X server

Pagina: 1
Acties:

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Topicstarter
Hoi,

Ik heb 2 pctjes. Beide met linux.
Ik wil 1 machine als Xserver gebruiken voor de ander. Zeg maar als een terminalserver. ;)

Hoe doe ik dit?
Ik weet wel hoe ik bijv de output van specifieke apps kan krijgen van de ene pc op de andere.

Dat doe ik door in te loggen op de server via ssh + set DISPLAY=ipnummer_ontvanger:0
Hier na geef ik het commando bijv opera waarna ik de grafische output netjes binnen mijn xsessie krijg.

Ik zit te denken aan een aanpassing in startx of een aangepaste .xinitrc voor die specifieke user.

Nadat de driver voor de videokaart (dacht de zogn Xclient) is geladen wordt normaal gesproken de rest geladen. Ik denk dat de "rest" dus van de server moet komen.

Oftewel ik weet het net niet :)

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nadat de driver voor de videokaart (dacht de zogn Xclient)
(nee, dat is nou juist de Xserver)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

De X server is het programma dat requests van programma's op het beeldscherm tekent, en muis en keyboard input weer teruggeeft aan de proggramma's.

De X clients zijn programma's (bijvoorbeeld een browsers, of een icq-client) die op de X server connecten. Jij wilt op die terminal een werkende X server hebben, en op de applicatie-server de X clients.

Remote X applicaties draaien kan ook anders, btw. Dan moet je ssh -X doen, en dan worden X apps direct over ssh geforward. Dit gaat dus wel door de encryptie van ssh heen, en is dus meestal wat trager. Maar om dezelfde reden is het ook veiliger.

Maar als je je hele desktop remote wilt draaien (en niet over ssh, vanwege de snelheid), dan moet je op je applicatie-server X exporteren. Het eenvoudigst kan dit door wdm te installeren.

Dan moet je op je terminal X -query <IPvanapplicatieserver> doen.

Als alles goed gaat, krijg je op je terminal dan een login-scherm te zien. Als je inlogt, log je dus in op de applicatieserver, en je moet dus een user op die applicatieserver hebben, niet op de terminal.

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 01:19 schreef deadinspace het volgende:

...
Nu gaat er een lampje branden bij me :)

Lijkt dus een beetje op XDMCP (direct/indirect/broadcast)?
Zoiets heb ik wel eens gedaan gebruikt op met een windows via reflection X op een HP server te werken.

Bedankt, denk dat ik er wel uit zal komen nu.
Zo niet dan meld ik me weer. ;)

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 16 juni 2001 08:25 schreef NiPeng het volgende:

[..]

Nu gaat er een lampje branden bij me :)

Lijkt dus een beetje op XDMCP (direct/indirect/broadcast)?
Zoiets heb ik wel eens gedaan gebruikt op met een windows via reflection X op een HP server te werken.

Bedankt, denk dat ik er wel uit zal komen nu.
Zo niet dan meld ik me weer. ;)
Haha, dat stelt een vraag waarop hij het antwoord al weet :P

Als ik me niet heel sterk vergis gaan wdm/X -query ook over XDMCP :)