Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nog enkele vraagjes voor het bestellen: Lenovo Y50-70

Pagina: 1
Acties:

• Rockwell92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-01 05:38
Wat ga je met je laptop doen?
Gamen (vooral World of Warcraft, maar vast ook andere spellen), maar ook voor licht gebruik moet het fijn zijn mee te nemen (niet groter dan 15,6 inch)
Wat is je budget?
1000 euro max., als het kan lager
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja

Hoi allemaal,

Ik twijfelde al enkele maanden om een nieuwe laptop te kopen. Redenen: oude laptop (hp dv6-nogwat) doet het wel voor surfen/films kijken/basisnodigheden, met enkele problemen (50gb harde schijf zit altijd vol, toetsenbord functioneerd slecht afhankelijk van op welke hoek ik mijn scherm open, hij blijft soms dus bij toetsen haken of gaat random 'qweqqde' intypen, accuduur naar 4 jaar behoorlijk achteruitgegaan, raakt snel overgehit, etc. Gamen is dus echt out of the question.

In het begin viel mijn oog al op de Lenovo Y50-70 (pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-00745NL) maar toen wist ik toch niet zeker of ik het op dat moment al wilde (heb ook een PC om te gamen, maar zit vaak in het buitenland, etc.). Nu weet ik wel zeker dat ik, voor ik weer voor langere tijd naar het buitenland vertrek, een goede laptop wil hebben (de huidige gebreken zijn ook wel ernstig genoeg om een nieuwe aankoop te rechtvaardigen). Lenovo Y50-70 Pluspunten voor mij zijn de prijs/kwaliteit verhouding, degelijke videokaart, i7 processor, goede temperatuurmanagement, mooi slank design, reisbaarheid (15,6 inch, 2,4kg), veel opslag ruimte (1TB HDD, 8GB SSD).

(TL;DR? begin hier:)

Na wat prijsvergelijkingen kom ik uit op redelijke goedkopere versies die te koop zijn op amazone.de en amazone.fr (waarom de prijzen zo verschillen vind ik een interessante vraag: -100/150 euro vergeleken met nederlandse webshops, en op lenovo.nl zou je nog duurder uitkomen). De specs zijn overal hetzelfde, maar op amazon.de zijn twee versies m.b.t. de videokaart:

NVIDIA GeForce GTX 860M/2GB (849,-)of
NVIDIA GeForce GTX 860M/4GB, zonder OS (899,-)

Vraag: Als ik op amazon.de zou bestellen, is dit verschil in prestatie de extra 50 euro waard? Wat zijn voor/nadelen van geen besturingssysteem (bijv. in keuzevrijheid/prijs)?
Ik heb weleens Windows opnieuw geïnstalleerd om mijn laptop te resetten, maar heb niet zo'n goede ervaring gehad omdat model-specifieke drivers, bijv. voor webcam/microfoon niet te vinden waren of niet goed werkten.

Nederlandse webshops verkopen dit model dus standaard voor 999,- euro, wat ik best een groot verschil vind. Een klein probleempje is dan echter het toetsenboord. In Duitsland wordt met QWERTZ getypt, wat de Y en de Z omwisselt en links van Enter toetsen heeft voor ö, ü en ä. In Frankrijk gebruiken ze AZERTY, waar echt alles anders zit. Van een Nederlandse webshop bestellen zou dus makkelijker zijn, maar 100-150 euro korting is een hoop.

Vraag: stel dat ik een laptop aanschaf met AZERTY/QWERTZ toetsenbord, is het dan een mogelijkheid om in windows de keyboard instellingen naar NL te zetten en de toetsen te vervangen of (Nederlandse) QWERTY stickers aan te kopen en die over de toetsen heen te plakken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb ook naar de Amerikaanse versie van Amazon gekeken, maar daar was ie niet goedkoper dan in Duitsland, en ik ga er van uit dat er dan meer verzendkosten bij gaan komen.

Daarnaast nog een vraagje over Lenovo. Ik heb een en ander gelezen over de adware Superfish, die standaard op alle Lenovo apparaten komt, die een makkelijk doelwit zou zijn voor hackers. Ik las ergens dat Lenovo in januari aangaf deze software niet meer op nieuwe modellen te installeren, maar dat niet alle producten waarop de software wel al staat maar nog niet verkocht zijn 'uit de schappen' zijn teruggetrokken.

Vraag: Is het nodig om me hier zorgen over te maken? Mocht deze software er nog op staan, wat zou ik dan kunnen doen om ervoor te zorgen dat mijn nieuwe laptop hierdoor niet onnodig risico loopt?

Ben erg benieuwd wat jullie hierover denken. Mocht je bovendien een andere webshop of zelfs een ander merk laptop willen aanraden dan hoor ik dat ook graag.

Links:
amazon.de 2gb videokaart: http://www.amazon.de/gp/p...=455353807&pf_rd_i=301128

amazon.de 4gb videokaart, zonder OS:
http://www.amazon.de/gp/p...d_i=301128#productDetails

amazon.fr (2gb versie met windows, 869 euro)
http://www.amazon.fr/Leno...ovo+y50-70#productDetails

• monoking
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-11 20:51
De 860M met 4GB heeft een oudere kepler architectuur en 2GB is maxwel. Maxwel variant is klein beetje sneller en heeft ook een lagere tdp.
Ik zie het ook vaker met andere laptops. Bijvoorbeeld de Asus G751 met 980M, dat het velen malen goedkoper is in frankrijk dan hier een tijdje terug. 16330-> 2100

Waarom doe je gewoon geen schone installatie overheen? Dan hoef je niet zorgen te maken over all die rotzooi die lenovo overheen gooit wat ook veel onnodig geheugen opslokt.

• Superwasbeer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-10 09:28
Niet doen, lenovo komt deze maand met een Y-50 refresh

• Rockwell92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-01 05:38
monoking schreef op zondag 08 maart 2015 @ 06:39:
De 860M met 4GB heeft een oudere kepler architectuur en 2GB is maxwel. Maxwel variant is klein beetje sneller en heeft ook een lagere tdp.
Ik zie het ook vaker met andere laptops. Bijvoorbeeld de Asus G751 met 980M, dat het velen malen goedkoper is in frankrijk dan hier een tijdje terug. 16330-> 2100

Waarom doe je gewoon geen schone installatie overheen? Dan hoef je niet zorgen te maken over all die rotzooi die lenovo overheen gooit wat ook veel onnodig geheugen opslokt.
Bedankt, daar zal ik voortaan op letten. De 2GB Maxwel variant lijkt me dan overduidelijk de betere keuze.

Zou ik voor een schone installatie een nieuwe Windows productcode moeten aanschaffen? Of krijg ik een productcode meegeleverd?
Superwasbeer schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:23:
Niet doen, lenovo komt deze maand met een Y-50 refresh
Wat houdt dit precies in? En wat voor effect zal dit hebben op de prijs?
Edit: heb al op Google gezocht (http://laptopmedia.com/ne...march-with-decent-prices/).
Er komen dus inderdaad nieuwe modellen uit met betere specs, en vooral een beter scherm. Het lijkt er op de de goedkopere variant wel rond de 1100 euro gaat kosten. Dat is wel flink wat meer dan de 850 waar ik momenteel naar kijk...

[ Voor 15% gewijzigd door Rockwell92 op 08-03-2015 10:06 ]

• monoking
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-11 20:51
De windows product code zit al inbegrepen in de bios. Als je het gaat installeren zal hij niet erom vragen.