[Word 2013] Voorblad / voettekst toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 11:41
Beste alle,

Ik probeer nu al een tijdje een zelfgemaakte voorblad / voettekst toe te voegen in Word 2013 , helaas lukt het niet.

Wat heb ik al geprobeerd:
1. Het toevoegen als een afbeelding, en dan via ''contour'' en dan proberen uit te lijnen tot de randen.
Echter bij Word 2013 heb je vaak die groene lijnen, en verder dan dat wilt het niet gaan, dus dan wordt de afbeelding niet helemaal over heel het blad gezet.
2. Via ''contour'' gezet zodat ik zelf kan bepalen vaak, maar ook dat heeft niet geholpen!

En via google wordt ik ook niet wijzer op...

Iemand die me hierbij kan helpen??

[ Voor 8% gewijzigd door theduke1989 op 08-03-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:42
Een voettekst kun je realiseren door (drie)dubbel te klikken in de onderkant van de pagina, of denk ik nu te simpel en bedoel je iets anders. Dit is ook iets wat zelf uit te vinden is via google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je precies, ik vind je tekst wat onduidelijk.
Wil je een afbeelding als voorblad, of een afbeelding alleen in de voettekst?
Hoe moeten voorblad en voettekst er precies uitzien.
Let wel: een voettekst wordt normaliter op elk blad herhaald, tenzij je dat niet wil, maar dat moet je dan instellen (als je geen voorblad gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik heb hier een zelfgemaakte blad en een voettekst.
Wanneer ik de voorblad probeer te doen, voeg ik mijn bestand als afbeelding , en wil die zeg maar via contour centreren tot de lijnen die je in het document ziet in Word 2013, echter gaat die niet verder dan de groene lijnen die je vaak aantonen dat je gecentreerd zit of wat dan ook, en dan kan ik het niet goed maken :(
Iemand de me eventueel via teamviewer wilt helpen geen probleem..!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Maak eens een screenshot van wat je bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/21ltnvn.png

Ik heb hier een voorbeeld van de voorblad, wanneer ik dan het wil gelijkmaken met de lijn boven, dan gaat het niet verder, maar gaat de onderkant wel meer naar beneden, en zo met de zijkanten, echt apart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:50

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Iets zegt me dat je naar 'Page Layout' -> 'Page Background' moet gaan. Probeer je plaat als background toe te voegen via de 'page color'. Plaatjes toegevoegd op je manier zal de footer/header niet gaan overlappen en kan dus niet helemaal naar boven maar slechts in het tekstgedeelte blijven (zoals het hoort).

Actually.. als je rechtermuisklik op je plaatje doet en dan 'size and position' kies, kan je erg veel instellen in de 'position' tab. Je zal vast met de alignments willen klooien.

[ Voor 22% gewijzigd door Trinsec op 08-03-2015 19:48 ]

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
wanneer ik dat eerste doe, krijg ik het meteen zo:
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/5cmsmtqxx/fnreknfknejnfkje.jpg
maar dan wordt die niet getoond zoals op de voorbeeld, maar alleen de bovenkant wordt gevuld, en de onderkant is dan gewoon wit, en het lijkt alsof het de afbeelding omdraait!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Het is mij met het eerste screenshot nog niet helemaal duidelijk, maar mijn vermoed heeft ook te maken met kop- en voettekst. Probeer eerst eens een aparte sectie aan te maken voor de voorkant zonder kop- en voettekst... of het heeft simpelweg met de pagina marges te maken.

Wat er gebeurd in de tweede screenshot heb ik hier ook, dat wil idd niet lekker schalen maar dat zou wel de meest gewenste methode moeten zijn omdat je dan ook geen last hebt van de kop- en voettekst en/of de marges. Je zou de afbeelding exact naar het paginaformaat kunnen schalen, dat werkt wel... maar het zou eenvoudiger moeten zijn.

Maar goed, Word blijft ellendig als je een document echt serieus leuk op wil maken, zodra je buiten de standaard sjablonen gaat werken gaat het vaak helemaal mis. Als je dan toch wat meer vrijheid wil hebben in opmaak dan zou je daar zelfs nog beter Powerpoint voor kunnen gebruiken imo. Of uiteraard naar tools die er helemaal voor gemaakt zijn zoals Indesign oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik probeer van alles, maar krijg het maar niet voor elkaar :( , erg jammer dit.
En via google wordt ik er ook niet echt wijzer op.!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien kan je ergens een voorbeelddocument uploaden.

En inderdaad; hoewel Word heel veel kan is een tekstverwerker geen desktop publishing-tool.

Als ik hier overigens met de hand een figuur in de koptekst en een figuur in de voettekst zet, krijg ik volgens mij precies wat je bedoelt.
Als ik bij beide figuren natuurlijk wrap tekst - tight instel en waar nodig de wrap points aanpas.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
F_J_K schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:20:
Misschien kan je ergens een voorbeelddocument uploaden.

En inderdaad; hoewel Word heel veel kan is een tekstverwerker geen desktop publishing-tool.

Als ik hier overigens met de hand een figuur in de koptekst en een figuur in de voettekst zet, krijg ik volgens mij precies wat je bedoelt.
Als ik bij beide figuren natuurlijk wrap tekst - tight instel en waar nodig de wrap points aanpas.
Volgens mij wil de TS het standaard als achtergrond ingesteld hebben en dan doet Word gewoon lastig, het wil gewoon niet schalen... en het beeld komt dan vervolgens niet overeen met wat er uit de printer komt. De optie die dat goed moet krijgen kan je dan ook niet aanklikken, blijft grijs... (

Ik doe het iig altijd door de achtergrond naar het document formaat te schalen. Als ik het goed begrijp is dit iets wat al sinds office 2007 niet meer lekker werkt... de geadviseerde work-around ligt idd in jouw uitleg.

Een andere mogelijkheid is om een tekstvak aan te maken en daar de achtergrond van te veranderen en die over de hele pagina te spreiden, dan krijg je in principe exact hetzelfde dialoog venster als met de achtergrond maar dan wel met de optie om te schalen... het gaat dan alleen niet standaard mee naar de volgende pagina en moet je dus altijd knippen en plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Er is even wat communicatie via DM geweest, maar het leek mij sowieso verstandig om het helpen hier te laten... kan ook handig zijn voor een volgende.

Plaats eens een screenshot van de complete applicatie, want je pakt nu alleen dat bewuste stukje waardoor er wat overzicht mist. Het kunnen meerdere dingen zijn, maar ik vermoed dat het zelfs zoiets eenvoudigs als de ingestelde pagina marges (witranden) kunnen zijn, dat is het enige vergelijkbare ding wat ik kan reproduceren met die methode, maar dat is lastig te zien omdat het niet zichtbaar is op je screenshot omdat de linialen e.d. niet zichtbaar zijn.

Als het de marges zijn dan is het heel simpel opgelost, dan hoef je nog niet eens met een tekstvak te werken... zet je afbeelding in het document, klik met de rechtermuisknop op de afbeelding -> optie 'tekstterugloop' -> selecteer 'achter tekst'.... dan staat de afbeelding vrij van de tekst en de marges op de achtergrond en kan het overal vrij in het document worden geplaatst. 'Voor tekst' kan uiteraard ook, alleen dan zie je niet meer zoveel tekst :+

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 10-03-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
ik heb even geprobeerd,

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/wz435ac3v/fvnkjcnkjer.png
De tekstterugloop kan niet gebruikt worden, plus het tekstvak kan weer niet verder dan de groene tekst centerlijn bovenin!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Upload nu eens een voorbeeld (op eigen ruimte of een vd gratis diensten), dat is makkelijker meekijken :)
MicGlou schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:05:
Er is even wat communicatie via DM geweest, maar het leek mij sowieso verstandig om het helpen hier te laten... kan ook handig zijn voor een volgende.
offtopic:
:Y
Altijd graag op het forum en niet via DM oid., nuttig voor anderen.

[ Voor 62% gewijzigd door F_J_K op 14-03-2015 17:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Je hebt nu de afbeelding in het tekstvak geselecteerd... selecteer nu eens het tekstvak zelf?

Overigens zoals in mijn uitleg, zou je eigenlijk het tekstvak niet nodig moeten hebben... gewoon de afbeelding in het document en dan achter tekst zetten. Als dat niet werkt dan heb je ergens een hele vreemde instelling of er is iets met de afbeelding oid.

Wat F_J_K zegt, kan je het document niet via dropbox oid aanbieden? Alhoewel ik wel kan begrijpen dat je graag zou willen zien/doen hoe het moet :) Mits er uiteraard niets geks in het document/afbeelding/software zit waardoor het niet lukt.

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 14-03-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Bedankt MicGlou
Het is gelukt, foto (afbeelding) toegevoegd, deze achter de tekst, nu eindelijk de mogelijkheid gehad om het verder dan de groene lijnen te centreren en alles verloopt nu goed,

Nu alleen nog de voettekst, daar wilt het precies het zelfde als eerst niet meteen goed werken, maar de voorblad is er, en dat is al iets.....
Pagina: 1