Toon posts:

Laptop kiest steeds zelfde Wi-Fi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb twee Wi-Fi accespoints. Beneden een Apple Time Capsule (zonder router functie) en op zolder een TP-Link AC router (zonder router functie). Beide werken op 5GHz.

Echter pakt mijn laptop steeds die TP-Link van zolder. Ook als ik beneden zit naast de Time Capsule. Is mijn laptop even in slaapstand geweest, staat hij weer op Zolder.

Waar komt deze voorkeur vandaan? Hij zou toch het sterkste signaal moeten pakken?

Laptop is een Macbook Pro.

Iemand een idee?

Thnx

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom zou hij sterkste signaal moeten pakken? Wat heb je ingesteld om dat te regelen?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:10:
Waarom zou hij sterkste signaal moeten pakken? Wat heb je ingesteld om dat te regelen?
Wat zou je moeten kunnen instellen aan de kant van de laptop? Wat is de reden dat hij een signaal op zolder pakt en niet een signaal waar je direct naast zit?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb je op beide APs dezelfde SSID en beveiligingssettings (maar liefst wel een ander kanaal) ingesteld?

dion_b schreef op zondag 08 maart 2015 @ 18:10:
Volgens mij doen alle devices dat vanzelf. Zal wel ergens in een 802.11-nogiets standaard afgesproken zijn.

https://superuser.com/que...or-multiple-access-points

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 08-03-2015 19:26 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Heeft met de volgorde van je netwerken te maken. Alle grote OSsen hebben een lijstje netwerken ergens staan die in een bepaalde volgorde afgewerkt wordt. Bij Windows is dat in het Netwerkcentrum bij 'draadloze netwerken beheren' in je control panel ergens.

Bij OS X is het Systeemvoorkeuren->Netwerk->WiFi->Geavanceerd.

In beide gevallen kan je het lijstje gewoon reorganiseren om de prioriteit te veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:29:
Heeft met de volgorde van je netwerken te maken. Alle grote OSsen hebben een lijstje netwerken ergens staan die in een bepaalde volgorde afgewerkt wordt. Bij Windows is dat in het Netwerkcentrum bij 'draadloze netwerken beheren' in je control panel ergens.

Bij OS X is het Systeemvoorkeuren->Netwerk->WiFi->Geavanceerd.

In beide gevallen kan je het lijstje gewoon reorganiseren om de prioriteit te veranderen.
hah. ik zie het.. je kan ze inderdaad eenvoudig reorganiseren door ze omhoog of omlaag te slepen. Altijd vanuit gegaan dat je laptop het sterkste signaal pakt.

Even kijken of het ook werkt.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je je 2 APs hetzelfde SSID hebt gegeven, zouden ze niet als 2 netwerken maar juist als 1 netwerk moeten verschijnen in de lijst waar johnkeates het over heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:36:
Als je je 2 APs hetzelfde SSID hebt gegeven, zouden ze niet als 2 netwerken maar juist als 1 netwerk moeten verschijnen in de lijst waar johnkeates het over heeft.
Dat heb ik een keer gedaan. Maar de meeste apparaten lijken daar toch redelijk zenuwachtig van te worden. Vooral ook omdat het 2 verschillende AP's zijn.

Ik had ze beide op een ander kanaal staan.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mits je de rest van de instellingen (beveiliging en zo) identiek hebt zou het niet uit moeten maken dat het verschillende APs zijn.

En als je het op die manier doet, snappen apparaten wél dat ze moeten 'roamen' (de sterkste AP pakken). Als ze verschillende SSIDs hebben doen ze dat uiteraard niet en gaan ze uit van de prioriteit die jij in je lijstje hebt ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:25:
Mits je de rest van de instellingen (beveiliging en zo) identiek hebt zou het niet uit moeten maken dat het verschillende APs zijn.

En als je het op die manier doet, snappen apparaten wél dat ze moeten 'roamen' (de sterkste AP pakken). Als ze verschillende SSIDs hebben doen ze dat uiteraard niet en gaan ze uit van de prioriteit die jij in je lijstje hebt ingesteld.
Dus de zelfde SSID, encryptie en wachtwoord uiteraard. Elk hun eigen kanaal..

Ik ga het weer een keer proberen maar had vaak het idee dat het elkaar beet..

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:30:
[...]

Dus de zelfde SSID, encryptie en wachtwoord uiteraard. Elk hun eigen kanaal..
Correct. Uiteraard moeten de beide APs ook in hetzelfde netwerk zitten, maar ik neem aan dat dat wel het geval is.
Ik ga het weer een keer proberen maar had vaak het idee dat het elkaar beet..
Nee hoor, dit zou gewoon moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:34:
[...]
Correct. Uiteraard moeten de beide APs ook in hetzelfde netwerk zitten, maar ik neem aan dat dat wel het geval is.

[...]

Nee hoor, dit zou gewoon moeten werken.
Ja beide in het zelfde netwerk. 1 router en 1 DHCP (KPN Experia)

TP-Link en Apple heb ik de DHCP op uit gezet dus dat is gewoon een switch + AP

Thnx

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:17:
[...]

Wat zou je moeten kunnen instellen aan de kant van de laptop?
Meer dan genoeg. Wat instelbaar is hangt af van je WiFi chip, je OS en je drivers. Bij Mac is het meestal redelijk gestandaardiseerd. Kijk o.a. hier:
https://support.apple.com/kb/PH13797?locale=en_US
Wat is de reden dat hij een signaal op zolder pakt en niet een signaal waar je direct naast zit?
Bijvoorbeeld dit (uit bovenstaande link):
By default, your Wi-Fi connection attempts to join the wireless network your computer was most recently connected to.
Doe dus geen aannames over gedrag tenzij je zelf expliciet iets ingesteld hebt :o
Compizfox schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:25:[...]

Volgens mij doen alle devices dat vanzelf. Zal wel ergens in een 802.11-nogiets standaard afgesproken zijn.
Nope. Is volledig aan de client om te beslissen hoe hij dat doet. Dat is een van de enorme lacunes in 802.11 - er is niets over afgesproken dus iedere client kan implementeren wat hij wil. 802.11 beschrijft gedrag als de client eenmaal besluit om ergens mee te verbinden, niet hoe het tot die beslissing komt.
Compizfox schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:25:

En als je het op die manier doet, snappen apparaten wél dat ze moeten 'roamen' (de sterkste AP pakken).
Wat je hier beschrijft is default behaviour is iOS 8 en in Samsung implementaties van Android. Het is allerminst standaard.
Als ze verschillende SSIDs hebben doen ze dat uiteraard niet en gaan ze uit van de prioriteit die jij in je lijstje hebt ingesteld.
Kan. Dit is weer default behaviour van MacOS en Windows.

Oslik blyat! Oslik!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

OK, misschien is het dan niet gestandaardiseerd, maar ik ben nog nooit een apparaat tegengekomen die niet op de sterkste AP afgaat als ze allemaal dezelfde SSID hebben.

Wel kan het per implementatie verschillen wat de threshold is voordat ze naar een sterkere AP overgaan. (zoals ook staat uitgelegd in de link die ik postte)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Compizfox schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:54:
OK, misschien is het dan niet gestandaardiseerd, maar ik ben nog nooit een apparaat tegengekomen die niet op de sterkste AP afgaat als ze allemaal dezelfde SSID hebben.
Neem een willekeurige iDevice met iOS 7 of lager en je hebt zo'n apparaat. Of neem een Mac of Windows PC die eerder op de andere AP zat en die AP is nog mee te verbinden (ongeacht of het sterker is of niet).
Wel kan het per implementatie verschillen wat de threshold is voordat ze naar een sterkere AP overgaan. (zoals ook staat uitgelegd in de link die ik postte)
Dat is weer andere punt dan of ze op sterkste afgaan bij eerste keer aanmelden.

Ook hier: gedrag kan verschillen en je hebt erbij die gewoon geen threshold hebben en aangemeld blijven tot ze eraf vallen. Oude iOS en sommige Windows drivers bijv.

Als je dit soort ongein niet wilt moet je vanuit de AP een handje helpen. Daar heb je grof gezegd twee mogelijkheden:
1) niet extreem duur: neem APs met mogelijkheid om min RSSI (high-end Asus) of min MCS (nieuwere Engenius) in te stellen. Daarmee kun je aangeven dat de AP de client eraf knikkert onder zeker niveau en voor een bepaalde tijd blacklist waardoor je het dwingt om met andere AP te verbinden. Nadeel van RSSI-methode is dat het geen rekening houdt met SNR. Bij hoog SNR zal de client allicht te vroeg gekicked worden, bij lage SNR zal de client nog te lang toegelaten worden.
2) duurder maar beter: een volledig managed netwerk, zoals de 'grote jongens' (Cisco Meraki, Alcatel Lucent, HP Aruba, Aerohives etc) aanbieden en je enigszins voor thuis/SOHO gebruik betaalbaar hebt van Ubiquiti of OpenMesh. Exacte techniek verschilt per vendor, maar linksom of rechtsom zorgen de APs ervoor dat ze clients naar de meest geschikte leiden.

Probleem is dus dat zelfs de meest eenvoudige oplossing hierboven al snel EUR 130 per AP kost, dus niet beschikbaar is voor gemiddelde thuisgebruiker. En dan ben en blijf je overgeleverd aan de implementaties van de vendors - en dat zijn er nogal wat.

M'n grootste teleurstelling is dat er geen goede opensource-oplossing is. Zelfs DD-WRT en OpenWRT zien netwerkkeuze als iets van de clients en bieden geen managed WiFi-oplossingen aan. Dichtst in de buurt zijn een paar rare meshnetwerkprojecten van University of California. Geweldig als je naadloos wilt roamen langs een Interstate door Silicon Valley, maar nutteloos IRL :(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik uit bovenstaande dus concluderen dat het niet altijd even feilloos werkt?

Op Universiteiten en bedrijven werkt het idd altijd perfect. Bijvoorbeeld Eduroam op de UvA heb ik in elk hoekje goed ontvangst.. Thuis heb ik dan 1 streepje en duurt het even voordat mijn laptop/iDevice ziet dat er een sterker signaal is.. Maar dan moet de laptop dus zelf op snor gaan naar een sterker signaal en dat duurt soms even..

Of als je op de overloop staat, weet hij ook even niet of hij beneden of zolder moet pakken. Althans, dat is mijn ervaring..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:44:
Kan ik uit bovenstaande dus concluderen dat het niet altijd even feilloos werkt?
Dat is in ieder geval een feilloze conclusie :P
Op Universiteiten en bedrijven werkt het idd altijd perfect. Bijvoorbeeld Eduroam op de UvA heb ik in elk hoekje goed ontvangst..
Dat zijn dus de professionele netwerken waar ik het over had. Als je EUR 50k over hebt kun je ook zo'n ding in huis halen :P
Kan tegenwoordig wat goedkoper, met Aerohives ben je voor EUR 3k ofzo klaar- maar dan nog...
Thuis heb ik dan 1 streepje en duurt het even voordat mijn laptop/iDevice ziet dat er een sterker signaal is.. Maar dan moet de laptop dus zelf op snor gaan naar een sterker signaal en dat duurt soms even..

Of als je op de overloop staat, weet hij ook even niet of hij beneden of zolder moet pakken. Althans, dat is mijn ervaring..
Yep, en een ervaring die verre van uniek is.

Makkelijkste optie is om te gaan voor een cloud managed network, zoals Ubiquiti of OpenMesh. Maar dan moet je uitgaan van EUR 100 per crappy 2.4GHz-only AP of dik EUR 200 voor dualband-varianten. Als je geld over hebt en het echt goed wilt aanpakken, dan is dit een goede optie.

Budget niet zo ruim (cq vriendin die andere prioriteiten voorstelt - zoals de mijne zoals ik hiermee aan kwam zetten :+ ), dan moet je zelf slim zijn als je netwerk dat niet is. Doe een goede site survey, zorg voor zo min mogelijk overlap (zendsterkte eerder omlaag dan omhoog :o ), gebruik min RSSI indien mogelijk. Kijk in je specifieke client devices wat de opties zijn. Bij Android kun je met WiFi Prioritizer een hoop doen. Bij Windows moet je in de advanced driver options kijken, o.a. Broadcom drivers hebben een nuttige "Roaming Aggressivity" optie die op high gezet kan worden. Weet niet exact wat je bij MacOS kunt, maar ws aardig wat als je zoekt.

Oslik blyat! Oslik!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:17:
APs met mogelijkheid om min RSSI (high-end Asus)
Niet alleen high-end, alle Asus routers met Broadcom hebben die optie.
Asus routers met Ralink-Mediatek niet.
Dav1d schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 22:05:
Koop een paar van Asus RT-N12 D1 voor 23 euro per stuk.
Want heeft 'roaming assistant' (minimum RSSI):
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2qtg7x4.png
Goedkoopste dual-band Asus met minimum rssi is de RT-AC56U (gelijk aan de 3x3 AC68U, maar dan 2x2 en pcb antennes).

• Dav1d
  • Niet online
Verkeerd advies. Cloudtrax doet niks tegen sticky clients. Eigen ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Dav1d schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:13:
[...]

[...]

[...]

[...]

Goedkoopste dual-band Asus met minimum rssi is de RT-AC56U (gelijk aan de 3x3 AC68U, maar dan 2x2 en pcb antennes).
Thanks.. zoiets moet ik hebben

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:13:
[...]

[...]

Uhm, die heb ik op kantoor liggen en heb er afgelopen maandag nog naar gekeken: geen min RSSI :o

Oslik blyat! Oslik!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb je misschien niet de laatste firmware?

• Dav1d
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:42:
[...]

Uhm, die heb ik op kantoor liggen en heb er afgelopen maandag nog naar gekeken: geen min RSSI :o
Dan draai jij antieke firmware. Zit er in sinds 3.0.0.4.374.291.

offtopic:
Kap eens met die betweterige toon en die smiley.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 17:33
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:44:

Op Universiteiten en bedrijven werkt het idd altijd perfect. Bijvoorbeeld Eduroam op de UvA heb ik in elk hoekje goed ontvangst..
Daar zit een productkeuze achter (dure enterprise-oplossingen), en wordt ook gestuurd door het aantal users wat je reëel per AP kwijt kan. Daarmee worden de cellen vaak al snel kleiner, en dus meer AP's, en dus betere dekking... en dan nog kan je 5 streepjes hebben, en toch klagende gebruikers omdat hun device het vertikt om fatsoenlijk te roamen. Met geluk kan je oplossing iets sturen, maar uiteindelijk is het de client die de keuze maakt. Ik heb hier clients die keurig door de wifi controller van een AP geschopt worden, en dan dan verdommen te associëren met een (vaak meerdere) beter AP.

...maar het netwerk is dan kut, natuurlijk 8)7

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zien jullie nou niet een beetje teveel beren op de weg? Voor wat de TS wil, zal het waarschijnlijk goed genoeg werken.

Ik heb zelf ook zo'n setup, één AP op de begane grond, en een AP een verdieping hoger. Niet alle clients pakken altijd op elk moment de beste AP (sommige clients zijn net iets te 'sticky') maar ik heb er in de praktijk nooit last van; het werkt 'goed genoeg'.

Ik kan de TS in elk geval aanraden om de boel eens in te stellen zoals ik aangaf (zelfde SSID) en zich niet te veel laten afschrikken door de reacties hierboven.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:54:
[...]

Dan draai jij antieke firmware. Zit er in sinds 3.0.0.4.374.291.
Ik draaide gewoon wat out-of-the-box erop zat (was een snelle 5-min check voor DFS en min RSSI support, meer niet). Even opnieuw bekeken: inderdaad 3.0.0.4.374.158. Danku Asus voor uitbrengen onvolwassen apparaat...

Update levert 3.0.0.376.3754. En nu wel Roaming Assistent. Nog steeds geen DFS, dus ik zou dit apparaat nog steeds met klem afraden in een multi-AP situatie; zonder DFS heb je maar 80MHz beschikbaar in de 5GHz-band en zal dus iedere WiFi-ac apparaat per definitie interfereren met iedere andere WiFi-ac apparaat tenzij je de kanaalbreedte omlaag schroeft, en dan had je net zo goed geen AC hoeven kopen.

Natuurlijk kun je met DD-WRT of consorten alsnog toegang krijgen tot de DFS-kanalen, maar dan verlies je je roaming assitent.
offtopic:
Kap eens met die betweterige toon en die smiley.
:>

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
Zijn er niet dingen als 802.11k en 802.11r die dit makkelijker maken? Ik weet dat dat om huis-tuin-keuken-consumenten-mediamarkt rommel niet 1-2-3 te vinden zal zijn (misschien op de AirPort dingen), maar dat moet in software toch ook gedeeltelijk af te vangen zijn.

Uiteraard zou het natuurlijk ook leuk zijn als iedereen een WiFi controller in huis had en we een hack a-la UniFi zero handoff kunnen doen :p

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 17:33
k en r zouden dat gedeeltelijk moeten oplossen inderdaad, maar support is daarvoor nog steeds een issue. Daarnaast moeten de clients het nog steeds ondersteunen (dus je legacy heeft er nog steeds niets aan)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johnkeates schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:35:
Zijn er niet dingen als 802.11k en 802.11r die dit makkelijker maken? Ik weet dat dat om huis-tuin-keuken-consumenten-mediamarkt rommel niet 1-2-3 te vinden zal zijn (misschien op de AirPort dingen), maar dat moet in software toch ook gedeeltelijk af te vangen zijn.
802.11r schiet in een huissituatie niet op, het is puur een manier om 802.1x sneller te laten verlopen door auth en associate in parallel te laten gebeuren. Handig voor allerlei FON/WifiSpots achtige meuk, maar als je WPA2-PSK doet heb je er weinig aan 802.11k is wat dat betreft interessanter, maar vraagt samenwerking van client en AP. Om een of andere reden heb ik m'n twijfels of dat met goede interoperabele oplossingen gaat komen. Sowieso zijn beide al 7 jaar oud, niets nieuws onder de zon dus.
Uiteraard zou het natuurlijk ook leuk zijn als iedereen een WiFi controller in huis had en we een hack a-la UniFi zero handoff kunnen doen :p
Yep. Heb me blauw gezocht voor OpenWRT plugins die die kant op gingen, maar niets gevonden :'(

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
dion_b schreef op maandag 09 maart 2015 @ 21:13:

[...]

Yep. Heb me blauw gezocht voor OpenWRT plugins die die kant op gingen, maar niets gevonden :'(
Argh. Nouja, dan hoef ik er zelf in elk geval niet nog eens naar te zoeken voor eventuele beun-wifi-roaming netwerken.

Misschien tijd om een GitHub projectje op te zetten voor een FOSS radio controller, maar dan een distributed die op elke radio node draait in handovers zelf trackt met z'n nearest neighbours ofzo. Zijn vast meer geïnteresseerden en dan hoef ik het niet helemaal zelf te programmeren :p </lazy>

Alle clients configureren dat ze eerder hoppen is ook zo'n onhandig ding, moet je bij elke client configuratie provisionen enzo.. http://www.intel.com/support/wireless/wlan/sb/CS-030101.htm

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 09-03-2015 21:29 ]

Pagina: 1