin schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:24:
Als de temperatuur zo snel stijgt heb je vermoedelijk ergens in het vervangen van de koelpasta iets niet helemaal goed gedaan ;).

Maakt de koeler goed contact met de cpu/gpu? Heb je niet veel te veel gebruikt? Zitten alle schroefjes goed vast :)
tja, wat is vast? na het monteren heb gecontroleerd of ik de heatsinks kon bewegen ten opzichte van het mobo, er was alvast geen speling

op de cpu en gpu heb ik druppeltje pasta gedaan ter grote van een linz/erwt
de gebruikte pasta is amasan t12, mss niet de beste, maar heb deze al meerdere malen gebruikt en nog nooit problemen mee gehad

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb meegemaakt, met exact dit type laptop, dat er zich een stofdeken had verzameld op een lastig bereikbare plek en inderdaad, het hele geval moet bijna ontleed worden om overal bij te kunnen komen. Om te controleren of de koeling zijn werk goed doet en alles goed is geplaatst, zou je de uitblaas-lucht op zijn temperatuur kunnen controleren. Als je CPU 90°C wordt dan zou je je hand eigenlijk niet in de uitstroom kunnen houden, zo warm zou de uitgeblazen lucht moeten zijn. Heb je een flinke uitblaas en ligt de temperatuur daarvan ook heel erg hoog?

Testing, one, two ...

• justmike
hardware-lover schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:39:
Ik heb meegemaakt, met exact dit type laptop, dat er zich een stofdeken had verzameld op een lastig bereikbare plek en inderdaad, het hele geval moet bijna ontleed worden om overal bij te kunnen komen. Om te controleren of de koeling zijn werk goed doet en alles goed is geplaatst, zou je de uitblaas-lucht op zijn temperatuur kunnen controleren. Als je CPU 90°C wordt dan zou je je hand eigenlijk niet in de uitstroom kunnen houden, zo warm zou de uitgeblazen lucht moeten zijn. Heb je een flinke uitblaas en ligt de temperatuur daarvan ook heel erg hoog?
aan de uitlaat is geen luchtstroom voelbaar, ook al hoor ik de fan draaien. op de casing ter hoogte van de koeling kan je je handen niet houden, je kan er bij wijze van spreken een ei op bakken

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Koelers en fans loshalen, dekentje weghalen en nieuwe koelpasta plaatsen. Dan ben je weer klaar.

Lezen is ook een vak, dat heb je al gedaan kennelijk

[ Voor 26% gewijzigd door sebastius op 08-03-2015 19:46 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dan ben ik bang dat er nog steeds iets de uitstroom belemmerd of je hebt de koeling niet juist aangebracht op de CPU.

Testing, one, two ...

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

justmike schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:44:
[...]

aan de uitlaat is geen luchtstroom voelbaar, ook al hoor ik de fan draaien. op de casing ter hoogte van de koeling kan je je handen niet houden, je kan er bij wijze van spreken een ei op bakken
Dan is dat overduidelijk het probleem. Geen airflow = geen koeling :)

Android developer & dürüm-liefhebber

• justmike
is het mogelijk dat alhoewel de fan nog draait, deze niet meer naar behoren werkt en dus niet voldoende koelt ?

ik zal de laptop nog maar eens demonteren en controleren of alles goed zit. is wel een heus karwei, de laptop moet compleet uit elkaar om de koeling te kunnen bereiken

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Klopt, een behoorlijke job ja, maar ik heb ook destijds ook prima kunnen herstellen. Betreffende laptop werd altijd op een wollen deken gebruikt, je kunt je voorstellen wat er aan opgepropte wol werd aangetroffen in het apparaat. Normaal gesproken zou je fan, als er van zulk hoge temperaturen worden gemeten, op zijn allerhoogste stand gaan draaien. Doet ie dat niet dan denk ik dat de hoge temperatuur niet juist wordt gedetecteerd of de uitblaas is nog dusdanig belemmerd dat ie dat helemaal niet kan. Mogelijk heb je nog een plekje over het hoofd gezien? Is het rooster bij de uitblaas-opening werkelijk wel goed schoon? Zie je, als je daar met een lampje in schijnt, niet nog van alles zitten aan opgehoopt stof?

Testing, one, two ...

• justmike
hardware-lover schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:12:
Klopt, een behoorlijke job ja, maar ik heb ook destijds ook prima kunnen herstellen. Betreffende laptop werd altijd op een wollen deken gebruikt, je kunt je voorstellen wat er aan opgepropte wol werd aangetroffen in het apparaat. Normaal gesproken zou je fan, als er van zulk hoge temperaturen worden gemeten, op zijn allerhoogste stand gaan draaien. Doet ie dat niet dan denk ik dat de hoge temperatuur niet juist wordt gedetecteerd of de uitblaas is nog dusdanig belemmerd dat ie dat helemaal niet kan. Mogelijk heb je nog een plekje over het hoofd gezien? Is het rooster bij de uitblaas-opening werkelijk wel goed schoon? Zie je, als je daar met een lampje in schijnt, niet nog van alles zitten aan opgehoopt stof?
de fan is ook compleet gedemonteerd geweest en zeker goed schoon, de ( gedemonteerde )roostertjes zijn uitgeblazen met perslucht, de vinnen van de ventilator heb ik schoongemaakt met wattenstaafjes en alchohol

denk dat ik maar eens een nieuwe fan ga bestellen, de prijzen vallen wel mee +- 10/15 euro
Pagina: 1