Toon posts:

Is dit ghosting effect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een raar effect over mijn scherm, alsof er een rare blur naar rechts gaat. (zie foto).

Ik heb wat gegoogled en kwam terecht op forums waar ze het over ghosting effect hebben en wat hun beschreven leek hier wel op. Anyways, ik heb het advies dat ik heb kunnen vinden gevolgd maar niks hielp. Mijn monitor is een Acer AL2016W (pricewatch: Acer AL2016Ws Zilver, Zwart) met een VGA aansluiting. Ik heb er een een VGA to DVI plugje aan zodat die in mijn computer kan. Ook kan ik de resulatie van 1680x1050 niet kiezen, ik kom niet hoger dan 1600 x 1200 (geen idee of dat relevant is maar ik meld het maar even.)

Wat ik tot nu toe heb gedaan is een nieuwe kabel gekocht, geen resultaat. Ik heb een nieuwe videokaart gekocht (was zowieso nodig) maar dat hielp ook niet. Ik heb hem zonder de DVI plug geprobeerd, hielp ook niet. Als ik kijk op de site van acer, is er alleen een windows xp driver en google zegt dat er geen drivers zijn voor windows 7, deze monitor zou ready-to-go zijn als je hem aansluit.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, dit is behoorlijk irritant.

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/vh8r3kwhz/image1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/epispilor/image2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2015 18:10 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ghosting vindt alleen plaats wanneer het beeld snel beweegt. Doordat het beeld niet snel genoeg ververst wordt met nieuwe frames vindt er dan ghosting plaats; het vernieuwen van het beeld loopt achter op de daadwerkelijk beweging die je maakt. Maar jouw beeld staat stil in je foto's.

Het lijkt eerder op een driver probleem (videokaart) of een kapotte VGA kabel.

1) Welke videokaart gebruik je en heb je de juiste (nieuwste) drivers geïnstalleerd?

2) Heb je nog een andere VGA kabel liggen die je kan testen?
Een VGA kabel verzendt immers een analoog signaal dus een kapotte kabel is zeker mogelijk.

3) Heeft de monitor het overigens voorheen wel goed gedaan? Hoe oud is de monitor?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-02 19:27

switchboy

-ruimte te huur-

Druk eens op het knopje auto adjust als je een VGA aansluiting gebruikt. Ziet eruit als een slecht gacalibreerde monitor met analoge input.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-03 23:04
Ik gok op een defecte monitor.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:09
Acer heeft behoorlijk teleurstellende VGA verwerking.
Je kunt nog zulke goede kabels kopen, het blijft wazig en bagger. Gebruik DVI of HDMI.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:13

InFamous

excommunicado

Dit heb ik ook gehad met een Acer scherm op het werk. Geef eens een wel gemikte tik op de bovenkant. Bij mij verdween het, het is wel een teken van een scherm dat kapot gaat.

Formerly known as Ragdoll

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

jeroen3 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 13:42:
Acer heeft behoorlijk teleurstellende VGA verwerking.
Je kunt nog zulke goede kabels kopen, het blijft wazig en bagger. Gebruik DVI of HDMI.
Voor hoge resoluties wil je sowieso geen VGA gebruiken. Op 1680x1050 merk je al dat het beeld waziger is dan Displayport, DVI of HDMI. Dat komt omdat het een analoog signaal is dus je zal het bij elke monitor merken, misschien bij Acer wat meer omdat die minder goede componenten gebruiken?

• jeroen3
Ik gebruik ook een LG monitor via VGA 1920x1080, het beeld is uitstekend. Geen zichtbaar verschil met dvi.
Natuurlijk wil je liever geen VGA, maar veel (oudere/goedkopere) laptops hebben alleen VGA.

Verwijderd

Topicstarter
Oke nu heb ik mijn systeem geupgrade naar windows 8.1 en kan ik wel de resolutie 1680x1050 selecteren. Het ziet er allemaal wel wat scherper uit vind ik. Alleen nog steeds dat ghosting effect :( Maar nu lijkt het scherm wel naar beneden gedrukt ofzo, halve taskbar onderaan en boven een zwarte balk. Verder aan de zijkanten zit die wel goed.

Ik heb ook geprobeerd de verticale positie te fixen via het menu van mn mentor maar die kan niet zo ver omhoog. Ook in Catalyst Control Center geprobeerd te fixen, die kan ook niet verder omhoog.

Ik heb trouwens met andere kabels geprobeerd en het blijft, ook heb ik mijn tv aangesloten met de HDMI en die geeft ook een lichte ghosting. Mijn videokaart is een MSI Radeon HD7850. In die videokaart kan geen VGA, alleen DVI & HDMI

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2015 14:35 ]

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-02 19:27

switchboy

-ruimte te huur-

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 14:33:
Oke nu heb ik mijn systeem geupgrade naar windows 8.1 en kan ik wel de resolutie 1680x1050 selecteren. Het ziet er allemaal wel wat scherper uit vind ik. Alleen nog steeds dat ghosting effect :( Maar nu lijkt het scherm wel naar beneden gedrukt ofzo, halve taskbar onderaan en boven een zwarte balk. Verder aan de zijkanten zit die wel goed.

Ik heb ook geprobeerd de verticale positie te fixen via het menu van mn mentor maar die kan niet zo ver omhoog. Ook in Catalyst Control Center geprobeerd te fixen, die kan ook niet verder omhoog.

Ik heb trouwens met andere kabels geprobeerd en het blijft, ook heb ik mijn tv aangesloten met de HDMI en die geeft ook een lichte ghosting. Mijn videokaart is een MSI Radeon HD7850. In die videokaart kan geen VGA, alleen DVI & HDMI
Klinkt echt als een verkeerd agestelde ontvangst van het analoge signaal. Gebruik de auto adjust functie van je monitor. Die zet als het goed is alle pixels weer precies in hun fisieke pixel. ipv er half of voor een kwart in. Dit maakt het beeld weer scherp. Ook zet hij het beeld weer passend in de monitor. Dit moet je doen via het menu of via het knopje auto op het scherm. Ik zie dit op m'n werk (flex werkplekken) ook zo vaak verkeerd staan. Je hebt dan een heel wazig scherm wat echt met 1 druk op een knop op te lossen is.

De beste oplossing is btw gewoon een DVI HDMI of displaypoort kabel gebruiken. Dan heb je helemaal geen last meer van dit soort issues

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• jeroen3
Bij de nvidia driver kun je handmatig VGA resoluties aanmaken. Hier kun je zelf kiezen hoeveel pixels, hoeveel hertz en welke scan methode moet worden gebruikt. Ook de timing is hier optioneel handmatig in te voeten. Maar Auto-timing werkt meestal prima.

Ik moet dit handmatig doen voor een extra samsung 1440x900 monitor omdat deze niet in de lijst met ondersteunde standaardresoluties staat.
Mogelijk heeft AMD ook dergelijke functionaliteit.

Als het alsnog niet wil werken kun je ook de kabel vervangen. Of bij uitgeschakelde apparatuur vluchtig schoonmaakmiddel (alcohol of flux-reiniger) gebruiken om de socket/stekker schoon te maken. Doe dit door het voldoende op de stekker aan te brengen en deze enkele keren in de pluggen. Laat dit daarna verdampen ~10 min.

Je zult mogelijk ook moeten spelen met het beeldscherm zelf. Zet deze voor het gemak terug op fabriek. En draai de autoconfig terwijl je de een afbeelding zoals deze in beeld hebt. Deze website is in het algemeend erg handig bij het afstellen van je monitor, voor jouw resolutie zijn weinig testplaatjes te vinden. (plaatjes zoalsdeze)

Verwijderd

Topicstarter
De auto adjust doet echt geen moer :( heb het echt duizend keer gedaan, ik zie wel dat hij zich aanpast maar het fixt helemaal niks.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:47
Sluit hem eens met DVI aan?

Verwijderd

Topicstarter
De monitor heeft geen DVI aansluiting en mn videokaart geen VGA. Dus ik heb nu een VGA kabel en daaraan zo'n DVI plug.

• spokje
Ahh, ik zie nu dat het een monitor uit 2006 is ook. Oudje...tja. Ik zou die vervangen. Kun je niet ergens een exemplaar op de kop tikken? Dit ga je waarschijnlijk niet meer fixen. Je zou nog een andere VGA kabel kunnen proberen, maar ik geef het weinig hoop...

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:34:
Ahh, ik zie nu dat het een monitor uit 2006 is ook. Oudje...tja. Ik zou die vervangen. Kun je niet ergens een exemplaar op de kop tikken? Dit ga je waarschijnlijk niet meer fixen. Je zou nog een andere VGA kabel kunnen proberen, maar ik geef het weinig hoop...
Hmmm, dan maar een nieuwe denk ik. Had natuurlijk liever gewild dat ik deze weer normaal kon laten doen zonder dat het me centen kost :P

Wat ik trouwens ook vreemd vind is dat mijn native resolution 1680 x 1050 met 75 Hz, maar ik kan niet hoger dan 60hz want met 75hz krijg ik een zwart scherm met de tekst: input not supported.

• spokje
Mja das wel apart. Maargoed, verschil tussen 60 en 75 hz ga je niet echt merken :) ook wel weer leuk toch, beetje op Marktplaats of tweakers V&A speuren voor wat nieuws ;) het is ook wel tijd haha

[ Voor 41% gewijzigd door spokje op 10-03-2015 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:46:
Mja das wel apart. Maargoed, verschil tussen 60 en 75 hz ga je niet echt merken :) ook wel weer leuk toch, beetje op Marktplaats of tweakers V&A speuren voor wat nieuws ;) het is ook wel tijd haha
Oke, ik dacht misschien zou dat de reden kunnen zijn dat ik geen goed beeld krijg ;)

• jeroen3
Voor minder 150 euro heb je tegenwoordig een prima full-hd monitor in huis. Met HDMI, DVI én VGA.
Displayport is duurder.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-03 22:45
InFamous schreef op zondag 08 maart 2015 @ 14:55:
Dit heb ik ook gehad met een Acer scherm op het werk. Geef eens een wel gemikte tik op de bovenkant. Bij mij verdween het, het is wel een teken van een scherm dat kapot gaat.
Sla niet te hard anders sla je het hele ding aan bagger.
8)7

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

jeroen3 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:08:
Voor minder 150 euro heb je tegenwoordig een prima full-hd monitor in huis. Met HDMI, DVI én VGA.
Displayport is duurder.
Voor 99 pegels heb je al een zeer goed ding voor zijn prijs: pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart HDMI, DVI en VGA, een erg goed paneel en een lage prijs, wat wilt een mens nog meer? :P

Enfin, bijna 10 jaar is toch wel een respectabele leeftijd.

En nu niet over 9 jaar terugkomen he :+

People as things, that’s where it starts.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:40:
[...]

Hmmm, dan maar een nieuwe denk ik. Had natuurlijk liever gewild dat ik deze weer normaal kon laten doen zonder dat het me centen kost :P

Wat ik trouwens ook vreemd vind is dat mijn native resolution 1680 x 1050 met 75 Hz, maar ik kan niet hoger dan 60hz want met 75hz krijg ik een zwart scherm met de tekst: input not supported.
Dat komt omdat 75hz alleen mogelijk is op lage resoluties op je monitor. De monitor zal inderdaad via de edid vermelden 75hz kan, alleen werkt dit dus niet op alle resoluties.
Pagina: 1