Ik ben er onvoldoende bekend mee en kan uit de gevangen packets niet zo goed halen wat er nou gebeurt. Het e.a. lijkt wel leesbaar, b.v. in Wireshark want daar zie ik per packet wat er langs komt.David schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:24:
Die data ziet er erg raar uit. Is het niet de .xml maar dan in een verkeerde encoding?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Heb je al de verplichte piekspanningsbeveiliging aangebracht in de meterkast, anders blijven ze defect raken. Bij ons zijn er 7 gesneuveld. Na het aanbrengen van de piekspanningsbeveiliging nu een jaar geleden zijn ze nog allemaal heel. Deze inverters voldoen helaas niet aan de eisen.Thijs8472 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:13:
Ik heb begrepen van mijn leverancier dat ze nog niet failliet zijn maar in surseance van betaling en dat er een redelijke kans is dat er een doorstart komt, inclusief de overname van garantie. Ondertussen heb ik nog geen uitsluitsel over de garantie op mijn kapotte SMI-240-60 die vanuit mijn leverancier geregeld 'moet' worden.
www.mrmodelrailroad.com
Waarschijnlijk is dit een ander probleem als wat jij beschrijft.
www.mrmodelrailroad.com
De vorige keren zagen de omvormers aan de AC-kant geen spanning waardoor ze niet terug gingen leveren, dat was waarschijnlijk die beruchte ELCO die door de overspanning gesprongen is (staat ergens op een Brits forum).
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het niet opgelost gaat worden en ik zit af te wachten wat mijn leverancier volgende week gaat zeggen. Het liefst zou ik mijn verlies nemen, uitbreiden met vijf panelen en overstappen op een string-omvormer zodat ik van een specifieke vendor af ben. Als alternatief overweeg ik nog SolarEdge maar dat komt met een meerprijs en weer een nieuwe vendor lock-in.
www.mrmodelrailroad.com
Zie mijn eerdere post, voor een paar tientjes heb je dit opgelost:Thijs8472 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:42:
Nee, ik had dat hier wel gelezen maar mijn leverancier heeft het er niet over gehad. Ik heb inderdaad ook het idee dat het aan piekspanning ligt, behalve bij de laatste, die heeft het sinds installatie volgehouden en ziet nu aan de DC-kant niets (maar meld zich wel bij omvormer, ook zonder AC, wie het weet mag het zeggen).
pielle007 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
overigens is er een bedrijf die je defecte omvormer kan maken:
pielle007 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
[ Voor 53% gewijzigd door Thijs8472 op 20-03-2015 14:43 ]
Dat is het inderdaad! Mijn installateur heeft me laten zien bij een defecte enecsys omvormer dat die weerstand kapot was, nieuwe erop hij functioneert weer. Dan ben je klaar voor een paar cent. (eventueel de zekering erin mee vervangen)Thijs8472 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:35:
Dank voor de tips, kan alleen op het moment geen 2P beveiliging kwijt in mijn verdelerZie overigens deze knakker die het zelf gerepareerd heeft: http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=21388.0 . Als het dat is, dan is dat een stuk goedkoper dan laten repareren.
[ Voor 3% gewijzigd door pielle007 op 20-03-2015 15:01 ]
Hi,
Please note that that software is a freeware software without any support.
But also note that currently we are planning a new version.
Kind Regards
Stefan Engelbert
www.mrmodelrailroad.com
Waar wordt deze data opgeslagen (in de omvormer denk ik)
Als je dan bv de beginstand pakt op een bepaalde tijd en je kijkt 10 min later weet je de opbrengst in 10 min deze lijkt me wel betrouwbaar .
Voor de YouLess is een firmware verkrijgbaar waardoor je rechtstreeks naar PVoutput kunt uploaden zonder dat je er omkijken naar hebt. En als je de data liever in eigen beheer hebt dan gebruik je de standaard firmware bijv. met het -LA- script wat veelvuldig gebruikt wordt (Alleen PHP/MySQL nodig).
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2015 18:07 ]
Nadeel vind ik dat ik dan niet per paneel kan kijken .
Dit heb je nu ook al ,wat je opwekt gaat meteen naar de verbruikers .Boem56 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 00:13:
Verbruik binnenhuis wordt dan weggeschrapt met de opbrengst en komt dan niet tevoorschijn als we na 2020 toch aan de digitale meter komen.
Het teveel opgewekt word wel teruggeleverd.
Ik heb vrijdag de leverancier en installateur op bezoek gehad om de problemen op te lossen. De leverancier bevestigd dat er matige onderdelen zijn gebruikt die bij 1% van de installaties voor uitval zorgt. Ook bij mensen die nog geen problemen hebben gaat dit gebeuren. Er was een dreigende rechtzaak voor nodig om ze hier te krijgen maar ik heb mijn oplossing. Complete systeem gaat vervangen worden voor enphase omvormers.....
Nogmaals: die 20 jaar gaan ze niet halen
Maar ja je kunt maar pech hebben, hoe hoog is je netspanning op een zonnige dag?
Johan
snameroc
Navraag gedaan bij netleverancier. Geen enkel probleem met piekspanning bekend in mijn wijk en omliggen gebieden. Ook heb ik (zeer) veel apparatuur in het hele huis staan en nooit iets kapot gegaan. Dat gezegd hebbende: 9 van de 16 omvormers zijn inmiddels bezweken over een 2 jaars periode. Op 2 na allemaal vervangen (toen starte discussie met leverancier die bijna tot rechtszaak leidde).snameroc schreef op zondag 22 maart 2015 @ 14:01:
Als het defect niet meer is als wat er op het engelse forum staat kost repareren 2 euro als je het zelf doet. Overigens is er in mijn ogen ook wel iets mis met je net als er 3 a door de vdr gaat dan gaan er ook andere toestellen defect zou ik zeggen. Met mijn 6 omvormers nog geen problemen gehad en de buurman met de zijne ook niet.
Maar ja je kunt maar pech hebben, hoe hoog is je netspanning op een zonnige dag?
Johan
Nogmaals: gewoon mijn ervaringen. En als ik de leverancier mag geloven met zijn 1% uitval tot nu toe komen de problemen bij veel mensen dus later
Johan
snameroc
Met linksonder het perl script van duinsel om te vergelijken .
Ik heb ook teruggescrolt om te kijken of ik waardes van 0W tegen kwam maar dat was niet het geval.
Ook in het Labvieuw script heb ik nu om 18.16 uur nog 500W
Enecsys heeft dus ook ooit dat ze waardes missen.

[ Voor 202% gewijzigd door 19roland70 op 22-03-2015 18:17 ]
Je woont toch niet in de omgeving van Arnhem-Zuid??? Nadat er 7 Enecsys Inverters waren gesneuveld heeft netbeheerder Liander gedurende 20 dagen meetapparatuur geplaatst in onze meterkast. Ook is de straat, wijk en trafohuisje gecontroleerd, niets gevonden. Naar mijn idee zijn de piekspanningen waardoor ze defect raken dus niet meetbaar. De netspanning kan gerust 250 Volt zijn daar raken ze niet defect door want dit is in de meetperiode geconstateerd. Maar toch nadat de piekspanningsbeveiliging was aangebracht zijn ze nu toch alweer een jaar heel gebleven. En denk er aan, een piekspanningsbeveiliging is een verplichting door Enecsys. Dit verplichten ze niet voor niets.xxxMaverick schreef op zondag 22 maart 2015 @ 15:00:
[...]
Navraag gedaan bij netleverancier. Geen enkel probleem met piekspanning bekend in mijn wijk en omliggen gebieden. Ook heb ik (zeer) veel apparatuur in het hele huis staan en nooit iets kapot gegaan. Dat gezegd hebbende: 9 van de 16 omvormers zijn inmiddels bezweken over een 2 jaars periode. Op 2 na allemaal vervangen (toen starte discussie met leverancier die bijna tot rechtszaak leidde).
Nogmaals: gewoon mijn ervaringen. En als ik de leverancier mag geloven met zijn 1% uitval tot nu toe komen de problemen bij veel mensen dus later
www.mrmodelrailroad.com
Ik heb de Enecsys opbrengst vergeleken met de directe uitlezing van Aloaha en nu blijkt dat Enecsys consequent 9% te lage opbrengst aangeeft.19roland70 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 17:40:
Ik heb even een screenshot gemaakt , maar volgens mij deugt de site van enecsys niet echt.
Ik heb ook teruggescrolt om te kijken of ik waardes van 0W tegen kwam maar dat was niet het geval.
Enecsys heeft dus ook ooit dat ze waardes missen.![]()
[afbeelding]
www.mrmodelrailroad.com
Bij mij mist alles van 20 november tot januari, maar vanaf 1 februari zijn de dagwaardes er weer. Het rare is dat de gegevens dan ook missen als je jaartotalen doet (december is dus 0 opbrengst), maar januari heeft dan ineens wel een opbrengsttotaal19roland70 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 17:40:
Ik heb even een screenshot gemaakt , maar volgens mij deugt de site van enecsys niet echt.
Enecsys heeft dus ook ooit dat ze waardes missen.![]()
[afbeelding]

Vanaf 1 februari lijkt alles weer te kloppen... bovendien laat de monitor site de info soms niet en dan weer wel.
Wat betreft betrouwbaarheid omvormers, mijn omvormers zijn bijna 3 jaar oud, en alle drie werken ze nog prima... geen speciale protectie in de PV groep.
Dus 'verplicht' is m.i. relatief, dat het slimmer is om het wel te doen ben ik met je eens, maar het kan me ook niet verweten worden dat ik het nog niet aangebracht heb als het me niet is verteld.
www.mrmodelrailroad.com
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dan doe je iets niet goed ofzo, want op die manier heb ik het al 2 jaar feilloos werkenSkiFan schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:05:
Zodra ik m met Aloaha uitlees naar PVOutput, werkt trouwens de Enecsys monitoring niet meer. Apart.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
[ Voor 30% gewijzigd door SkiFan op 23-03-2015 14:46 ]
De site it stuk. Ik keek net even en zie daar diverse panelen op 0W staan terwijl PVoutput vrolijk rapporteerd.SkiFan schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:45:
Vreemd, nog maar eens wat meer testen dus, wellicht had Enecsys vanochtend een probleempje. (edit: die hebben inderdaad een probleem, maar niet alleen hierover...)
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Nu draait dit op mijn laptop maar als ik deze uitzet word er niks meer gelogd natuurlijk?
Is er ook ergens een Linux versie om op een raspberry te draaien?
www.mrmodelrailroad.com
Gisteren klopte de dagopbrengst ook niet, maar vannacht heeft ie dat er wel weer bijgeteld.
Ben benieuwd of dat vanavond weer gebeurt.
11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173
Ik lees ook met grote intrsse dit topic mee en ben nieuwsgierig wat de mogelijkheden zijn.
Ben zelf een beetje een digibeet als het op software aankomt....
Als ik het goed begrijp werkt op dit moement de het loggen via de server van enecsys niet meer of dit staat op losse schroeven?
Moet er naast de spanningsbeveiliging in de meterkast ook nog een piekstroom beveiliging tussen micro-omvormer en PV-unit?
[ Voor 12% gewijzigd door 24zeven op 23-03-2015 22:15 ]
Gelukkig kun je op de gateway nog zien of alle inverters nog werken, alleen als er 1 stuk is, welke dan?
De opbrengsten kunnen desnoods ook nog met een kwh meter gedaan worden.
Maar kan er ook een " jip en janneke " oplossing gegeven worden??
Of een stappenplan?
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Morgen nog eens naar Rexel bellen.
Johan
snameroc
http://pdfpiw.uspto.gov/....512%2526RS%3DPN%2F8542512
Verwijderd
Heb er weinig vertrouwen in, en vind het bizar hoe het allemaal loopt.
Gelukkig heb ik vanaf het begin een tussen meter geplaatst waar ik in ieder geval mijn opgewekte vermogen van kan aflezen.
Het ziet er naar uit dat de investering van vorig jaar voor de aanschaf van de gateway, nu al te niet is gedaan...
Ik vind de voorgestelde opties interessant, maar technisch gaat mij dat persoonlijk te ver.
Met andere woorden, dat gaat boven mijn pet......
Blijf met volle aandacht de discussie volgen hier!!!!
De grap is dat het actueel opgewekte vermogen wel wordt getoond maar dat er niets wordt opgeslagen. Ik wek nu kennelijk 95W op, maar de totalen staan nog op 0.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:44:
Site werkt ook vandaag niet.......
... en gaat over tot de orde van de dag
Verwijderd
P_Tingen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:22:
[...]
De grap is dat het actueel opgewekte vermogen wel wordt getoond maar dat er niets wordt opgeslagen. Ik wek nu kennelijk 95W op, maar de totalen staan nog op 0.
Verwijderd
Over het faillissement: Enecsys is ook voor Rexel momenteel niet te bereiken. Daarnaast wordt er juridisch gekeken hoe Rexel omgaat met deze situatie. Bij faillisement kan Rexel het ook niet claimen bij Enecsys en houdt het verhaal waarschijnlijk snel op. Als groothandel zal er waarschijnlijk in de leveringsvoorwaarden staan dat de aansprakelijkheid bij de betreffende fabrikant ligt.
Technisch gezien draait er een webserver op de Gateway waar een en ander in te stellen is. Ik zal in die van mij eens kijken wat daarin mogelijk is.
Nb: inloggen op de gateway:
Hiering
Application Note: Enecsys Ethernet Gateway Static IP Configuration
After connecting to the network, the gateway displays its current
IP adress on the display
e.g.: 192.168.178.21
Please use this IP address to access the setting through your web browser. Log into the gateway with the following username / password:
Username: admin
Password: password
To establish a static IP adress disable the DHCP setting by unchecking the „Enable checkbox“.
Then enter your fixed IP adress and network configuration into the fields below „DHCP Settings“.
Usually none of the other settings have to be changed.
Hierin kun je wel de remoteserver wijzigen waardoor je de gateway waarschijnlijk kunt blijven gebruiken. Nu nog kijken wat die server moet draaien om er wat mee te kunnen.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 19:33 ]
Dan zou ik in ieder geval zsm een eventuele schade claimen. Op dit moment nog niet formeel failliet dus nog aansprakelijk, maar dat zal niet lang meer duren.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 19:25:
Over het faillissement: Enecsys is ook voor Rexel momenteel niet te bereiken. Daarnaast wordt er juridisch gekeken hoe Rexel omgaat met deze situatie. Bij faillisement kan Rexel het ook niet claimen bij Enecsys en houdt het verhaal waarschijnlijk snel op. Als groothandel zal er waarschijnlijk in de leveringsvoorwaarden staan dat de aansprakelijkheid bij de betreffende fabrikant ligt.
Overigens is uiteraard de installateur eerste aanspreekpunt voor de garanties en ik vraag me sterk af of een faillissement hem dan ontslaat van verplichting tot afhandeling garantie
Hoewel de momentele vermogens weergave nog wel werkte vandaag.
Ik kan er wel naar pingen
snameroc
Ik zie wel aanzienlijke verschillen tussen m'n S0 meter (AC, in de meterkast) en de getallen uit de gateway. De getallen uit de gateway komen exact overeen met de Enecsys monitoring getallen.

Donker groen: optellen van m'n 2 inverters (door PVoutput) gevoed door het MySQL/Perl script
Licht groen: pulsen uit de S0 meter
Zo gek dat het verschil niet consistent is. Iemand ideeën?
http://pvoutput.org/compa...=d&g=1&c=0&gs=0&ps=30&s=1
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
AC power vs DC power met daartussen een power-afhankelijke efficiency en eigen verbruik van de inverter?twixx schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:00:
Nu valt het op dat willekeurig in de nacht er iets geteld word ,nu zou het wel kunnen dat de meter ook verbruik meet .
Ik heb vandaag even getest met verschillende programma's/scripts, Enecsys_direct_monitoring_groups ,aloaha,en duinsels script, allemaal verschillende waardes ook de totale dagopbrengst.
Heb je dat script op Linux draaien?
[ Voor 37% gewijzigd door 19roland70 op 24-03-2015 22:42 ]
www.mrmodelrailroad.com
Goed nieuws dus. En hopelijk kunnen we al onze ideeen en suggesties aan Stefan doorgeven zodat het een mooi tooltje wordt. Zelf zou ik iig graag zien dat meer van de Enecsys parameters uitgelezen worden, zoals amperage, voltage, temperatuur enz. en dat ik die ook in een grafiekje kan zien.Some years ago we developed the freeware Tool called “Aloaha Solar” to monitor and log locally Enecsys Inverter Data.
(http://blog.aloaha.com/category/solar-monitor/)
Now it seems like independent real-time monitoring tools are soon becoming more and more important since Enecsys went into Administration at the beginning of this year.
We decided that we leave the old “Aloaha Solar” as it is AND create a complete new server solution which can act as an replacement for the official monitoring site.
Optionally we will also offer the new product as an application installable on your own server. So you will have the choice to use our cloud solution or your own machines.
Please do not hesitate to contact use in case you are interested in such an optional solution for yourself or your customer!
Feedback and Feature Requests are obviously welcome as usual.
Kind Regards
Stefan Engelbert
Verwijderd
Kan er inderdaad zo bij....
Waar kan Aloaha Solar software downloaden?
Doet Google het niet?Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:02:
Waar kan Aloaha Solar software downloaden?
http://blog.aloaha.com/category/solar-monitor/
Verwijderd
Maar krijg nu de service van Aloha solar monitor niet gestart, kijk wel naar het juist IP adres.....
Microkid schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:15:
[...]
Doet Google het niet?![]()
http://blog.aloaha.com/category/solar-monitor/
Waarschijnlijk moet je de compatabiliteitsmode op Windows XP zetten voor alle gebruikers. Ook heb ik administratie rechten aangezet. Bij mij werkte het ook niet op Windows 8.1 en na aanpassing wel.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:22:
Ja, na wat omzwervingen toch gevonden en geïnstalleerd.
Maar krijg nu de service van Aloha solar monitor niet gestart, kijk wel naar het juist IP adres.....
[...]
www.mrmodelrailroad.com
Ok hoeft niet meer is al gepost. Ik kon dit vannacht niet doen op mijn Tablet. Die kan namelijk geen email tekst kopiëren en pasten in een forum. Best lastig soms.wersitime schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 00:02:
Probleem opgelost. Heb net het bericht gekregen dat Aloaha komt met een oplossing om de monitor te vervangen. Morgen zal ik het bericht van hen hier posten.
www.mrmodelrailroad.com
Nee, google maar eens op 'garantie producent failliet'. De leverancier is in ieder geval aansprakelijk tot 2 (?) jaar na aanschaf.xxxMaverick schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:46:
[...]
Overigens is uiteraard de installateur eerste aanspreekpunt voor de garanties en ik vraag me sterk af of een faillissement hem dan ontslaat van verplichting tot afhandeling garantie
Pak je met dat script de totalen die de omvormer geeft? Het is mij opgevallen dat de Duo's totalen weergeven die niet overeenkomen met de werkelijkheid, de Single heeft daar geen 'last' van. Mede daardoor ben ik maar een Youless gaan gebruiken. Zie o.a. deze post Thijs8472 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2" .twixx schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:00:
[ Voor 6% gewijzigd door Thijs8472 op 25-03-2015 09:48 ]
Twixx kun je het script hier posten of beschikbaar stellen?twixx schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:00:
Het loggen via de gateway naar m'n eigen MySQL database en PVoutput loopt eigenlijk heel goed met het Perl script.
Hi,
Thank you very much for your mail.
Basically we are creating a complete new software based on the Know How we collected with the old freeware tool
The new software will be running in our cloud so that customers do not need to install it at their place. But obviously and optionally the customer can install our software at their place as well.
We finished the data collector and installed it in our cloud today. Currently it only collects the data and additionally forwards them to the original enecsys site so that the customer does not feel any interruption.
For the debugging purposes we currently have the collected data PUBLIC so you must be aware of that in case you want to try it out. The collected public data is available at: http://www.findmail.email/solar
If you want to start collecting your inverter data in our cloud you can re-configure your gateway to point to our server. You will not lose any data since our server will forward it to enecsys. Just point your gateway to 23.102.21.128.
Should you have further questions or suggestions please do not hesitate to contact me on stefan@aloaha.eu
Regards
Stefan Engelbert
Hij zou graag zien dat zoveel mogelijk mensen testen naar zijn host. Die host stuurt dus weer door naar Enecsys, dus er raakt geen data verloren (indien de Enecsys site weer werkt, vermoed dat daar een SQL Agent of zo is gaan hangen).
Is er een manier om deze settings te wijzigen. Of is er een algemeen password.
Ik wil graag mee testen.
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
En waar is deze link voor http://www.findmail.email/solar ?
Bij findmail.email..... komt de data binnen, zij zullen dit verder sturen naar Enecsys voorlopig denk ik???
www.mrmodelrailroad.com
En verder hoef ik niks te doen ,ook niet in de gateway zelf? of resetten?
1
2
| Remote Server Address or name 23.102.21.128 Remote Server Port number 5040 |
Hoe kan ik dit verder uitlezen naar PV output?
www.mrmodelrailroad.com
Wat vul ik in bij API key?
En wat bij System ID?
En Aloaha PDF Suite, moet ik daar iets mee?
Dank vast voor de hulp!
11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173
Aloaha PDF Suite doe je niets mee.
[ Voor 8% gewijzigd door wersitime op 25-03-2015 19:14 ]
www.mrmodelrailroad.com
Bij settings zie ik onderin staan "Service NOT Running".
En de gegevens die ik invul bij PVOutput.org settings worden niet onthouden.
Wat in te vullen bij Username? De login zoals die bij account settings PV Output staat of de system name? Misschien gaat het daardoor fout?
misschien kunnen de programmeurs er wat mee of misschien was het al bekent maar de testen lopen al een tijdje aan de datum te zien.
http://www.navitron.org.u...jpufro9903&topic=18276.75
johan
snameroc
Je moet de service nog starten. Dit kun je doen in taskmanager. Even zoeken op Aloaha.MissSunshine schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:00:
Thanks! API key (new) en system ID gevonden, maar krijg het niet werkend.
Wat in te vullen bij Username? De login zoals die bij account settings PV Output staat of de system name? Misschien gaat het daardoor fout?
www.mrmodelrailroad.com
Gebruik de naam die achter login staat in PV output als username.MissSunshine schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:00:
Thanks! API key (new) en system ID gevonden, maar krijg het niet werkend.
Service not running misschien dat je de compatibiliteitsmodus op XP moet zetten (had ik ook , ik gebruik windows 8.1)
Ik kan even niet vinden (ben zelf de laatste jaren Apple gebruiker) waar ik die compatibiliteit kan aanpassen.
Als ik rechtermuisklik op programma icoon, eigenschappen kies, dan krijg ik geen tabblad met compatibiliteit te zien (in Windows7).
Pff, voel me heel dom dat ik dit niet voor elkaar krijg
www.mrmodelrailroad.com
Tot zover dus gelukt.
Maar... bij settings staat nog steeds "Service NOT Running".
Ook als ik op Start Service klik, gebeurt er niets.
[ Voor 7% gewijzigd door wersitime op 25-03-2015 22:07 ]
www.mrmodelrailroad.com
Hmm, Windows zegt: Kan de bewerking niet voltooien. Toegang geweigerd.
Waar zou dat nog aan kunnen liggen?
Never mind, gevonden!

Dank voor jullie hulp, wordt zeer gewaardeerd!
Ik blijf maar vragen, maar ik heb toch nog een vraag: als ik inlog bij PV Output, zie ik mezelf niet staan bij live outputs. Moet ik nog iets wijzigen in de settings daar? (Heb al even door de help functie bij PV Output gelezen, maar kan zo snel niet vinden wat ik zou moeten aanpassen.)
[ Voor 64% gewijzigd door MissSunshine op 25-03-2015 22:54 ]
Weet het eigenlijk ook niet?
www.mrmodelrailroad.com
Maar moet ik bij PV Output in de settings niet ergens aangeven dat er live data gefeed wordt?
Bij edit system kun je wel devices ingeven voor automatic uploads, maar daar hoef ik niets mee te doen volgens mij?
Weer te snel gezeurd gisteravond.Het werkt nu gewoon

Dank voor de hulp!
[ Voor 12% gewijzigd door MissSunshine op 26-03-2015 08:26 ]
www.mrmodelrailroad.com
Als ik op de site van Aloaha kijk naar de logging map zie ik dit:

Ik snap het systeem; de folders zijn de eerste 2 characters van je inverter serial. Daaronderliggende mappen ook en uiteindelijk kom je tot een txt file.
Mooi. Maar dan? Waar kun je nou grafiekenwerk zien? Of is dat nog niet geïmplementeerd?
Nope, staat ook in de http://www.findmail.email/solar/readme.ini:P_Tingen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:58:
Ik zit hier het nieuws over Aloaha te volgen, zonder nog iets veranderd te hebben aan mijn gateway overigens.
Als ik op de site van Aloaha kijk naar de logging map zie ik dit:
[afbeelding]
Ik snap het systeem; de folders zijn de eerste 2 characters van je inverter serial. Daaronderliggende mappen ook en uiteindelijk kom je tot een txt file.
Mooi. Maar dan? Waar kun je nou grafiekenwerk zien? Of is dat nog niet geïmplementeerd?
Next step probably will be a web service to query data. After that the GUI.
Untill then:
Your inverter data is sorted into the subfolder.
The folder structure reflects the SerialNumber of the Inverter in HEX.
Ik zit een beetje door een aantal van die bestanden te klikken en ik zie nooit meerdere metingen in een bestand staan. Lijkt me ook niet handig omdat dan die bestanden uiteindelijk veel te groot worden.
Ik heb een willekeurig bestand opengezet en gewacht tot er een nieuwe versie zou verschijnen. Ik zag elke minuut dat de tijd van het bestand werd bijgewerkt maar pas na 20min kwam er werkelijk een nieuwe versie. Hieronder de twee naast elkaar. Bij de 7e regel van boven zie je de tijdstempel staan bij "LastGoodState".

(klik d'r op voor volledig ploatie)
Het is mij nu overigens nog steeds niet helemaal duidelijk wat ik er nu aan heb. Call me stupid, maar toch. Dus je verwijst je gateway naar Aloaha, dan komen dit soort bestandjes op http://www.findmail.email/solar/ te staan, Aloaha leest die in in een database en stuurt ze ook door naar Enecsys.
En dan?
Yes, we are working on the Gui currently.
Dus even geduld en rustig afwachten hoe het er uit komt te zien lijkt me.
Okee, helder. Ik ga mijn gateway ombatterijen, dan heeft Stefan in ieder geval extra testdata.VandrHam schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:48:
Plus: zodra (niet 'als', want dat gaat ongetwijfeld binnenkort gebeuren) de monitor.enecsys.com site offline gaat zal je gateway helemaal nergens meer zijn data kwijt kunnen. Tenzij je de data dus nu al naar Stefan stuurt. Ik heb hem vanochtend gevraagd of er inderdaad een GUI komt en zijn antwoord was:
Yes, we are working on the Gui currently.
Dus even geduld en rustig afwachten hoe het er uit komt te zien lijkt me.
Heeft iemand anders dit ook?
Misschien even melden aan Stefan.
www.mrmodelrailroad.com
www.mrmodelrailroad.com
Ik zag het; je zit inderdaad hemelsbreed maar een paar km. van me af. Kunnen we mooi vergelijken ;-)wersitime schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:08:
Chapeau. Ik zie output, had volgen al aangezet. Je zit trouwens aan de andere kant van het water zag ik dus vlakbij.
www.mrmodelrailroad.com
Also do not forget to subscribe to the newsletter to be informed when the web interface will go life.
Last but not least spread the word!
As a side note please note that this service might go commercial in the long run. In case your system is still under warranty please contact your vender to pay for you.
Kind Regards
Stefan Engelbert
[ Voor 4% gewijzigd door wersitime op 27-03-2015 10:12 ]
www.mrmodelrailroad.com
aandachtspuntje:
De rapporteer knop is niet hetzelfde als de quote knop: let er op dat je op de goede drukt!