Troubleshoot BSOD/Freezes/Geluid stottert

Pagina: 1
Acties:

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 15:21
Ik heb een pc gebouwd met daarin het volgende nieuw:

Asus Maximus VII Ranger
Intel Core i5 4590
2x8GB geheugen
240GB SSD
Windows 7

De pc boot gewoon normaal, maar zodra deze bij het inlogscherm komt hoor je het geluid stotteren. Na het invoeren van het wachtwoord komt hij soms gewoon in Windows, maar het gaat niet altijd goed. Soms blijft het beeld zwart en krijg je pas beeld nadat je op ctrl-alt-del drukt. Na een paar keer in- en uitloggen krijg je dan uiteindelijk beeld in windows. De andere keer kom je in 1x in windows terecht maar start internet explorer pas na een paar minuten op en in windows verkenner laden dan de tiles ook weer niet. Geluid stottert non-stop.

Tot zover lijkt het een software probleem.

Vervolgens geeft de pc bij het laden van video/websites/afbeeldingen vaak ineens een zwart scherm en komt er "beeldscherm stuurprogramma reageert niet meer en is hersteld.". Dit af en toe gecombineerd met een BSOD m.b.t. een stuurprogramma driver. Ook start de pc soms ineens opnieuw op uit zichzelf zonder af te sluiten, of hij loopt gewoon helemaal vast.

De pc is nu 3 minuten bruikbaar per keer en het duurt soms 10 minuten met inloggen/uitloggen totdat de pc is opgestart.

Wat heb ik al allemaal gedaan:

- Windows 3x opnieuw geinstalleerd (legale Windows 7 licentie)
- Drivers allemaal up to date
- Moederbord bijgewerkt naar nieuwste BIOS
- Videokaart opgestuurd ter reparatie en is vervangen van ATI naar NVidia, wederom fresh install windows

Ik heb zoveel keren software opnieuw gedaan dat ik echt vermoed dat het een hardware fout is. Ik dacht videokaart, maar omdat die voor een heel ander merk en type is vervangen zal dat het ook niet zijn. Ik dacht nog aan de northbridge, maar hoe kan ik dat testen? Ik kan alle onderdelen wel 1 voor 1 RMA sturen, maar dat schiet ook niet op. Iemand een idee?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke videokaart hebben we het over?

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 17:09

AzzKickah

06-CENSORED

Wat zijn de temperaturen?

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 15:21
Videokaart was een Asus R290 en is een Nvidia GTX 770 geworden.

Temperaturen zijn normaal/laag. Paar keer gemonitord:

30 - 40 Processor idle/load
35 - 65 GPU idle/load

Idem voor PSU, alle voltages ruim binnen de afwijkingen.

Edit: ik dacht zelf aan de northbridge omdat het lijkt alsof de communicatie tussen moederbord/processor/videokaart niet goed gaat. Alleen zit de northbridge tegenwoordig toch in de processor? Is het dan aannemelijk dat de processor niet goed is, of zou het dan ook nog goed het moederbord kunnen zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door magel725 op 08-03-2015 17:31 . Reden: toevoeging ]