Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

15" IPS FHD+ Laptop met quadcore voor <1250

Pagina: 1
Acties:

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Mijn huidige laptop voldoet eigenlijk niet volledig meer voor mijn werkzaamheden. Het is een Dell E6430, met een 14" 1600x900 TN scherm (met redelijke kleuren, welliswaar) en een nog prima vlotte i5 i3320m. Alleen intel HD video, 8gb ram, SSD.

In de praktijk loop ik tegen de video/cpu performance aan als ik grote documenten in Indesign open heb staan, of als ik met veel lagen in Photoshop bezig ben. Ook is het scherm beperkter qua beeldhoeken, en kom ik net een beetje resolutie / ruimte tekort om prettig vorm te geven. De kleurweergave is redelijk, maar net niet accuraat genoeg voor precisiewerk. Een IPS scherm met betere kijkhoeken en FHD resolutie zou dat oplossen.

Wat ga je met je laptop doen?
Grafisch ontwerp en fotobewerking (professioneel, beide). Scherm moet dus (bijna) sRGB coverage hebben. AdobeRGB hoeft niet, liever niet zelfs. Ik werk met vrij extreme fotogrotes, hoeveelheid lagen en illustraties (Vectors) dus het pushed altijd de videokaart en cpu tot net over het randje.
Software : Photoshop, Illustrator, Indesign.

Wat is je budget?
Ik wil ongeveer max 1250 euro incl. BTW uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ik werk veel vanuit het buitenland en ben altijd 'op reis' effectief. Ik werk via het internet, dus een lichte (<2.2kilo) dunne (2cm +-) 15" laptop met redelijke accuduur is een noodzaak. Ook belangrijk is dat hij niet al te warm wordt, want ik bevind me vaak in zuid-Europa.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben absoluut anti-acer en kan me niet voorstellen ooit naar dat logo te moeten kijken. Verder heb ik goede ervaringen met Dell, Toshiba, Fujitsu. Ik sta open voor Asus, of MSI, HP, Lenovo (klassieke thinkpad design vind ik erg fraai). Apple valt buiten de boot ivm prijs én dat ze absoluut upgrade-onvriendelijk zijn (Wil er zelf een grote SSD in zetten).

Goed. Ik wil graag een quadcore omdat ik merk dat mijn huidige cpu het allemaal net niet trekt soms. Een i7-5500 die je veel aantreft in laptops is eigenlijk niet veel beter dan mijn i5-3340m als ik de benchmarks goed interpreteer (even los van de GPU natuurlijk). En valt daarom eigenlijk een beetje af. Misschien zit ik hier fout (ik hoop het) want de cpu gebruikt wel minder dan 50% dan mijn huidige!

Warmte is een heikel punt zoals ik al eerder schreef. Ik zal regelmatig in 30+ graden zitten omdat ik graag werk en verblijf in warme, goedkopere landen. Een niet al te luidruchtige maar efficiente koeling is dus prettig. Performance is ondergeschikt aan warmteontwikkeling in dit geval - als ik maar iets snellers heb dan de huidige i5-3340. Door het vele reizen is het gewicht en formaat (bezels) wel belangrijk, evenals accuduur (wat weer in relatie staat met de warmteontwikkeling). Een dedicated GPU is een pluspunt maar het hoeft geen hele krachtige te zijn. Een snelle intel GPU is in principe al voldoende als ik daarmee met de andere punten bespaar (Geld/formaat/warmte).

Waar heb ik zelf al naar zitten kijken? Met name de Dell Inspiron 7000 spreekt me erg aan. Het 4K scherm ga ik voorlopig op 1920x1080 draaien om stroom te besparen en performance te winnen. Als windows 10 uitkomt met fatsoenlijke schaling dan kijken we weer verder. Het display is ook een stuk beter qua kleuren dan de FHD versie die ook in de 7000 kan, dus daar heb ik m'n 100 euro wel voor over. Het scherm dekt 95% sRGB af, wat perfect is voor mij. Nadelen : Weinig reviews over te vinden, gedoe met kortingsbonnen, lange levertijd, i7-5500 waar de performance dus mogelijk niet veel beter van is dan mijn huidige i5-3340m. De GPU (low-end radeon R7) is prima, evenals de ingebouwde.

Goed. Ik ben benieuwd of jullie nog met wat tips kunnen komen, heb mij suf gefiltered in de pricewatch maar er is geen makkelijke indicatie of een scherm IPS is of niet, helaas. Dus, bomen bos etc. Dank!