Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Pc valt soms ineens uit en komt daarna niet door het bios

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Op mijn werk hebben we een Hp computer staan die kuren begint te vertonen (exacte model moet ik vanavond even opzoeken).

Hij heeft de neiging om als je ermee bezig bent uit te willen vallen, soms gebeurt dit na 1 uur, soms al na een half uur. Als hij uitvalt is hij ook gelijk uit en komt er niet eerst een BSOD langs

Als je hem daarna opstart dan blijft hij op het HP scherm hangen en wil niet doorstarten (ook kun je wel f10 drukken om dan het bios in te komen maar dan blijft hij staan op Entering Setup).

Een paar minuten wachten wil dan helpen en dan start hij weer op (maar na eenmaal uitgevallen te zijn lijkt het wel of het sneller weer gebeurt).

Ook dacht een collega van me dat als hij was uitgevallen en je zet hem gelijk weer aan dat de Fans direct op 100 procent gaan draaien, en als je een paar minuten wacht dit wat langer duurt voor ze volledig gaan blazen (dit heb ik zelf echter niet gezien)

Wat heb ik al gedaan:
Alles losgekoppeld op het scherm na het uitvallen en dan direct opstarten:helpt niet
Stroom even losgekoppeld: helpt niet

Wat zou het nog kunnen zijn?
Zelf wil ik hem naar huis meenemen en dan dit gaan checken:
-Ram chips (zitten er 2 in) steeds 1 eruit en kijken wat er dan gebeurd

-voeding doormeten of deze nog een fatsoenlijke spanning geeft (maar dit verklaart niet het hangen in het bios)

-Hardeschijf checken? (zou dit kunnen verklaren waarom hij ook in het bios raar doet?)

-Cpu temperatuur checken en de koelpasta vervangen.

Echter omdat het zo vaag is weet ik niet zeker wat zin en onzin is in dit geval!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:46

Fiber

Beaches are for storming.

Dan bel je toch de systeembeheerder/werkplekbeheerder die hem komt vervangen? Of wellicht mag je zelf wel een vervangende computer uit de kast trekken, maar je gaat toch niet zelf lopen prutsen aan een computer op je werk...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Fiber schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 18:52:
[...]

Dan bel je toch de systeembeheerder/werkplekbeheerder die hem komt vervangen? Of wellicht mag je zelf wel een vervangende computer uit de kast trekken, maar je gaat toch niet zelf lopen prutsen aan een computer op je werk...?
Werk kan natuurlijk ook een bedrijf met <10 werknemers zijn waar systeembeheer eigenlijk NVT is...

Het probleem lijkt me oververhitting of een PSU die het niet meer trekt (bij bepaalde belasting, doormeten heeft dan weinig nut zonder die belasting). Controleer of alle fans naar behoren draaien en ververs de koelpasta onder de CPU-koeler eens. Nieuwe PSU is bij een oude pc soms ook geen overbodige luxe.

[ Voor 3% gewijzigd door W1LL3M op 07-03-2015 19:05 ]

• Speeddragon
Ja het enige jammere is dat het een pc kast is met een of andere vage voeding, maar ik kan er wel eentje los naast leggen als test inderdaad.

En @fiber: werk in een horecagelegenheid en vindt het gewoon leuk om er achter te komen wat het is. En het laatste wat we hebben is een systeembeheerder...

[ Voor 10% gewijzigd door Speeddragon op 07-03-2015 19:10 ]

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Die vage voeding is misschien niet zo vaag: SFX (ipv ATX) komt steeds vaker voor en als ie nog kleiner (smaller) is dan moet je eens naar een Shuttle PSU kijken.

Maar idd eerst testen met een voeding die je al hebt natuurlijk!

• Speeddragon
Ben een hele stap verder.

De koeler was afgebroken van zijn schroefpunten, en koelde dus voor geen meter meer.

Alleen is dit geen standaard socket 775 koeler (q8300) met clipjes

Maar met 4 schroefgaten waar een schroef in gaat, hoop dat ik dit makkelijk kan vervangen door een universele...

Pagina: 1