Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij autokeuze (ex-leaserijder)

Pagina: 1
Acties:

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben me flink aan het oriënteren op een auto.
Heb al flink rondgekeken op tweakers en autoweek.
Ik verdrink toch een beetje in de info, en heb toch wat specifieke hulp nodig.

Mijn situatie:
-Getrouwd: 1 vrouw + 2 kinderen (graag dus 5 deurs)
-Werk op fietsafstand, auto is hoofzakelijk voor familiebezoek + uitstapjes (verwachting =<1000KM/maand)

Must haves:
-Aanschafkosten (max 4000 op dit moment)
-Max 1000 kg ivm vaste lasten (wegenbelasting + verzekering)
-Kofferbakruimte is niet erg belangrijk, indien nodig koop ik een dakkoffer (dakrails zijn dus wel nice-to-have)
-Verbruik is wel belangrijk, lager is beter uiteraard.
-Uiterlijk is niet belangrijk

Nice-to-haves:
-Cruise control
-Vermogen (0-100 in +- 12s of minder)
-kofferbakruimte

Probleem is dus concreet dat ik echt verdrink in de keuzes. In andere topics kwam ik de volgende adviezen tegen:
-Met een 5-bak kan een benzine motor vaak ruim boven de 200.000Km gereden worden mits goed onderhouden

Op de langere termijn zie ik mezelf prima rijden in een Peugeot 107, echter zit je dan snel rond de 6000 euro aanschaf voor een degelijke.
Een nieuwere Ford Fiesta 1.6 uit 2008 of later lijkt me een stuk leuker en ruimer, maar begint rond de 8000 euro. Nu zitten we nog niet in die fase, dus ben ik op zoek naar een goedkope 'voorloopauto', die dus niet pert definitie alle must haves hoeft te hebben, mits er substantieel mee bespaard kan worden.

Concrete voorloop adviezen (uit verschillende topics) die ik heb bekeken:
-Toyota Ignis Sport (+wel leuk, pittig -vaak afgeragd)
-VW Lupo 3L (+goedkoop aanschaf, -vaak erg hoge kmstand(wel diesel), +diesel, + zuinig)
-Oude Volvo's (+ruim, +goedkoop aanschaf, -duur(wegenbelasting+verbruik))
-Peugeot 107 (-echt onderkant markt(gebruiksschade,slijtage,kmstand) dus niet echt de auto die ik op de lange termijn wil)
-Suzuki Swift, Nissan Almera (-ook onderkant markt)

De verwachting is dat ik +- 2 jaar in deze 'voorloopauto' zal rijden voor ik genoeg gespaard heb om echt iets moois te halen. Wat ik dan dus vooral lastig kan inschatten is hoeveel restwaarde de auto heeft en hoeveel het 'aanschafproces' kost. En hoe erg het is om iets 'onderkant markt' te kopen.

Wie heeft tips, hetzij voor de berekening kosten 'aanschafproces', hetzij voor een specifiek voorloopautootje?

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39
Jonge kids/oude kids? Denk dat het als je de auto wat langer wil gaan gebruiken handig is met beenruimte achterin... Denk dat dat bij de 107's ed niet echt optimaal is, maar dat is eigenlijk puur op gevoel.

Lupo 3L is zuinig en diesel, maar dat maakt hem ook duurder in de wegenbelasting dan een benzine auto, je mist een hoop 'luxe' om de auto licht te maken en er zijn redelijk wat exotische dingen gebruikt (bv de versnellingsbak) die stuk kunnen gaan en dan erg veel kosten.

Zit je niet gewoon te jong te zoeken? Een wat oudere Fiesta hoeft niet zo duur te zijn. Je kan bv ook een Yaris meenemen, eerste model is ongeveer even groot als een Aygo/107 maar wel wat beter aangekleed/luxer. En vreselijk betrouwbaar, nadeel is de kofferbak is wat minder en ik weet niet hoe het met de beenruimte zit. Alle nieuwere modellen zijn weer iets groter.

• bigfoot1942
  • Niet online
Jonge kids, 2-3 jaar oud. Beenruimte is dus nog niet echt een issue.
Oudere Fiesta heeft vaak een weer relatief hoger verbruik en hoger risico op onderhoud.

Ik kwam net de Seat MII tegen. Kost 20 euro in de maand wegenbelasting en iets meer dan dat in de verzekering. Qua verbruik nog weer een stuk zuiniger dan de 107 en er is een 75PK uitvoering (vs de standaard 60).
Wellicht is een stuk bijfinancieren goedkoper dan de tweetrapsraket...

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Geen geliefde keuze, maar wel betrouwbaar (weet ik uit mijn familiekring), kijk naar een gebruikte Dacia Logan. Kun je zelf nog lampjes vervangen enzo.

En anders misschien Hyundai I10 of Kia Picanto (oudere modellen). Gaan volgens mij ook niet stuk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bigfoot1942 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:07:
[...]

Mijn situatie:
Hoe groot zijn de kinderen? 5-deurs is een begin, maar als er een maxi-cosi in het spel is, is genoeg ruimte op de achterbank dat de passagier voorin niet met knieen om nek moet zitten wel zo prettig. Zijn ze die fase voorbij dan boeit het minder, tenzij ze op gegeven moment >1m85 worden en zelfde probleem weer geven.
-Werk op fietsafstand, auto is hoofzakelijk voor familiebezoek + uitstapjes (verwachting =<1000KM/maand)
Dus max 12k km/j. Nuttig om te weten, dat betekent dat benzine vrijwel zeker goedkoopst is, en dat vaste lasten relatief zwaar meewegen (tenzij verbruik echt beroerd is!)
Must haves:
-Aanschafkosten (max 4000 op dit moment)
Helder.
-Verbruik is wel belangrijk, lager is beter uiteraard.
Ipv dit soort eisen vooraf los te stellen zou ik aanraden om max totale maandlasten (incl verbruik, incl belasting, maar ook verzekering, onderhoud en afschrijving) vast te stellen en daarvan terug te rekenen. Iha zal een lichtere, zuinigere auto natuurlijk beter scoren, maar stel dat auto 1 999kg weegt en 1:13 doet en auto 2 weegt 1051kg maar verbruikt 1:16. Dan is die zwaardere geheid overall goedkoper :o

Sowieso, grens tussen de wegenbelastingschalen is bij 50kg, dus max van 1000kg is onzinnig, als je al max gewicht wilt om die reden, kies dan voor 950kg of 1050kg...
Als je a priori dit soort grenzen wilt: ook verbruik concreet maken. Wat is bovengrens?
-Kofferbakruimte is niet erg belangrijk, indien nodig koop ik een dakkoffer (dakrails zijn dus wel nice-to-have)
-Uiterlijk is niet belangrijk
OK
Nice-to-haves:
-Cruise control
Bedenk dat vermogen vaak verbruik bijt, en verzekering ook opdrijft. Nu kun je afhankelijk van gewicht auto makkelijk 0-100 in 12s halen met <100pk, maar bedenk dat dat een lege auto is, terwijl jij met uitstapjes en dus vrouw en kinderen erbij gaat rijden. Om die 12s te halen moet je dan veel hoger gaan zitten. Dat gaat er hard in hakken qua verbruik en/of gewicht.
-kofferbakruimte
Zei je hierboven niet dat het niet erg belangrijk was :?

Sowieso, maakt dit eens concreet: hoeveel m^3 standaard en/of hoeveel m^3 met achterbank neergeklapt?
Probleem is dus concreet dat ik echt verdrink in de keuzes.
Als je teveel keuzes hebt zijn je eisen niet concreet genoeg. Scherp die aan en er vallen vanzelf auto's af :)
In andere topics kwam ik de volgende adviezen tegen:
-Met een 5-bak kan een benzine motor vaak ruim boven de 200.000Km gereden worden mits goed onderhouden
In de regel wel, maar hangt natuurlijk af van leeftijd. 200k bij een auto van drie jaar oud is extreem veel. 200k bij een regelmatig gebruikte auto van 20 jaar oud is juist verdacht weinig. Gezien hoe structureel km-stand fraude is zou ik sowieso elk getal met grote korrel zout nemen. Onderhoudshistorie is veel interessanter.
Op de langere termijn zie ik mezelf prima rijden in een Peugeot 107, echter zit je dan snel rond de 6000 euro aanschaf voor een degelijke.
Een nieuwere Ford Fiesta 1.6 uit 2008 of later lijkt me een stuk leuker en ruimer, maar begint rond de 8000 euro. Nu zitten we nog niet in die fase, dus ben ik op zoek naar een goedkope 'voorloopauto', die dus niet pert definitie alle must haves hoeft te hebben, mits er substantieel mee bespaard kan worden.
Tip 1 dan: kijk wat ouder. Die zijn zeker goedkoper in de aanschaf en vaak nagenoeg even zuinig.
Concrete voorloop adviezen (uit verschillende topics) die ik heb bekeken:
[...]

-VW Lupo 3L (+goedkoop aanschaf, -vaak erg hoge kmstand(wel diesel), +diesel, + zuinig)
Goedkoop aanschaf? De 3L gaat voor rustig het dubbele van de non-3L Lupo's van vergelijkbare leeftijd en conditie :o

Verder inderdaad diesel, wat zelfs met lage gewicht met jouw lage km-standen duur gaat uitvallen. Komt bij dat de automatische versnellingsbak notoir storingsgevoelig is en erg duur is om te repareren. Sowieso is alle onderhoud op de Lupo/A2 3L erg duur.
Maar meest relevant: je zei 5 deuren te willen. 3L heeft geen 5 deuren en geen dakrails. Dit is echt geen gezinsauto...
-Oude Volvo's (+ruim, +goedkoop aanschaf, -duur(wegenbelasting+verbruik))
Erg ruim en in de regel ondanks leeftijd meer dan betrouwbaar, maar dit past in geen velden of wegen in je eisen. Enige wat in de buurt zou komen is een 25-jaar oude 240 ofzo met echt minimale uitrusting, maar dan nog zit je 200kg over je streefgewicht en verbruik is ws rustig anderhalf keer zoveel als de andere dingen.
-Peugeot 107 (-echt onderkant markt(gebruiksschade,slijtage,kmstand) dus niet echt de auto die ik op de lange termijn wil)
Echt aan de onderkant wil je niet zitten. Bedenk trouwens dat de 107 identiek is aan de Toyota Aygo en Citroen C1. Maar goed, qua prijs ook.
-Suzuki Swift, Nissan Almera (-ook onderkant markt)
Hoeft helemaal niet. Volgens mij heb jij jezelf een of andere max leeftijd gegeven - die je ons niet vertelt - en kijk je niet verder. Doe eens niet - of als je dat wel per se wilt, laat ons iig weten wat het dan is.
De verwachting is dat ik +- 2 jaar in deze 'voorloopauto' zal rijden voor ik genoeg gespaard heb om echt iets moois te halen. Wat ik dan dus vooral lastig kan inschatten is hoeveel restwaarde de auto heeft en hoeveel het 'aanschafproces' kost. En hoe erg het is om iets 'onderkant markt' te kopen.

Wie heeft tips, hetzij voor de berekening kosten 'aanschafproces', hetzij voor een specifiek voorloopautootje?
Wat ik zou aanraden gezien je eisen is om je budget te halveren en op anderhalf keer de leeftijd te zoeken. Zat wat prima voldoet, bovendien kun je door aanschafbudget te verlagen de evt hogere kosten meer dan compenseren.

Oslik blyat! Oslik!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:02
Je zou ook eens kunnen kijken naar mitsubishi. Dan met name de Space star lijkt me wel aan je eisen te voldoen.
Deze auto's hebben ook een ijzersterke reputatie qua betrouw baarheid.

Misschien een daihatsu yrv of een quore zouden ook wel kunnen binnen dit budget verwacht ik.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:01
Zou de Yaris Verso niet wat zijn?

Is een Yaris met meer ruimte wat denk ik wel handig zou kunnen zijn met kleine kinderen.

• bigfoot1942
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 19:11:
[...]

Hoe groot zijn de kinderen? 5-deurs is een begin, maar als er een maxi-cosi in het spel is, is genoeg ruimte op de achterbank dat de passagier voorin niet met knieen om nek moet zitten wel zo prettig. Zijn ze die fase voorbij dan boeit het minder, tenzij ze op gegeven moment >1m85 worden en zelfde probleem weer geven.
Maxi-cosi zijn ze voorbij, 2-3 jaar zoals eerder vermeld. Eventueel tekort aan voetenruimte achterin is dus voorlopig geen issue
[...]

Ipv dit soort eisen vooraf los te stellen zou ik aanraden om max totale maandlasten (incl verbruik, incl belasting, maar ook verzekering, onderhoud en afschrijving) vast te stellen en daarvan terug te rekenen. Iha zal een lichtere, zuinigere auto natuurlijk beter scoren, maar stel dat auto 1 999kg weegt en 1:13 doet en auto 2 weegt 1051kg maar verbruikt 1:16. Dan is die zwaardere geheid overall goedkoper :o

Sowieso, grens tussen de wegenbelastingschalen is bij 50kg, dus max van 1000kg is onzinnig, als je al max gewicht wilt om die reden, kies dan voor 950kg of 1050kg...
Als je a priori dit soort grenzen wilt: ook verbruik concreet maken. Wat is bovengrens?
Triviale grens, I know. Maak er anders 1049 van. Maar ik heb geen veerpont die zinkt als hij net iets zwaarder is. Het is meer dat de wegenbelasting wel significant onderdeel uitmaken van de maandelijkse kosten, en er voldoende aanbod lichtere auto's lijkt te zijn.
Bedenk dat vermogen vaak verbruik bijt, en verzekering ook opdrijft. Nu kun je afhankelijk van gewicht auto makkelijk 0-100 in 12s halen met <100pk, maar bedenk dat dat een lege auto is, terwijl jij met uitstapjes en dus vrouw en kinderen erbij gaat rijden. Om die 12s te halen moet je dan veel hoger gaan zitten. Dat gaat er hard in hakken qua verbruik en/of gewicht.
Family in car is family driving-style ;-)
Het is weer zo'n zachte grens, minder is beter.
Zei je hierboven niet dat het niet erg belangrijk was :?

Sowieso, maakt dit eens concreet: hoeveel m^3 standaard en/of hoeveel m^3 met achterbank neergeklapt?
Wederom geen harde grens. Ik heb vanmiddag 5 stoelen naar het afvalstation weggebracht. Ik verwacht er toch wel 3 weg te kunnen brengen in een klein autootje. Misschien dat die 5 ook wel passen met de achterbank plat?
Als je teveel keuzes hebt zijn je eisen niet concreet genoeg. Scherp die aan en er vallen vanzelf auto's af :)
Check, dat is mijn probleem. Leidraad is budget, ik wil juist het vinkje 'flexible dates' aan om koopjes te vinden (zowel aanschaf als maandelijkse lasten).

[quote]
In de regel wel, maar hangt natuurlijk af van leeftijd. 200k bij een auto van drie jaar oud is extreem veel. 200k bij een regelmatig gebruikte auto van 20 jaar oud is juist verdacht weinig. Gezien hoe structureel km-stand fraude is zou ik sowieso elk getal met grote korrel zout nemen. Onderhoudshistorie is veel interessanter.

Tip 1 dan: kijk wat ouder. Die zijn zeker goedkoper in de aanschaf en vaak nagenoeg even zuinig.
[quote/]
Ergo, de kilometerstand bij een auto van 20 jaar zegt niks. Ofwel de auto is sporadisch gebruikt (slecht), of hij is teruggedraaid (slecht) of hij staat hoog (slecht).
De 3L gaat voor rustig het dubbele van de non-3L Lupo's van vergelijkbare leeftijd en conditie :o
[...] Dit is echt geen gezinsauto...
thnx, het is puur het verbruik wat m interessant maakt, en het feit dat de auto al zo lang op de markt is (enigszins terug te lezen in de aanschafprijs).
Erg ruim en in de regel ondanks leeftijd meer dan betrouwbaar, maar dit past in geen velden of wegen in je eisen. Enige wat in de buurt zou komen is een 25-jaar oude 240 ofzo met echt minimale uitrusting, maar dan nog zit je 200kg over je streefgewicht en verbruik is ws rustig anderhalf keer zoveel als de andere dingen.
Dat was ook ongeveer mijn conclusie. Sparen voor een nieuwe auto wordt erg lastig.
Echt aan de onderkant wil je niet zitten. Bedenk trouwens dat de 107 identiek is aan de Toyota Aygo en Citroen C1. Maar goed, qua prijs ook.
Daarom, afschrijving op een Peugeot is hoger dan een Toyota, 2e hands zal de Peugeot dus goedkoper zijn, hoewel het technisch dezelfde auto is.
Hoeft helemaal niet. Volgens mij heb jij jezelf een of andere max leeftijd gegeven - die je ons niet vertelt - en kijk je niet verder. Doe eens niet - of als je dat wel per se wilt, laat ons iig weten wat het dan is.
Ja eh, ik kijk inderdaad niet naar auto's met een bouwjaar van voor 2000.
Ik heb geen behoefte aan roestbakken of antiek met een hoge onderhoudsgevoeligheid. Volgens mij zijn auto's over het algemeen daarna een periode minder zuinig geworden (wel veiliger) ongeveer tussen 2002-2007 en daarna is zuinigheid wel weer belangrijker geworden?
Wat ik zou aanraden gezien je eisen is om je budget te halveren en op anderhalf keer de leeftijd te zoeken. Zat wat prima voldoet, bovendien kun je door aanschafbudget te verlagen de evt hogere kosten meer dan compenseren.
Budget halveren is inderdaad een nuttige tip om een kleiner aanbod te krijgen...

• TooTall_NL
Misschien is het handig een beetje te reageren op de voorstellen die gedaan worden?
Zo weten we ook welke opties je dus in overweging neemt en welke afvallen...
Er is genoeg te bedenken, maar je eisenpakket is mij nog niet helemaal helder.

Je zou erover kunnen denken in je OP een eisenlijst en shortlist van mogelijke modellen in overweging op te nemen en deze aan te passen bij ontwikkelingen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bigfoot1942 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:54:
[...]

Maxi-cosi zijn ze voorbij, 2-3 jaar zoals eerder vermeld. Eventueel tekort aan voetenruimte achterin is dus voorlopig geen issue
Kijk, dan hoeft het idd niet groot - maar zijn die dakrails een pre. Denk ook aan een trekhaak. Heb nu met iedere auto die ik had exact één keer gehad dat ik blij was eentje te hebben. Huidige auto heeft het voor het eerst niet, en jawel, paar honderd EUR aan kosten en teveel vrije uren moeten opofferen om dat te compenseren toen paar weken terug het toch erg handig zou zijn geweest :o
[...]

Triviale grens, I know. Maak er anders 1049 van. Maar ik heb geen veerpont die zinkt als hij net iets zwaarder is. Het is meer dat de wegenbelasting wel significant onderdeel uitmaken van de maandelijkse kosten, en er voldoende aanbod lichtere auto's lijkt te zijn.
Aanbod zat, maar je doet concessies qua ruimte en comfort. Dat gezegd, het is idd een manier om te schiften bij teveel keuze.
[...]

Wederom geen harde grens. Ik heb vanmiddag 5 stoelen naar het afvalstation weggebracht. Ik verwacht er toch wel 3 weg te kunnen brengen in een klein autootje. Misschien dat die 5 ook wel passen met de achterbank plat?
Achterbank plat maakt vaak veel uit. Dat gezegd, meer kofferbak levert dan nog meer ruimte. Wel zie je dat je vaak bij vergelijkbare buitenmaat en gewicht een andere verdeling tussen die twee hebt. Zo heeft bijv een VW Polo / Skoda Fabia / Seat Ibiza relatief iets meer kofferruimte maar minder zitruimte achterin tov bijv een Peugeot 206.
[...]

Ergo, de kilometerstand bij een auto van 20 jaar zegt niks. Ofwel de auto is sporadisch gebruikt (slecht), of hij is teruggedraaid (slecht) of hij staat hoog (slecht).
Yep. Goede reden om NAP-onlogische km-standen (ongeacht of ze hoog of laag zijn) te vermijden is omdat het aangeeft dat er een totale beunhaas met de auto bezig is geweest. Niet dat je met NAP garantie hebt dat dat niet zo is, maar NAP onlogisch is voor bijna alles rode vlag.
[...]

Ja eh, ik kijk inderdaad niet naar auto's met een bouwjaar van voor 2000.
Ik heb geen behoefte aan roestbakken of antiek met een hoge onderhoudsgevoeligheid. Volgens mij zijn auto's over het algemeen daarna een periode minder zuinig geworden (wel veiliger) ongeveer tussen 2002-2007 en daarna is zuinigheid wel weer belangrijker geworden?
Klopt in grote lijnen, al hou je natuurlijk uitzonderingen.
[...]

Budget halveren is inderdaad een nuttige tip om een kleiner aanbod te krijgen...
Dat sowieso. Als ik je zo hoor is het per definitie een tijdelijke auto en hoe het eruit ziet vind je minder relevant dan dat het je niet langs kant van de weg laat staan. Ik zou met dat en je eisen in het achterhoofd kijken naar een auto uit 2003 ofzo (evt plus of min jaartje) van een model dat op dat moment langer op de markt was. Dat is misschien "ouderwets" maar betekent ook uitontwikkeld dus relatief betrouwbaarder.

En dan tips... ik ben zelf momenteel met vergelijkbare eisen (maar iets meer nadruk op ruimte) op zoek naar een Citroen Xsara Break uit die periode, maar dat is voor jou aan de zware kant. Je zou kunnen kijken naar Peugeot 206, Suzuki Swift, Skoda Fabia/VW Polo/Seat Ibiza (op logotje na zelfde auto) of een kleine Toyota, weet niet of je dan al een Yaris te pakken hebt.

Wat ik wel nog zou aanraden: neem ergonomie mee in je keuze, dus hoe lekker de stoelen zitten. Niet dat je dan gelijk alsnog voor Volvo moet gaan (wel erg lekkere stoelen), maar iedereen heeft een andere rug en wat de een lekker vindt vindt de ander rugbrekend. Low-end VAG (VW/Skoda/Seat) stoelen uit die tijd kan ik totaal niet mee rijden, terwijl ik PSA (Peugeot/Citroen) stoelen goed te doen vind, ook de goedkope. Kan best zijn dat jij dat precies andersom hebt, maar zoek dat uit, en zeker als je teveel keus hebt niet bang zijn om daarop te schiften. Ook al rij je geen 200km/dag, je rug zal je dankbaar zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:48

Speedmaster

Make my day...

Misschien een beetje saai maar wel compleet, een Opel Corsa, helaas in de 5-deurs uitvoering niet zo mooi als de 3-deurs maar het kan binnen budget.

• bigfoot1942
  • Niet online
Ik was begonnen met een kosten overzicht te maken met aanschaf, vaste een variabele lasten. Met een verschil tussen gestelde in- en verkoopprijs van richting de €800 op een auto van €4000 is het goedkoper en financiering te regelen en direct een 107 te halen.
Nu ben ik in principe tegen het kopieën met geleend geld, maar als ik mij een tijdelijke auto kan besparen (en dus 1x koop en verkoop kan besparen) met een lening van €4000 heb ik op dat punt het geld er al uit. Verder zijn ook de maandelijkse kosten lager aangezien er nagenoeg geen goedkopere manier is dan een 107 te rijden. Met een oudere auto ben ik sowieso meer kwijt in de maand.

Klopt dit of vergeet ik iets?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zie niet zo het voordeel in van 'tijdelijke auto besparen' - iedere auto schrijft af, een goedkoperen nu en later een duurdere schrijft minder af dan nu gelijk een dure. Heb je die afschrijving wel meegerekend?

Verder is een 107 wel erg klein. Met gezin op vakantie wordt een uitdaging...

En of er geen goedkopere manier is? Als het echt goedkoop moet en het een kleine koekblik mag zijn, kijk eens naar een Citroen AX of een Daihatsu Cuore. Beide spotgoedkoop in aanschaf, erg zuinig en licht voor de wegenbelasting. De AX is tikje ouder dan je wens, maar is zo simpel dat er nagenoeg niets aan kapot kan en als iets kapot gaat dat het snel & goedkoop te repareren is. De Cuore kun je nieuwer krijgen en is in die uitvoeringen de zuinigste non-hybride benzineauto.

Oslik blyat! Oslik!

• TooTall_NL
Als je wil financieren op een 107 zou ik een stap groter gaan zeker met een gezin.
Ik heb zelf een aygo gehad en dit is gewoon wel heel krap samen met mijn vriendin en dochter en wat spullen.
Kijk dan naar een jonge occasion ofsow.
Richt je dan op een segment hoger.

En blijf je toch volharden in een tijdelijke auto, zou ik zoals dion ook al aangaf je richten op een cuore of zoals ik eerder suggereerde een space star ofsow.
Maar ik denk dat keuze wat je precies wil je zelf nog niet helemaal duidelijk is...

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb een kleine kanttekening m.b.t. de veiligheid van deze kleinere auto's.
Omdat die auto's zo kort/klein zijn is de achterbank zo'n beetje de kreukelzone aan de achterkant.
Zelf wil ik niet rondrijden met twee kinderen op de achterbank in zo'n kleintje.
Ook omdat je zegt de auto te gaan gebruiken voor familiebezoek e.d.
Ik zou daarom een klasse hoger=groter gaan zitten.
Dan heb je toch nog wat achter je zitten bij een aanrijding.

• TooTall_NL
Tsja dat is vrij persoonlijk daniel.
Ik heb meer het idee dat je met deze redenatie altijd de grootst mogelijke auto zou moeten kopen. Immers je hebt dan de grootste kreukelzones.
De kleinere auto's maken enorme stappen in veiligheid. Ook zie je dat de standaarden strengen worde door de tijd. Dus een grotere auto van enkele jaren geleden kan minder rigide reageren op een crash dan een kleinere auto van nu.
Oftewel ik vind de stelling kleine auto's zijn onveiliger niet per definitie waar.
Maar ik snap ook wel wat je bedoelt, al is het ook maar de veiligheidsbeleving in sommige kleinere auto's.

Los daarvan vind ik wel dat TS genoeg redenen lijkt te hebben om een klasse groter te zoeken.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je private lease al overwogen? Gezien je het een auto zoekt voor 2 jaar?

Ben zelf geen voorstander van private lease, maar voor 259,- p/m rijd je al een instap Clio. Moet je alleen nog brandstof betalen.

Ik twijfel of een tweedehandsje met afschijving, onderhoud, pechhulp, verzekering en mrb goedkoper is.

• Biemold
  • Laatst online: 15-07 00:36
Bij het lezen van de OP moest ik gelijk denken aan de eerste generatie Mazda 2, soort van mini MPV op basis van een Ford Fiesta. Zit standaard ook dakrails op voor als de kofferbak te klein is.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Deveon schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:27:

Ben zelf geen voorstander van private lease, maar voor 259,- p/m rijd je al een instap Clio. Moet je alleen nog brandstof betalen.

Ik twijfel of een tweedehandsje met afschijving, onderhoud, pechhulp, verzekering en mrb goedkoper is.
Dat zou mijn tip ook zijn!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• TooTall_NL
Biemold schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:31:
Bij het lezen van de OP moest ik gelijk denken aan de eerste generatie Mazda 2, soort van mini MPV op basis van een Ford Fiesta. Zit standaard ook dakrails op voor als de kofferbak te klein is.
Inderdaad een leuke optie!! Betrouwbaar ruim en vrij luxe!
Mijn ouders hebben deze auto als 2e auto en de 3 kleinkids passen prima! 2 stoelen achterin en 1 verhoger voorin indien alle 3 de kleinkids meegaan!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Deveon schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:27:

Dan kom je op (uitgaande van 2 tanks benzine per maand) 360 euro per maand uit.
Dat is 36 cent per kilometer.
Ik reken met een tweedehands auto in die klasse rond de 21-22 cent per kilometer, en daar zit dan al alles in. Onderhoud, reparaties, vloeistoffen, ruitenwissers, banden, mrb, verzekering, brandstof... Alles erop en eraan. Het kan zelfs nog wel goedkoper. Bijvoorbeeld door geen schade te rijden, in die twee jaar geen nieuwe banden nodig te hebben, enzovoort.

Ik twijfel niet. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Deveon
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:17:
[...]

Dan kom je op (uitgaande van 2 tanks benzine per maand) 360 euro per maand uit.
Dat is 36 cent per kilometer.
Ik reken met een tweedehands auto in die klasse rond de 21-22 cent per kilometer, en daar zit dan al alles in. Onderhoud, reparaties, vloeistoffen, ruitenwissers, banden, mrb, verzekering, brandstof... Alles erop en eraan. Het kan zelfs nog wel goedkoper. Bijvoorbeeld door geen schade te rijden, in die twee jaar geen nieuwe banden nodig te hebben, enzovoort.

Ik twijfel niet. ;)
Is dat inclusief all risk verzekering met 0 schadevrije jaren (ex-leaser) en pechhulp?

Daarnaast heb je geen risico op (duur) onderhoud.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat was oa hier op gebaseerd: DrivinUCrazy in "Hoe zuinig rij jij ?"
Het duurde even om die post terug te vinden.

Verzekering WA+, en pechhulp niet nodig. Of sterker nog, doordat die auto bij de dealer werd onderhouden zat zelfs pechhulp erbij. Dat was mijn eerste eigen auto, dus inderdaad 0 schadevrije jaren. Aan het begin. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TooTall_NL schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:42:
[...]

Inderdaad een leuke optie!! Betrouwbaar ruim en vrij luxe!
Mijn ouders hebben deze auto als 2e auto en de 3 kleinkids passen prima! 2 stoelen achterin en 1 verhoger voorin indien alle 3 de kleinkids meegaan!
Zoek dan naar zijn voorganger, de Demio. Valt ook prima binnen het budget volgens mij :)
Ik zou zelf meest naar wat hogere auto's als een Seat Altea, Scenic, etc kijken. Valt ook in die prijsklasse, zeker op benzine, en dan heb je een wat hoger auto. Ideaal bij het er in zetten van kinderen :)
Vergeet ook de Ibiza ST en de 207SW niet btw. En waarom niemand een Dacia Sandero of Logan (al dan niet MCV) genoemd heb snap ik nog steeds niet. Dan zit je in budget, heb je ruimte, vrij nieuwe auto en nieuwe techniek, etc :)

Edit: qua schadevrije jaren: je kunt bij een leasemij een verklaring schadevrij vragen waarmee je naar de verzekering kunt. Meeste verzekeringsmaatschappijen accepteren dat, maar vooraf even navragen. Kan een hoop schelen :)

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 08-03-2015 10:40 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Deveon
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:37:
Dat was oa hier op gebaseerd: DrivinUCrazy in "Hoe zuinig rij jij ?"
Het duurde even om die post terug te vinden.

Verzekering WA+, en pechhulp niet nodig. Of sterker nog, doordat die auto bij de dealer werd onderhouden zat zelfs pechhulp erbij. Dat was mijn eerste eigen auto, dus inderdaad 0 schadevrije jaren. Aan het begin. ;)
En dat ene voorbeeld is natuurlijk toepasbaar op alles en iedereen. Kan de TS ook tanken in het buitenland en 100% zekerheid op geen groot onderhoud?

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
Deveon schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:32:
[...]

Is dat inclusief all risk verzekering met 0 schadevrije jaren (ex-leaser) en pechhulp?

Ho stop...

je hebt dan wel 0 schade vrije jaren maar je kan bij je oude leasmij's wel een schade historie opvragen en deze overhandigen aan je verzekeringsmaatschappij.

stel jij heb in 5 jaar 2 schades gereden kan je verzekeringsmaatschappij hier zeker wel rekening mee houden.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
3L is leuk maar wel vatbaar voor onderhoud. Eigenlijk is het een liefhebbersauto als je niet vies bent van een beetje klussen. Als je een goede omgebouwde (naar handschakel) kunt vinden. Heb je zo'n beetje de voordeligste auto ter wereld in handen. Weinig gekke onderdelen over, veel te vinden op de sloop en er is een aantal goede specialisten in Nederland die echt tot op de laatste bout weten hoe dat ding elkaar zit.

Trouwens, als je twee kindjes hebt kijk ook eens naar een Audi A2 3L. mrb en verzekering vergelijkbaar. Verbruik hetzelfde als de lupo. Valt binnen je budget, A2's zijn vaak compleet(clima, el. ramen, cv op remote. en voor een paar tientjes uit te rusten met CC)

Interpolis, glashelder!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je denkt nog wel vreselijk als leaserijder. Een voorloopauto zoals jij het noemt gaat vermoed ik alleen af van je budget als je iets daarna wil kopen. Je gaat weinig terugwinnen na verkoop, je kan dan beter iets kiezen waar je langer plezier van kan hebben.

Je eis van gewicht (1000kg) en nog een gezin meenemen gaat lastig worden. Je kijkt dan echt naar de allerkleinste autootjes. Iets als een weekendtas of koffer meenemen als iedereen erin zit gaat moeilijk worden. Bedenk je wel dat bij een auto als een C1/Aygo/107 de achterbank recht tegen het glas van de achterklep aan zit. Je kan hooguit de handtas van je vrouw dan nog achterin leggen. Als je een weekendje weg wilt met de auto met het gezin wordt dat lastig.

Je zou ook kunnen overwegen om gewoon nog een aantal maanden zonder auto te doen en te sparen. Huur dan desnoods een auto als je een weekend echt op pad wil met het gezin.

Als ik zou moeten kiezen uit de suggesties die je zelf aandraagt zou ik nog gaan voor de Volvo in jouw situatie. Ze zijn zwaarder en drinken iets meer, maar ze gaan vreselijk lang mee. En de extra ruimte kan je ook nog van pas komen.

Is overigens iets als deze Volvo V40 niet wat? Is net aan binnen je budget, bouwjaar 2003, km-stand is onder de 200.000, handgeschakelde 5-bak. Voorzien van airco, cruise control en zelfs navigatie. Heeft een 1.8 liter benzine motor en weegt 1255kg. En het is een stationwagon dus alle spullen kunnen erin lijkt me.

Met deze Volvo V40 hou je nog wat budget over. Is wel wat kaler qua opties. Maar nog wel uit 2003, stationwagon en zelfde 1.8 benzinemotor en minder dan 200.000 gelopen.

Ergens zou ik nog zeggen dat je met zo'n auto een tijdje voort kan gaan. De achterbank zal niet snel te klein zijn en ook als je kinderen ouder/groter zijn kunnen ze prima mee. De kofferbak is voldoende voor de bagage die een gezin mee zal willen nemen. Het zijn ook auto's met een reputatie voor betrouwbaarheid, dus alhoewel lasten als wegenbelasting en brandstof iets hoger liggen je kan dat misschien terugwinnen op minder (onverwachte) onderhoudskosten.

• TooTall_NL
Hmm de Mitsubishi colt cz 5 of iets sportiever de cz3 zou je nog kunnen overwegen.
Maar ts het zou fijn zijn als je wat inhoudelijk reageert op opties enz.
Dat zou het proces wat bespoedigen...

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Deveon schreef op zondag 08 maart 2015 @ 11:18:
[...]

En dat ene voorbeeld is natuurlijk toepasbaar op alles en iedereen. Kan de TS ook tanken in het buitenland en 100% zekerheid op geen groot onderhoud?
Ik zeg niet dat dit ene voorbeeld direct de leidraad is voor iedere occasion.

100% zekerheid op groot onderhoud heb je nooit. Je kunt wel alvast bij de aanschaf op een aantal dingen letten. Distributieketting ipv riem, bijvoorbeeld. Wil je wel een airco, of kun je ook best zonder? Daarnaast heeft de Corsa-C uit mijn voorbeeld kunststof wielkasten. Misschien minder mooi, maar het roest ook niet!

offtopic:
Daarnaast zie je dat ik 200 euro heb kunnen besparen op een totaal van een dikke 12.500 euro aan brandstof door in het buitenland te tanken. Dat zet echt zoden aan de dijk. ;)
Wat ik nog niet had vermeld is dat ik ook nog voor 850 euro schade heb gehad, dat ook netjes in de berekening is meegenomen. Die bedragen hebben op het totaal echter zo weinig impact dat het in de kilometerprijs te ver achter de komma staat om significant te worden.

Nogmaals: Ik zeg niet dat dit ene voorbeeld direct de leidraad is voor iedere occasion. Ik zeg alleen wel dat privé lease echt niet zo interessant is als in de reclame wordt voorgespiegeld. Het enige verschil is... je rijdt geen nieuwe auto. ;)

• Deveon
  • Niet online
Ik ben ook geen voorstander can Private Lease, maar als ik de TS lease is zeker het overwegen waard. Tevens hoef de TS dan niet te spreken over een voorloop auto terwijl hij spaart om over 2-3 jaar weer een nieuwe te kopen.

Met een goeie aanbieding kan private lease zeker aantrekkelijk financieel zijn. Er wordt momenteel veel geld in marketing gepompt (direct de reden waarom ik het niet zou doen: vertrouw nooit een verkoper met eigen belang).

• bigfoot1942
  • Niet online
Bij deze de langverwachte reactie ;-)

Daihatsu Cuore lijkt veelbelovend, iets meer kofferbakruimte dan een 107, verder ook iets zuiniger volgens spritmonitor (4.8L ipv 5.4L /100Km)

Ik weet dat ik als leaserijder denk, doe mijn best om me aan te passen en te leren hoe een normale sterveling denkt, discussie hier vind ik dus zeer interessant en het gaat me meer om de argumenten dan de uiteindelijke auto, daarvoor ben ik eigenwijs genoeg...
Ik kan naar een bevriende autohandelaar stappen en hem mij een auto laten verkopen zonder dat mij een poot wordt uitgedraaid. Ik krijg dan alleen een auto die hij vind dat ik zou moeten rijden, en dat vind ik dus niet goed genoeg ;-)

Qua veiligheid maak ik me niet zulke zorgen, een minimaal roadlegal vehikeltje zal voldoen. Vaak zijn moderne compact autootjes nagenoeg even veilig als een middenklasser van rond de eeuwwisseling. Overigens heb ik nagenoeg schadevrij gereden de afgelopen 7 jaar met een enkele keer een schade van ongeveer eigen risico (wieldop kwijt, mistlicht unit kapot door steenslag, dat niveau) met 40-60d Km/jaar.
Uiteraard biedt dat geen garantie, maar om nu in een tank rond te rijden puur zodat de Hummer die met 180 aan komt rijden zich aan gort rijdt en jij gewoon doorrijdt...

Nu wil ik een autootje voor de cheapo om even lekker te kunnen sparen, als het lukt om het gebruik goed te beperken en zoveel mogelijk de fiets te pakken zou het misschien lukken om rond de 500Km/maand te rijden. Daarvoor hoef ik geen groot en zwaar (en duur!) apparaat voor op mijn parkeerplaats te hebben staan.

Wat ik overigens nog niet vermeld had; het lijkt me inderdaad handig wel een mogelijkheid voor bagagevervoer te hebben. Ik zat te kijken naar een redelijke dakkoffer van +- 420L. Daarmee kom ik al aardig in de buurt van de ruimte die ik nu heb in mijn Megane Estate (524L), welke ik nagenoeg nooit vol gehad heb, wel toen de kinderen jonger waren maar nu niet meer. Volgens mij moet ik daarmee een flink eind kunnen komen met een vakantie.

Volvo vind ik zelf wel tof, helemaal die dingen die @CMD-Snake aanwijst. Gevoel zegt; doen, berekening zegt dat sparen hiermee een flink stuk langzamer zal gaan. En je wil er niet mee rijden omdat hij zuipt, en vervolgens staat hij stil duur te wezen (wegenbelasting). Dat wordt m dus niet, puur een beslissing op verstand.

Airco zou ik zonder kunnen, wel zou ik dan een witte auto willen.

Cruise-control (desnoods achteraf inbouwen) lijkt me misschien wel belangrijker worden hoe langer ik erover nadenk. Met 100 op de rechterbaan (oosten des lands) lijkt me toch aanmerkelijk prettiger en makkelijker met cruise.
Audi A2 is eigenlijk de enige uitzondering op de 'het maakt niet uit hoe het eruit ziet'. Die doet me echt pijn aan de ogen.

Mazda 2 ziet er qua aanschaf en ruimte prima uit, maandlasten lijken iets hoger dan de Cuore.

Citroen AX had ik al eens bekeken, maar in de 5 deurs uitvoering is het aanbod erg magertjes. Marktplaats staat vol met onderdelen (of dat een goed teken is...) maar complete auto's valt tegen.

Hoge auto's hebben voor mij geen meerwaarde, ik ben nog jong en lenig. Verbruik wordt er minder goed door en gewicht neemt toe (en acceleratie af). Voor mij vallen deze auto's dus af: Seat Altea, Scenic.

Corsa, Ibiza spreekt me niet zo aan. Ik wil mijn primaire parameter (kosten) zwaar laten wegen, dit zijn meer van die 'gemiddelde' auto's. Qua uitstraling, qua verbruik, qua wegenbelasting.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
Deveon schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:32:
[...]

Hoezo 0 schade vrije jaren?
Als hij bij wijze van spreken 15 jaar een leaseauto heeft gehad geeft je Leasem op aanvraag gewoon een schadevrij verklaring voor deze 15 jaar. Mits je uiteraard schadevrij gereden hebt ;)

edit: die dakkoffer die continu langskomt blijft me wel verbazen. Waaaaarom? Ga je permanent met dat ding rondrijden ofzo? Dan kun je je benzineverbuik zeker op een kleine auto met een klein motortje ook wel gedag zeggen. Zeker op de snelweg hebben deze behoorlijke impact.

Edit:
wat vind je van zoiets:
autotrader

Heb je toch nog redelijke kofferruimte, zeker vergeleken met een 107 of dergelijks. Prijs is ok. Meer binnenruimte. Gewicht rond de 1000kg, en ook nog wat vermogen en airco erin. Kilometerstand onder de 100k. Chevrolet is natuurlijk niet het meest gewilde merk maar dat zie je direct terug in occasion prijzen en hier kun je dus je voordeel mee doen.

[ Voor 52% gewijzigd door thefox154 op 08-03-2015 22:52 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
Dakkoffer is omdat ik incidenteel verwacht wel wat ruimte nodig te hebben, maar normaal niet.

Juist voor die 2 ritten per jaar kan een dakkoffer wel uit, dat kost dan misschien een tientje extra maar met een andere auto heb je het op jaarbasis al snel over een verschil van honderd euro of meer...

Correct me when i'm wrong...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Juist voor die paar ritten per jaar kun een dakkoffer ook gewoon huren. Evenals een aanhanger trouwens. Dus als je slim bent zoek je een bakkie met een trekhaak :)
En mocht je het niet weten: ook zonder rijbewijs E mag je met een bakkie achter je auto rijden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CMD-Snake
bigfoot1942 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:21:
Ik weet dat ik als leaserijder denk, doe mijn best om me aan te passen en te leren hoe een normale sterveling denkt, discussie hier vind ik dus zeer interessant en het gaat me meer om de argumenten dan de uiteindelijke auto, daarvoor ben ik eigenwijs genoeg...
Dat lease rijden heeft je wel verwend... goede morgen. Gewone stervelingen nu. Er zijn nog altijd meer "gewone stervelingen" op de weg dan leaseblik.
Volvo vind ik zelf wel tof, helemaal die dingen die @CMD-Snake aanwijst. Gevoel zegt; doen, berekening zegt dat sparen hiermee een flink stuk langzamer zal gaan. En je wil er niet mee rijden omdat hij zuipt, en vervolgens staat hij stil duur te wezen (wegenbelasting). Dat wordt m dus niet, puur een beslissing op verstand.
De Volvo stel ik niet voor als tijdelijk auto. Daar is die dan te duur voor, zoals je zelf al zegt. Ik bedoel iets als die Volvo dan als de auto die je meer dan twee jaar blijft rijden. Dan hoef je voorlopig even niet naar iets nieuws te kijken. Dat type is groot genoeg voor een gezin voor een flink aantal jaar. Zuipen valt denk ik mee, fabrieksgetallen zijn 7,8 ltr / 100km ( 1 op 12) gecombineerd. Niet geweldig, maar ook niet heel slecht.

• thefox154
CMD-Snake schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:20:
[...]

Dat lease rijden heeft je wel verwend... goede morgen. Gewone stervelingen nu. Er zijn nog altijd meer "gewone stervelingen" op de weg dan leaseblik.
Ik zie de TS meer als een verstandig iemand die zich niet in de schulden wilt steken. Iets wat ik persoonlijk dus ook nooit zou doen zeker niet meet een product dat zo hard afschrijft. Bijna alle particuliere auto's zijn aangekocht met behulp van een lening of afbetalingsregeling. Kijk ga je dat traject in dan kun je best leuke dingen particulier kopen dus verwend vind ik niet de juiste benaming, ik vind hem eerder verstandiger als het merendeel ;)

• CMD-Snake
thefox154 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:26:
Ik zie de TS meer als een verstandig iemand die zich niet in de schulden wilt steken. Iets wat ik persoonlijk dus ook nooit zou doen zeker niet meet een product dat zo hard afschrijft. Bijna alle particuliere auto's zijn aangekocht met behulp van een lening of afbetalingsregeling. Kijk ga je dat traject in dan kun je best leuke dingen particulier kopen dus verwend vind ik niet de juiste benaming, ik vind hem eerder verstandiger als het merendeel ;)
Ik geloof dat niemand hier zegt dat er een lening afgesloten moet worden. Alle aangedragen oplossingen probeert men binnen het budget te blijven.

Private lease is eerder onverstandig imho. Je geeft per maand bijvoorbeeld 200 euro uit, maar aan het einde van de rit ben je en je geld kwijt en je hebt er geen auto aan over gehouden.

• thefox154
CMD-Snake schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:35:
[...]

Ik geloof dat niemand hier zegt dat er een lening afgesloten moet worden. Alle aangedragen oplossingen probeert men binnen het budget te blijven.

Private lease is eerder onverstandig imho. Je geeft per maand bijvoorbeeld 200 euro uit, maar aan het einde van de rit ben je en je geld kwijt en je hebt er geen auto aan over gehouden.
Nee mijn reacties was ook bedoeld op je uitspraak van 'verwend'. Je kunt alles zo luxe, duur, etc maken als je zelf wil. Ik zie er niets verwends aan O-)

[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 09-03-2015 10:38 ]

• CMD-Snake
thefox154 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:38:
Nee mijn reacties was ook bedoeld op je uitspraak van 'verwend'. Je kunt alles zo luxe, duur, etc maken als je zelf wil. Ik zie er niets verwends aan O-)
Het ging mij er meer om dat mensen die hun auto uit eigen zak moeten betalen ineens gewone stervelingen zijn.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
Diegene die een Mazda Demio aanraadde ipv een Mazda 2. Die Demio is beperkt gemaakt en de onderdelen zijn vrij prijzig. Dat is iig geen aan te raden auto. ;)

• CMD-Snake
Is misschien dit niet wat als de Volvo als te duur gezien wordt: Ford Focus station wagon bj 2004. Deze heeft de kleinste motor die er, geloof ik, toen leverbaar was, de 1.4 liter benzine motor. Het verbruik volgens fabrieksopgaaf ligt om en nabij de 1 op 18. De auto weegt leeg 1076kg dus dat ligt vrij dicht tegen het streefgewicht van de TS aan. De km-stand is net boven de 100.000km. Met dit bewuste exemplaar hou je 750 euro over nog van je budget.

Hier is er nog eentje die meer opties heeft, airco en cruise control en nog wat spul. Deze heeft wel een grotere 1.6 liter motor. Verbruik ligt dan al meer in lijn met de Volvo V40.

Ik heb verder zelf niet ervaring met de Ford Focus, maar het is wel een veel voorkomende auto en het lijkt me dat onderhoud niet moeilijk zal moeten zijn.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
bigfoot1942 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:21:
Wat ik overigens nog niet vermeld had; het lijkt me inderdaad handig wel een mogelijkheid voor bagagevervoer te hebben. Ik zat te kijken naar een redelijke dakkoffer van +- 420L. Daarmee kom ik al aardig in de buurt van de ruimte die ik nu heb in mijn Megane Estate (524L), welke ik nagenoeg nooit vol gehad heb, wel toen de kinderen jonger waren maar nu niet meer. Volgens mij moet ik daarmee een flink eind kunnen komen met een vakantie.
Denk wel na over de maximum dak belasting. Vaak is het gewicht dat het dak mag dragen de beperkende factor.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CMD-Snake schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:12:
Is misschien dit niet wat als de Volvo als te duur gezien wordt: Ford Focus station wagon bj 2004.
Focus rijdt ongelofelijk lekker en zit comfortabel. Maar...
Deze heeft de kleinste motor die er, geloof ik, toen leverbaar was, de 1.4 liter benzine motor. Het verbruik volgens fabrieksopgaaf ligt om en nabij de 1 op 18.
Yep, en volgens het sprookje heeft oma van Roodkapje hele grote tanden :+

Fabrieksopgave is volstrekt nutteloos, voor verbruik moet je op spritmonitor.de of soortgelijk kijken. Dan zie je dat 1:14 realistischer is. Nog steeds geen drama voor de hoeveelheid auto die je ervoor koopt, maar niet te vergelijken met zakjapanner/fransoos die IRL 1:18 of beter doet (overigens met fabrieksopgave die van 1:20 tot 1:27 loopt :P )
De auto weegt leeg 1076kg dus dat ligt vrij dicht tegen het streefgewicht van de TS aan. De km-stand is net boven de 100.000km. Met dit bewuste exemplaar hou je 750 euro over nog van je budget.
...waar je weer EUR 80 per jaar extra bij moet aftikken omdat het >1050kg is.

Dan nog geen slechte bak (al zou ik de 1.4 licht ondergemotoriseerd noemen), maar het is gewoon een segment duurder dan wat TS zoekt.
Hier is er nog eentje die meer opties heeft, airco en cruise control en nog wat spul. Deze heeft wel een grotere 1.6 liter motor. Verbruik ligt dan al meer in lijn met de Volvo V40.
Nee, die is beter dan de V40. V40 slurpt echt ongelofelijk, ongeacht fabrieksopgave. Komt zelfs voor dat een V40 evenveel of meer verbruikt als de V70 (iets met hoogtoerige dorstige Mitsubishi GDI motor).
Ik heb verder zelf niet ervaring met de Ford Focus, maar het is wel een veel voorkomende auto en het lijkt me dat onderhoud niet moeilijk zal moeten zijn.
Ze rijden echt, echt lekker, zijn comfortabel en zijn in stationvariant ook behoorlijk ruim. Ik ben iig fan, maar rij zelf niet ivm (te) hoge vaste lasten + verbruik en TS is daar nog een stuk scherper op dan ik ben :o

Oslik blyat! Oslik!

• Daniel36
  • Laatst online: 23:55

Daniel36

vernieuwde formule

CMD-Snake schreef op maandag 09 maart 2015 @ 10:44:
[...]

Het ging mij er meer om dat mensen die hun auto uit eigen zak moeten betalen ineens gewone stervelingen zijn.
Hahaha, dat ben ik met je eens idd.
;)

• CMD-Snake
dion_b schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:28:
Ze rijden echt, echt lekker, zijn comfortabel en zijn in stationvariant ook behoorlijk ruim. Ik ben iig fan, maar rij zelf niet ivm (te) hoge vaste lasten + verbruik en TS is daar nog een stuk scherper op dan ik ben :o
Ergens denk ik toch dat de eisen van de TS niet heel erg werkbaar zijn. Een auto van 1000kg of lichter is vaak aan de (erg) krappe kant voor een gezin en alle spullen die een gezin soms mee moet nemen. Zeker als er kleine kinderen zijn.

Zo'n Focus is dan 80 euro meer, maar je krijgt er veel meer voor. Alle zooi van de kinderen kan je achterin gooien en ook als de kinderen groeien blijft de achterbank nog ruim genoeg. Je hoeft dus niet na drie jaar in te ruilen als je dat niet wil. Hoe langer je er mee kan rijden hoe goedkoper het eigenlijk wordt. Misschien dat een compromis toch mogelijk is als er meer te winnen valt zo.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Met deze twee filters kom je geheid in het B-segment (Corsa, Polo, Clio, Swift, ...) of bij de kleinste MPV's / hoge autootjes (Ignis, Wagon R+, Panda etc).

A-segment (i10, Picanto, 107, ...) is eigenlijk te klein om met vrouw + 2 kinderen + wat spullen in te passen; C-segment gaat ruim over het gewicht heen.
Nice-to-haves:
-Cruise control
-kofferbakruimte
Drie pointers richting het B-segment. Op een 107 vind je volgens mij geen CC, geen 0-100 in 12s en de koffer is zo groot als twee schooltassen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CMD-Snake schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:55:
[...]

Ergens denk ik toch dat de eisen van de TS niet heel erg werkbaar zijn. Een auto van 1000kg of lichter is vaak aan de (erg) krappe kant voor een gezin en alle spullen die een gezin soms mee moet nemen. Zeker als er kleine kinderen zijn.
Meh, waar een wil is, is een weg. Toen ik zo klein was reden m'n ouders 2CV (eend), later geupgrade naar Ami 8 (eend met kofferbak), waar we soms met vier kinderen tegelijk mee op pad gingen. Dat laatste zou nu strafbaar zijn, maar een ruime 'gezinsauto' is luxe, niet noodzaak. Dat gezegd, ik zweer bij station + trekhaak, maar dat heeft minder met kinderen te maken en meer met andere zooi vervoeren.
Zo'n Focus is dan 80 euro meer, maar je krijgt er veel meer voor. Alle zooi van de kinderen kan je achterin gooien en ook als de kinderen groeien blijft de achterbank nog ruim genoeg. Je hoeft dus niet na drie jaar in te ruilen als je dat niet wil. Hoe langer je er mee kan rijden hoe goedkoper het eigenlijk wordt. Misschien dat een compromis toch mogelijk is als er meer te winnen valt zo.
Allereerst even gechecked en de Focus wagon weegt niet 1076 maar 1176kg, dat scheelt meer dan die EUR 80.

En onder de 1150 heb je zat alternatieven. Sterker nog, je hebt onder de 1050 ook nog wel dingen die (veel) groter zijn dan een Cuore of 107 of wat dan ook.

Oslik blyat! Oslik!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Misschien dan toch die eerste generatie mazda 2 overwegen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• bigfoot1942
  • Niet online
Ik heb, met dank aan dion_b mijn pijlen gericht op de Daihatsu Cuore van 2008 of later. Zuiniger dan een 107, ook volgens spritmonitor.
Wegenbelasting is ook goedkoper (€16,- om). Zelfs een grotere kofferbak, en als ik een beetje zoek mogelijk met verstelbare achterbank (beenruimte vs kofferbakruimte).
Zo kom ik uit op +- €120 voor benzine, verzekering, wegenbelasting. De rest van het budget gaan we mee sparen voor nuttiger dingen / nieuwe auto op termijn.
Deze auto is zonder airco goed te krijgen, met airco vaak iets duurder. Wellicht dat ik na een maand of wat er zelf een cruisecontrol in zet (standaard geen optie). Auto kan 50 kilo dragen op het dak. Niet veel, maar meestal gaat het meer om volume dan gewicht. Huren is inderdaad een optie, echter modelspecifieke dakdragers zullen ze niet hebben, een daarna is een 2e hands koffer via marktplaats makkelijk gevonden.

Allen, veel dank voor de nuttige tips en info!

Ik had gehoopt dat mijn gewone stervelingen opmerking wel begrepen zou worden (inclusief knipoog) maar bij deze dan de uitleg erbij; aangezien men altijd zo tegen leaserijders aanpast alsof ze expres schade rijden (wat in mijn geval absoluut niet zo is, ik werd juist naar van dat eigen risico, de verzekeraar van mijn leasemaatschappij heeft flink op mij verdiend, als ik eens in het jaar iets had was het nagenoeg volledig eigen risico), dus nu hoe ik eindelijk bij de normale mensen die me mag klagen over die aso's die alles gratis krijgen. Terwijl ik er dus nu gigantisch op vooruit ga qua spaarmogelijkheden (nog extra geholpen door een veel kleiner verschil bruto-netto).

Maar nogmaals, gigantisch bedankt.
Pagina: 1