Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheiky
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 22:34
Hoi,

ik heb een probleem met de pc van mijn broertje en ik kom er niet uit.
Onlangs dacht hij dat zijn SSD kapot was, omdat de pc crashde. Na het vervangen ervan heeft hij gedaan, maar nooit helemaal goed. Nu zit er helemaal geen energie meer in. Met het aanzetten beginnen alle ventilatoren wel te draaien, ook die van de grafische kaart. Krijg alleen geen beeld. MB geeft direct de volgende code:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2le3whw.jpg
Alleen ik kan deze code nergens terug vinden, dan wel het symbool vinden voor de gespiegelde "h".
Enig idee wat dit betekend? Google of Asrock documentatie levert nog niets op.

Heb geprobeerd met een andere werkende videokaart (ivm het geen beeld krijgen), maar geen effect.
Nieuwe SSD, ook geen effect(maar dan zou ik op z'n minst beeld moeten krijgen lijkt me.
Alle geheugen getest(100% goed). Zonder geheugen, zelfde MB code en gedrag.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat het MB of de processor kapot is, maar hoop met jullie ervaring iets meer zekerheid te krijgen.(wellicht is het heel iets anders)

Mijn redenatie:
- geheugen, uitgesloten
- grafische kaart, uitgesloten. Op beide PCI-E poorten.
- SSD, uitgesloten. Zou per slot van rekening dan sowieso beeld en bios moeten krijgen
- processor: mogelijkheid 1. Maar zou ik dan geen andere code krijgen en zou hij niet direct herstarten of afsluiten?
- MB: mogelijkheid 2. Ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten testen.

Bedankt alvast!

Samenstelling:

AMD Phenom II X4 955 Black (niet/nooit geclocked)
Asrock 870 Extreme 3
Corsair XMS3 geheugen 4x2GB 1600Mhz CL9 1,5V
Crucial MX100 256 GB
6870 Grafische kaart, merk weet ik zo niet. Ook geprobeerd met MSI GTX 560ti, zelfde symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als je alles er uit trek behalve de CPU wat krijg je dan voor code?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwittrooper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:09
Op welke wijze heb je het geheugen gecontroleerd? Heb je de mogelijkheid om een andere cpu te proberen op het moederbord?

[ Voor 146% gewijzigd door zwittrooper op 08-03-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheiky
prutser001 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 14:25:
Als je alles er uit trek behalve de CPU wat krijg je dan voor code?
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga er straks weer even langs, zal die zeker proberen.
zwittrooper schreef op zondag 08 maart 2015 @ 14:26:
Op welke wijze heb je het geheugen gecontroleerd? Heb je de mogelijkheid om een andere cpu te proberen op het moederbord?
Geheugen is met memtest getest op een andere pc. Zonder geheugen of met slechts één van de bankjes geeft het MB dezelfde code, dus ga er vooralsnog vanuit dat het geheugen niet het probleem is.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid een andere CPU te testen.

Edit:
Gisteren getest met het afsluiten van alle componenten behalve MB en processor. Helaas dezelfde error. Ik ga er dus maar vanuit dat of het MB of de processor of beide de geest hebben gegeven. Aangezien ik geen test kan opstellen om ze afzonderlijk te testen, denk ik dat ik maar op zoek moet naar wat anders...

[ Voor 17% gewijzigd door Sheiky op 09-03-2015 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 23:47

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je hebt wel een bios reset gedaan?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheiky
Bios resetten had ik al wel geprobeerd. Ook hierbij helaas geen verschil. Blijft de rare "h"0 code geven zoals op de foto.
Welke opties zijn er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheiky
De beslissing is gevallen. We gaan op zoek naar een nieuw setje. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADMIRAL DAVE
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Je kan even nagaan wat die "H0" code betekend vaak staat dit in het boekje van het moederbord. Dit gegeven kan ook helpen om te uit te zoeken wat het probleem is zodat er mogelijk nog oplossingen boven water komen.

Mvg. admiral Dave ✯✯✯✯✯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:50
Hoe oud is deze pc? kan ook zijn dat de voeding zn werk niet goed meer doet.
Wat voor merk voeding zit er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheiky
ADMIRAL DAVE schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:42:
Je kan even nagaan wat die "H0" code betekend vaak staat dit in het boekje van het moederbord. Dit gegeven kan ook helpen om te uit te zoeken wat het probleem is zodat er mogelijk nog oplossingen boven water komen.
Dat is het "leuke" dus aan deze code, hij bestaat niet volgens de handleiding. Als het daar in had gestaan was het allemaal een stuk makkelijker geweest.
Phenos2 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:05:
Hoe oud is deze pc? kan ook zijn dat de voeding zn werk niet goed meer doet.
Wat voor merk voeding zit er in?
Dat kan zeker nog een mogelijkheid zijn. De pc is ondertussen zo'n 4 jaar oud.
Ik weet het niet zeker wat het merk voeding is, maar ik denk dat het een Cooler Master(modulaire) voeding is. Sowieso geen b-merk of voeding die bij de kast zat.

Ik heb ondertussen een AMD Athlon X4 860K en ASUS A88XM-A in bestelling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADMIRAL DAVE
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Stuur eens een e-mail naar de fabrikant, meestal heb je dan binnen 24 uur antwoord

Mvg. admiral Dave ✯✯✯✯✯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

is het misschien 'd0' waarvan het onderste segmmentje van de d niet werkt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukeh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 23:43

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Dat je zonder geheugen dezelfde code krijgt is te verklaren, zie ook debug result vanuit ASRock website:

b0 Problem related to memory. Please re-install the CPU and memory. If the problem still exists, please install only one memory module or try using other memory modules.
* For X79 models, please try installing memory to DDR3 A1, B1, C1 and D1 slots.

Ik zou dus naar je geheugen en/of cpu kijken..

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheiky
ADMIRAL DAVE schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:58:
Stuur eens een e-mail naar de fabrikant, meestal heb je dan binnen 24 uur antwoord
Had ik al gedaan. Nog in afwachting van antwoord. Wellicht is mijn vraag ook wat lastig te begrijpen zonder visuele ondersteuning van het plaatje.
Dark schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:05:
is het misschien 'd0' waarvan het onderste segmmentje van de d niet werkt...?
Dat was ook mijn eerste gedachte. "Go to flat mode with 4GB limit and GA20 enabled. Verify the bootblock checksum.
Nu snap ik daar vrij weinig van 8)7 maar ik ging er vanuit dat dit wel betekend dat je op z'n minst beeld moet krijgen dan wel de bios in moet kunnen?
Dukeh schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:27:
Dat je zonder geheugen dezelfde code krijgt is te verklaren, zie ook debug result vanuit ASRock website:

b0 Problem related to memory. Please re-install the CPU and memory. If the problem still exists, please install only one memory module or try using other memory modules.
* For X79 models, please try installing memory to DDR3 A1, B1, C1 and D1 slots.

Ik zou dus naar je geheugen en/of cpu kijken..
Mocht het een b0 code betreffen dan betekend het dat niet alleen het onderste streepje van het display niet goed wordt aangestuurd, maar ook de linker en rechter worden verwisseld. Dat is niet te hopen.
Ik heb meerdere opties geprobeerd met het geheugen. Inclusief proberen van meerdere enkele verschillende reepjes. Ook Mem-test ziet geen fouten.

Heb op dit moment dus al wel wat nieuws besteld, maar ik moet zeggen dat ik nog wel steeds geinteresseerd ben in wat er nu echt aan de hand ben. Dus nogmaals bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheiky
Probleem lag hoogstwaarschijnlijk bij de CPU. Een nieuw moederbord(ander socket) en CPU erin en het loopt weer als een trein.

Nogmaals bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted.van.es
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 13:43
ik denk dat het geen h is maar een 4 om gedraai dan zou het dus 04 moeten zijn en dat houd in dat het een primair deel is dus geheugen of cpu. ik zou cpu even checken
door in een ander systeem te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 21:07

Nemesizz

Untouchable

Janpaalman schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:29:
Probleem lag hoogstwaarschijnlijk bij de CPU. Een nieuw moederbord(ander socket) en CPU erin en het loopt weer als een trein.

Nogmaals bedankt allemaal!
Dan is het dus het moederbord geweest en niet de CPU :P

Want als je de huidige CPU in een ander bord stopt, en het loopt als een trein, dan was de CPU nog goed.
Als de CPU niet goed was had een ander moederbord niks opgelost namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Nu online

ricardo246

Life's what you make it!

Nemesizz schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:48:
[...]

Dan is het dus het moederbord geweest en niet de CPU :P

Want als je de huidige CPU in een ander bord stopt, en het loopt als een trein, dan was de CPU nog goed.
Als de CPU niet goed was had een ander moederbord niks opgelost namelijk.
Hij zegt dat hij een andere socket heeft dus ook een nieuwe CPU.
Kan het imho nog steeds beide zijn..
Of het is vrijdag, en heb ik het niet goed gelezen...

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheiky
Haha sorry voor de spraakverwarring. Er is zowel een nieuw MB als CPU in gekomen :)

Volgens de Asrock hulpdienst was de code onmogelijk, men dacht dat het wellicht dan om een "d0" code ging waarbij het onderste streepje weg was gevallen. Zij dachten aan een CPU fout. In hun geval is dat met een korreltje zout te nemen aangezien ze natuurlijk liever eerst andermans product de schuld geven voordat ze hun eigen product falend verklaren :)

Hoe dan ook duurde het hele geintje al lang genoeg en hebben we de knoop doorgehakt en nieuwe onderdelen besteld. Ik weet niet zeker of het oude MB/CPU weg is gegooid, maar zo niet dan zal ik het hier aanbieden voor degene die het voor zijn/haar plezier nog wil uitpluizen.
Pagina: 1