Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

misplaatste lead

Pagina: 1
Acties:

• nlinzweden
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-03 18:30
Ik zat net dit artikel te lezen: nieuws: Bedrijf maakt smartphonecamera die chemische samenstelling objecten kan zien

Nee, de telefoon kan niet de "chemische samenstelling van gefotografeerde objecten [] achterhalen". Tuurlijk zijn er wat dingen te doen, maar deze claim is buiten proporties en misplaatst. De "experts" kunnen dit nog niet eens met machines van miljoenen euros, en dan kunnen bij dit bedrijfje nog zulke slimme mensen werken... De resolutie kan wel sterk verbeterd zijn, en ik geloof ik wel dat het "matches" kan vinden in de database, maar als iets rood is, is het nog geen tomaat. Visueel, IR, en UV geeft een hoop informatie, maar meestal niet genoeg. Een ander probleem is dat je vooral het oppervlak ziet, en hooguit dus aanwijzingen krijgt van de chemische componenten in het oppervlak. Nog een ander probleem is de resolutie in de intensiteit: biologische materialen bevatten chemische componenten in hoge concentraties (makkelijker te detecteren) en lage concentraties (zeer moeilijk tot onmogelijk te detecteren).

Misschien een idee om reactie van Prof. Lutgarde Buydens van de Radboud Universiteit Nijmegen te vragen. Haar afdeling heeft in het verleden licht van verschillende golflengtes gebruikt voor identificatie.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik twijfelde bij het schrijven ook al over de claims maar die twijfel is als zodanig niet in het stuk tot uiting gekomen. Ik heb eea genuanceerd: nieuws: Smartphonecamera kan indicatie geven van chemische samenstelling objecten

Dank voor de tip mbt Prof. Buydens, ik zal eens informeren hoe hij dit inschat. :)