back-up laptop vragen

Pagina: 1
Acties:

• daxcer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01-2022
Beste,

ik wil mijn bejaarde Asus laptop gaan back-uppen naar een externe harde schijf om daarna de windows 7 terug te instaleren met de bijhorende windows cd.

nu had ik hierover enkele vragen, ben zelf geen computer kenner vandaar voor sommige de nogal basic vragen :

- mijn laptop heeft 2 harde schijven of hij is toch zo ingedeeld .
Vista OS = C schijf
DATA = D schijf
Wat staat nu op welke schijf en waarom worden beide gebruikt ?
De C staat nu propvol ( 150gb) de D niet.

Wil dus nu back up doen naar een externe harde schijf maar staan dan bvb je email ook in die back up ?
Kan ik later dan ook alleen dat terug zetten wat ik wil zoals de emails maar bvb foto bewerkings programma's en andere brol niet meer ?

Wil vooral mijn foto's bewaren en email gedoe en dan terug opstarten met een cleane laptop.
staat nu vol met nutteloze programmaatjes die hem trager en trager maken.

Alvast super bedankt voor jullie hulp _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:19

br00ky

Moderator Harde Waren
We verwachten hier toch iets meer eigen inzicht dan wat nu uit je post blijkt. Je probleem is geen rocket science natuurlijk. Wat waar staat heb je net zelf keurig uitgelegd.

Wat wil je precies back-uppen? Je data (foto's, documenten, video's etc.)? Kwestie van die zaken kopiëren naar de externe disk, controleren of je zeker weten alles hebt en dan een herinstallatie uitvoeren.

Of je je e-mails mee kan nemen hangt af van je client. Wat gebruik je?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 16:11
Het ziet er naar uit dat je de C schijf voor langere tijd hebt gebruikt als downloadschijf, en de D partitie is buiten schot gebleven. De meeste, zo dan niet alle documenten, foto's en video's kun je terugvinden in je "Gebruikers" map. Kopieer de complete inhoud van die map naar de externe schijf. Kopieer voor de zekerheid ook alles op de D partitie mee.

Als je Windows gaat herinstalleren kun je de C partitie wat kleiner maken. Windows heeft immers geen 150GB nodig. 60GB is meer dan voldoende. De overige 90GB kun je toevoegen aan je D partitie. Maak er een gewoonte van om je data zoveel mogelijk naar de D partitie te zetten. Zo houdt je overzicht, blijft Windows 'schoon' en raakt je C partitie niet te gefragmenteerd.

Wat je email betreft, als je gebruik maakt van inloggegevens van je provider en bv. Outlook, dan kun je deze bij een nieuwe installatie weer zo instellen. Je oude mailtjes kun je evt. weer terug kopiëren.

Mijn YouTube Channel

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Denk dat je beter iemand erbij kunt halen die iets meer weet.
Je backup had je allang geregeld moeten hebben, ook het terug zetten ervan.
Terug zetten van je backup moet je ook oefenen/proberen, en of dit ook werkt.(en niet terug zetten op de originele plaats, want het kan ook niet werken).

Een pc/laptop heeft ook onderhoud nodig, dan had je ook gezien dat je bijv 1 partitie niet gebruikt of dat c vol loopt.
En dat je niet weet of je 1 of 2 hd's hebt of 2 partities!

Haal er iemand bij, zodat je daar veel van leert.

[ Voor 64% gewijzigd door jan99999 op 08-03-2015 06:01 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Snowwie schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 22:57:
....
Als je Windows gaat herinstalleren kun je de C partitie wat kleiner maken. Windows heeft immers geen 150GB nodig. 60GB is meer dan voldoende. De overige 90GB kun je toevoegen aan je D partitie. Maak er een gewoonte van om je data zoveel mogelijk naar de D partitie te zetten. Zo houdt je overzicht, blijft Windows 'schoon' en raakt je C partitie niet te gefragmenteerd.

Wat je email betreft, als je gebruik maakt van inloggegevens van je provider en bv. Outlook, dan kun je deze bij een nieuwe installatie weer zo instellen. Je oude mailtjes kun je evt. weer terug kopiëren.
Gewoon met Windows 7 alles op 1 C: partitie houden, niet met twee partities werken. Heeft technische nadelen en maakt het allemaal onnodig complex. Enige technische nadelen, voor normaal gebruik is het trager (je head van je harddisk moet meer bewegen doordat je meerdere bestand "boekhoudingen" hebt, het beheer is complexer omdat je op je tweede partitie met verplaatste folders werkt zoals Documenten, Video's et cetera, het kost meer geheugen omdat Windows de administratie van 2 partities in zijn gedeeltelijk in zijn geheugen heeft, daarnaast werkt veel software fijner wanneer het op C: wordt geïnstalleerd ook al kan het op een andere disk, daarnaast houd je de software dan ook onder folders welke min of meer beschermd zijn door de Windows installer (Trusted Installer Account) en je hoeft je geen zorgen te maken over security op de extra partitie en je zorgen te maken over ruimte op de C: disk. Wanneer je 2 fysieke disks in je laptop hebt zitten is het een ander verhaal, maar sinds Windows Vista is er echt geen ene reden meer voor meer partities. Daarnaast werkt het backuppen eenvoudiger.

Over je e-mail is een ander verhaal. Ik weet niet welke e-mail client je gebruikt, maar bij Outlook Express kan je de boel volgens mij exporteren (maar is te lang geleden). Bij de volledige Outlook kun je een "Personal Archive" aanmaken (.PST bestand) vanuit Outlook en al je items daarnaar verplaatsen of kopieeren (inclusief contacten) en dit .PST bestand kan je gewoon naar je backup media zetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Snowwie
Wim-Bart schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:48:
Gewoon met Windows 7 alles op 1 C: partitie houden, niet met twee partities werken. Heeft technische nadelen en maakt het allemaal onnodig complex. Enige technische nadelen, voor normaal gebruik is het trager (je head van je harddisk moet meer bewegen doordat je meerdere bestand "boekhoudingen" hebt, het beheer is complexer omdat je op je tweede partitie met verplaatste folders werkt zoals Documenten, Video's et cetera, het kost meer geheugen omdat Windows de administratie van 2 partities in zijn gedeeltelijk in zijn geheugen heeft, daarnaast werkt veel software fijner wanneer het op C: wordt geïnstalleerd ook al kan het op een andere disk, daarnaast houd je de software dan ook onder folders welke min of meer beschermd zijn door de Windows installer (Trusted Installer Account) en je hoeft je geen zorgen te maken over security op de extra partitie en je zorgen te maken over ruimte op de C: disk. Wanneer je 2 fysieke disks in je laptop hebt zitten is het een ander verhaal, maar sinds Windows Vista is er echt geen ene reden meer voor meer partities. Daarnaast werkt het backuppen eenvoudiger.
Ik gebruik al sinds jaar en dag een D partitie voor m'n databestanden. Dus muziek, video, foto's en documenten. Ik wil die zooi absoluut niet op mijn C partitie hebben. In het begin, toen er nog geen SSD's waren, installeerde ik programma's ook op de D partitie. Dat doe ik tegenwoordig dus niet meer. Programma's gaan nu op de SSD in de Program Files. Simpelweg om gebruik te maken van de snelheid van de SSD.

Wellicht voor de extreme leek is het hebben van 1 partitie misschien makkelijker, maar met een beetje inzicht en logica is een extra D partitie toch overzichtelijker. Bovendien mocht je Windows een keer moeten herinstalleren dan hoef je niet aan je data te komen.

Mijn YouTube Channel

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Snowwie schreef op maandag 09 maart 2015 @ 00:31:
[...]

Ik gebruik al sinds jaar en dag een D partitie voor m'n databestanden. Dus muziek, video, foto's en documenten. Ik wil die zooi absoluut niet op mijn C partitie hebben. In het begin, toen er nog geen SSD's waren, installeerde ik programma's ook op de D partitie. Dat doe ik tegenwoordig dus niet meer. Programma's gaan nu op de SSD in de Program Files. Simpelweg om gebruik te maken van de snelheid van de SSD.

Wellicht voor de extreme leek is het hebben van 1 partitie misschien makkelijker, maar met een beetje inzicht en logica is een extra D partitie toch overzichtelijker. Bovendien mocht je Windows een keer moeten herinstalleren dan hoef je niet aan je data te komen.
Probleem met een laptop met 1 disk is dat je sowiso je disk leeg moet maken. Dus ben je die extra partitie ook kwijt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Snowwie
Wim-Bart schreef op maandag 09 maart 2015 @ 02:52:
Probleem met een laptop met 1 disk is dat je sowiso je disk leeg moet maken. Dus ben je die extra partitie ook kwijt.
Hoe kom je daar nu bij? Tijdens de Windows installatie kun je gewoon de C partitie formatteren en de D partitie ongemoeid laten.

En als je graag wat ruimte van de ene naar de andere partitie wilt overbrengen kan dat gewoon in disk management onder Windows.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1