Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 20:59

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Hallo,

Een tl;dr versie is onderaan deze post te vinden.

Aangezien ik redelijk tekort heb aan RAM, ben ik van plan om wat te kopen. (Zeker aangezien de website Download More RAM niet werkt zoals ze beloven. :+ )
Momenteel heb ik in mijn thuisserver en in mijn desktop 8GB zitten. In mijn thuisserver zit momenteel dit RAM en in mijn desktop dit RAM. Het enige verschil tussen deze twee is dat de ene als ene setje is verkocht, en de andere als twee losse latjes verkocht zijn.

Ik ben mij er overigens van bewust dat ik een non-ECC moederbord in mijn thuisserver heb, maar ik was niet van plan om dit te gaan vervangen, aangezien het vrij nieuw spul is. :) Op mijn desktop heb ik een overclock, maar de thuisserver draait uiteraard op de stock snelheid. De specs van mijn desktop lijken mij niet echt relevant voor dit topic, maar de specs van mijn thuisserver zijn dat wel: (Ik gebruik de stock cooler, dus hoogte van het RAM maakt niet veel uit.)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 197,50€ 197,50
1Asus H87M-PLUS (C2 revisie)€ 0,-€ 0,-
3WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 118,95€ 356,85
1WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD5000BEVT, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
2Kingston KHX1600C9D3/4G€ 0,-€ 0,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 616,25

Nu wil ik in beide machines 16GB hebben. Aangezien het RAM hetzelfde is, leek mij het beste om het RAM uit de server bij mijn desktop erbij te plaatsen. Dan heb ik in ieder geval in mijn desktop 4 dezelfde RAM latjes zitten.

Nu komt dus de vraag: Welk RAM voor in de thuisserver? Aangezien ik hele goede ervaringen heb met Kingston (zowel qua performance als betrouwbaarheid), neig ik ook sterk naar dit merk. Dit zijn mijn eisen:
  • Niet (veel te) duur (maximaal +/- 150 euro);
  • Stabiel;
  • Betrouwbaar;
  • 1600MHz.
Ik geef niets om het uiterlijk van het RAM.
Enkele vragen
Tijdens het zoeken naar RAM kwamen er een paar een paar vragen naar boven drijven:
  • Ten eerste vraag ik mij af of er veel verschil in stabiliteit en betrouwbaarheid zit tussen Kingston ValueRAM en Hyper-V RAM.
  • Wat ik mij ook af vraag is of er veel verschil zit in 4 keer 4GB, of 2 keer 8GB.
  • Hoe staat Kingston er voor in vergelijking met andere merken qua stabiliteit en betrouwbaarheid? Zijn er andere merken die duidelijk hier beter in zijn?
  • Ik zie dat Kingston nu een hele berg soorten HyperX heeft. De Fury overclockt zichzelf, waar ik geen interesse in heb. Het kenmerk van de Savage is de heatspreader, low profile en z'n XMP profiles. De Predator claimt betrouwbaar te zijn. De Beast lijkt meer performance gericht te zijn. Hieruit concludeer ik dat de Predator vanwege zijn betrouwbaarheid voor mij de voorkeur heeft. Klopt dit?
Wat ik zelf heb gevonden:
De Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX, dit lijkt hetzelfde RAM te zijn als ik al heb, maar dan als setje van 4. Aangezien deze niet zo veel verkocht wordt, behoorlijk duur. Staat op de QVL van het moederbord.
De Kingston KHX18C10T2K4/16. Kingston's Predator RAM, wat betrouwbaar zou moeten zijn. Ook redelijk prijzig, en wat sneller dan ik nodig heb.
De Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU. Geen Kingston, goede snelheid en betaalbaar. Ik heb echter geen idee wat de betrouwbaarheid en stabiliteit van dit spul is.
Mocht iemand andere ideeën hebben, ik hoor het graag!

Too long didn't read version:

Ik zoek een:
Ik heb 16GB non-ECC DDR3 RAM nodig voor mijn thuisserver met dit moederbord en deze CPU. Deze hardware heb ik dus al.
Wat is je budget?
Ik heb een budget van ongeveer €150, maar het mag daar wel een (beetje) overheen. Zolang het de meerprijs waard is.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben een grote fan van Kingston, de HyperX serie heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten. Maar mocht een ander merk stabieler en betrouwbaarder zijn, dan sta ik open voor alternatieven.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaan gebruiken.
Zoals bovenin vermeld, dit moederbord en deze CPU. De rest van het systeem staat, mocht je het nodig hebben, in het tabelletje. Mijn thuisservertje draait Hyper-V met een stuk of 10 VMs. Momenteel heb ik 8GB RAM, maar dit is toch behoorlijk krap aan het worden.

Hopelijk was dit ongeveer alle informatie, als jullie meer informatie nodig hebben, hoor ik het wel. :P Alvast heel erg bedankt!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Ik zou gewoon de goedkoopste 2x8GB kit kopen die je moederbord QVL ondersteund dan zit ook goed met de stabiliteit, qua snelheid zal je toch geen verschil merken. Ga sowieso voor 8GB modules dus 2x8GB, want dan kan je nog upgraden als je toch weer te weinig hebt. Ik heb zelf ook 16GB met VMWare ESXi de afgelopen drie jaar 4x4GB Kingston ValueRam 1333MHz omdat dat het goedkoopste was en er amper 8GB modules waren, nu wil ik eigenlijk naar de 32GB, maar dan moet ik al mijn modules vervangen en dat kost teveel...
Heatspreader maakt eigenlijk ook niks uit. Ik heb in mijn desktop Samsung M378B5273DH0-CH9 dat ziet eruit als gewoon OEM geheugen zonder heatspreader, maar klokt zeer goed. Heb dit op 2133MHz lopen inplaats van 1333Mhz zonder extra koeling en het wordt niet warm.

Ik zou dus voor de Crucial gaan, staat genoeg van Crucial op de QVL dus dit zal vast ook wel werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 08-03-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Hoewel ik best wil geloven dat prijsverschil voor een groot deel marketing/marge is, zal er toch best wel verschil zitten tussen RAM modules? Is het qua performance ook niet te merken of er gebruik wordt gemaakt van 2 keer 8GB of 4 keer 4GB? Je hebt wel een goed punt met het later opnieuw uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

TommieW schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:46:
Hoewel ik best wil geloven dat prijsverschil voor een groot deel marketing/marge is, zal er toch best wel verschil zitten tussen RAM modules? Is het qua performance ook niet te merken of er gebruik wordt gemaakt van 2 keer 8GB of 4 keer 4GB? Je hebt wel een goed punt met het later opnieuw uitbreiden.
Nee qua performance maakt hoeveelheid modules niet uit voor dat platform, je hebt twee modules nodig voor dual channel of vier, maar het blijft dual channel en gaat dus niet sneller. Het verschil tussen RAM modules zal er echt wel zijn, maar alle merken die je opnoemt zijn zeer goede merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Ik heb inderdaad nog even verder gezocht, maar het lijkt er niet echt op dat bij het meeste gebruik de bandbreedte van het RAM een bottleneck is. Waarschijnlijk zal ik dus gaan voor een setje van twee keer 8GB.
Ik ben nu de Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/16 aan het overwegen. Snelheid zit goed, levenslange garantie (zo ver ik daar wat aan heb :P ), en niet al te duur.

Heeft iemand nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:32

Thomg

Aww yiss

Superieure specs en goedkoper.
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
Nog steeds betere specs en nog goedkoper.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

Ik snap niet waarom iemand iets anders dan die twee zou willen. Die kingston sticks zijn kijkende naar de prijs en specs erg oninteressant.
Ik draai al jaren op crucial RAM en ik heb geen moment teruggekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 09-03-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Ik ga dan toch maar vanmiddag de Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU kopen. Bedankt!

Edit: RAM gekocht en geplaatst. De juiste snelheid en timings werden automagisch correct ingesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door TommieW op 12-03-2015 08:19 ]

Pagina: 1