Ik ben me flink aan het oriënteren op een auto.
Heb al flink rondgekeken op tweakers en autoweek.
Ik verdrink toch een beetje in de info, en heb toch wat specifieke hulp nodig.
Mijn situatie:
-Getrouwd: 1 vrouw + 2 kinderen (graag dus 5 deurs)
-Werk op fietsafstand, auto is hoofzakelijk voor familiebezoek + uitstapjes (verwachting =<1000KM/maand)
Must haves:
-Aanschafkosten (max 4000 op dit moment)
-Max 1000 kg ivm vaste lasten (wegenbelasting + verzekering)
-Kofferbakruimte is niet erg belangrijk, indien nodig koop ik een dakkoffer (dakrails zijn dus wel nice-to-have)
-Verbruik is wel belangrijk, lager is beter uiteraard.
-Uiterlijk is niet belangrijk
Nice-to-haves:
-Cruise control
-Vermogen (0-100 in +- 12s of minder)
-kofferbakruimte
Probleem is dus concreet dat ik echt verdrink in de keuzes. In andere topics kwam ik de volgende adviezen tegen:
-Met een 5-bak kan een benzine motor vaak ruim boven de 200.000Km gereden worden mits goed onderhouden
Op de langere termijn zie ik mezelf prima rijden in een Peugeot 107, echter zit je dan snel rond de 6000 euro aanschaf voor een degelijke.
Een nieuwere Ford Fiesta 1.6 uit 2008 of later lijkt me een stuk leuker en ruimer, maar begint rond de 8000 euro. Nu zitten we nog niet in die fase, dus ben ik op zoek naar een goedkope 'voorloopauto', die dus niet pert definitie alle must haves hoeft te hebben, mits er substantieel mee bespaard kan worden.
Concrete voorloop adviezen (uit verschillende topics) die ik heb bekeken:
-Toyota Ignis Sport (+wel leuk, pittig -vaak afgeragd)
-VW Lupo 3L (+goedkoop aanschaf, -vaak erg hoge kmstand(wel diesel), +diesel, + zuinig)
-Oude Volvo's (+ruim, +goedkoop aanschaf, -duur(wegenbelasting+verbruik))
-Peugeot 107 (-echt onderkant markt(gebruiksschade,slijtage,kmstand) dus niet echt de auto die ik op de lange termijn wil)
-Suzuki Swift, Nissan Almera (-ook onderkant markt)
De verwachting is dat ik +- 2 jaar in deze 'voorloopauto' zal rijden voor ik genoeg gespaard heb om echt iets moois te halen. Wat ik dan dus vooral lastig kan inschatten is hoeveel restwaarde de auto heeft en hoeveel het 'aanschafproces' kost. En hoe erg het is om iets 'onderkant markt' te kopen.
Wie heeft tips, hetzij voor de berekening kosten 'aanschafproces', hetzij voor een specifiek voorloopautootje?
Heb al flink rondgekeken op tweakers en autoweek.
Ik verdrink toch een beetje in de info, en heb toch wat specifieke hulp nodig.
Mijn situatie:
-Getrouwd: 1 vrouw + 2 kinderen (graag dus 5 deurs)
-Werk op fietsafstand, auto is hoofzakelijk voor familiebezoek + uitstapjes (verwachting =<1000KM/maand)
Must haves:
-Aanschafkosten (max 4000 op dit moment)
-Max 1000 kg ivm vaste lasten (wegenbelasting + verzekering)
-Kofferbakruimte is niet erg belangrijk, indien nodig koop ik een dakkoffer (dakrails zijn dus wel nice-to-have)
-Verbruik is wel belangrijk, lager is beter uiteraard.
-Uiterlijk is niet belangrijk
Nice-to-haves:
-Cruise control
-Vermogen (0-100 in +- 12s of minder)
-kofferbakruimte
Probleem is dus concreet dat ik echt verdrink in de keuzes. In andere topics kwam ik de volgende adviezen tegen:
-Met een 5-bak kan een benzine motor vaak ruim boven de 200.000Km gereden worden mits goed onderhouden
Op de langere termijn zie ik mezelf prima rijden in een Peugeot 107, echter zit je dan snel rond de 6000 euro aanschaf voor een degelijke.
Een nieuwere Ford Fiesta 1.6 uit 2008 of later lijkt me een stuk leuker en ruimer, maar begint rond de 8000 euro. Nu zitten we nog niet in die fase, dus ben ik op zoek naar een goedkope 'voorloopauto', die dus niet pert definitie alle must haves hoeft te hebben, mits er substantieel mee bespaard kan worden.
Concrete voorloop adviezen (uit verschillende topics) die ik heb bekeken:
-Toyota Ignis Sport (+wel leuk, pittig -vaak afgeragd)
-VW Lupo 3L (+goedkoop aanschaf, -vaak erg hoge kmstand(wel diesel), +diesel, + zuinig)
-Oude Volvo's (+ruim, +goedkoop aanschaf, -duur(wegenbelasting+verbruik))
-Peugeot 107 (-echt onderkant markt(gebruiksschade,slijtage,kmstand) dus niet echt de auto die ik op de lange termijn wil)
-Suzuki Swift, Nissan Almera (-ook onderkant markt)
De verwachting is dat ik +- 2 jaar in deze 'voorloopauto' zal rijden voor ik genoeg gespaard heb om echt iets moois te halen. Wat ik dan dus vooral lastig kan inschatten is hoeveel restwaarde de auto heeft en hoeveel het 'aanschafproces' kost. En hoe erg het is om iets 'onderkant markt' te kopen.
Wie heeft tips, hetzij voor de berekening kosten 'aanschafproces', hetzij voor een specifiek voorloopautootje?